Snorfietsen naar de rijbaan: helmplicht, coaches en proefritten Snorfietsen naar de rijbaan: helmplicht, coaches en proefritten

Snorfietsen naar de rijbaan: helmplicht, coaches en proefritten

Snorfietsen naar de rijbaan: helmplicht, coaches en proefritten
Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto
Nog een paar weken en dan zijn snorfietsers niet meer overal welkom op het fietspad in Utrecht. Op meerdere wegen in Utrecht rijden ze dan op de rijbaan. De nieuwe regel werd jaren geleden al aangekondigd maar had nogal wat voeten in de aarde. Nu is het dus wel bijna zover en start de gemeente met een campagne om de verkeersregels voor iedereen duidelijk te maken. 

Nog een paar weken en dan zijn snorfietsers niet meer overal welkom op het fietspad in Utrecht. Op meerdere wegen in Utrecht rijden ze dan op de rijbaan. De nieuwe regel werd jaren geleden al aangekondigd maar had nogal wat voeten in de aarde. Nu is het dus wel bijna zover en start de gemeente met een campagne om de verkeersregels voor iedereen duidelijk te maken. 

Over precies een maand moeten snorfietsers op bijvoorbeeld de Catharijnesingel, Amsterdamsestraatweg, Croeselaan, Biltstraat en Vleutenseweg op de rijbaan rijden. Vanaf dat moment moeten de bestuurders op deze straten ook een helm op.  

Coaches

De gemeente Utrecht is begonnen met een campagne om de nieuwe regels aan iedereen duidelijk te maken, want ‘het zal in het begin voor alle weggebruikers even wennen zijn.’ Zo krijgen alle snorfietseigenaren een brief over de maatregel. Ook komen er nieuwe verkeersborden en wegmarkeringen.

In de eerste weken helpen snorfietscoaches met de nieuwe regels op drukke punten in de stad. Voor mensen die het spannend vinden om met de snorfiets de rijbaan op te gaan, komen er proefritten. Zij kunnen op 4 en 5 oktober vertrouwd raken met de nieuwe situatie. Zij kunnen zich aanmelden tot 26 september op de website van de gemeente.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Bron: Gemeente Utrecht

Routes

De nieuwe maatregel betekent ook dat snorfietsen op sommige plekken in de binnenstad nieuwe routes moeten rijden. Zo moeten zij bijvoorbeeld binnenkort een flink stuk omrijden om van de Croeselaan naar de (brom)fietsenstalling aan het Jaarbeursplein te komen. In een rechte lijn van Westplein naar de Neude snorren, dat kan straks ook niet meer.

Het was al een tijd lang een wens van de Utrechtse gemeenteraad om snorfietsen van het fietspad te halen. Voor het invoeren van de maatregel was een aantal partijen geraadpleegd, waaronder de politie, brandweer, openbaar vervoer, provincie Utrecht en belangenvertegenwoordigers van fietsers en snorfietsers.

Kritiek

De gemeente Utrecht erkent dat veel snorfietsers kritisch reageerden op het besluit. “Zij voelen zich benadeeld, blijven liever op het fietspad en zonder helm rijden. Zij denken dat zij veiliger zijn op het fietspad en vrezen het snelheidsverschil met automobilisten”, laat de gemeente weten.

Toch wordt het ook voor de snorfietser beter, meent de gemeente. Zo zouden snotfietsers op de rijbaan beter worden gezien door automobilisten en hebben ze meer ruimte. Hierdoor moeten er minder ongelukken gebeuren. “We maken het dus verkeersveiliger voor fietsers én snorfietsers.”

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    “Toch wordt het ook voor de snorfietser beter, meent de gemeente. Zo zouden snotfietsers op de rijbaan beter worden gezien door automobilisten en hebben ze meer ruimte. Hierdoor moeten er minder ongelukken gebeuren. “We maken het dus verkeersveiliger voor fietsers én snorfietsers.”

    Ja. De gemeente is daar zelfs zo van overtuigd dat de ambtenaar in kwestie die hier ge-quote wordt liever zijn naam niet in het artikel vermeldt ziet….LOL

    De snorfietser wordt hier door idealisten ingezet als levende snelheidsdrempel. Geofferd wellicht wel voor het grotere doel van een geïmmobiliseerde stad, want dat dit tot slachtoffers zal leiden is natuurlijk klip en klaar. Ideologie. Zucht…

  2. Realist

    Het is nogal naïef om te denken dat een snorfietscoach of een campagne enig effect heeft op de gemiddelde snorfietsgebruiker. Misschien dat de term ‘snorfiets’ enige verwarring oplevert omdat het enigszins liefelijk en ouderwets klinkt terwijl het hoofdzakelijk al of niet dealende jeugdige scooterrijders zijn.

