De snelfietsroute tussen Utrecht en Veenendaal is weer een stap dichterbij. Maandag spraken de betrokken partijen, waaronder wethouder Lot van Hooijdonk, om vaart te zetten achter de aanleg van deze route over de Utrechtse Heuvelrug.
In 2020 worden de plannen voor het nieuwe fietspad concreet. Dan wordt bekendgemaakt hoe het pad precies moet gaan liggen en ook hoe de vormgeving van de route eruitziet. De komende maanden staan in het teken van onderzoeken die zich richten op ecologie, het exacte tracé, het ontwerp, grondeigendom, financiering, planologische eisen, realisatie en beheer.
Bij het maken van de plannen worden ook belanghebbenden en aanwonenden uitgenodigd. Als alles volgens planning loopt, kan in het tweede kwartaal van 2020 een uitvoeringsovereenkomst worden ondertekend door provincie en betrokken gemeenten en kan een start worden gemaakt met de aanleg.
Toekomst
Een gedeelte van de route wordt ingericht als ‘fietspad van de toekomst’. Op dat gedeelte kunnen innovaties op fietsgebied worden ontwikkeld en toegepast. Hierbij moet gedacht worden aan zonnepanelen, slimme verkeerslichten die fietsers sneller voorrang geven en een duurzaam wegdek dat overdag energie opslaat en ’s avonds in het donker oplicht.
De fietsroute Utrecht-Veenendaal is één van de snelfietsroutes die Utrecht doorkruist. De andere routes zijn Utrecht-Amersfoort, Utrecht-Woerden, Utrecht-IJsselstein, Utrecht-Amsterdam en Utrecht-Hilversum.
Gekoppelde berichten
Als het aan de gemeenteraad ligt komt er een snelfietsroute tussen Utrecht en Amsterdam
Een meerderheid van de gemeenteraad heeft donderdagnacht vóór de aanleg van een snelfietsroute tussen Utrecht…
Ook nieuwe snelfietsroutes vanuit Utrecht naar IJsselstein en Woerden komen eraan
De gemeente Utrecht heeft maandag twee intentieverklaringen afgesloten om te gaan werken aan nieuwe snelfietsroutes.…
Eerste snelfietsroute komt tussen Utrecht en Amersfoort
De provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, De Bilt, Zeist, Soest en Amersfoort hebben op…
26 Reacties
ReagerenGaat er ook onderzoek gedaan worden naar het te verwachten gebruik? Beetje zonde om, ik vermoed miljoenen, te pompen in een project dat door 2 geiten en goudvis gebruikt gaat worden…
Zo’n route bestaat al en heet de A12. Staat straks vol met zelfsturende electrische auto’s..
Wat een onzin. Gebruik dat geld liever maar om de fietspaden in de stad wat veiliger te maken. Want op sommige stukken is het echt niet leuk meer om te fietsen zodra het druk is.
Natte Otter leeft niet in Utrecht maar onder een steen.
@Natte Otter,
Weet niet onder welke steen jij leeft of hoe je zelf reist, maar als je beetje om je heen kijkt dan zie je overal fietsers.
Die paar miljoen voor die fietsers zijn peanuts vergeleken met de honderden miljoenen die aan infraprojecten voor auto’s worden besteed.
Super goed idee, Veenendaal – Utrecht is echt een lekker kort stukkie en prima woon-werk commute per fiets.
@Herman @Jacobson, ik ben niet blind, ik weet alleen niet of er heel veel mensen vanaf Veenendaal naar Utrecht of andersom gaan rijden op de fiets. Toch nog een aardig stukje. Binnen de stad is het uiteraard prima te doen om met de fiets te gaan.
@Gerben 16/7/2019 – 8:52
Je argumenten kloppen niet. Je kunt nu ook al op de fiets van Veenendaal naar Utrecht. Geen probleem. Wat maakt dit dan een “super goed idee” volgens u…?
Diegenen die al fietsten (een handje vol hooguit vermoed ik) tussen Utrecht en Veenendaal zullen dit toch wel blijven doen. Snelfietspad of niet. Het zou in mijn optiek dan ook pas een super goed idee zijn als dit miljoenen-kostende fietspad (om over de Co2 uitstoot die de aanleg kost nog maar te zwijgen) er hordes EXTRA mensen (letterlijk duizenden!) toe zou bewegen om voortaan niet meer met de auto, bus of trein naar Utrecht te rijden. Dat valt natuurlijk zeer ernstig te bezien!
