Snorfietsen moeten in mei 2019 op de rijbaan in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Snorfietsen moeten in mei 2019 op de rijbaan in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Snorfietsen moeten in mei 2019 op de rijbaan in Utrecht

Snorfietsen moeten in mei 2019 op de rijbaan in Utrecht
Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto
De gemeente Utrecht maakt werk van het verbannen van de snorfiets naar de rijbaan. Door een wetswijziging kon de snorfiets al eerder van het fietspad af dan gedacht. De verkeersregel moet in mei 2019 in werking treden.

De gemeente Utrecht maakt werk van het verbannen van de snorfiets naar de rijbaan. Door een wetswijziging kon de snorfiets al eerder van het fietspad af dan gedacht. De verkeersregel moet in mei 2019 in werking treden.

De gemeente wil al langer af van de snorfiets – met blauw kenteken – tussen de fietsers. De brommers zouden geluidshinder, overlast door uitstoot en gevaarlijke situaties opleveren. Zeker tijdens het wachten bij een stoplicht is de uitstoot van brom- en snorfietsen voor fietsers en wandelaars ongezond.

Er moeten wel aanpassingen op een aantal wegen komen zoals op- en afritten en nieuwe borden. Ook wordt er extra handhaving ingepland en moet er een goede communicatie zijn over de veranderende situatie.

Het project ‘snorfiets naar de rijbaan’ zou in totaal tussen 580.000 en 880.000 euro gaan kosten. Eventuele maatregelen om snorfietsers te compenseren door bijvoorbeeld de aanschaf van een helm zijn daarin niet meegenomen.

De gemeente had eerder al een voorlopige indeling gemaakt van fietspaden waar de snorfiets wel en niet naar de rijbaan kan worden verplaatst. Voor de snorfietser wordt het verplicht om een helm te dragen op de rijbaan. “Op basis hiervan achten we het gebied binnen de stadsring als meest kansrijke gebied voor het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan”, aldus de gemeente.

Voor de snorfietser wordt het verplicht om een helm te dragen op de rijbaan. Eind oktober komt er meer over het gebied waarbinnen de maatregel moet worden ingevoerd en de uitwerking van de kosten.

De gemeente had eerder al een voorlopige indeling gemaakt van fietspaden waar de snorfiets wel en niet naar de rijbaan kan worden verplaatst. Die indicatie is hieronder te zien.

Indicatie geschikte rijbanen voor de snorfiets. Beeld: Gemeente Utrecht

39 Reacties

Reageren
  1. [email protected]

    Leuk hoor, en dan straks de electrafietsen, want die gaan natuurlijk te hard ….

  2. MJPD

    @[email protected]
    U bedoelt de Speedelecs? Die hebben een gele kentekenplaat, oftewel een bromfietskenteken, en moeten reeds op de openbare weg. Zie:
    https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/speed-pedelec

    Ben benieuwd. Er wordt nu al niet gehandhaafd op bromfietsers (geel kenteken) op de fietspaden, gelet op de tientallen bezorgbrommers die ik dagelijks over het fietspad zie scheuren.

  3. bee

    dat is ongelukken kweken.
    mensen nemen juist een snorfiets scooter omdat ze dan geen helm op hoeven.

  4. Berend

    Goede zaak. Weg met die gore stinkzooi die je aan alle kanten afsnijdt en voorbij schiet op het fietspad. Eigenlijk moet je dat hele blauwe kenteken afschaffen.

  5. Utrechter

    Goede zaak voor de verkeersveiligheid! Op veel fietspaden zal in de praktijk de snorfiets nog gewoon toegestaan zijn maar de drukke, smalle paden in de stad worden er een stuk beter op. En sowieso in de milieuzone alleen elektrische snorfietsen en bromfietsen toestaan, die dingen vervuilen veel meer dan dieselauto’s…!

  6. Luuk Upuuk

    Wat een waanzin. Typies Rutte, alles maar doorschuiven naar de gemeentes waar matig betaalde tijdelijke krachten (wethouders) opgezadeld worden met problematiek die landelijk al lang geregeld zou moeten zijn.

  7. JdV

    Goed plan. Het is al met al af en toe best wel vol en druk in Utrecht, en ik vermoed dat dit plan voor wat meer ruimte gaat zorgen. Ik zeg we maken een pooltje voor het aantal slachtoffers in 2019.

