Slapend naar Salzburg: nachttreinen van GreenCityTrip gaan vanuit Utrecht naar negen nieuwe locaties Slapend naar Salzburg: nachttreinen van GreenCityTrip gaan vanuit Utrecht naar negen nieuwe locaties

Slapend naar Salzburg: nachttreinen van GreenCityTrip gaan vanuit Utrecht naar negen nieuwe locaties

Slapend naar Salzburg: nachttreinen van GreenCityTrip gaan vanuit Utrecht naar negen nieuwe locaties
Met de slaaptrein van Utrecht naar Florence, Kopenhagen of Göteborg: het kan dit jaar al. De reisorganisatie GreenCityTrip voegt per 25 mei negen nieuwe bestemmingen toe waar je in één keer naartoe rijdt met de trein, melden verschillende media.

Met de slaaptrein van Utrecht naar Florence, Kopenhagen of Göteborg: het kan dit jaar al. De reisorganisatie GreenCityTrip voegt per 25 mei negen nieuwe bestemmingen toe waar je in één keer naartoe rijdt met de trein, melden verschillende media.

Instappen in Utrecht, eruit in Bolzano, Salzburg, Kopenhagen, Göteborg, Malmö, Florence, Bologna, Como, of Linz. Vanaf eind mei zijn de treinreizen naar verschillende Europese steden te boeken bij GreenCityTrip.

De reisorganisatie biedt nu treinreizen aan naar vijftien verschillende steden. Eerder deed de slaaptrein al Praag, Wenen, Venetië, Innsbruck, Verona en Milaan aan. De treinen met 700 slaapplekken rijden sinds oktober 2021 van en naar de verschillende steden. 

Hiermee wil moederbedrijf Flywise een alternatief voor vliegvakanties bieden. De treinen vertrekken in de avond vanuit Amsterdam en Utrecht. Een treinticket met overnachting voor een vijfdaagse trip kost rond de 200 euro.

Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

Gekoppelde berichten

34 Reacties

Reageren
  1. JdV

    100 euro retour met Easyjet. 1 uur en 30 minuten vliegen. Proest. Veel plezier met je trein.

  2. Bill

    JdV: Wat een inzicht, dat het vliegtuig sneller gaat dan de trein. Fijn dat je het deelt met het internet. Misschien is dit niet echt het criterium voor de mensen die hiervan gebruik maken?

  3. R

    #JdV als je goed had gelezen, had je gezien dat in die 200 euro ook overnachtingen zijn meegeboekt. Vraag me daardoor erg af of ze nu niet gewoon goedkoper zijn dan die Easyjet. Zelfs voor mensen voor wie klimaat aan hun aars roest en enkel aan geld denken, is er nu dus waarschijnlijk een beweegreden om toch eens de trein te pakken.

  4. Kurdy

    @Jdv: Die prijzen gaan echt omhoog. Bovendien ben je uren kwijt met inchecken en uitchecken en verder vervoer. Trein stopt in hartje stad. En wat is er mis om eens keer te kiezen voor een duurzamer reis?

    @Duic: Liz?

  5. Scherpschutter

    @R

    Ik wens je succes met een treinreis boeken van 200 Euro op die website. De goedkoopste die ik kan vinden is 330 Euro met alle verplichte kosten inbegrepen, op 27 december 2022 naar Salzburg en dan lig je in de veewagon. LOL

    Boek voor mij ook maar een vliegticket, JdV. Goedkoper, sneller en aangenamer.

  6. Leon

    Mooi.

  7. Bill

    Elke vorm van reizen waar ik gegarandeerd JdV en Schampschutter kan vermijden verdient wat mij betreft een pluim 😉

  8. PeterH

    Ooit met een slaaptrein naar Milaan gegaan, vond dat niet voor herhaling vatbaar. Vliegtuig is sneller en comfortabeler, ondanks in-en uitcheck tijdsbeslag. Denk dat men daar zelf zijn keuze in moet maken, in een trein beleef je de omgeving ook meer.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  9. Hetty

    R, ik ben bang, dat je hetzelfde denkt als wat ik ook in eerste instantie dacht…dat is wel heel goedkoop, met de trein heen en terug, en dan ook nog 4 of 5 overnachtingen erbij voor maar Euro 200,-… Toen ik de zin nog een keer las, las ik. vrij vertaald…een enkeltje trein plus 1
    overnachting, want het is een slaaptrein, voor Euro 200,-. En die 5 dagen? Dat lijkt erbij gezet te zijn om je te misleiden. Want die overnachtingen zal je toch echt zelf erbij moeten boeken en dus betalen. Dus de werkelijke prijs voor een 5-daagse trip is niet Euro 200,-, maar 2x dat bedrag, want je moet ook nog terug, plus nog de kosten van het verblijf in die betreffende stad !

