Snorfiets in Utrecht gaat dit jaar nog naar de rijbaan Snorfiets in Utrecht gaat dit jaar nog naar de rijbaan

Snorfiets in Utrecht gaat dit jaar nog naar de rijbaan

Snorfiets in Utrecht gaat dit jaar nog naar de rijbaan
Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto
De kogel is door de kerk: snorfietsers moeten later dit jaar in Utrecht naar de rijbaan. Volgens de gemeente wordt hierdoor het verkeer veiliger en zorgt het voor een afname van overlast.

De kogel is door de kerk: snorfietsers moeten later dit jaar in Utrecht naar de rijbaan. Volgens de gemeente wordt hierdoor het verkeer veiliger en zorgt het voor een afname van overlast.

Het is al langer een wens van de Utrechtse gemeenteraad om snorfietsen van het fietspad te halen. Voor het invoeren van de maatregel zijn een aantal partijen geraadpleegd, waaronder de politie, brandweer, openbaar vervoer, provincie Utrecht en belangenvertegenwoordigers van fietsers en snorfietsers.

Daarnaast is ook gekeken naar de gemeente Amsterdam. In de hoofdstad is de maatregel namelijk al een aantal jaar geleden ingevoerd. Nu ligt er in Utrecht ook een plan.

Overlast

Het groeiend aantal snorfietsen veroorzaakt door hun omvang en snelheid hinder voor fietsers. Ook hebben fietsers overlast van de uitlaatgassen, met name als snorfietsen stilstaan bij het verkeerslicht.

“Het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan doen we niet zomaar. Iedereen wil zo veilig mogelijk in het verkeer zijn. Door de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen komt er meer ruimte voor de fietser op de vaak smalle en drukke fietspaden. De doorstroming voor de fietser zal er dus ook op vooruit gaan”, zegt wethouder Eelco Eerenberg.

Veiligheid

Naast hinder speelt ook veiligheid een rol in het besluit. De gemeente zegt dat snorfietsers beter zichtbaar zijn voor automobilisten als ze op de rijbaan rijden. Daardoor zouden er minder ongelukken gebeuren tussen afslaande automobilisten en rechtdoor rijdende snorfietsers. Tot slot moeten snorfietsers ook een helm gaan dragen.

De regel geldt voor zowel elektrische snorfietsen als modellen met een verbrandingsmotor.

“Ook al zorgen elektrische snorfietsen zelf niet voor uitstoot van schadelijke stoffen op het fietspad, ze worden wel als hinderlijk ervaren vanwege hun breedte, massa en gemiddelde snelheid”, schrijft de gemeente in een brief aan de raad.

Uitzonderingen

Zodra het besluit ingaat moeten snorfietsers op Utrechtse wegen met een vrijliggend fietspad naar de rijbaan. Hierin zijn echter wel een aantal uitzonderingen gemaakt. “We hebben besloten om de Venuslaan en Rubenslaan niet op te nemen in het besluit, vanwege de hoge snelheid van het autoverkeer”, is te lezen in de raadsbrief.

Op de Graadt van Roggenweg en Daalsetunnel ligt volgens de gemeente de snelheid van het verkeer rond de maximum toegestane snelheid. “Maar staduit iets hoger dan stadin.” Staduit hoeven snorfietsers voor het grootste deel geen gebruik te maken van de hoofdrijbaan omdat ze over de ventwegen kunnen rijden.

Remmen

Om de snelheid van het autoverkeer op bovenstaande wegen te remmen worden extra maatregelen genomen. “We denken aan dubbele belijning tussen busbaan en autostrook, zodat de rijbaan optisch versmalt en extra bebording op de palen van de verkeerslichten om het verkeer op de rijbaan bewust te maken van de aanwezigheid van de snorfietser.”

Daarnaast gaat de gemeente onderzoeken of de zogenoemde groentijden voor snorfietsers bij het verkeerslicht kunnen worden aangepast kunnen, zodat ze zonder auto’s de rijbaan kunnen oprijden.

De verwachting is dat de maatregel na de zomer ingevoerd kan worden. Op het onderstaande kaartje is te zien om welke Utrechtse wegen het gaat.