In de eerste plaats al aangezien het totale aantal Veenendalers dat in Utrecht werkt en Utrechters dat in Veenendaal werkt al relatief beperkt is. Bijna 40% van de werkende Veenendalers werken bijvoorbeeld al in Veenendaal (en ook bijna 50% van de werkende Utrechters werkt in Utrecht) en het totale aantal dagelijkse reizigers op het belangrijkste treinstation in Veenendaal dat daar in- of uitstapt is nu 2500….Meer niet! Waar moeten die duizenden extra fietsers vandaan gaan komen om de peperdure aanleg van dit fietspad economisch te legitimeren, zal ieder weldenkend mens zich afvragen? En hoe compenseren die paar extra fietsers de tonnen aan Co2 uitstoot die het aanleggen van dit fietspad zal gaan kosten?
Daarnaast zal iemand die nu nog niet op een fiets stapt de beslissing om wel dagelijks 60(!) kilometer door weer en wind te peddelen dat echt niet laten afhangen of ergens een allejezusduur snelfietspad met zonnepanelen ligt of niet waarmee je misschien 5 minuten eerder of later bent…Eerder zullen daar gezondheidsmotieven aan ten grondslag liggen (dan maakt zo’n fietspad dus niet het verschil) of economische motieven om reiskosten te besparen (en dan maakt zo’n fietspad dus ook niet het verschil).
Maar goed. De Provinciale Staten- en mevrouw van Hooijdonk kennende zullen ze het rendementsrekensommetje ongetwijfeld zeer zorgvuldig gemaakt hebben….al geblinddoekt wichelroedelopend, zwevend op een wolk van zelfingenomenheid en prettige kriebelende ecologische onderbuikbubbels, terwijl de feiten en calculatoren in een donker hoekje liggen te verstoffen onder de spinnenwebben.
Dit is gewoon het zoveelste totaal ondoordachte kansloze project van ‘onze’ groene religieuzen dat helemaal niets toevoegt en een garantie op miljoenenafschrijvingen is. Nu maar bidden voor mevrouw van Hooijdonk dat het in ieder geval wel de klimaatgod kan behagen…
Is het niet verstandig(er) om het geld te gebruiken voor het verbeteren van het OV?
Dan sla je minstens 2 vliegen in één klap, namelijk dat ook meer mensen die niet zo goed op de fiets zijn (denk aan ouderen) hun auto wegdoen en het wordt minder druk met fietsers in het woon-werkverkeer want de gemiddelde deelnemer daarvan fietst niet omdat het zo leuk is maar omdat er geen alternatief is. (dat zag je toen de OV-pas werd ingevoerd bij studenten)
@Natte Otter, Natuurlijk zullen er maar weinig mensen van Utrecht naar Veenendaal fietsen en andersom ook.
Het gaat vooral om de mensen die in de tussenliggende gemeentes van of naar Utrecht en Veenendaal fietsen.
Vergelijk het maar met de A27 die van Breda naar Almere loopt, maar weinig automobilisten zullen van Breda naar Almere rijden. Toch staat die weg iedere dag tjokvol met auto’s die een deel van deze weg gebruiken.
Eerder deze week is een artikel geplaatst over een soortgelijke snelfietsroute tussen Amsterdam en Utrecht en daar zijn veel vergelijkbare reacties geplaatst, namelijk dat het aantal mensen wat dagelijks van Amsterdam naar Utrecht fietst (of andersom) niet erg groot is. In dit geval dus van Veenendaal naar Utrecht. Ook ik denk dat dat aantal niet erg groot is, maar je hoeft toch niet iedere keer verplicht dat hele traject af te leggen? Als ik met de auto over de A2 rij, rij ik ook niet iedere keer van Maastricht naar Amsterdam. Ik rij ook wel eens van Utrecht naar Breukelen.
@scherpschutter, ik was dan ook niet serieus.
Sorry Scherpschutter, deze reactie is onder je niveau; een beetje te veel vanuit je eigen bubbel.
In jouw donkere hoekje liggen blijkbaar ook nog wat verstofte feiten. Bijvoorbeeld:
1) Tussen Veenendaal en Utrecht liggen: De Bilt, Bunnik, Zeist, Driebergen, Doorn, Maarn, Maarsbergen, Leersum, Amerongen, Woudenberg, Scherpenzeel. Grotendeels forensendorpen met mensen die in Utrecht of Veenendaal werken of naar school gaan.
