Snorfiets binnenkort niet meer welkom op Utrechtse fietspaden - De Utrechtse Internet Courant Snorfiets binnenkort niet meer welkom op Utrechtse fietspaden - De Utrechtse Internet Courant

Snorfiets binnenkort niet meer welkom op Utrechtse fietspaden

Snorfiets binnenkort niet meer welkom op Utrechtse fietspaden
De snorfiets op het fietspad zal in Utrecht verleden tijd zijn. Foto: DUIC
De snorfiets gaat verdwijnen van het fietspad. Gemeenten en andere wegbeheerders kunnen per 1 juli 2018 besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Dat besluit is door het Rijk genomen op verzoek van de vier grote steden, waaronder Utrecht.

De snorfiets gaat verdwijnen van het fietspad. Gemeenten en andere wegbeheerders kunnen per 1 juli 2018 besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Dat besluit is door het Rijk genomen op verzoek van de vier grote steden, waaronder Utrecht.

Het is al langer een wens van de gemeenteraad om snorfietsen van het fietspad te halen. Vooral de fractie van GroenLinks maakte zich de afgelopen tijd hard voor het voorstel. “De Utrechtse fietspaden worden steeds drukker, waardoor er veel gevaarlijke situaties ontstaan met snorfietsen”, vertelt raadslid Thijs Weistra. “Bovendien zijn snorfietsen heel vervuilend als het gaat om fijnstof en ultrafijnstof. Vooral als je er vlak achter fietst.”

De fractie is dan ook blij dat het college heeft aangegeven er snel werk van te maken. D66-wethouder Victor Everhardt, die Milieu & emissieloos vervoer in zijn takenpakket heeft, heeft beloofd binnen twee weken met een plan van aanpak op tafel te komen. “Hij wilde er eerst ‘ergens volgend jaar’ op terugkomen, maar daar hebben wij een stokje voor gestoken”, aldus Weistra.

In het plan van aanpak moet het besluit goed worden gemotiveerd en onderbouwd. Volgens het Rijk moet de gemeente aantonen dat het besluit bijdraagt aan de veiligheid van de fietsers en aan de doorstroming op het fietspad. Als dat lukt gaat de snorfiets naar de rijbaan en de bestuurder zal dan ook een helm moeten dragen.

27 Reacties

Reageren
  1. MJPD

    Ben benieuwd hoe de gemeente dit zal gaan handhaven. Zie nog steeds heel veel (bezorg)brommers met geel kentekenplaatje op de fietspaden rijden, die daar niet mogen rijden.

  2. Katja

    En die achterlijke scooters die nú het fietspad onveilig maken ?
    En al die spookrijders op het fietspad ? Handhaving, waar blijf je !?

  3. Alex

    snorfietsen met max snelheid van 25km/h tussen (vracht)auto’s welke 50 km/h of harder rijden… Wat zou er mis kunnen gaan? Dat word dus letterlijk een uitsterf beleid voor snorfietsers.

  4. BdV

    Inderdaad komen vrij veel stompzinnige situaties voor op fietspaden, alsof 10% van de fietsers/brom/snor/e-bikers totaal nergens enig benul van heeft. Maar het idee is goed. Als het niet de veiligheid verhoogt, dan toch zeker wel de gezondheid.

  5. Paul van der Horst

    Fijn! Om te beginnen bij de fietstunnel onder het spoor bij de Van Sijpesteijnkade. In Amsterdam zag ik boven de fietstunnel onder het centraal station een duidelijk verbodsbord met een camera en tekst met € 104 boete bij overtreding.

  6. Westbroek

    Een groot deel van de snorscooters is niet opgevoerd en wordt niet bereden door de welbekende aso’s maar door werkende mensen die hem voor woon-werk verkeer gebruiken. Ik ben benieuwd hoe de wethouder de veiligheid kan garanderen als een snorscooter met 25 km/h tussen de vrachtwagens en bussen moet rijden. Laat staan tussen de verkeershufters die het niet zo nauw nemen met de maximumsnelheid. Een helm op? Laat me niet lachen, daar heb ik niets aan als ik geplet word door een vrachtwagen. Schijnveiligheid. Ik heb het meegemaakt met de 45 km/h scooter en ben overgestapt op de snorscooter omdat op de weg rijden veel te gevaarlijk is.
    Ik ben ook benieuwd of dit onzalige plan voor de gehele stad gaat gelden of zoals in Amsterdam alleen in het centrum + omstreken. En hoe zit het trouwens met elektrische snorscooters? Die zijn schoon, mogen die wel op het fietspad?
    Waarom niet gewoon handhaven op de opgevoerde scooters? Ik zie ze tegenwoordig nooit meer controleren met een rollerband.