Bron: Gemeente Utrecht

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. GeenStijl @Utrecht

    Gezellig hoor, kunnen de fietsers zich nog meer misdragen op het fietspad.

  2. arbeider

    Na auto pesten, nu snorfiets pesten ” welkom ” in de stad van Groen Links en D66!

    Ik voorspel veel ongelukken met snorfietsen en auto’s waarop het College de snorfiets helemaal in de ban gaat doen.

    Zo uitgekookt is dit College namelijk.

    Trollen van Groen Links en D66 kom er maar in!

    PS onder een andere knickname dan die van Zeist graag!

  3. Watnboudel

    Geldt dit ook voor de stekker-fietsen?
    Zou wel goed zijn.

  4. Zuilen 030

    Nu de snelle fietsjes nog, met hun dikke buikjes in snelle pakjes en dan de bakfietsen nog………………, kortom; nog een lange weg te gaan.

  5. Bernhard

    Geweldig nieuws. Het fietspad is voor fietsers.

  6. Sja...

    Stekkerfietsen ook?

  7. Suus

    Briljant en heel blij mee. Al is de keihard rijdende elektrische fiets wat mij betreft ook een kandidaat om in de toekomst op de rijbaan te scheuren

  8. Natte Otter

    Ik heb een baard, mag ik wel nog steeds fietsen op het fietspad?

  9. Hans

    Een prima besluit. Fietsers op het fietspad. Gemotoriseerd verkeer op de rijbaan. Met deze kanttekening: verlaag op de rijbaan OVERAL de maximum snelheid naar 30 km/h. Zo los je het probleem van snelheidsverschillen meteen op en wordt het verkeer binnen de bebouwde kom een stuk overzichtelijker en veiliger.

  10. Koel Hoofd

    Bizar plan met merkwaardige argumenten.

    Er wordt beweer dat de toename in het aantal snorfietsen deze maatregel “snorfietsen naar de rijbaan” noodzakelijk maakt vanwege verbetering verkeersveiligheid en afname overlast (omvang, snelheid en uitlaatgassen van snorscooters met name bij stoplichten).

    Beetje raar om vehikels die officieel niet harder kunnen dan 25k/u tussen het veel zwaardere gemotoriseerde verkeer op 50km/u te zetten als “levende snelheidsremmer”. Dat werkt niet want het was decennia geleden namelijk de reden om het kwetsbare langzaam verkeer te scheiden van het snellere zwaardere verkeer. In insteek welke vele levens heeft gered.
    Ook die snorscooter rijder is een mens en daarmee iemands kind, geliefde, of ouder. Dat is niet enkel het privilege van de fietsers, al zou je dat met dergelijke maatregelen wel gaan denken.

    Maar er komen wel steeds meer fietsen per fietser waar er ook steeds meer van komen.
    E-bikes zijn populair want je komt met minder inspanning even ver, dus daar komen er ook steeds meer van. Echter, eBikes, eBakfietsen en eKratfietsen hebben een gemiddelde snelheid van 28km/u; gemiddeld = dus gaan vaak nog veel harder. Ebakfietsen en hebben gelijk of meer volume dan een snorscooter, en gaan harder dan de snorscooter officieel mag en kan.
    Die ‘fiets met milieuvriendelijke trapondersteuning’ is dus net zo irritant en gevaarlijk voor gewone fietsers op het fietspad als de snorfiets.

    Kortom, er is gewoon sprake van een ordinaire kinderachtige strijd om het openbare rode asfalt tussen die eBike varianten en snorscooters omdat ze beide even hard kunnen, en soms ook nog even volumineus zijn. En soms zit dat egootje of ochtendhumeurtje gewoon ‘even’ in de weg!

    Over welke aantallen snorscooters gaat het eigenlijk dat het zo een grote impact op de verkeersveiligheid, overlast en schone lucht zou hebben?
    Cijfers CBS geeft meer inzicht.

    In 2010 waren er 7.335 snorfietsen in Utrecht, dat is 24 snorfietsen per 10.000 inwoners.
    In 2020 waren er al 11.008 snorfietsen in Utrecht, oftewel 31 snorfietsen per 10.000 inwoners.
    Inderdaad, toenemende aantallen.
    Maar Utrecht heeft volgens het Kadaster (2020) ‘slechts’ 2.697 straten met een totale weglengte van 1.067 kilometer (CBS 2020).

