Snelle busverbinding tussen Utrecht, Amstelveen en Haarlem ‘lijkt kansrijk’ Snelle busverbinding tussen Utrecht, Amstelveen en Haarlem ‘lijkt kansrijk’

Snelle busverbinding tussen Utrecht, Amstelveen en Haarlem ‘lijkt kansrijk’

Snelle busverbinding tussen Utrecht, Amstelveen en Haarlem ‘lijkt kansrijk’
Archieffoto
Een snelle busverbinding tussen Utrecht, Amstelveen en Haarlem lijkt kansrijk. Dat blijkt uit onderzoek dat ingenieursbureau Movares deed in opdracht van kennisplatform CROW, DOVA, provincie Utrecht, vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat.

Een snelle busverbinding tussen Utrecht, Amstelveen en Haarlem lijkt kansrijk. Dat blijkt uit onderzoek dat ingenieursbureau Movares deed in opdracht van kennisplatform CROW, DOVA, provincie Utrecht, vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat.

In het onderzoek is gekeken naar een busverbinding die loopt van Haarlem-Zuid, via Schiphol Noord, Amstelveen en Breukelen naar Utrecht Leidsche Rijn. Het traject zou via de snelwegen A9 en A2 verschillende woon- en werkgebieden met elkaar verbinden.

Vooral de reistijd tussen Leidsche Rijn en Amstelveen zou met de snelle busverbinding flink afnemen. Nu duurt die reis nog 50 minuten, maar dat zou met de nieuwe verbinding ongeveer 30 minuten worden; ongeveer even lang als het met de auto duurt. Tussen Leidsche Rijn en Amstelveen doen reizigers er met de bus nu twee uur over. Met de trein kost het ongeveer 50 minuten.

Extra haltes

De nieuwe bus zou twaalf keer per uur kunnen rijden, blijkt uit het onderzoek. Het aantal reizigers dat gebruik zou maken van de snelle busverbinding zou volgens het onderzoek toenemen als er extra haltes dichtbij bedrijventerreinen, zoals Lage Weide, komen. Het aanleggen van extra haltes langs de snelweg blijkt lastig en kostbaar, bijvoorbeeld door geluidsmuren en het ontbreken van onderdoorgangen of viaducten.

Het onderzoek dat nu gedaan is, is volgens de onderzoekers nog relatief beperkt. Het is volgens Movares dan ook ‘gewenst’ om de ideeën over de snelle busverbinding nog verder uit te werken. Er kan bijvoorbeeld nog gekeken worden naar hoe de verbinding moet worden ingepast, wat de kosten zijn en hoe de lijn geëxploiteerd moet worden.

Het hele onderzoek van Movares is hier (pdf) te lezen.

16 Reacties

Reageren
  1. JJ

    Zoiets als de oude lijn 125? https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_125_Utrecht_Centraal_Station_-_Haarlem_Station

  2. Len

    Of je introduceert minibusjes die bestuurd worden door zzp’ers en je vergund hen bepaalde routes. Zoals ze dat doen in India, Afrika, Zuid-Amerika en waar dan ook. Maar niet gek staan te kijken als er ineens een kip onder je stoel zit, je ramen worden gewassen bij het stoplicht en er tegelijk 5 straatverkopers naar binnen lopen.

  3. Scherpschutter

    Man man man, wat een luchtfietserij weer. Nul voordeel ten opzichte van de auto (die bus moet toch echt over dezelfde wegen), het OV loopt al leeg en bovendien; welke betalende klanten wil je hier in godsnaam mee gaan vervoeren naar bloody Haarlem en Amstelveen?! Dat kunnen er niet meer dan een paar honderd per dag zijn. Extreem onrendabel.

    Niet kansrijk, maar extreem kansloos dus.

  4. JEG

    Heb nooit begrepen waarom de voortreffelijke verbinding die lijn 125 bood destijds moest verdwijnen. Heb daar destijds talloze malen met grote tevredenheid gebruik van gemaakt. Destijds zette Centraal Nederland er extra comfortabele bussen in.

  5. P.Berkel

    Ook ik ben een regelmatige en zeer tevreden gebruiker geweest van lijn 125 die me na een korte stadstrip op de door onze Scherpschutter ondergewaardeerde fiets tijdig, droog, betaalbaar en comfortabel voor de deur van mijn toenmalige werkgever afzette. Zonder parkeerproblemen bovendien. En die bus had geen last van de files wegens de gekozen route. Met mij waren er tientallen collega’s en werknemers van andere bedrijven, die deze prima oplossing verkozen.

