De komst van de snelfietsroute tussen Utrecht en Woerden is weer een stapje dichterbij. Met het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst heeft de provincie Utrecht samen met beide gemeenten een akkoord bereikt over het voorlopige ontwerp, de kostenverdeling en de uitvoeringsafspraken.
In april van 2019 hebben wethouders van de gemeenten Utrecht en Woerden en de gedeputeerde van de provincie al de intentie uitgesproken om een snelfietsroute tussen beide steden aan te leggen. De totale kosten van het project komen op 4,7 miljoen euro, waarvan 3,3 miljoen euro voor rekening van de provincie komt.
De komende drie jaar worden op verschillende delen al stukken van de fietsroute aangelegd. Naar verwachting kan de snelfietsroute eind 2023 worden geopend. Het streven is dat er dan 10 procent meer fietsgebruik is op het traject ten opzichte van 2019.
Schooljongen
“Als schooljongen heb ik de route tussen Harmelen en Woerden, en later van Harmelen naar Utrecht talloze keren gefietst”, zegt Arne Schaddelee, gedeputeerde bij de provincie. “Het is al prachtig. Dankzij de inzet van provincie en gemeenten gaat het straks ook nog veiliger en comfortabeler worden.”
Er komen meer snelfietsroutes tussen Utrecht en omliggende gemeenten. Zo komt er ook een route naar Amersfoort, Veenendaal en IJsselstein.
Bekijk hieronder het promotie-filmpje van de provincie Utrecht over de snelfietsroute.
Gekoppelde berichten
Aanleg snelfietsroute van start: fietsers kunnen in 2022 binnen een uur van Utrecht naar Amersfoort
De aanleg van de twintig kilometer lange snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort gaat beginnen. De…
Snelfietsroute tussen Utrecht en Veenendaal stap dichterbij
De snelfietsroute tussen Utrecht en Veenendaal is weer een stap dichterbij. Maandag spraken de betrokken…
9 Reacties
Reagerensupergoed nieuws!! goeie ontwikkeling!
er zijn enorm veel fietsers die deze route nemen, waaronder veel scholieren.
En waar kunnen we de route zien?
Het streven van 10% meer fietsers zegt niets. Kunnen er 10 zijn, maar ook 1000.
Hopelijk voor die paar fietsers (ik heb er nooit grote aantallen gezien) is die snelfietsroute in de vorm van een vrijliggend autoloosfietspad. Want er wordt daar echt hard gereden in grote en kleine auto’s en er is ook best veel vrachtvervoer. Maar ook de nodige hoeveelheid ambulances die met een noodtempo en gillende sirenes mensen naar ziekenhuizen afvoeren. Lijkt mij niet zo handig om dat allemaal over een fietststraat van 15km te sturen, tussen de zwabberende pubers en kwebbelende recreanten door. Een ongeluk zit in een klein hoekje en is in een fractie van een seconde gebeurd. Het zal je kind maar wezen.
De snelste fietsroute tussen Utrecht en Woerden bestaat al een paar eeuwen.
Vanuit de stad naar de Meern dan de Oude Rijn volgen door Harmelen is de snelste route die zeer geschikt is voor fietsers.
De nieuw ”snelle” route zal wel via Haarzuilens en de Breudijk gaan.(deze route adviseert Google maps)
Zelfde verhaal als de nieuwe ”snelle” route naar Amersfoort via Den Dolder.
De eeuwenoude route via de Biltsehoek, Huis ter heide, Soesterberg fiets sneller en rechtstreeks naar het centrum van Amersfoort.
Vanaf de Stichtse Rotonde waar je de berg afgaat hoeft bijna niet meer te trappen tot aan het centrum.
Begrijp niet waarom er nieuwe ”snelle” routes worden bedacht die niet sneller zijn dan de routes die eeuwen geleden zijn bedacht.
Prima idee, ik hoop alleen dat dan ook de knelpunten binnen de stad worden aangepakt – die kunnen nu de stoom fietsers al nauwelijks aan
@Koelhoofd: het is duidelijk dat je geen idee hebt waar je over praat (“paar fietsers”). Het is een zeer druk bereden route, ga maar eens kijken ‘s ochtends tussen 7 en 9.
@Yoshua: klopt, er ligt een fietsstraat tot Harmelen, daarna is het echter prut. Er mist dus aan die kant sowieso nog een kilometer of 6.
Tja…
Een snelfietsroute… Hoe verzinnen ze het…
Waar moeten die andere fietsen dan rijden?
Hoe is het toch mogelijk om over dit bericht zure reacties te plaatsen? Dit lijkt me goed nieuws voor fietsers en automobilisten. Elke extra fietser is een automoblist minder. En wat betreft de route: even googlen op snelfietsroute en je kan zien dat het traject exact de oude/Leidse rijn volgt. Wat heeft het dan voor een nut om je op te winden over iets wat helemaal niet klopt. Stemmingmakerij? Doe gewoon eens lief. Ook bij de overheid doen de meeste mensen echt hun best.
@Yoshua Je aanname over de route klopt niet, het gaat wel degelijk om de fietsroute langs de Leidse/Oude Rijn, via De Meern en Harmelen, die wordt verbeterd. Goede ontwikkeling dus.