  7. Mark

    Vrachtauto’s rijden binnen de stad bijna nooit 50km/h. Als ik op de Straatweg fietser dan ben ik meestal de gemiddelde auto die daar rijdt. Graag dus die snorfietsers van het fietspad af, want die gasten rijden meestal 35 km/h terwijl ze theoretisch niet harder gaan dan 25.
    Ook graag die speedpedelecs van het fietspad weghouden. Die gasten rossen je nog steeds van het pad af met hun zijnspiegels met 45km/h.
    Prioriteitenlijstje voor mij:
    1 Speedpedelecs (handhaven)
    2 Bromfietsers
    3 Gemotoriseerde bakfietsen van een meter breed met haast.

  8. Berend

    Goed nieuws. En dan ook handhaven. Dat wordt nog een uitdaging.

  9. Westbroek

    @Mark: Wat dacht je van het Westplein en de Daalsetunnel? Zou je daar graag willen fietsen met 25 km/h?
    Je argument ‘want die gasten rijden meestal 35km/h’ is volgens mij niets meer dan een oproep tot handhaven. Eens met de speedpedelecs, die rijden mij met mijn snorscooter ook van het fietspad. Je schrikt je rot iedere keer en op de rijbaan rijden ze zelden.

  10. Geenstijl@Utrecht

    Misschien ook dan handhaven op fietsers die zich asociaal gedragen op het fietspad,je weet wel die naast elkaar rijden, of over de stoep fietsen,of tegen het verkeer in.
    Gelijke monniken, gelijke kappen ………enzovoorts.

  11. ronald van zwol

    dat is lekker veilig. Met een gangetje van 30 op de rijbaan en ingehaald worden met 60 door auto’s. We hadden de autos verkocht en brommobielen gekocht (elektrisch). Nu mogen we aan gort gereden worden. Brommobiel te koop gezet en kopen twee diesel autos terug. Veiliger en beter voor millieu. En wat doen we met de electrische fietsen die mij met 40 mij inhalen? Slaan weer helemaal door hier. Maar goed, Dan maar weer de auto in. Stuk veiliger.

  12. JdV

    @BdV : 10% van de fietsers… die nergens benul van heeft? U komt zeker nooit uw dorp uit. Ik durf te stellen dat 90% nergens benul van heeft. Net zoals geenstijl@utrecht ook al beweerd.

  13. Cico

    Hoe zit het dan met elektrische fietsen. Die gaan net zo hard en de gebruikers ervan zijn niet de jongste meer

  14. Wiel

    Oplossing:

    Maximum snelheid voor autos binnen de stad: 30 km per uur tenzij op meerbaans, doorgaande wegen en met borden aangegeven. Streng handhaven door politie met laserguns en de opbrengst van de hoge boetes gebruiken om meer agenten uit te rusten met meer laserguns.
    Snorscooters maximum snelheid verhogen naar 30 km per uur – zou geen probleem moeten zijn want de meesten rijden af fabriek al sneller dan de nu toegestane 25 km per uur – en met helmplicht de rijweg op. Streng handhaven door de politie en alles wat meer dan 5% te hard kan rijden in beslag nemen en op kosten van de bestuurder laten vernietigen in ‘n metaalpers. Eventuele boete opbrengsten gebruiken om meer controles uit te voeren.
    Scooters maximum snelheid verlagen naar 30 km per uur. Verder zie snorscooters.

  15. Toine Goossens

    Onnozele hals Thijs Weistra heeft zijn stukken weer eens niet goed gelezen. In januari stuurde partijgenote Lot van Hooijdonk diverse onderzoeksrapporten naar de raad waaruit blijkt dat er geen problemen zijn met de kwaliteit van de Utrechtse lucht. De opmerkingen van Weistra zijn uit de lucht gegrepen en zijn ongefundeerd. Het zal wethouder Everhardt weinig moeite kosten om Thijs flink op zijn nummer te zetten.

    Westbroek ziet het juist. Een groep kwetsbare verkeersdeelnemers wordt tussen de auto’s ingeflikkerd. En dat alleen maar omdat de fietspaden in Utrecht veel te smal zijn. Volgens de ANWB leden is Utrecht de meest onveilige fietsstad. Nu Lot van Hooijdonk alleen nog mobiliteit doet wordt het hoog tijd dat GroenLinks zich op die onveiligheid richt.