  6. Lexus

    Zoals gebruikelijk manifesteert Scherpschutter hier weer zijn gigantische oogkleppen waar het om het gebruik van de auto gaat:
    1. mensen onder de achttien mogen geen auto rijden;
    2. veel mensen kunnen zich geen auto permitteren;
    3. veel mensen hebben dusdanige gebreken dat zij geen auto kunnen rijden.
    Kortom, al deze categorieën reizigers zijn min of meer afhankelijk van het openbaar vervoer.
    Hier komt bij dat a. treinen nauwelijks files kennen en b. bussen vaak over vrije busbanen files voorbij kunnen rijden.
    En nu heb ik het nog niet eens gehad over de gigantische milieuschade die met name de benzineslurpers met daarin vaak één enkel mannetje of vrouwtje dagelijks opleveren.

  7. Lexus

    Ik vergat nog de mogelijkheid om te werken of te lezen in het openbaar vervoer, wat in het privévervoer, vooral dat van de auto, grotendeels niet toegestaan en evenmin mogelijk is.

  8. Scherpschutter

    @Lexus

    Hè? Wat heeft dat te maken met mijn comment, waarin ik aangeef dat het OV al leegloopt én hardop afvraag welke betalende klanten je wil vervoeren naar gaten als Haarlem?

    Beetje last van de hitte? LOL

  9. Lexus

    @Scherpschutter: de reacties van JEG en P. Berkel niet kunnen lezen? Nu al een zonnesteek? Nog meer lol.

  10. Elinkwijk

    Ik heb jarenlang met de auto die route gereden en heb vaak in de file gestaan, dus zo snel zal die bus niet zijn. Als je naar Amstelveen , Haarlem wil kun je vanaf station Bijlmer ArenA de bus 300 nemen, de Zuid-Tangent. Bijlmer is per trein uit Utrecht bereikbaar.

  11. Koel Hoofd

    Eens met Scherpschutter, het is een duur rapportje luchtfietserij.
    Maar dat kan ook niet anders, het is een potentie scan voor het weer laten rijden van lijn 125. Oude wijn in nieuwe zakken op kosten van de belastingbetaler.
    Als het haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd weet men ook gelijk weer waarom lijn 125 is gestaakt.

    @Lexus
    1 minderjarigen gaan naar school of leerplek, daar is geen pendeldienst van 12x per uur voor nodig.
    2 vele mensen kunnen zich nu al geen auto permitteren en de EU/NL overheidslagen zorgen er wel voor dat nog minder mensen dat kunnen. Of dat 12x/uur frequentie rendabel maakt in een tijd waar thuiswerken steeds vaker een optie wordt en alles wordt thuis bezorgd?
    3 De bus (uberhaupt het ov) is niet echt gehandicapten vriendelijk vervoer en dat ligt niet aan de buschauffeurs/conducteurs.
    4 werken/lezen in de bus? Dan is de trein toch prettiger
    5 milieuvervuiling door eenpersoonsvervoer op 4 wielen….ach, dat rijdt allemaal electrisch/waterstof tegen de tijd dat deze nieuwe buslijn eindelijk in gebruik kan worden genomen.

    Het draait uiteindelijk allemaal om de pegels, de rest is bijzaak. Behalve als GL aan de knoppen draait, dan is alles hoofdzaak maar zijn de kosten bijzaak onder de mat.

  12. forens

    Voor iedereen die vanalles en nog wat aan het uitkramen is, lees eerst eens het document zelf https://www.crow.nl/downloads/pdf/collectief-vervoer/rapport-brt-utrecht-amstelveen-haarlem.aspx
    Het plan is niet alleen een buslijn, maar ook extra infrastructuur.
    Zal ook adviseren om eens de bus rond Amstelveen te pakken. Er liggen nu al veel busbanen waardoor je makkelijk langs de files kan zoeven en waar er geen busbanen liggen mag de bus over de vluchtstrook bij file.
    Sterker nog: er ligt nu al de langste vrijliggende busbaan van Europa https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidtangent_(Noord-Holland)

  13. Scherpschutter

    @Lexus 17:26

    Ook die comments hebben, net als uw comment, geen zak te maken met mijn comment. *facepalmt*

    Blijf binnen vandaag. Het wordt bloedheet.

  14. Lexus

    @Scherpschutter: uw ‘comments’ hebben zoals zo vaak geen enkele realiteitswaarde. Goed openbaar vervoer was, is en blijft een noodzaak voor een goed functionerende samenleving. Het door u gepropageerde egoïsme was, is en blijft het tegendeel daarvan.

  15. Scherpschutter

    @Lexus

    En ook die comment heeft opnieuw geen ene zak te maken met mijn comment.

  16. Noortje

    Inmiddels is het bijna 2024. Wat is er verder geworden van dit rapport? Een goede busverbinding tussen Amstelveen en Utrecht lijkt mij een zeer nuttige aanvulling naast alle volle treinen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).