Snorfietsers in Utrecht houden zich nog niet aan de nieuwe regels, ‘tegenvaller’ voor gemeente Snorfietsers in Utrecht houden zich nog niet aan de nieuwe regels, ‘tegenvaller’ voor gemeente

Snorfietsers in Utrecht houden zich nog niet aan de nieuwe regels, ‘tegenvaller’ voor gemeente

Snorfietsers in Utrecht houden zich nog niet aan de nieuwe regels, ‘tegenvaller’ voor gemeente
Archieffoto Foto: Job van Gasselt
De nieuwe regels rondom ‘snorfiets naar de rijbaan’ worden nog niet nageleefd zoals gehoopt, laat de gemeente Utrecht weten. Dat blijkt uit de metingen die eind vorig jaar zijn uitgevoerd. 

De nieuwe regels rondom ‘snorfiets naar de rijbaan’ worden nog niet nageleefd zoals gehoopt, laat de gemeente Utrecht weten. Dat blijkt uit de metingen die eind vorig jaar zijn uitgevoerd. 

De gemeente schakelde Bureau Goudappel in voor het monitoren van snorfietsen in de stad. De eerste meting die zij deden was op 30 september 2021, toen de maatregel nog niet was ingevoerd. De tweede meting deed het bureau op 2 december 2021. 

Na de tweede meting bleek 71 procent van de snorfietsers op de aangewezen plekken nog gewoon op het fietspad te rijden. 65 procent van de gemonitorde snorfietsers had daarbij ook geen helm op. Een ‘tegenvallend’ resultaat, laat het college weten. Bureau Goudappel zou daarbij tijdens de metingen  geen verkeersonveilige situaties hebben gezien bij snorfietsers die op de weg reden.

‘Onvoldoende gelukt’

Het college schrijft in een brief aan de raad: “Onze inzet was om met de gerichte communicatiecampagne, de duidelijke bebording, de inzet van snorfietscoaches en de handhavingsacties een eerste aanzet te geven tot het nu gewenste gedrag van snorfietsers. Helaas constateren we dat dit onvoldoende is gelukt.”

De gemeente laat weten dat vanaf het ingaan van de maatregel op 30 september tot en met half mei van dit jaar zijn in totaal zo’n 980 boetes en ruim 400 waarschuwingen uitgedeeld aan snorfietsers die zich niet aan de maatregel hielden.

Kentekencamera

Een pilot met een kentekencamera moet de oplossing bieden, zoals ook in Amsterdam gebeurde. De gemeente wil de mobiele camera gedurende een jaar testen. Daarvoor moet het Openbaar Ministerie eerst toestemming geven. Na een jaar wil de gemeente evalueren en bekijken of de inzet van de camera wordt verlengd.

Wethouder Milieu en Emissieloos vervoer, Eva Oosters, zegt: “Helaas zien we dat teveel snorfietsers zich niet aan de regels houden. Dat is ondanks alle inspanningen op het gebied van communicatie, bebording, snorfietscoaches en handhaving. Daarom willen we extra inzetten op handhaving met een mobiele kentekencamera om de naleving van de regels te vergroten. Zo willen we meer ruimte en gezonde lucht creëren voor fietsers op het fietspad.”

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Dat valt te begrijpen. Het is niet erg aannemelijk dat burgers zich snel vrijwillig zullen laten misbruiken als levende verkeersdrempel/verkeersexperiment om de gemeente te helpen in het frustreren van automobilisten.

  2. Natte Otter

    Is ook een stomme regel. Zowel voor snorfieters als voor auto’s.

    Maar Utrecht gonna Utrecht, en double downen op handhaving in plaats van nadenken of het uberhaupt een goed idee is.

  3. Henk

    Ik woon aan een fietspad en hier komen de hele dag brommers/ scooters/ snorfietsen voorbij, tientallen per uur. Je hoeft echt geen meetbureau in te schakelen om te zien dat het een ‘tegenvallend resultaat is’. De helft lijkt te dom om de verkeersregels te kennen, de andere helft (de pizza bezorgers) heeft er duidelijk schijt aan.

    Overal hangen verkeersborden, zal wel weer vermogens gekost hebben maar er wordt amper gehandhaafd. Wat wil de gemeente? De regels doorvoeren of een soort gedoogbeleid creëren? Je kan hier de hele dag wat boa’s neerzetten en honderden boete’s uitschrijven.

    Ik moet zeggen dat het er voor de snorfiets/ scooter ook echt heel onhandig op wordt op bepaalde stukken dus ik vrees dat het nog heel lang gaat duren voordat ze zich er ook daadwerkelijk aan gaan houden. Wellicht is het toch gewoon een actie van de overheid om de gemotoriseerde tweewielers de weg af te krijgen en mensen op een elektrische fiets te krijgen. Iets waar ik wel voorstander van ben, die irritante tweetakt dingen maken een gruwelijke herrie.

  4. Wim Vreeswijk

    Al die zogenaamde gastvrije autovijandige fietsstraten zijn 4-5 meter breed dus kennelijk reden om extra snel via comfortabele snorfietsen op hun bestemming te komen

  5. VincentZ

    Geen verrassing: met gemiddeld twee waarschuwingen per dag en 4 boetes kom je er niet. Hier ontbreekt handhaving. Boa’s bekeuren liever middelbare scholieren zonder licht of rijdend op een leeg wandelpad dan opgefokt scootertuig. Gezien de aantallen op het fietspad zonder helm is het lonend om de nieuwe regel te negeren. Niet monitoren: gewoon actief handhaven.

