Een schildpad, haas en koe geven straks snelheidsadvies op de Amsterdamsestraatweg

Een schildpad, haas en koe geven straks snelheidsadvies op de Amsterdamsestraatweg
Kruising Amsterdamsestraatweg en Marnixlaan. Beeld: Google Street View
Een paal langs het fietspad op de kruising van de Amsterdamsestraatweg en de Marnixlaan geeft fietsers advies om het groene licht te halen. Het project Flo, gestart door innovatiebureau Springlab, wil fietsen in de stad leuker maken. 

Een paal langs het fietspad op de kruising van de Amsterdamsestraatweg en de Marnixlaan geeft fietsers advies om het groene licht te halen. Het project Flo, gestart door innovatiebureau Springlab, wil fietsen in de stad leuker maken. 

Wachten voor verkeerslichten is de grootste frustratie onder fietsende Utrechters, blijkt uit onderzoek van Springlab. Daarom hebben zij in samenwerking met de gemeente en Ko Hartog Elektrotechniek het systeem Flo ontwikkeld om fietsen aangenamer te maken.

Symbolen

Volgende week krijgen fietsers op een paal naast het fietspad een symbool te zien dat aangeeft of zij sneller of langzamer moeten fietsen om het groene verkeerslicht te halen. Een schildpad (langzamer), haas (sneller) en duimpje (zelfde snelheid houden) verschijnen op de paal. Bij het zien van een koe betekent het dat je het groene licht niet meer kan halen.

Project 

In 2015 is Springlab al eerder een project gestart. Op het fietspad van de Kardinaal de Jongweg lag een LED-lint waarbij fietsers de snelheid van het lampje moesten aanhouden om groen te halen. “Ondanks veel positieve en enthousiaste reacties zaten daar toch te veel haken en ogen aan”, vertelt Jan-Paul de Beer, van innovatiebureau Springlab. “Het naar beneden kijken zorgde voor te veel afleiding en met vallende bladeren en sneeuw was het lampje niet goed te zien.”

Het nieuwe project zou de problemen verhelpen: “Dit is een verbeterde versie die vanaf 19 april voor het eerst in Nederland in de praktijk wordt gebracht.” De paal komt naast het fietspad op de kruising van de Amsterdamsestraatweg en de Marnixlaan te staan. Bij de lancering van Flo is wethouder Lot van Hooijdonk aanwezig.

De testperiode duurt een maand en bij positieve resultaten wil het innovatiebureau Flo uitbreiden over heel Nederland.

8 Reacties

Reageren
  1. Cico

    Want iedereen is dol om als een kleuter te worden behandeld. Het is nog net geen stickertje van de juf.

  2. Jack

    Het is toch al 1 april geweest?

  3. ämpelmänchen

    @ Cico

    Er begeven zich ook veel kinderen in het verkeer. Vandaar ook het ämpelmänchen in Berlijn en bijvoorbeeld ook het Nijntjestoplicht. Voor die doelgroep werkt het zeker.

  4. Erwin

    Cico de laatste keer dat jij op een fiets zat moet in 1842 zijn geweest.
    Waar maak je je toch weer druk om man!

  5. BdV

    Stel dat de detectielinten in het asfalt alleen maar als functie hebben dat er een bericht ‘wacht op groen’ wordt getoond, in plaats van het licht direct op groen zetten, als er verder totaal geen verkeer aanwezig is. Zou dat niet een beetje jammer zijn? Het lijkt er sterk op dat het in Utrecht heel vaak toch zo werkt. Maar goed, doe er maar een koe en een haas bij. Ik weet niet of dat gaat helpen.

  6. Jeroen

    Lekker.. laten we met zijn allen stoppen met nadenken. Als op een gegeven moment er een fout in het systeem zit, of het systeem uit staat weten we ineens niet meer hoe het verkeer werkt.

  7. Toine Goossens

    Fantastisch idee. Begrijpelijke communicatie om de doorstroming te verbeteren. Ik ben reuze benieuwd of de symbolen begrepen worden en tot aanpassing leiden.

    Wij hebben dit spel uit 1979 veelvuldig met onze kinderen gespeeld. Het is een echte aanrader om al spelenderwijs te leren dat zowel een heel snelle, als een heel langzame, strategie tot de winst kan leiden. Lijkt mij iets voor de brede school.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Haas_en_Schildpad

  8. Harold

    Zolang de stad ruim een miljard aan schuld heeft uitstaan, zou je logischerwijs toch mogen verwachten dat dit soort hobby projecten in de kast gezet worden.

    Investeren in de stad snap ik, maar dan moet er uiteindelijke wel economisch voordeel uit te halen zijn. Dit economische voordeel is ver te zoek in dit soort projecten…..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).