Sloop traverse Bijenkorf begonnen | De Utrechtse Internet Courant Sloop traverse Bijenkorf begonnen | De Utrechtse Internet Courant

Sloop traverse Bijenkorf begonnen

Sloop traverse Bijenkorf begonnen
Foto: Robert Oosterbroek
Weinig mensen zullen er rouwig om zijn, de sloop van de traverse tussen de Bijenkorf en de C&A in Utrecht is begonnen. De onderdoorgang is afgezet en over een paar weken moet het bouwwerk weg zijn.

Weinig mensen zullen er rouwig om zijn, de sloop van de traverse tussen de Bijenkorf en de C&A in Utrecht is begonnen. De onderdoorgang is afgezet en over een paar weken moet het bouwwerk weg zijn.

De sloop van de traverse is onderdeel van de grote verbouwingen aan het pand van de Bijenkorf. Naar verwachting zijn de werkzaamheden 1 augustus afgerond. De onderdoorgang is op het moment gesloten, waardoor het verkeer moet omrijden. Hierdoor is ook de bushalte op de St. Jacobsstraat komen te vervallen.

Op 1 augustus starten weer nieuwe werkzaamheden. Dan gaat de gemeente aan de slag. Tussen het gedeelte van de Lange Koestraat en Vredenburg renoveert de aannemer in de nacht van 1 op 2 augustus het riool. Daarna worden zowel de voetpaden als de fietspaden aan beide zijden van de weg ingericht. Als er voldoende tijd overblijft tot 21 augustus, dan worden ook de rijbanen nog aangepast. Lukt dit niet voor het einde van de zomervakantie, dan schuiven de werkzaamheden door naar de zomer van 2017.

20 Reacties

Reageren
  1. Joost

    Twee weken om iets te slopen…

  2. herman

    Dat kan sneller, laat lading supporters en potentiele aso woning bewoners komen, zet als beloning lading bier neer en dan is die handel binnen de kortste keren weg.

  3. Jasper

    @Joost: Als jij het sneller kan, meldt je dan even bij de aannemer aldaar. Dank!

  4. Wouter

    Wel jammer dat de bussen nu door die afschuwelijke verkeerstrechter bij de Weerdsingel moeten, wat erg veel vertraging oplevert.

  5. rob

    heel de binnenstad plat gooien en parkeer terrein van maken voor auto,s ouder dan 25 jaar

  6. Teunis

    Van binnen oogde het ding ooit wel fraai:
    http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1990-2000/62027?nav_id=0-1&id=1280158675
    maar van buiten hing het altijd lelijk in het zicht…

  7. Dirk

    Ik ben blij dat deze historische fout hersteld wordt. Ik hoop dat politici hier nu van geleerd hebben en dit soort onzin nooit meer toestaan.

  8. Rick

    Fijn dat er dan straks eindelijk weer een normaal fiets- en voetpad aan de kant van de Bijenkorf is! Top!

  9. Atilla Vigh

    Precies Jasper, Joost begrijpt blijkbaar niet dat de aanpalende gebouwen niet beschadigd mogen worden. En dat vandaag de dag we duurzaam slopen, dat betekent dat bepaalde delen van het materiaal gescheiden moet worden afgevoerd.
    Ja Wouter, leuk verhaal, maar het is in de vakantie en maar voor 2 weken. Al die mensen die klagen als er iets wordt aangepakt, dat er tijdelijk overlast is. Het is niet anders.

    Wat mij ten aanzien van “traverse” (het is hooguit 20 meter lang) altijd heeft bevreemd. Wat had het voormalige La Vie winkelcentrum of de C&A nu voor ogen? Het zijn beiden concurrenten? Was het een idee om HC te plagen: kijk ons eens samenwerken ofzo? Heb nooit het nut goed begrepen?

  10. Fritz

    @Dirk: waarom was de bouw een historische fout en waarom zou de sloop dat niet zijn..?
    Aanpalend: wat hebben (en welke?) politici hier mee te maken?

  11. Atilla Vigh

    @Fritz Omdat de gemeente echt bepaald of er wel of geen traverse komt. Je gelooft toch echt niet je in Nederland zomaar wat kan gaan bouwen? De wethouder en uiteindelijk de gemeenteraad (=politici) beslissen dat.

  12. Dirk

    @Fritz:
    Goede vragen.