  10. Moniek

    Hoe lang is het geleden dat u een trein van binnen zag, Scherpschutter?
    Een veewagon? Dat slaat echt nergens op.
    Gaat u maar lekker krap in het vliegtuig zitten, eerst ook nog even in- en uitchecken, veiligheidscontrole, en dan aankomen ergens vér buiten de stad. Over broeikasgassen praten we dan maar niet eens.

  11. m

    ik ben afgelopen januari met deze trein naar praag gegaan. gewonnen via vakantieveilingen, €27 retour voor 2 personen. hotel geboekt tegen over het station, 2 minuten lopen vanaf het historische stadscentrum. €42 voor 2 nachten voor 2 personen met ontbijt.
    een nachtje hotel in utrecht is duurder.

    tja, dat dit je ding moet zijn die nachttrein, prima. ik wens jullie veel plezier met jullie vliegtuig 😉

  12. Y

    Supergoed nieuws, sinds een paar jaar reis ik binnen Europa uitsluitend per trein, dit maakt de reis een stuk sneller!

  13. JdV

    @Bill: Ik vlieg uitsluitend businessclass waar de regel is: “No bills allowed”.

  14. Bill

    @JdV: Ah, ik wist niet dat EasyJet ook een business class had. Hoef je dan niet bij te betalen voor de nootjes?

  15. Scherpschutter

    @Moniek

    “Hoe lang is het geleden dat u een trein van binnen zag, Scherpschutter?”

    Kort genoeg om te herinneren: Dit. Nooit. Meer.

    “Een veewagon? Dat slaat echt nergens op.”

    Wel, zoals u op de website kunt zien is de economy class een piepkleine 6-persoonscoupe met uitklapplanken om op te slapen, zonder airco of stroomvoorzieningen. U krijgt er nog net geen baal stro bij…

    “Gaat u maar lekker krap in het vliegtuig zitten”

    Ach mevrouw. Een kleine 1.5 uur vliegen. Ik red me wel.

    “Eerst ook nog even in- en uitchecken,veiligheidscontrole”

    Welnee. Dat is voor personen. Wij mensen hoeven dat niet. Die gaan zo door de douane. Zo gepiept.

    “En dan aankomen ergens vér buiten de stad.”

    Daar heb je dus taxi’s voor.

    “Over broeikasgassen praten we dan maar niet eens.”

    Fantastisch voor de hele plantenwereld! Onze arme plantjes stikken wereldwijd al honderden jaren bijna omdat er historisch weinig Co2 in de lucht zit. Daarom pompen ze de kassen vol Co2.

    Dus hoe je het ook bekijkt, dit is uiteraard geen enkel alternatief voor een vliegreis.

  16. Bill

    Ah, ja. “historisch weinig Co2 in de lucht”. Het zou geen reactie van Schampschutter zijn zonder een of andere willekeurige (je zou kunnen zeggen “uit de lucht gegrepen”) fabricatie zonder bronvermelding.

    “Daarom pompen ze de kassen vol Co2”. Dat doen ze om planten extra te laten groeien, dat staat volledig los van de hoeveelheid Co2 buiten de kas.

    Misschien kan je nog eens een keer een boek over causatie en correlatie meenemen op je vliegreis, SS.

  17. Scherpschutter

    @Bill

    U bent nog in staat om een onderbouwing te vragen wanneer ik beweer dat een wiel rond is. Hoe moeilijk is het nu om zelf even op te zoeken wat de historische Co2 concentraties in de lucht waren? De huidige 380 ppm is pure armoe.

    Verder onderschrijft u mijn punt. Inderdaad. Planten groeien als een raket op Co2. Fantastisch spul dat goed is voor het hele plantenrijk!

    Dan heeft u het nog over “causatie”. Bij mijn weten een economische term…Of was het een uitgestorven dino? 🤔

  18. Bernhard

    Auto of vliegtuig voor mij. Comfortabeler, sneller, goedkoper, minder gedoe.

  19. Bill

    @SS, de huidige ppm is meer dan 412, maar dat zal wel niet kloppen met je alternatieve feitenbron.

    Maar prima, “planten groeien er goed op!” is blijkbaar de reden waarom we met z’n allen willen dat er zoveel mogelijk Co2 in de atmosfeer komt. Logisch.