  8. [email protected]

    @MJPD 9/10/2018 – 16:47,

    Nee ik heb het over de normale elektrische fiets die echt hard rijd, ik zie ze soms echt hard rijden, zelfs harder dan een normale snorfiets.
    Ach weet je,vroeger had ik een fiets en fietste ik overal heen door weer en wind,moet ik toch maar weer gaan doen, goed voor het milieu en voor mijzelf.

  9. [email protected]

    Klimaat gered. Urgenda wint hoger beroep Staat
    Het is weer voorbij, al die mooie zomers. Want het klimaat wordt gered door… de rechters!

    niet lang meer
    Ook het Hof vindt het prima dat rechters op de stoel van de politiek gaan zitten en bevestigt de uitspraak van de rechtbank Den Haag in de zaak van Urgendram: de Nederlandse Staat moet maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat we in 2020 25 procent minder CO2 uitstoten dan in 1990. Er is ook slecht nieuws: de gewone man gaat dat betalen. En, zoals een zeker weblog in 2015 schreef: “Nu is ‘minder uitstoot’ een idealistisch principe dat bij fatsoenlijke mensen op applaus kan rekenen, dus wordt er niet om gemaald. Dat had heel anders geweest als Stichting Fuck Yeah Ons Vaderland via de rechter had afgedwongen dat de politiek voor 2020 25% minder asielzoekers moet regelen in Nederland.” Drie jaar later is er geen steek veranderd en zijn onze rechters nog steeds even begaan met de scheiding der machten: niet. Maar goed, het klimaat is wel voor 0,0003 graden gered dus dat is ook wat waard. Wist u trouwens dat langzaam rijden op de snelweg heel erg goed is voor het milieu?

    Social

  10. Cor Nelis

    Lekker handig! Hier mag ik niet op het fietspad, dus helmje op. Daar mag het lekker wel, helmpje af… En met de snelheidsverschillen tussen auto’s en snorfietsen wordt het er op de rijbaan niet veiliger op….

  11. Mark

    Goed plan. Dan wel de helm natuurlijk verplichten voor snorfietsers. Ook zorgen voor handhaving. Op dit moment zie ik nog regelmatig speedpedelecs over het fietspad rijden op de Amsterdamsestraatweg met een ongelooflijke snelheid.

  12. Piet

    @Luuk Upuuk inderdaad is dat typerend voor Rutte en inderdaad dit had allang landelijk geregeld moeten worden was het sneller gegaan. Kan niet snel genoeg zijn. Nu nog controleren op al die speedelecs waar men het kentekenplaatje vanaf heeft gehaald.

  13. cas

    Dit gaat de verkeersveiligheid niet ten goede komen, en voor de luchtkwaliteit maakt het ook niks uit.
    Het verbod van appen en bellen op de fiets, dat is goed voor de verkeersveiligheid. Dan letten fietsers tenminste eens op. Nu nog de grote koptelefoon verbieden en alles loopt weer op rolletjes.

  14. Angelique

    Het argument dat fietsers schonere lucht hebben als scooters naar de rijbaan gaan is al wetenschappelijk weerlegd, nadat de gemeente hier een onderzoek naar liet doen. Helaas was uitslag niet waar ze op hoopte en dus wordt het gewoon genegeerd…
    Steeds meer scooters worden elektrisch, daar geldt dat argument al helemaal niet.
    Het probleem zit m in snelheidsverschil, een snorfiets die harder gaat dan 25km/h is iets waarop gewoon gehandhaafd moet worden.

  15. Scherpschutter

    Wat zullen de nabestaanden van de vele extra verkeersdoden die hierdoor gaan ontstaan de gemeente dankbaar zijn. Je kunt er natuurlijk op wachten dat er ernstige ongevallen zullen gaan gebeuren als je brommers die 25 kunnen dezelfde weg opstuurt als auto’s die 50 mogen. Dat is op zich al een redelijk snelheidsverschil, maar in een auto rij je ook nog eens al snel een keer 60 of 70 als je even niet oplet.