  3. Esrin W.

    Mooi live experiment. Net als dat ándere, alleen is deze net even wat kleinschaliger. Nog voor de Kerst hebben we al een meter resultaten waar een Netflix serie tegenop kan.
    Ik wil hierbij iedereen alvast bedanken die dit geweldige idee hebben bedacht, gesteund en mogelijk gemaakt.

  4. Rob H.

    Meteen in het gebied waar de snorfietsen de rijbaan op moeten, de maximum snelheid voor het overige verkeer naar 30 km/u brengen.

  5. Piet

    In A’dam blijkt het prima te werken.
    Maar ik snap de snorfietser wel. Je bent nu nog King of het fietspad en dan moet je defensief gaan rijden op de rijbaan. Da’s nogal een omslag, maar voor alle partijen het beste.

  6. JdV

    Super gaaf. Komen er ook helmplekken waar snorfietsers, al naar gelang zij op het fietspad of de rijbaan rijden helm kunnen op- en afzetten? Soort van overdekt bushokje met een mooi groen sedumdakje met een paar zonnepanelen voor de verlichting in de avond. Reclameposters om inkomsten te genereren en om de agenten te gaan betalen die onvermoeid gaan handhaven op de helmplicht en het rijden op de rijbaan.

  7. cas

    Straks wil de gemeente fietsers op de waterlinieweg hebben…..

  8. Mark

    Wacht snorfietser gaan toch 25 km/h? Hoe kan iemand bedenken dat dat een slim idee is om ze op een 50 km/h weg te laten rijden waar de meesten automobilisten harder rijden… Er gaan zo veel gewonden vallen tijdens deze proef.

  9. alfred

    Dit betekend dat veel oudere niet meer durven rijden, zij kunnen ook geen helm dragen met een hoortoestel en durven niet tussen de outo’s te rijden.
    Moeten nu ook de electrische fietsen op de rijbaan, diekomen je regelmatig voorbij als je 25 rijd met de snorbrommer.

  10. Erik van Buren

    Lekker op de weg met je snorscooter auto’s op houden met 25km per uur!! En elektrische fietsen/racefietsen lekker op het fietspad laten rijden met de zelfde snelheid en vaak ook harder dan 25km per uur!?!? Het is gewoon zo dat ze van alle snorfietsen/scooters af willen, en van alles verzinnen om het gebruik er van te ontmoedigen! En dan ook nog die helmplicht?? Waarom mag je wel op een elektrische fiets 25km per uur rijden en zelfs vaak harder zonder helm? Hoe dom kun je zijn om de snorfietsen/scooters een helmplicht te geven als alle jongeren/oudere dan over stappen naar een 45km snorfiets/scooter rijden er zowiezo veel meer mensen harder.Nee dat is veilig!?! Voor een snorfiets/scooter verplicht een rijbewijs vanaf 16 jaar, en een kind van bijv 10 jaar kan zonder helmplicht rijbewijs/ervaring over het fietspad rijden met 25km/35km per uur waarom mag dat wel?? En dan nog die oudjes die je al slingerend met een rotvaart inhalen met een elektrische fiets ook levensgevaarlijk.

  11. W.

    Mooi, wegwezen met die stinkapparaten op het fietspad.

  12. Roel

    Op de enkele Tomos rijder na zie ik vooral Piaggio Zips en Vespa’s op de fietspaden voorbij vliegen met snelheden ruim boven de 25. Ik ben geen kenner, maar volgens mij zijn dat soort ‘brommers’ gewoon een begrensde variant van de normale scooter uitvoering die wel gewoon op de rijbaan dient te rijden en waarvan de begrenzer makkelijk is te omzeilen. Praktisch wordt daarmee de snorscooter een makkelijk excuus om zonder helm lekker overal doorheen te kunnen scheuren, wat ik een drukke fietsstad als Utrecht niet lekker werkt. Ja, nette snorfietsers gaan hier hinder van ondervinden, maar het komt de veiligheid en beheerbaarheid op de fietspaden wel ten goede denk ik.

  13. Dante

    Okee en hoe zit het met die electrische fietsterroristen? Die speedies mogen van mij ook de weg op.

  14. Koel Hoofd

    “Toch wordt het ook voor de snorfietser beter, meent de gemeente. Zo zouden snotfietsers op de rijbaan beter worden gezien door automobilisten en hebben ze meer ruimte. Hierdoor moeten er minder ongelukken gebeuren.”