    En “causatie” is geen economische term, nee. Dus dat verklaart ook waarom je er zoveel moeite mee hebt.

  20. Moniek

    Je kunt je laten vervoeren, Scherpschutter. Daar heb je vliegtuigen voor, vooral voor lange afstanden. Binnen Europa vind ik dat onzin. Vreselijk bovendien, met honderden mensen in zo’n krappe buis, in een nauw stoeltje, vaak ook nog zonder enig uitzicht (vooral als je in een middenrij zit).
    Echt reizen is iets geheel anders. Ik heb meermalen met slaaptreinen gereisd. Het is kennelijk niet aan u uit te leggen hoe comfortabel en interessant dat kan zijn. Of avontuurlijk als het een beetje tegenzit.
    U moet toch nog maar even een cursusje natuur- en milieukunde volgen, lijkt me, want wat u over kooldioxyde beweert, raakt kant noch wal.

  21. Scherpschutter

    @Moniek

    “heb je vliegtuigen voor, vooral voor lange afstanden. Binnen Europa vind ik dat onzin.”

    Ik wens u succes met de trein naar het oosten van Rusland. Europa is best een groot werelddeel, mevrouw. Dik 10 miljoen km2 zelfs, zo even uit het hoofd.

    “U moet toch nog maar even een cursusje natuur- en milieukunde volgen, lijkt me, want wat u over kooldioxyde beweert, raakt kant noch wal.”

    Ik heb werkelijk geen idee wat milieukunde van doen heeft met hetgeen ik zojuist uitgesproken heb en als u van mening bent dat ik zojuist iets uitgesproken heb dat niet in lijn is met welk natuurkundig principe dan ook, dan hoor ik dat graag ook nog even van u…

  22. Koel Hoofd

    Zolang de TGV (train grande vitesse) niet op eigen spoortrajecten door heel Europa rijdt is het vliegtuig gewoon sneller. Als je te veel vrije tijd hebt kan je de trein nemen.
    Voor die trein=groen millennials, voordat jullie geboren waren kon je gewoon met de trein van Utrecht helemaal naar Warsow en Moskou en zelfs naar Ankara.
    Die budget vliegreizen, die zijn voor jullie generatie ontwikkeld omdat jullie niet dagenlang oncomfortabel in de trein wilde hangen zonder vermaak of beleving dan het voorbijglijdend landschap…

  23. JdV

    @bill: wat is dat, een easyjet? Krijgt u die cadeau bij uw voedselbank?

  24. m

    Scherpschutter, de greencitytrip economy class toestellen hebben 6 zitplaatsen, echter maar 4 bedden. je zit dus met max 4 mensen in een coupe. de coupe heeft verwarming en airco (ok de airco werkt niet goed volgens veel revieuws) en stopcontacten. dus ook gewoon lekker je telefoon opladen en spammen op duic!

    Op die airco na heb ik dit alles zelf morgen ervaren in deze economy class 😉 noem me maar ervarings deskundige. dus.. geen aannamens naar feiten scherpschutter

  25. Wil

    Wij zijn net terug van trip Venetië Uitstekend bevallen

  26. Scherpschutter

    @m 29/3/2022 – 23:38

    Dan heeft mijnheer of mevrouw het optionele pakket van 49,00 Euro genomen, waar airco en stroompunten bij inbegrepen zitten. Die zijn standaard niet inbegrepen immers in de veewagon.

  27. Moniek

    Houd toch op over die veewagon, Scherpschutter. U schildert de trein zo negatief mogelijk af omdat u nu eenmaal een hekel hebt aan openbaar vervoer. Voor sommige bestemmingen neem ik de auto, voor andere heel af en toe een vliegtuig en vaak zit ik in de trein omdat Utrecht nu eenmaal uitstekende verbindingen heeft met de rest van het land. Nooit een dure parkeerplaats zoeken, meestal in het centrum aankomen en onderweg veel tijd voor iets nuttigers dan sturen en naar de weg turen. U noemt het oosten van Rusland maar momenteel is dat niet zo’n gangbare bestemming, dunkt me.
    Ik herhaal dat uw opmerkingen over kooldioxyde kant noch wal raken, vandaar die aanbeveling voor een cursusje. De reactiemogelijkheid op dit podium is niet geschikt voor uitvoerige beschouwingen. Die vindt u gemakkelijk in internet. Of u er geloof aan hecht, laat ik aan u over.