    Het doel van de gemeente is hier uiteraard duidelijk: automobilisten verder frustreren tot op het bod met overal mobiele snelheidsbarrières op de weg, want dat dit milieutechnisch/qua gezondheid iets oplevert is natuurlijk de grootst mogelijk onzin die er maar is, want ook 10 meter naast de fietsbaan stoten brommers dezelfde hoeveelheid uit.

    En zo wordt stapje voor stapje, beetje bij beetje, de automobilist compleet het centrum uitgejaagd. En dan begint het economische verval….

  16. Katja

    En ook scooters, die rijden ook “gewoon” op het fietspad.

  17. Sjaak

    @Angelique: “Het argument dat fietsers schonere lucht hebben als scooters naar de rijbaan gaan is al wetenschappelijk weerlegd”.
    Onzin! #fakenews
    Bronnen graag!

  18. Marcel

    Wat een onmacht van de politiek. Omdat we snorfietsen niet kunnen handhaven op snelheid moeten ze de weg op. WAARDELOOS. Ik rij op een solex 26 km op topsnelheid. Dan een helm op? Wat een ontzettende miskleun van onze bestuurders.

  19. Y

    Hmm dubbel aan de andere kant voor de fietsers een pluspunt maar voor de autogebruikers een min punt.

    Je zal maar achter zo een snorfietsje rijden 25 km per uur waar je 50 mag je gaat je dood ergeren met alle gevolgen van dien.

    Vind het nu al bijzonder gevaarlijk met die bromfietsers op de rijbaan.

  20. Wim Vreeswijk

    Compleet gekkenwerk. In het eerste halfjaar 2018 waren er al evenveel verkeersdoden als in 2017 (Bron DUIC) en dat hebben we wellicht allemaal te danken aan het huidige verkeersbeleid van de uiteindelijk verantwoordelijke verkeerswethouder, de architect van de aanleg van smallere, doch drukke wegen in onze stad. Je krijgt dan te maken met snelverkeer wat zonder verkeersdrempels, want daar is geen ruimte meer voor, gecombineerd dus met kwetsbaar/langzaam verkeer. Kortom, een combinatie van verkeer waar ik al vanaf dag ÉÉN op tegen ben geweest en extra veel verkeersdoden gaat opleveren !

  21. Toine Goossens

    Opzettelijke geldverspilling.

    Feiten op een rij:
    1. Zoals Angelique schrijft heeft de gemeente dat zelf vastgesteld. Bravoure @Sjaak, lees de brief die van Hooijdonk in januari aan de raad heeft gestuurd. U reageert als een kip zonder kop.

    2. Er is zegge en schrijve één onderzoek opgesteld door amateurs van de GGD. Bij de discussie over het rookverbod in cafe´s staat mijn uitgebreid vernietigend oordeel daar over.
    https://www.duic.nl/opmerkelijk/controle-nvwa-16-utrechtse-cafes-helft-overtreedt-rookverbod/

    3. Bij dezelfde discussie heb ik gehakt gemaakt van de veronderstelde effecten van meeroken. Dat geldt ook voor het reuken van uitlaatlucht.

    4. In die discussie heb ik ook gewezen op de nieuwe klassenstrijd tussen hoog en laag opgeleiden.
    Daar is wetenschappelijk bewijs voor. In juli van dit jaar heeft sociaal psycholoog dr. S. Täuber van de RUG onderzoek gepubliceerd. Dr Tâuber is een van de jonge Nederlandse onderzoekers wier werk is beloond met een VENI beurs. Haar onderzoek is in het Engels, maar lees het interview ‘Wie gezond leeft, stigmatiseert mensen die dat niet doen’ op https://www.nemokennislink.nl/publicaties/wie-gezond-leeft-stigmatiseert-mensen-die-dat-niet-doen/

    Negeren van de resultaten van dit onderzoek door de Utrechtse politiek is regelrecht in strijd met paragraaf 3 ´De kracht van iedereen´uit het college programma. Zowel het rookverbod in de openbare ruimte als het verbannen van de snorfietsen naar de rijbaan, is een onderwerp waar alleen emoties centraal staan. Alle ingebrachte ´feiten´worden keer op keer weerlegd.

    Als de raad deze besluiten aanneemt, handelt zij daarmee regelrecht tegen de bestuursstijl die in het collegeprogramma is vastgelegd: ´Het vraagt van de organisatie en haar medewerkers om opgavegericht te werken en de inhoudelijke inhoud centraal te stellen´.
    Instemming maakt van dit voornemen een wassen neus.

