Een reserveerbare laad- en losplaats in de Utrechtse Twijnstraat wordt mogelijk een van de oplossingen voor de vele voertuigen die regelmatig stilstaan in de straat. Daarnaast wordt ook gekeken naar ‘gebundeld goederenvervoer’.
Bewoners en ondernemers van de Twijnstraat hebben in een gesprek met de gemeente aangegeven dat de buurt de overlast van het laden en lossen aan wil pakken. Met enige regelmaat staan voertuigen op straat stil en dat veroorzaakt vervolgens weer hinder voor het verkeer en de omgeving.
Vanaf volgende maand wordt daarom een proef gestart met een zogenoemde ‘smart zone’, oftewel een reserveerbare laad- en losplaats. Het idee is dat ondernemers in de straat een tijdvak reserveren in de hoop dat het laad- en losverkeer daardoor beter over de dag wordt uitgesmeerd. Deze proef duurt drie maanden.
Tot slot zegt de gemeente meer inzicht te willen krijgen in het laad- en losgedrag van winkels en leveranciers. Op basis van deze informatie wordt gekeken of gebundeld goederenvervoer, vanuit een hub in de buurt, tot de mogelijkheden behoort.
Gekoppelde berichten

Straatnamen in Utrecht: waar komt de naam Twijnstraat vandaan?
In deze rubriek vertellen we het verhaal achter de straatnamen in de stad. Sommige namen…
10 Reacties
ReagerenDank u voor de leuke, lezenswaardige DUIC nieuwsbrieven over onze mooie stad! Regelmatig lees ik over de achtergrond van straatnamen.
Ik vraag mij al tijden af waar de naam van de Kaatstraat waar ik woon, vandaan komt: is die afgeleid van Catharijne? Kunt u voor mij, en wie weet ook andere lezers achterhalen hoe dit zit?
Dus de hinder over de dag uitsmeren……. Waarom b.v. niet in de hele binnenstad morgens van 6:00 tot 8:00 uur de ondernemers en leverancier een mogelijkheid bieden hun bevoorrading op pijl te houden. Het zelfde zou moeten gelden voor het aanbieden van afval e.d. zodat de openbare weg weer openbaar word en geen verleng stuk van de ondernemer. Dat ondernemers dan roepen dat ze zo vroeg nog niet open zijn is een kwestie van organisatie en de keuze in het centrum van een mooie stad te willen zitten.
Waarom noemen we hier zoveel “slim” of “smart”? Wat is dat dan precies en wie bepaalt dat het dat is?
Ik zie vaker dat het een wensdenkterm is voor een probleem waar we eigenlijk geen goede oplossing voor hebben, en dan geven we het maar een engelse onzinterm om te verbloemen dat het geen echte oplossing is. Dan lijkt het heel wat.
Reserveren klinkt leuk, maar lukt dat als leveranciers verschillende plekken moeten aandoen en dus niet zo precies kunnen plannen? En wat is daar dan exact “smart” aan?
Ik weet niet beter dan dat het doodnormaal is dat winkels bevoorraad worden op zodanige wijze dat de rug van de bezorgers heel blijft.
Die mensen die nu over de overlast zaniken moeten niet in de stad gaan wonen maar in dat provincie blijven of nog beter, in een hutje op de hei gaan wonen.
Die zijn niet goed genoeg gesocialiseerd om in een volle stad te wonen.
Goed plan, ze moeten van heel Utrecht een Smart zone maken.
Dit gaat nooit werken voor de diensten die ermee moeten gaan werken.
Eind vorige eeuw, na een tijdje kantoorklerk te zijn geweest, besloot ik mijn jongetjes droom: vrachtwagenchauffeur worden laten uitkomen.
Na 2.5 jaar heb ik de vlam in de pijp gedoofd.
Kan zijn dat het een en ander is veranderd, maar de lokale overheden kennenden zal dat niet het geval zijn.
Utrecht en de meeste steden hebben/hadden venstertijden laden lossen winkelgebied.
Utrecht heeft/had venstertijd 6.00 tot 11.00, om zes uur gingen de paaltjes van Vreeburg omlaag, na 11 uur gingen de paaltjes weer omhoog, was je te laat kon je naar Paardenveld lopen om te vragen of ze je eruit wilden laten.
Op de gracht mag je niet komen met een vrachtwagen, wel met een busje.
De pakketbezorgers, etc.etc. rijden de hele dag met ontheffing in de binnenstad.
Twijnstraat idee gaat over vrachtwagen en niet over de busjes.
Vrachtwagens rijden een route, die hebben het weleens tegen zitten met afleveren en maar ook dat het sneller gaat dan gepland.
Bij het reserveren moet er een speling van een kwartier worden ingepland om het project te kunnen laten slagen.
+/- 12 maal een kwartier per dag een schaarse laad en los ruimte niet gebruiken.
De ene vracht kun je in 3 minuten lossen, de ander staat 40 minuten te lossen.
Logistiek planner van transporteur Pietersen, kan niet live meekijken met de ritten van transporteur El-Harlipi en andersom.
Laten we het er ophouden dat de ambtenaren ontzettend blije mensen zijn die een smart zone bedenken best wel slim van zichzelf vonden.
Wanneer je zelf niet smart bent, kun je altijd een smart ballonnetje verzinnen die je zelf niet kent en ooit zult gebruiken.
Slimme ambtenaren vragen logistiek specialisten uit de fijnmazige distributie, (wereldwijd heeft logistiek NL, naam en faam) een logische en efficiënte oplossing die lange tijd uitrolbaar is over alle wijken van de stad.
Een smartwatch kan ik nog bedenken wat daar smart aan is ten opzichte van een standaard horloge. Een smartphone dat snap ik ook wel…
Maar loop nou niet zo hip te doen met een smartzone. Zo van ‘vroeger dachten we er niet over na en nu hebben we een plek bedacht waar we de boel overladen. Dat vinden we zo slim van onszelf’… Tadaaaa smartzone lekker Engels lekker hip
Smart is gewoon een Nederlands woord, vooral als ik het hutje op de hei argument weer voorbij zie komen.
praktijk is altijd anders dan de theorie, dit gaat nooit werken, is veel te ingewikkeld voor vervoerder en de winkelier en moet je ook nog eens gaan handhaven als iemand buiten de planning zijn bus op die plek zet. Maar we wachten het resultaat van de proef af….
Om een stad smart te maken moet je eerst experimenteren op kleine schaal. Dat wordt een smart zone genoemd.
Dit begint vaak met transport en veiligheid en het verzamelen van veel data.
Als je het niet probeert, dan zal het ook nooit lukken. We willen alle voertuigen uit het centrum weren maar er wel blijven winkelen. Dan is een hub de meest logische oplossing.