  28. Scherpschutter

    @Moniek 30/3/2022 – 11:50

    Vroeger, in de eerste decennia van treinvervoer, was het goedkoopste kaartje dat je kon kopen een kaartje voor de veewagon mevrouw. Je sliep dan tussen de dieren op een baal stro, zonder verder enige vorm van voorzieningen. Vandaag de dag kunt u zulke kaartjes nog altijd kopen, alleen bent u dan zelf het vee…U zit dan met meerderen opgesloten in een bloedhete krappe minicoupee zonder enige privacy, terwijl het u ontbeert aan basale gemakken als airconditioning en stroomvoorzieningen, terwijl u tussen de rest van het vee slaapt op een uitklapbare houten plank met (optionele!) dekenset, het ‘moderne’ equivalent van de baal stro. Gek veel ‘frisser’ ruiken de hedendaagse veewagons grosso modo ook al niet overigens, zo kan ik me thans inbeelden.

    Hoe u verder reist moet u allemaal zelf weten mevrouw ( i don’t care), maar persoonlijk laat ik me niet vrijwillig een hele nacht (dear lord…) radbraken in een spartaanse onhygische wagon tussen het opgestapelde menselijk vee. De 19e eeuw hebben we intussen wel achter ons gelaten, ongeacht hoe hard de moderne socialisten en communisten hun best doen om ons terug de vervlogen geschiedenis in te helpen.

    De trein heeft het al decennia en decennia definitief afgelegd tegen het comfort, het gemak en de snelheid van de auto en het vliegtuig.

  29. Moniek

    U hebt geen hoge dunk van anderen, Scherpschutter, als u hen betitelt als vee.
    In die zin begrijp ik enigszins waarom u liever de auto neemt. Voor wat het vliegtuig betreft zie ik dat niet want daar zit u erg opgesloten temidden van vele anderen. Over spartaans gesproken t.a.v. het krappe economy class-stoeltje gedurende een lange vlucht! Tenzij u veel duurder business class vliegt, maar dat gaat me niet aan.

  30. Scherpschutter

    @Moniek

    Ik betitel niemand als vee. Ik betitel de vervoerswijze.

    Verder reis ik heden ten dage zelden nog met een vliegtuig. Ik reis vrijwel overal naartoe met de auto. Snel, luxe, comfortabel, betrouwbaar, betaalbaar en een garantie op een reis vol genot en plezier. In 6 uur zit je in het centrum van Salzburg met je eigen trouwe vierwieler ter beschikking.

  31. Maarten

    @SSje,
    Hahaha! Wat een onzin weer. Je kletst werkelijk veel van alles aan elkaar. Ik ga het niet eens meer proberen te weerleggen. Eentje dan: in 6 uur naar Salzburg? Jongetje, je weet niet eens waar het ligt.

  32. Moniek

    “Terwijl u tussen de rest van het vee slaapt” en “het opgestapelde menselijk vee” Uw woorden. Zou ik nu zó slecht lezen, Scherpschutter?
    Net even op de app “Kaarten” gekeken. U rijdt wel snel hoor, in 6 uur naar Salzburg. Maar OK, ik ken uw rijkunst niet en evenmin uw type auto. Als ik de tijden van Kaarten aanhoud, kan het met de trein absoluut veel ontspannener in maar een korte tijd meer dan de door hen aangegeven rijtijd per auto. Als ik er soms per auto naartoe ga, doe ik dat voor mijn genoegen, blijf halverwege logeren en lekker eten, en geniet ik van het wisselende landschap. Dat heet reizen. Dat kan ook per trein.

  33. Scherpschutter

    @Maarten

    Waar heeft u het nou toch over? Salzburg ligt op 900 kilometer. Makkie in 6 uur.

    @Moniek

    Even gas geven in Duitsland en je bent er zo. Makkie in 6 uur. Hoef je echt geen absurde snelheden voor te rijden of racemonster voor onder je billen te hebben. Dat kan zelfs in iedere gemiddelde Opel Astra diesel.

  34. Moniek

    @Scherpschutter
    Gesteld dat u continu 150 rijdt, kunt u inderdaad 900 km afleggen in 6 uur. Gaat uw gang, maar dat vind ik niet bepaald ontspannend rijden in het huidige verkeer. Tot de Duitse grens hebt u al een forse vertraging wegens onze maximumsnelheid, maar dat hoef ik u vast niet uit te leggen. Om Utrecht uit te komen ben ik al minstens een kwartier kwijt. In Duitsland kom je altijd wel ergens een paar keer in files terecht of wordt de weg omgebouwd over een flink aantal kilometers.
    Ik wens u veel plezier in uw bolide!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).