    Dus die 11.008 snorfietsen komt neer op gemiddeld 4 snorfietsen per straat,
    oftewel 10,3 snorfietsen per kilometer,
    dus op elke 100m gemiddeld één hele snorscooter…

    Dat was wel opgevallen tijdens de vele corona wandelingen door de stad afgelopen jaar.
    Maar ik heb ze niet gezien, jullie wel?

    De clou is hier dat het CBS helemaal geen onderscheid maakt tussen een snorscooter en een fiets met elektromotor, de speed pedelec. Die sportfiets wordt gesubsidieerd door werkgevers/overheid en aangeboden in leaseplannen, de snorscooter niet. Het is dan ook een erg populaire fiets bij bepaalde bevolkingsgroepen, specifiek de 55plussers en inwoners van provincie Utrecht.

    De cijfers van het CBS over 25km/u snorfietsers zijn dus vervuild met de toename van 45km/u speed pedelec de afgelopen jaren, terwijl dat juridisch weer een bromfiets is maar de snorscooter weer geen bromfiets. Kortom, die “toenemende aantallen” waar de gemeente het over heeft, moet je dus met een fikse korrel zout nemen.

    Dan blijft er over die uitlaatgassen.
    Sommige snorscooters kunnen je inderdaad behoorlijk kunnen vergassen met een dikke blauwe walm, echt heel erg!
    Maar daar zijn er wel steeds minder van, dat was 10 jaar geleden echt wel anders.
    Want de Euro 5 norm gaat dit jaar in, een aantal jaren geleden waren de milieueisen ook al fors aangescherpt, en vanaf 2025 mogen er enkel nog elektrische snorscooters worden verkocht.

    Dus dat handjevol mensen (die het zichtbaar niet zo breed hebben) op een ouwe scooter in een heel snel elektrificerend Utrechts tweewielerpark worden bestraft voor hun ongewenste uitlaatgassen door het risico op een ongeval met verlies van lijf en leden in de milieuzone van centrum Utrecht te verhogen. Dat is discriminatie van de armen. Dus om dat te verdoezelen moeten alle snorscooters op de rijbaan tussen de uitlaatgassen van het zwaardere gemotoriseerde verkeer. Dat is nog steeds discriminatie maar dan van een grotere sociale klasse.

    Om nou even aan te geven hoe zwakzinnig het hele plan is.
    Op fietsstraten moeten fietsers wel de uitlaatgassen van auto’s, bussen en vrachtwagens verplicht opsnuiven, en daar hoor je de gemeente U niet over. In tegendeel, er moeten meer fietsstraten komen, klinkers en drempels eruit en strak rood asfalt erin!

    Al met al is deze maatregel dan wel weer een opmerkelijke invulling van het dogma “de vervuiler betaald” om zoveel mogelijk schone lucht voor de fietser in “milieuzone Utrecht centrum” te geven. Is de gemeente niet een klein beetje compleet aan het doorslaan in het micromanagement van de schone lucht met voorrang voor de fiets obsessie?

  11. bart

    Geldt dit ook voor speed pedelecs? Die rijden vaak nog harder dan snorfietsen.

  12. JdV

    Ik zeg: Iedereen zijn eigen ruimte, en zeer strenge straffen op het overschrijden van die ruimte. Apartheid in de Utrechtse straten, dat zal ze leren. Slegs vir auto’s. Slegs vir fietsen. Slegs vir scooters.
    Zo zie je maar hoe partijen als D66 en GL die zich uitspreken tegen polarisatie en voor verbinding en inclusiviteit dat in de praktijk laat uitwerken !

  13. JJ

    Altijd grappig dat reaguurders vergeten dat ook Christen Unie Utrecht bestuurt; ik zeg het maar even. Je kan niet alles op het bordje van 2 partijen schuiven en er is ook nog een gemeenteraad die moet controleren stemt over besluiten.

    Komt ook nog bij dat de wat meer rechtsere partijen in diezelfde gemeenteraad bij elkaar opgeteld net iets meer leden hebben dan de wat meer linksere partijen.

