Een jury van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) heeft een prijs uitgereikt aan het Utrechtse project Smart Solar Charging. Bij dit systeem worden elektrische deelauto’s niet alleen opgeladen, maar ook ontladen wanneer bijvoorbeeld de energievraag in de wijk groter is.
Smart Solar Charging is een zogenoemd ‘bidirectioneel laadsysteem’ voor elektrische deelauto’s. Het idee is dat duurzame energie wordt opgeslagen in de batterij van de auto. Wanneer er bij huishoudens in de wijk veel vraag is naar energie kan dit uit deze accu’s worden gehaald. Op deze manier kunnen de laadpalen duurzame energie aan de wijk teruggeven, wanneer dat nodig is.
Dit systeem telt in Utrecht inmiddels 200 elektrische deelauto’s 500 speciale laadpalen. Eerder stond Smart Solar Charging, waar onder meer Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht aan mee werkten, onder leiding van Utrecht Sustainability Institute en LomboXnet, al in de top 5 van de Regiostar Awards. Nu heeft het een prijs gekregen van het IEA.
Het project is namelijk bekroond met als winnaar van de ISGAN Award of Excellence door een internationale jury. Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie, reikte de prijs uit. “Het samenwerkingsproject krijgt zo internationale erkenning als meest innovatieve techniek voor een toekomstbestendig slim elektriciteitsnet met de meeste potentie voor wereldwijde toepassing”, schrijven de initiatiefnemers.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.
Gekoppelde berichten

Slimme laadpalen uit Utrecht in top 5 Europese Regiostars Awards
De duurzame laadpalen van Smart Solar Charging uit Utrecht staan in de top 5 van…

Komende jaren sneller meer laadpalen in Utrecht: tot 2030 zo’n 1300 oplaadpunten erbij
De komende jaren komen er in Utrecht sneller meer openbare laadpalen en snelladers bij. De…

Laadpaal voor elektrische auto in Utrecht gemiddeld op 300 meter afstand
Waar je ook in Utrecht bent, een laadpaal voor een elektrische auto is gemiddeld op…
9 Reacties
Reageren300.000 elektrische auto’s op een totaal van 9,2 miljoen auto’s in Nederland. Dat is iets meer dan 3%. Mocht dit aandeel verdubbelen, voegt dat nog niet veel toe. Moet daar nu echt zoveel aandacht en geld naartoe?
Verder: de electra hebben we hard nodig om te verwarmen nu mogelijk in maart al de gasvoorraden op zijn in Nederland.
@Nina. De technische innovatie is op zich wel leuk hoor maar met een paar kerncentrales is elektriciteit is geen issue meer.
De voorraad gas is helemaal niet op, wij leven op de grootste gasbel in Europa. De politiek wil om dit te gebruiken ontbreekt omdat er een links ideologische agenda doorgevoerd moet worden.
@Realist
Kerncentrales? Dan zijn we minstens 10 jaar verder. Het afvalprobleem daarvan is gigantisch. Dus of dat het wordt?
De gasbel ligt onder de provincie Groningen. Hebt u de parlementaire enquête niet gevolgd? Het is echt niet “links” als je huis overal scheurt en je de kosten van herstel per se vergoed wilt krijgen.
@nina – Misschien het stukje nog een keertje lezen? Het bi-directionele zorgt juist voor méér (groene) elektriciteit in huizen zonder dat we allerlei netcongestie problemen (verstopping van het elektriciteitsnetwerk) krijgen. Kan jij lekker je elektrische kacheltje aan doen ‘s avonds.
Ik heb het niet zo op dingen waar ‘slim’ voorstaat zoals slimme meter ,
Slimme thermostaat enz.
@ Nina
Dat aantal gaat niet verdubbelen, maar vertigvoudigen.
Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe brandstofauto’s meer te koop.
Vanaf 2030 zijn er nauwelijks nog brandstofauto’s te koop.
Rond 2045 zullen er nauwelijks nog brandstofauto’s rondrijden.
Rond 2045 zullen nagenoeg alle personenauto’s en OV-wagenparken volledig elekrisch zijn. 100% dus. Binnen nu en 23 jaar. Regeren is vooruitzien.
Denk je dat het niet zo’n vaart zal lopen?
Autofabrikanten zetten vanaf nu al bijna volledig op elektrisch in. Bezoek een autobeurs en je zult zien dat zo’n beetje alle fabrikanten daar hun elektrische voertuigen in de picture zetten. De brandstofmodellen staan in hoekjes.
Er komt in de EU een verbod op het produceren en verkopen van brandstofauto’s vanaf 2035. Dat is al beslist. Met het VW concern en Fiat-concern heb je zo’n beetje de grootste autobouwers in huis. Vlak PSA en Renault-Nissan niet uit. Californië heeft een zelfde wet aangenomen, andere staten in de VS (en Canada) blijven niet achter. Geldt ook voor Japan en Korea en zelfs een aantal Afrikaanse landen maken vaart met elektrificatie, al dan niet onder druk van China. China zelf moet ook, want als al die miljarden chinezen een westerse levensstijl aanhangen dan zijn er alleen al 3 aardes aan grondstoffen alleen voor China nodig. China MOET verduurzamen en elektrificeren.
Interessant, gefeliciteerd!
@ Pee, dat komt omdat het helemaal geen “slimme” apparaten zijn. Dat heet marketing. Als je thermostaat echt slim is, geeft hij een dekentje als je het koud hebt.
@Confusius. En weet je wat de Chinezen dan doen om aan die enorme vraag naar elektriciteit te voldoen? Ze bouwen er gewoon een paar nieuwe kolencentrales bij…