    Ten eerste is de claim ‘hierdoor moeten er minder ongelukken gebeuren’ niet wetenschappelijk onderbouwd. Dus de gemeente speelt met mensenlevens vanwege een elitaire ideologie.

    Ten tweede, met slecht zicht (donker, regen, sneeuw etc) in de wintermaanden worden scooters heel eenvoudig over het hoofd gezien. Hun kleine rode achterlichtje en kleine donker vormpje op twee lullige wieltjes valt namelijk in het niet bij de rode achterlichten van veel grotere auto’s (led licht lekker op) met regenachtig weer. Tel daarbij op de achterlijke wegverlichting welke tegenwoordig wordt toegepast vanwege milieu en biodiversiteit en scooters worden niet gezien.

    Ten derde, op een grote motor met degelijk motorpak en motorhelm over gladde witte strepen, putdeksels of blaadjes rijden is al levensgevaarlijk. Onbeschermd op een scootertje op kleine bandjes is dat potentieel dodelijk tussen het gemotoriseerde verkeer. Daar weten ze in Italie alles van, het land van die leuke piaggio scooter en corrupte regering wat vele levens heeft verwoest.
    Onze gemeente heeft een lange historie van buitengewoon slecht wegonderhoud omdat men meer prestigieuze prioriteiten heeft (ook een vorm van corruptie).

    Al met al worden de omstandigheden voor scooters op 25km/u tussen de auto’s (2750-2300 kilo) op 50km/u levensgevaarlijk. Maar D66 en GL scoren er op papier politieke punten mee….
    Lekker milieuvervuilertjes discrimineren en pesten door ze onder levensgevaarlijke omstandigheden de weg op te sturen, de vervuiler betaald immers. En maar hopen dat die (e-)scooterrijders een peperdure e-bike kopen (die kan harder dan een scooter officieel mag) of anders maar gaan lopen. Want een 2e hands auto, die mogen ze van de elitaire gemeente niet kopen (geen parkeervergunning verlenen, hoge parkeertarieven, om maar iets te noemen)

    Die arrogante, maar vooral bijzonder domme en verschrikkelijk asociale, attitude zal de gemeente nog heel duur komen te staan. De gemeente is namelijk als wegbeheerder ten alle tijden aansprakelijk voor zowel de weginrichting (en dus het gebruik daarvan) alsook het onderhoud. Mijn koffiedik voorspelt een paar bijzonder nare en kostbare rechtszaken met reputatieschade voor de politieke carriere van verantwoordelijke personen.

  15. Jeroen

    En wie gaat dat handhaven dan? Ik kom regelmatig brommers tegen op het fietspad en die mogen daar al jaren niet meer rijden. Fiets maar eens op al die vrijliggende fietspaden langs het Merwedekanaal. Dit gaat in de praktijk toch niet functioneren.

  16. Geenstijl@Utrecht 🤔

    Het is inderdaad druk op de fietspaden,zeker met fietsers die naast elkaar blijven fietsen en het overige verkeer hierdoor hinderen.
    Het gaat zeker spannend worden voor zowel scooters als de automobilisten, we zullen zien waar dit strand.

  17. Mark

    @Koel Hoofd en wat dacht je van de Daalse tunnel. Rijd je als nietsvermoedende toerist over een meerbaanse 50 weg die tunnel in, kom je ineens een snorfietser tegen die z’n lampje niet heeft aangezet. Dit gaat echt zo hard fout. Ik hoop dat vanuit de rijksoverheid hier tegen wordt opgetreden.

  18. Cosmopolitan Johnny

    @Scherpschutter: met een scooter een ongeluk vermijden is precies even ingewikkeld als in een auto een ongeluk vermijden. Je remt wanneer iemand voor je remt, je stopt voor een rood verkeerslicht en je kijkt uit je doppen. Als er een scootterrijder wordt ‘geofferd’ (aantrekkelijke beeldspraak wel), is dat vrijwel altijd eigen schuld.

    Nu zijn het de fietsers en voetgangers die worden ‘geofferd’. Aangezien het een (dure) keuze is om al dan niet te gaan scooteren in plaats van te fietsen of te lopen: dit offer is by far de beste oplossing. Chapeau, hopelijk de volgende stap richting een totaalverbod.

  19. Koel Hoofd

    @Mark
    Oef ja, toeristen…. ook die nog!
    Stel je voor, een Amerikaan die op een toeristen-deel-e-scootertje onder een auto komt, of in een e-huurauto van 2000kg over een Nederlands scootertje heen walst.
    Dan volgt er een rechtszaak waar de gemeente echt helemaal misselijk van wordt want voor Amerikanen zijn letsel- en schadeclaims ‘a fine art’…

  20. Piet

    @Mark inderdaad keihard bekeuren die snorfietser die vergeet zijn lampje aan te zetten.