    Binnenlands Bestuur, Het gezaghebbende magazine voor Openbaar bestuur, publiceerde het onderzoek van professor Täuber onder de kop: Overheidscampagnes splijten samenleving

    Duidelijker had ik het niet kunnen zeggen.

  22. Piet

    @ toine, jij komt vast nooit op het fietspad of anders met een scoootertje. Als je een gewone fietser(dus geen bakfietser, electrische fietser, speedelec’er enz bent) dan snap je waarom de gemeente deze maatregelen neemt.

    Daar heb je geen wetenschappelijk bewijs voor nodig

  23. Katja

    Geen enkele snorfiets rijdt 25. En als auto’s daardoor langzamer moeten rijden, mooi toch ?

  24. BW

    @Piet
    Aanvullend: en Toine heeft vast ook nog nooit voor een stoplicht achter een scooter gestaan (zoals mij vanmorgen weer eens overkwam). Voor de totale uitstoot maakt het natuurlijk niet uit of die scooter op het fietspad rijdt of een paar meter ernaast, maar voor de uitstoot die ik rechtstreeks in mijn gezicht geblazen krijg maakt het een wereld van verschil. Ook daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

    Qua veiligheid is het overigens kiezen tussen twee kwaden. Op het fietspad zijn de snelheidsverschillen tegenwoordig veel te groot, maar als je snorfietsen op de rijbaan toelaat zijn de snelheidsverschillen daar weer veel te groot. Om nou een extra rijbaan te creeëren voor de ‘midden’ snelheden gaat waarschijnlijk wat te ver.

    Blijft hilarisch, die Toine. Haalt de vreemdste, volstrekt irrelevante zaken erbij, citeert zichzelf ongegeneerd en plakt op zijn eigen eerdere uitspraken kwalificaties als: “mijn vernietigend oordeel” en “heb ik gehakt gemaakt van”. Lariekoek, maar vermakelijke lariekoek 😉

  25. Toine Goossens

    @BW,

    Waar zinvolle argumenten niet meer beschikbaar zijn, en het debat dus is verloren, grijpen Trump, Poetin, Erdohan, Wilders, Baudet en al die anderen ook naar braaktaal om via het ´Gesunde Volksempfinden´ hun zin te krijgen. U bent niet de enige.

    Nogmaals, het lijkt namelijk niet tot degenen die braaktaal nodig hebben door te dringen: Ik rook niet en ga met de fiets of te voet.

    Ik ruik het als een brommer of een snorscooter mij passeert, ik ruik het als ik langs een roker loop. Net als u beschik ik over een neus die alles perfect ruikt. Dus ook de enkele moleculen die de parfum van een passant verspreidt. Ik heb daar op dat moment last van.
    Enkele momenten later is de geur en dus de last weg. Meestal omdat de geur weg is, maar soms ga ik ergens anders staan of wacht ik tot het licht op groen springt.
    Geen haar op mijn hoofd die mij prikkelt om zoals u te zeggen: ´Ik ervaar last, dus dat moet verboden worden´. Straks wilt u mij nog verbieden dat ik hier mijn mening ventileer, uw braaktaal duidt daar op.

    Hobbes heeft al lang geleden laten zien dat een samenleving die zo intolerant is, eindigt met een ´Leviathan´. Iemand die alle macht bezit, die voor iedereen zorgt dat deze zich veilig voelt. Die veiligheid kost dan wel de vrijheid, de gelijkheid en de broederschap. Weg democratie.

  26. BW

    @Toine Goossens
    Waar zinvolle argumenten niet meer beschikbaar ben verwijs ik naar Hobbes, want dan lijkt het net of ik heel belezen ben. Dat Hobbes in deze context ook weer volstrekt irrelevant is doet even niet terzake. Want wees gerust kerel. Je mag van mij naar hartelust blijven raaskallen, maar ik mag daar smakelijk om blijven lachen.

    Tenslotte: illuster rijtje waar je me in plaatst. Toch knap hoe je iedere situatie weer zo feilloos weet te duiden…

  27. Toine Goossens

    @BW,

    U verdient die plek in dat rijtje weer volledig met uw reactie. Enige inhoudelijke discussie gaat u uit de weg.