    Er gaat dan toch wel wat mis op bestuursniveau in Utrecht als dit geen beleid oplevert dat rechtdoet aan wat mensen gestemd hebben.

    Kennelijk krijgen we in Utrecht precies wat we gestemd hebben. En ja, dat betekent ook dat er dingen gebeuren waar je het als individu niet mee eens bent.

  14. Lekkerband

    Hopelijk niets meer dan een tussenstap naar een (benzine)brommerverbod. De berijders hebben hun kans gehad om te bewijzen dat het netjes kan. Niet gelukt.

  15. TeringJantje

    @bart Alles met een geel plaatje moet binnen de bebouwde kom al op de rijbaan, dus ja speedpedelecs ook. Ik ben met je eens dat die dingen je op het fietspad om de oren vliegen, het zijn de autisten onder de weggebruikers. Daar zouden ze iets meer op mogen handhaven wat mij betreft, ik stoor me er meer aan dan aan snorfietsen in ieder geval.

  16. Len

    Een snorfiets is ook allang niet meer een oude zundapp of puch wat vooral een uit de kluiten gewassen fiets leek. Maar hele grasmaaiers met buitenspiegels tegenwoordig die een hoop ruimte innemen.

  17. VincentZ

    Eindelijk werd tijd. Het probleem is niet de snelheid maar de breedte van de scooters. Een e-bike kan makkelijker een fietser inhalen dan zo’n brede scooter. Ja er zijn electrische bakfietsen, die zijn ook irritant, maar veel minder aanwezig op de weg. Daarbij, bijna alle scooters zijn opgevoerd en halen makkelijk 30 plus die kunnen prima op de weg waar je wellicht 50 mag maar vanwege de drukte beter 30 km kunt rijden. Ik rijd ook graag auto maar rond en in de stad moet je niet meer dan 30 km per uur willen rijden.

  18. Hugo Aylva

    Hulde! Eindelijk verlost van die walgelijke uitlaatgassen van die stinkscooters en -brommers, er leken elk jaar wel meer van die stinkdingen bij te komen. Door dit besluit wordt fietsen weer een stuk gezonder en aantrekkelijker.

  19. Katja

    Graag ! Want snorfietsers kunnen gemakkelijk 50 km/u rijden, kijk maar op de snelheidsmeter. En dat doen ze ook, hoe vaak ik al niet gepasseerd ben (met dat irritant hoge toettoet ) door zo’n malloot die minstens de dubbele snelheid van mij had…

  20. Paul

    Het is mij nog steeds onduidelijk, of voor benzinesnorfietsen dezelfde regels (gaan) gelden als voor elektrische snorfietsen. Elektrische snorfietsen hebben uiteraard geen uitlaatgassen, dus vervuilen niet.
    Verder vindt niet iedere automobilist het prettig, als er een “langzame” bromfiets, laat staan snorfiets voor zijn of haar auto rijdt, is mijn ervaring.
    Gegroet

  21. Wim Vreeswijk

    Ben benieuwd hoeveel extra verkeersdoden deze onzin gaat opleveren?

  22. Pee

    Wat vinden de bestuurders van de snorscooter er eigenlijk van dat ze tussen de auto’s moeten gaan rijden?
    Qua vervuiling maakt het de fietspaden niet schoner door de snorscooter een meter verder de weg op te laten gaan.
    De helmplicht gaat dan ook voor snorscooters gelden omdat ze de weg op moeten.
    Daar zit je dan op je snorscooter met helm op en ingehaald worden door fietsers die sneller kunnen en schijnbaar geen gevaar opleveren.
    Vergeet niet dat veel wegen met 2 banen ook nog terug geschroefd worden naar 1 baan,wat de veiligheid en doorstroming echt niet ten goede komt.

  23. Willie Wortel

    Niet veel Wim. In Amsterdam gaat dit al een tijd helemaal toppie.

    Enige kleine ergernis is dat brommertjes nu tussen de auto’s door naar voren glippen bij elk stoplicht. Daar moet nog iets op bedacht worden.