    Dat betekent handhaven, handhaven en nog eens handhaven. Alleen dat leidt tot beter gedrag.

  16. Toine Goossens

    De beste maatregelen die Lot in haar nieuwe verantwoordelijkheid moet nemen zijn een inhaalverbod voor fietsers en een maximumsnelheid op die fietspaden die veel te smal zijn. Kijk Thijs daar hebben burgers wat aan.

  17. Yoshua

    Wat een belachelijk idee.
    Waarom zouden we willen dat snorfietsen op de rijbaan gaan rijden terwijl de vervuiling er echt niet minder op gaat worden.
    Groenlinks is behoorlijk aan het verslappen.
    Verbied snorfiets en brommers in de stad, niet verbannen naar de weg, weg met die vuiligheid.
    Het bestuur moet ook eens kijken naar fietsers met goedkope Chinese banden, die geven enorm veel fijnstof af, je zal er naar achter rijden.

  18. Wim Vreeswijk

    Ben benieuwd hoeveel verkeersdoden dit gaat opleveren? Pak het telraam er maar alvast bij !

  19. Chantal

    Het is duidelijk dat Yoshua nooit fietst en achter een snorfiets op het fietspad heeft gereden…

  20. JdV

    @wiel: aanvullend plan: strenge controle op alle fietsers die overtredingen begaan. Van de opbrengst meer agenten rn boa’s inhuren die fietsers op de bon slingeren.

  21. blm

    Waarom niet gewoon de fietspaden breder maken. Dan worden sommige straten voor automobilisten wellicht 1 richtingsverkeer om ruimte te scheppen. Ik heb het dan over de route van en naar de stad, bijvoorbeeld de stad in via Biltstraat/Voorstraat… en de stad uit via Nobelstraat/Nachtegaalstraat/Burg.Reigerstraat. Er valt dan 1 rijbaan weg en met die ruimte kunnen de fietspaden een meter breder worden…. dit is dan voor Oost, en idem voor de andere kanten van de stad.

  22. bee

    wat is nou gevaarlijker dan snorscooters/brommers op de rijbaan ?
    vandaar dat je een helm op moet.
    haal die racefietsen maar van de weg want die zijn een doorn in het oog van veel mensen .
    ook zijn racefietsen niet geschikt voor de openbare weg.
    ze maken er meer en meer een chaos van op de wegen.
    maak het bezig zijn met je mobiel ook verboden op de fiets ,brommer en voetgangers die aan het verkeer deelnemen horen met het verkeer bezig te zijn en niet met een mobiel.
    als ze dan toch voor de veiligheid willen gaan hoort dat prio 1 te zijn.

  23. Cor Nelis

    Wat een ongelofelijk kul-argument van Thijs Weistra: alsof snorfietsen op de rijbaan geen fijnstof uitstoten…. of denk hij soms dat dat niet naar fietspaden waait??

  24. cas

    Weet iedereen nog dat onderzoek naar de luchtkwaliteit waar ineens alle resultaten we zijn…?? Toevallig? nee, die resultaten waren vast heel goed en in strijd met het gedachtegoed van GL. En Lot weet niks natuurlijk…
    En BvD, Dus jij wil extra verkeersdoden om de illusie omhoog te houden dat de luchtkwaliteit verbeterd… Heel dankbaar ben jij voor de maatschappij.

  25. BdV

    @cas: Verbetert met t. Heb je gelezen dat het plan moet bijdragen aan doorstroming en veiligheid? Gezondheid wordt niet genoemd, maar wat mij betreft is dat ook een goeie reden. Dat ik extra verkeersdoden wil heb ik nergens getypt. Illusie? Wel eens achter een scooter gefietst?

  26. Angelique

    wat wel aardig is om hierbij te vermelden is dat onze gemeente geld heeft uitgegeven voor een onderzoek hie slecht die uitlaatgassen voor fietsers zijn die er achter fietsen. Bleek geen significant verschil te zijn tov de rijbaan. Nu gebruiken ze toch gewoon dat wetenschappelijk ontkrachte argument. Zo rolt GroenLinks.

  27. BdV

    @Angelique: Heel verrassend. In het kader van ‘we gooien ons eigen tegenonderzoek er tegenaan’? Hier lees ik iets totaal anders:
    https://www.vggm.nl/vggm/nieuwsarchief/brommers_en_scooters_van_fietspad

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).