  21. Koel Hoofd

    @Cosmopolitan Johnny
    Een auto heeft niet alleen 4 wielen wat het een stabiel vehikel maakt, maar zit ook vol technische snufjes om het op 4 wielen en optimaal bestuurbaar te houden. Een scooter heeft twee lullige kleine bandjes en heeft een probleem met gladde witte strepen, gladde putdeksels, blaadjes, takjes, zakjes, steentjes en ga zo maar door.
    Dus nee, het is niet even ingewikkeld om een ongeval te vermijden. Ik zou het adviseren om zelf eens de verschillen uit te proberen.

  22. Mike S

    Snorfietsen tussen de auto’s levensgevaarlijk. Als je op het fietspad onderuit gaat dan kan je tegen een andere tweewieler botsen in het ergste geval,maar als je tussen twee auto’s rijd met 25/km/h en je gaat dan onderuit word je plat gereden of gesandwitched.Ook het snelheids verschil gaat veel agressie opleveren lijkt mij.Zit je dan in je auto achter een snorfiets die 25km/h rijd en dan moet je ook nog eens afstand houden dus nog minder hardrijden, dan rijd je stapvoets voor je gevoel met de auto, wat ook weer irritatie opleverd. Ik hoor ook niemand over waarde verlies van je snorscooter/snorfiets want wie wil er nu rijden tussen de auto’s met 25km/h met een helm op? Zeker de jongere niet die stappen allemaal over naar een 45km/h bromfiets. Elektrischefietsen worden graag gezien als vervanging, zouden veiliger zijn op het fietspad.hoe naief kun je zijn!?! Ze rijden 25km/h vaak harder, en ook nog eens met dunne bandjes en slechte remmen verlichting zonder helm.Hoor ook vaak die jongeren met die opgevoerde scooters altijd, als die nou allemaal over stappen naar een elektrichefiets, zonder helm dat is wel veilig?!? Die kan je ook super makkelijk opvoeren.

  23. Willie van kuijk

    Dood eng vind ik het, rij zelf al 50 jaar veilig op de fietspaden. Heb zelf eerder last van de jeugd met z’n 3e naast elkaar, en de elektrische fietsen gaan soms harde dat mij snorfiets. Hadden ze niet een leeftijd grens kunnen doen, zodat de jeugd op de weg gaat, en vanaf 50 jaar gewoon op de mooie fietspaden die Utrecht rijk is. Jammer dat er altijd beslist word door mensen die nooit op een snorfiets hebben gezeten.

  24. Is

    Heel blij mee. Godsgruwelijk irritant zijn die snorfietsen.

  25. Cosmopolitan Johnny

    @Koel Hoofd: wat een zieligdoenerij. Ik ga dat absoluut niet uitproberen, om erachter te komen hoe moeilijk het is: als het te moeilijk is moet het maar verboden worden. Ik heb daar als andere weggebruiker absoluut geen boodschap aan.

    Als je niet goed op een scooter uit de voeten kan omdat ‘ie maar twee wielen heeft, ga dan in een auto zitten of blijf thuis. Niet over witte strepen slippen lijkt me ook nog wel een haalbare ambitie voor een weggebruiker.

    En die technische snufjes in een auto zijn vooral handig op de snelweg. Ze zorgen echt niet dat de auto tijdig stopt voor een verkeerslicht, of dat men niet tussen allerlei ander verkeer door slingert wanneer dat eigenlijk niet kan.

  26. Cico

    Als fietser hoor ik snorfietsers tenminste nog aankomen. E-Bikes vormen naar mijn ervaring meer gevaar op de weg, al ligt dit helemaal aan wat voor soort mens erop zit (ofwel: heeft dat persoon verkeersinzicht en kan-ie snelheid inschatten).

    Wielrenners die in vol ornaat midden in de stad fietsen, dat zie ik ook steeds meer sinds het COVID tijdperk. Geen probleem, maar pas je snelheid ff aan op bestaand verkeer en zet eens een bel oid op je stuur ipv schreeuwen dat je erlangs moet.

  27. Pee

    @Koel Hoofd 30/8/2021 – 19:10
    zo is het .