  24. Olof

    Vertrutting van de ‘stad’. Het ruwe/rouwe charismatische randje wordt langzaam maar zeker vlak geveild door de left leaning hoogopgeleide elite. Maatregel na maatregel wordt door deze politiek vaardige groep doorgedrukt om de stad te veranderen in een dorp. De diverse stad is aan het veranderen in een monotoon leefgebied vol elektrische bakfietsen, koffietentjes, yogascholen en biologisch/duurzame(onbetaalbare)supermarkten.

    Na Amsterdam wilt nu ook Utrecht de vrijheid afnemen van een hele grote groep mensen, die niet weten hoe het politieke spelletje werkt. Het past natuurlijk niet binnen het straatje en zal daarom op (s)linkse wijze, middels ‘GEDRAGSVERANDERING’, ook daar langzaam om leven worden gebracht.

    Op een manipulatieve manier zal de gemeente het er doorheen duwen. Het gevoel laten geven dat er naar je geluisterd wordt. Jou een schuldgevoel geven dat je fout bezig bent. Om vervolgens uit te leggen hoe je goede burger kan zijn en je vervolgens zal zwichten voor haar doel.

    En doe maar geen moeite om het tegen te houden. Het linkse gemeentebestuur heeft geen behoefte aan tegemoetkoming aan mensen met een andere visie. Koste wat het kost zal ook dit er doorheen worden gedrukt.

    Leve het linkse gemeentelijke dictatoriaal!

  25. snorscooterliefhebber

    Vertrutting van de ‘stad’. Het ruwe/rouwe charismatische randje wordt langzaam maar zeker vlak geveild door de left leaning hoogopgeleide elite. Maatregel na maatregel wordt door deze politiek vaardige groep doorgedrukt om de stad te veranderen in een dorp. De diverse stad is aan het veranderen in een monotoon leefgebied vol elektrische bakfietsen, koffietentjes, yogascholen en biologisch/duurzame(onbetaalbare)supermarkten.

    Na Amsterdam wilt nu ook Utrecht de vrijheid afnemen van een hele grote groep mensen, die niet weten hoe het politieke spelletje werkt. Het past natuurlijk niet binnen het straatje en zal daarom op (s)linkse wijze, middels ‘GEDRAGSVERANDERING’, ook daar langzaam om leven worden gebracht.

    Op een manipulatieve manier zal de gemeente het er doorheen duwen. Het gevoel laten geven dat er naar je geluisterd wordt. Jou een schuldgevoel geven dat je fout bezig bent. Om vervolgens uit te leggen hoe je goede burger kan zijn en je vervolgens zal zwichten voor haar doel.

    En doe maar geen moeite om het tegen te houden. Het linkse gemeentebestuur heeft geen behoefte aan tegemoetkoming aan mensen met een andere visie. Koste wat het kost zal ook dit er doorheen worden gedrukt.

    Leve het linkse gemeentelijke dictatoriaal!

  26. Harold

    Petje af voor de gemeente Utrecht.
    Omdat het overgrote deel van de snorfietsen is opgevoerd en dus helemaal geen 25 rijden, maar 40-100 is het zeer logisch dat snorfietsen op de rijbaan moeten rijden + rijden. Dat dit een landelijk beleid mag worden.

  27. Daan

    Ik vin dit echt meer dan belachelijk dan een snor op de auto weg moet met helm deze gaan nog geen 30 en er zijn veel oider mensen die hier gebruik van maken dit kan niet en mag niet een elektisefiets gaat nog wel harden en dat mag dan nog wel schanden om zo een regel in voeren en ow ze heb in Amsterdam voor elkaar gekregen nu in utrecht sorry hoor geen worden voor en wil.wel is weten of dit in de recht staat is op genomen dus ze moeten de wet aan passen voor dit andes kunne er geen boeten uit geschefen worden laat dit maar is het bewijs worden want is 2 steden waar het is en dat door een burgemeester noten benen de zelfde ik ben er niet mee eens sorry zo denk ik er over dit gaat fout

  28. harold

    Daan, dat is niet waar dat ze nog geen 30 rijden. Bijna alle snorfietsen zijn opgevoerd en rijden al snel minstens 40 tot snelheden ver boven de 100. Dus niets iets voor het fietspad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).