  28. Riemer Bouwmeester

    Mijn snorfiets is een echte, fiets met hulpmotor = spartamet, en gaat echt niet harder dan 25. Doodeng om ermee van het fietspad naar de rijbaan te gaan. Een helm ? Die draag ik op m’n fiets, want dan trap ik, zonder E-ondersteuning, wel 30km/u. Woon/werk elke dag 50km.
    Spartamet is voor de lol en vakantie. Al pruttelend door West-Europa.
    Maar natuurlijk de echte snorscooter moet van het fietspad, want die wordt pas bekeurd als het ding harder gaat dan 39km. Handhaven mag natuurlijk ook, maar de gemeente geeft altijd aan dat er voor handhaven geen geld is of het geen prioriteit heeft.

  29. BW

    @Toine
    Ik heb volgens mij in nette bewoordingen aangegeven dat het fietspad veiliger wordt als je scooters en snorfietsen weert en dat de lucht die je op een fietspad inademt dan zonder meer schoner wordt. Dat lijkt me redelijk inhoudelijk. Ondertussen begin jij bij een discussie over roken over scooters en bij een discussie over scooters begin je over roken. Dat lijkt me redelijk irrelevant. Bij een beetje weerwoord verwijs je vervolgens naar Hobbes. Dat is in deze context lachwekkend.

    Met alle respect uiteraard…

  30. Toine Goossens

    @BW,

    U beweert slechts wat. U onderbouwt niet. Ik onderbouw wel. Dat deed ik het vorige jaar al met het flutstuk dat de GGD verspreidde.

    Zie punt 4 hierboven Het zijn bij beide onderwerpen de hoogopgeleiden tegen de laagopgeleiden. Hoog tast de vrijheid van laag aan. Dat is strijd van allen tegen. Juist ja, Hobbes.

    Geef mij cijfers over de toename van de veiligheid als bromscooter naar de rijweg gaan. En laat zien dat dat geen invloed op de veiligheid van dit langzaam verkeer.

  31. Toine Goossens

    Citaat:

    ‘Vanwege de snelheidsverschillen en toenemende drukte op het fietspad zijn een aantal grote gemeenten en de Fietsersbond er voorstander van om de snorfiets naar de rijweg te verplaatsen. Het aantal letselongevallen op het fietspad tussen fietsers en snorfietsers geeft hiertoe echter geen aanleiding. Mocht toch besloten worden de snorfiets naar de rijweg te verplaatsen, dan is dit volgens het Duurzaam Veilig-principe het veiligst wanneer zij zo veel mogelijk met de rest van het verkeer mee kunnen bewegen. Met andere woorden, wanneer zij ook 45 km/uur kunnen rijden. Evenals bij bromfietsers, zal het dragen van een helm op de snorfiets het risico op hoofdletsel kunnen beperken.’

    Conclusie uit: ‘De veiligheid van gemotoriseerde tweewielers in Nederland; enkele actuele aandachtspunten uitgelicht’. SWOV 2013

    @BW Stop nu met al dat geleuter, u brengt er werkelijk niets van terecht. Waarschijnlijk zult u ook wel hilarisch reageren op het SWOV. Tja, u staat in dat rijtje, en dan hoort het dat je feiten negeert.

  32. wollie

    eens met de opmerkingen over snelheidsverschil tussen weggebruikers. auto’s naar max 30km per uur, veel veiliger!

  33. Joep

    @ Toinnie Goosens

    Ja joh, een stuk van de GGD, dat feitelijk onderbouwd is een flutstuk noemen.

    U bent zo goed in argumentatie.

    Hahaha.

    De joker van dit platform.

  34. Toine Goossens

    @Dag Joep,

    In uw roes hebt u over het hoofd gezien dat ik dat stuk direct na het verschijnen al naar de categorie: stimuleren van bijgeloof heb verwezen. Maar gaat u gerust uw gang en toon de waarde van het GGD schrijfsel aan.

  35. Toine Goossens

    Aan de enthousiaste lezers van DUIC.

    U kent mij als iemand die moraal, normen en waarden hoog in het profiel heeft staan. Niet dat ook ik niet een uitglijder kan maken en maak.