  28. VincentZ

    Ik stel voor aan scooterrijders die de weg niet op durven: neem een scootmobiel. Sorry maar uit reacties maak ik op dat het valrisico op de weg hoger ligt dan op de het fietspad (alsof dagelijks scooters onderuit gaan, ik zie het nooit). Uit ervaring weet ik dat een openbare weg gemiddeld een beter wegdek biedt dan een fietspad, Als ik scooter zou rijden was ik erg gelukkig geweest met deze maatregel. Niet steeds fietsers hoeven inhalen, niet continu hoeven toeteren, remmen, vaart minderen voor opstakels. Ik snap werkelijk niet wat het bezwaar is. Nogmaals, als je het eng vindt met je scooter op de weg, moet je je afvragen of je zo’n ding kan en wil rijden.

  29. Katja

    Jippie ! Eindelijk die asociale snelheidsduivels (want die krengen kunnen meer als 50, kijk maar op de snelheidsmeter) weg van het fietspad. Nu nog al die spookfietsers op de bon slingeren.

  30. Duncan

    Ik fiets dagelijks, reed brommer, rij motor en begeef mij ook regelmatig in de auto op de openbareweg. Oa in Utrecht maar ook in bijv Leiden en Almere. Vooral de jongere snorfietsers zijn letterlijk en gevaar op de weg en zeker tussen de fietsers. Dat ze in een binnenstad op de rijbaan moeten lijkt mij een goed plan. En dat zeg ik vanuit het oogpunt als motorrijder en fietser. Helm plicht top! Nu nog de electrische fietsers binnen de bebouwdekom aanpakken . Die rijden van ook als een zot door het overige verkeer heen vanwege hun mogelijke veel hogere snelheid. Buiten de bebouwdekom hebben ze de ruimte, pak daar dan je snelheid winst. Maar binnen de bebouwdekom zou het fijn zijn als ze zich aan zouden moeten passen aan de snelheid van het overige fietsverkeer. Ik fiets sportief, fiets dan ongeveer 20kmpu. En wordt vaak ingehaald door een haastige mana met een paar jonge kinderen op de electrische fiets. Allemaal zonder helm, want Nederland. Maar moet er niet aan denken wat er fout kan gaan met die kleintjes. Asfalt veert niet mee als je hoofd het raakt. Schedelbasisfracturen zijn niet ongewoon na zo val.

  31. Dirk

    Beste snorfietsers, de technologie heeft jullie ingehaald. Als je een e-bike koopt dan kun je met minimale moeite op het fietspad blijven rijden terwijl je niet het halve fietspad inneemt.

    Jullie blij en ook de fietsers blij die niet meer met een te groot snelheidsverschil ingehaald worden op de fietspaden door hevig toeterende brede slagschepen.

  32. freefighter

    @Dirk Volgens mij ben jij ingehaald door de realiteit want e-bike’s rijden vaak harder of even hard dan snorfietsers dus welk snelheids verschil?

    Snorfietsers die normaal een keer toeteren als het nodig is zijn veiliger als e-bike’s die geen bel gebruiken en je niet aan hoort komen en je geruisloos inhalen met een rotvaart. Overdreven/onnodig toeteren/bellen vind ik ook irritant, Over brede slagschepen gesproken fietsers 2 a 3 rijen dik naast elkaar fietsen en bijven fietsen als je er langs wil zijn geen probleem? en niet breder zeker?

  33. Marcel

    Tja, het probleem is alleen het handhaven van een snorscooter die 25 mag en een brommer die 45 mag. De snor rijdt 60 en de brommer 70. Zeg niet dat het niet waar is want ik rij met de auto naast ze en ze halen mij in en kijken mij aan van schiet is op. We kunne hier van alles beweren maar de politiek trekt zich hier geen r..t van aan en doet wat ze willen. En erger nog, de ambtenaar bereidt t voor en de burgemeester tekent.

  34. Govert van Lienden

    @Marcel Ook E-bikes worden met een chip opgevoerd, en kunnen zo naast je auto rijden.

  35. Rivierenwijk

    Voor de mensen die zich alleen ergeren aan snorscooters/snorfietsers..

    https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-e-bikes-horen-niet-thuis-op-het-fietspad~b7060b37/

  36. Carbonne

    Bedankt Utrecht, voor dit mooie initiatief.
    Overgrote deel van de snorfietsers rijdt tussen de 40 en de 100.
    Ze horen absoluut niet op het fietspad thuis, maar op de rijbaan.

  37. Arthur

    @carbonne overgrote deel rijdt ook te hard met een e-bike of racefiets! Ik werd laats nog bijna van het fietspad afgereden door een man met een e-bakfiets met twee kinderen voorin, en die ging harder dan 25 kan ik je vertellen. Snorfiets helmplicht en de weg op tussen de auto’s met 25!?!, en e-bikes kunnen even hard of harder blijven racen zonder helm op het fietspad Bedankt Utrecht voor het meten met twee maten kan je beter zeggen!!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).