Smartlappenfestival zet zich in voor renovatie Domtoren met bier en pleisters | De Utrechtse Internet Courant Smartlappenfestival zet zich in voor renovatie Domtoren met bier en pleisters | De Utrechtse Internet Courant

Smartlappenfestival zet zich in voor renovatie Domtoren met bier en pleisters

Smartlappenfestival zet zich in voor renovatie Domtoren met bier en pleisters
Marco Terlou en wethouder Victor Everhardt plakken een pleister op de Domtoren
Het Utrechtse Smartlappenfestival, dat dit jaar in het weekend van 16 november valt, heeft als thema de Dom gekozen. Tijdens festival zal er geld ingezameld worden voor de renovatie van de Domtoren. Het festival heeft daarvoor de handen ineengeslagen met de Stichting Utrechts eigenDom.

Het Utrechtse Smartlappenfestival, dat dit jaar in het weekend van 16 november valt, heeft als thema de Dom gekozen. Tijdens festival zal er geld ingezameld worden voor de renovatie van de Domtoren. Het festival heeft daarvoor de handen ineengeslagen met de Stichting Utrechts eigenDom.

De samenwerking werd dinsdagmiddag bezegeld door locoburgemeester Vicor Everhardt. Onder begeleiding van De Weduwen, een zanggroep, werd er door de Smartlappen een symbolische pleister overhandigd aan Everhardt en op de Dom ‘geplakt’. Everhardt is enthousiast over de samenwerking: “De Dom is van ons allemaal en om te zien dat er geld wordt ingezameld is mooi.”

Pleister plakken

De organisatie heeft ook kleinere pleisters gemaakt die ze de komende weken door Utrecht zullen verspreiden. “De pleister staat symbool voor oplappen”, vertelt Sandra Teune van het festival, “dit doen we samen door een steentje bij te dragen aan het ‘oplappen’ van de Dom.”

Utrechtse brouwer Het Bierparadijs heeft speciaal voor deze editie een bier gebrouwen: Dom Blondje. Het bier dat ‘lekker zacht, fruitig met een hoppig en lichtdroge afdronk’ is, zal in de deelnemende cafés verkocht worden. Marcel Westerveld vertelt dat Smartlappenfestival geen prijs heeft afgesproken met de cafés. “Ik ga uit dat een biertje ongeveer 4,5 euro gaat kosten. We willen daarvan 10% procent doneren aan de Domtoren.”

Verheugd

De Stichting Utrechts eigenDom is nog maar sinds twee maanden actief en haalt met het Smartlappenfestival hun eerste fundraising binnen. Olav Rosenberg de voorzitter van de stichting vindt het een mooi begin. “We willen het geld dat opgehaald wordt besteden aan aanlichting. Dat zijn de spotten die op de Domtoren schijnen.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).