2) Voor automobilisten schijnen 5 minuten van groot belang te kunnen zijn. Waarom niet voor fietsers ? Met een pedelec of racefiets zou zo’n fietspad misschien wel tot een kwartier kunnen schelen.
Als de gemmente en provicie nu maar eens eerst zorgen dat het Science Park behhorlijk met fietsen te bereiken is van uit de omliggende plaatsen dan zijn ze beter bezig, nu krijgen ze het al niet voor elkaar om een fietspad aan te leggen vanaf Zeist.
Als er langs het fietspad geen wandelpad is ben je als loper gedwongen om over het fietspad te lopen. En dat is levensgevaarlijk. Mensen die niet kunnen fietsen hebben ook recht om zich te verplaatsen.
@Ton 16/7/2019 – 11:16
“Tussen Veenendaal en Utrecht liggen: De Bilt, Bunnik, Zeist, Driebergen, Doorn, Maarn, Maarsbergen, Leersum, Amerongen, Woudenberg, Scherpenzeel.”
En ook daar kun je nu al prima vandaan fietsen zonder peperduur fietspad vol zonnepaneel aangedreven weet-ik-veel-wat-voor-een-onzin-allemaal. Wat is nu toch uw punt, mijnheer? Dit fietspad kost MILJOENEN aan belastinggeld en TONNEN aan Co2 uitstoot om aan te leggen, maar overtuigt echt helemaal niemand EXTRA om nu dan maar de fiets te pakken….Of men nu in Veenendaal woont of juist dichterbij. Anders had men de fiets nu ook wel gepakt! De route is er al, en hoe korter de route is (vanuit de door u genoemde plaatsen bijvoorbeeld), des te lager de relatieve tijdswinst is. Dit fietspad overtuigt echt geen enkele niet-fietser om wel te gaan fietsen.
“Voor automobilisten schijnen 5 minuten van groot belang te kunnen zijn. Waarom niet voor fietsers ?”
Ik denk dat voor fietsers zelfs 10 seconden winst van groot belang zijn. Het is het verschil tussen zeiknat op je werk aankomen of een beetje nat. Daar gaat het echter niet om. Om het peperdure fietspad rendabel te maken, moet je juist mensen die nu NIET fietsen ervan overtuigen om wel te gaan fietsen. Daar draagt dit zonnepaneel-aangedreven belastinggeldverbrandingsfietspad natuurlijk niets aan bij. NIEMAND die ineens de WEL de fiets pakt omdat het nog maar 55 minuten creperen is vanuit Veenendaal, in plaats van een volledig uur creperen, of bijvoorbeeld nog maar 27 minuten creperen vanuit Woudenberg, in plaats van 31 minuten. Dat is gewoon nonsens.
“Met een pedelec of racefiets zou zo’n fietspad misschien wel tot een kwartier kunnen schelen.”
Voor mensen die nu al fietsen wellicht ja! Nogmaals: dat is alleen niet de groep die overtuigd moet worden! De groep die u moet overtuigen zijn NIET-FIETSERS. En dan is de vraag: schelen, ten opzichte van WAT mijnheer? Niet-fietsers hebben momenteel VEEL betere alternatieven dan twee uur in wind en weer creperen op een fiets. Dit pad overtuigt NIEMAND.
Oké Scherpschutter, hoe dan wel ?
@Scherpschutter
Vreemde redenering dat je niet meer hoeft te investeren in infrastructuur omdat er al een fietspad ligt.
@Ton 16/7/2019 – 14:55
Ik heb werkelijk geen idee, Ton! Dat is nu net het hele punt. Ik denk oprecht niet dat er een argument bestaat waarmee je hele drommen EXTRA mensen zover krijgt om voortaan dagelijks 60 km af te leggen op een fiets in het doorgaans gure en natte Hollandse klimaat, waar je ook comfortabel, snel en goedkoop met de auto, bus of trein op je werk kunt komen.
En ik ben ook van mening dat zolang ik geen deugdelijke en extreem overtuigende onderbouwing van de bestuurders krijg (die er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op duidt dat dit wél gaat lukken en dit project dus ecologisch én economisch rendabel is te krijgen) alvorens dit gedrocht gebouwd gaat worden, dat deze mensen niet in een bestuur thuishoren maar in een dwangbuis.
Als fietser die regelmatig van Utrecht naar Driebergen en Maarn fietst, heb ik één advies aan u.