    In deze discussie, en ook in de discussie over roken in het openbaar, stel ik mij kwetsbaar op door met naam en toenaam stukken aan te halen en te betogen dat beide onderwerpen niet gaan over de waarheid, maar over emoties van medeburgers die zich storen aan rook en aan de uitstoot van een uitlaat.

    BW, en nu die is uitgekakt Joep, bestoken mij met kwalificaties die er op gericht zijn mij in een kwaad daglicht te zetten, zonder ook maar een moment in te gaan op hetgeen ik inhoudelijk betoog.

    Die stijl die steeds dominanter wordt in de internationale en de Nederlandse politiek is in mijn ogen verachtelijk. Die stijl is regelrecht in tegenspraak met de bedoelingen en uitgangspunten van de democratie.

    Het is zeer zorgwekkend dat burgers die pretenderen voor het goede op te komen zich van deze kwalijke praktijken bedienen. Door het gebruik van deze verachtelijke methoden voegen zij zich in het rijtje van historische personen. Personen die opnieuw onder de naam Trump, Poetin Erdohan, Wilders of Baudet van zich laten horen.

    Ik heb daar maar een woord voor: verachtelijk.

  36. Arjan

    Die ambtenaren achter het bureau van de gemeenten Utr kunnen niet nadenken en snappen het zelf niet eens wat ze aan het doen zijn . In werkelijkheid heeft dit niks met de luchtvervuiling te maken ( ik zelf ben van het RIVM werkzaam geweest ), want bijvb: de auto’s geven meer vervuiling en over de rest maar niet te spreken .De verkeersslachttoffers zullen juist enorm flink toenemen op de rijbaan onder de snorbrommers en over de verplichte helm met blauwkenteken kan al helemaal niet volgens de wet “blauwkenteken betekent “dat men geen helm hoeft te dragen namens de wet . Ik snap niet wie dit goedgekeurd heeft maar die zal wel weer een mooi baantje krijgen .( Ambtenaren ( ik was er zelf ook één ) de grootste dombo’s en zakken en zeker in de stad Utrecht “met wat zijn we toch goed bezig “he “nou echt niet .Geld weg smijten en snorfietsen treiteren en tevens zijn deze ook sinds 2018 aangepast qua mileueisen , dus er klopt iets niet “Ambteneren van Utr

  37. Chantal

    Heb zelf een snorscooter’ en heb er zelf bewust voor gekozen’ om niet op de rijbaan te gaan’ met al die auto’s bussen vrachtwagens’ maak mijn heel erg beangstigend… de mijne rijd maar 25/30km wil best een helm op’ maar ik ga niet op de rijbaan rijden!! Weet niet wie dit bedacht heeft’ want zullen wel in Nederland eerste doden vallen! Ik hoop dat Utrecht niet aan meedoet’ en gewoon laten zoals het is’ ze hebben het over het uitlaatgassen.. denk je van een auto vliegtuig’ nogmaals’ ik ga niet op een rijbaan rijden… ik blijf op de fietspad… veel veilige) en nee ik koop geen fiets of ik va niet met vervoer! Anders betaalt die gemeente het maar’ want hun ook doen geld van ons weer plukken! Ik hoop dat hun wel verstandig zijn’ dat het niet doorgaat…. ! Wil nog niet dood….. ik blijf toch op de fietspad
    Met mijn 25km!

  38. Ben

    Mijn mening super slecht laat de snorscooter op het fietspad is n stuk veiliger laten we het eens hebben over de fietsers 2 34 naast elkaar op het fietspad en laat slaan bellen en harde muziek in de oren , dat is n groot probleem lijkt mij ipv
    Alles naar de Snorscooter te schuiven
    En teven ongelukken te verkomen

  39. Sandra

    Dit is echt ongelukken kweken ik kan niet harder dan 25 en dan moet ik op een weg gaan rijden waar ze “maar” 50 mogen en ondanks vele dodelijke ongelukken op deze weg. WAAR zijn we mee bezig PAK de hardrijders aan of te wel de OPGEVOERDE snorscooters met jochies van 16 jaar of jonger die niet eens weten HOE ze zich in het verkeer moeten. GAAT DIT ECHT PER 1 MEI in het staat nergens of het wel of niet MOET gaan gebeuren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).