    Wat betreft je vraag wat politici ermee te maken hebben: het is een overkapping over de publieke ruimte. Er staan meerdere pilaren op de openbare weg. De gemeenteraad heeft daar toestemming voor moeten geven (bestemmingsplanwijziging). Politici moeten wat mij betreft bij dit soort voorstellen een andere afweging gaan maken over de invulling van de publieke ruimte door commerciële partijen. Wat mij betreft is dit een voorbeeld waarin de balans te veel uitgeslagen is richting het belang van de commerciële partijen.

    De overkapping creëert een donkere hoek in de stad. Het brengt een harde scheiding aan tussen het centrum en de St. Jacobsstraat. Het weghalen van de traverse zorgt ervoor dat de St. Jacobsstraat weer helemaal bij het centrum getrokken kan worden. (het nodigt nu niet uit om erheen te lopen vanuit Vredenburg, hoewel de rest van de gebiedsinvulling aldaar op dit moment ook niet heel uitnodigend is).

    Het geeft blijk van een visie op de stad waarin er overal overbodige overkappingen en extensies gebouwd kunnen worden om het voor consumenten maar makkelijk te maken om te lopen van winkel naar winkel zonder dat ze naar buiten hoeven. Een focus op winkelcentra (la Vie) en de binnenkant ervan en geen/weinig focus op de buitenkant van de gebouwen. Dit contrast zie je ook op de foto’s waarnaar Teunis hierboven verwijst. Het zorgt ervoor dat de stad actief een minder leuke plek gemaakt wordt om te verblijven en sub-optimaliseert in die zin.

    Sloop hiervan geeft ons ruimte om bijvoorbeeld voetgangers en/of fietsers meer ruimte te geven op die plek. Of je zou er nog een tram doorheen kunnen laten rijden zonder dat andere verkeersfuncties eronder lijden. In dit geval zorgt sloop ervoor dat men een esthetische upgrade kan doen aan het bijenkorfpand. Dit soort niet-essentiele verbindingen tussen panden kunnen je beperken in je stedelijke ontwikkeling.

  13. Michiel

    Een goede ontwikkeling dat dit gedrocht verdwijnt!

  14. Fritz

    @Dirk: dank voor je uitgebreide toelichting! Top!

  15. Katja

    “Als er voldoende tijd overblijft tot 21 augustus, dan worden ook de rijbanen nog aangepast. Lukt dit niet voor het einde van de zomervakantie, dan schuiven de werkzaamheden door naar de zomer van 2017.”.
    Waarom dan nog een jaar wachten, als het zo snel kan ?

  16. Patrick

    Altijd leuk hoe er in artikelen soms verhalen/afbeeldingen terug komen van hoe iets vroeger was. Het geeft altijd een beter beeld.

    Voor de rest, ben ik het met Dirk eens. Over 2 weken maar even daar om het hoekje kijken hoe het aanzicht dan is

  17. Mick

    @Teunis: dank voor het delen van de foto met de oorspronkelijke functie. Van binnenuit gezien inderdaad een mooie passage! Zeker voor die tijd.

    Helemaal eens met het pleidooi van Dirk. De overkapping gaf toch altijd het gevoel alsof er een ‘getto’ oid achter deze luchtbrug zou zitten. Ben oprecht benieuwd in hoeverre de omzet van de Bever en de Combi design stijgt na de sloop :-)!

  18. Atilla Vigh

    @Katja, omdat bouwen niet geheel los van een aantal factoren gepland kan worden. Je zult toch begrijpen dat als het slecht weer is er een aantal zaken niet gedaan kan worden. Ook kan men zaken tegenkomen die technisch een andere aanpak vereist die men niet voor ogen had (en langer gaat duren). Tot slot: Utrecht is een heeeeeel oude stad, er kunnen dingen in de grond zitten die men gewoon niet wist. Als dat van archeologische aard is, zal daar eerst een pas op de plaats gemaakt worden (dat is de wet).

    En dat het voor 21 augustus moet, heeft te maken dat daarna te veel beslag wordt gelegd op de omleiding. Tijdens de vakantie kan dat nog, maar daarna verandert de dienstregeling en zullen er meer bussen moeten omrijden: dat is niet te doen.

  19. Herman

    @Atilla Vigh
    Je verhaal klopt best, maarf als je toch overlast bezorgd dan maar een paar weken extra. Alternatief is jaar wachten en dan weer overlast.

    Even doorbiijten en alles is klaar!

  20. FD

    Veel Utrechtse fotografen konden de One Hour Super Photo die er zat rond 1990 erg waaarderen.
    Bedrijfdleider Hans was meer dan flexibel.
    Bij het wachten kon er bij de C&A (niet al te duur) wat gegeten worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).