Ga jullie fietsfratsen maar botvieren op de provinciale weg, de N225. Die reikt van Utrecht tot Arnhem dus daar hebben jullie maar liefst 50 km de ruimte om te experimenteren zonder het landschap en de bossen voorgoed te verkloten.
Dus! Blijf van de landelijke fietspaden en de (onverharde) fietspaden door de bossen af.
Niemand die er voor kiest om juist dáár te fietsen zit op jullie te wachten.
@BW 16/7/2019 – 15:40
Wat vreemd dat u lijkt te denken dat ik gezegd heb dat je niet meer hoeft te investeren in infrastructuur omdat er al een fietspad ligt. Hoogst eigenaardig.
@Scherpschutter (16:04)
Zo vreemd is dat niet nadat je het zelf vrijwel letterlijk schrijft. In jouw reactie van vanmorgen om 10:07 schrijf je: ” Je kunt nu ook al op de fiets van Veenendaal naar Utrecht. Geen probleem.” In je reactie van 14:11 schrijf je vervolgens: “Dit fietspad kost MILJOENEN aan belastinggeld”.
Ook ik zit (uiteraard) niet te wachten op onzinnige verkwisting van belastinggeld, maar uit het artikel valt af te leiden dat pas in 2020 een uitgewerkt plan wordt gepresenteerd. Om te voorkomen dat we allemaal zomaar wat roepen lijkt het mij verstandig om dat plan even af te wachten, maar aangezien er inderdaad al een fietspad ligt waar zo nu en dan toch al eens onderhoud gepleegd moet worden, kan ik me voorstellen dat je met relatief beperkte aanvullende middelen een snelfietsroute kunt realiseren. Daarnaast valt goed te onderzoeken hoeveel mensen gebruik maken van die route, dus dan kun je prima onderbouwen of de investering in verhouding staat tot het aantal gebruikers. Uit het artikel leid ik af dat die info nog niet beschikbaar is, daarom lijkt het mij wat voorbarig om dit plan nu al af te schieten met deze argumenten. Wellicht weet jij meer, maar dan hoor ik het graag.
Zo’n fietsroute hoeft, afgezien van het stukje ‘Fietspad van de Toekomst’, helemaal niet zo duur te zijn. Je kunt grotendeels bestaande infrastructuur gebruiken en verbeteren (verbreden; kruispunten + wegdek + stoplichten aanpassen). Dat kost maar een fractie van een snelwegverbreding of een tramlijn.
Fietsen is in Nederland goed te doen.Veel mensen fietsen al vaak zo’n 50 tot 100 km op een dag voor de lol. In een uurtje sportschool kun je ook makkelijk 20 km fietsen. Alleen automobilisten denken dat het klimaat in Nederland guur en nat is. Mensen die veel buiten zijn weten beter.
En een ‘aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid’ voor investeringen zijn zelfs in de publieke sector zelden te geven.
Jaren een dagelijks gebruiker geweest van de “fietssnelweg” tussen Amsterdam en Utrecht. 40 km per dag (niet hele route). Heerlijk, niet in de file, geen vervuiling, gezond voor lijf en leden, maar vooral heel veilig. Fietssnelwegen zijn fantastisch voor forenzenverkeer met al dan niet elektrische fietsen tussen 15 en 30 km reisafstand. Als je op de uithof werkt en in het buitengebied woont is de (elektrische) fiets sneller en gezonder dan de auto of het OV.
Ik snap echt niet wat al die niet fietsers hebben tegen een goede regionale fietsinfrastructuur. Fietssnelwegen in het buitengebied zijn echt van een andere orde dan veilige en snelle fietsroutes in de binnenstad.
Hoop niet dat ze de kwetsbare heuvelrug verkloten.
Zijn ze hopelijk gestopt met bomen kappen krijg je dit weer.
Misschien langs al bestaande wegen dan.
Fietsroute tot Zeist lijkt me wel zinvol
“Je argumenten kloppen niet. Je kunt nu ook al op de fiets van Veenendaal naar Utrecht. Geen probleem. Wat maakt dit dan een “super goed idee” volgens u…?””
Dank Scherpschutter, zal ik deze argumenten ook toepassen op snel of – rondwegen: De A27 hoeft niet verbreed te worden want er ligt al een weg,Wiens argument klopt nu eigenijk niet? Je kunt met de auto ook overal komen, waarom moeten er dan meer snelwegen bij?