  6. Pee

    “Zo willen we meer ruimte en gezonde lucht creëren voor fietsers op het fietspad.”
    En er waait natuurlijk geen vervuilde lucht over het fietspad?

  7. Tinus

    repeterend verhaal:
    ambtenaren verzinnen nieuwe regels. In dit geval goede regels. Het ontbreekt steevats aan handhaving. Zie ook het GSM verbod op de fiets.
    Handhaven, handhaven, handhaven!.

  8. BdV

    Intussen is er wel een uitgebreid lijstje nodig voor de regels per type fiets. Snor-, brom-, race-, stads-, e-, bak- en allerlei rare varianten. Step heb je dan ook nog. En scooter.

  9. JdV

    Hoezo tegenvaller? Handhaven, beboeten en er kan weer een gat in de gemeentebegroting worden gevuld. 100 bekeuringen per dag, 90 euro per stuk. 9000 euro per dag, 3.285.000 euro per jaar. Daar kun je veel voedselbanken, dierenopvang en andere goede doelen blij mee maken Gemeente.

  10. Wies

    Handhaving houdt zich liever bezig met het bekeuren van fietsers die op een regenachtige dag over een leeg pleintje fietsen of van wie het achterlicht het niet doet. Want die mensen betalen netjes en zullen zich verder niet naar je misdragen. Dit verbaast mij dus niks.

  11. Wim Vreeswijk

    Bovendien is het een idioot idee om snelfietsers naar de rijweg te sturen ook te gevaarlijk voor deze onbeschermde fietsers

  12. Anne Marie ten Berge

    Dus B&W: het werken aan een levendige en leefbare stad zit nog steeds niet snor ? Er is nu ook nog een snorfietsen crisis gecreëerd? De snorfiets moet met helm op, op de weg. Tja wat denkt uzelf waarom dat niet gaat lukken? Geen gezag meer voor de regels en de beleidsmakers? Het geschade vertrouwen in politici ? De driehoek die niet werkt ?
    Apropos: is de dak-en thuislozen crisis al opgelost? En hoe staat het met de crisis in uitgifteplaatsen van de voedselbank?

  13. Lucy Lucy

    Wat een beschamende naiviteit weer, gemeente Utrecht!
    Natuurlijk laten de snorfietsers zich niks gelegen liggen aan bordjes of regels, net zo min als alle andere fietsers.
    Misschien moet men de pijn eens voelen? Jaja, ik pleit voor HANDHAVING, je weet wel, signaleren en bekeuren. Ik weet dat men dat liever niet doet, want “rechts” en “te weinig capaciteit” en kans op klop van mensen die wat meer met de vuisten werken dan met mond of hersenen. Maar misschien moet de gemeente nu maar eens leren dat observeren en praten niet bij iedereen helpt. Zachte heelmeesters, u weet wel.

  14. [email protected]

    Af en toe zit ik op de snorfiets, soms met helm,en ook zonder helm,maar ik moet bekennen dat het wel een wirwar aan borden is om bij te houden waar je op de weg moet rijden.
    Utrecht is in de loop der jaren te druk geworden, en de fietspaden zijn niet meegegroeid, heb je ook nog fietsers die maling hebben aan de regels, en tuig dat op scooters de fietspaden als racebaan gebruiken.
    Nee het is er allemaal niet beter op geworden,erg jammer.

  15. Lachgas

    Waar blijft de mobiele camera die mensen bekeurt die geen hand uitsteken of die geen bel op de fiets hebben?

  16. Johan

    Handhaving, handhaving, handhaving gemeente. De panacee voor alle kwalen.

  17. Katja

    Scooters rijden bijna allemaal op het fietspad. En de fietsers van de sokken.
    Fietspad ALLEEN voor fietsers graag !

  18. TJA

    @Katja: en dan alleen echte fietsers. Niet van die elektieke 🙂

  19. TJA

    Leuk plaatje erbij trouwens. Fietser op het voetpad.

  20. ACTK

    Volkomen ondoordachte regelgeving die achter een bureau tot stand is gekomen. Je kunt mensen niet dwingen zich voor boze bestuurders van auto’s vrachtauto’s en bussen te werpen met het excuus dat de helmplicht ze gaat redden.

    Onlangs is op het Westplein (nota bene) een handhavingsactie gedaan waar mensen die niet op de weg reden werden bekeurd. De medewerkers die ooit verzonnen heeft dat voertuigen van onder de 100kg het op het onoverzichtelijke Westplein maar moeten opnemen tegen voertuigen die 10 tot 100 maal hun gewicht hebben zou vervolgd moeten worden voor poging tot meervoudige doodslag.

    De opmerking van Bureau Goudappel ‘geen verkeersonveilige situaties’ te hebben waargenomen toont de incompetentie van dit bureau aan. Lichtgewicht langzaam verkeer mixen met zwaar snelverkeer is per definitie verkeersgevaarlijk. In Nederland hebben we om die reden gedurende decennia ons best gedaan die twee verkeersstromen van elkaar te scheiden.

    Wie wat wil handhaven stelt een max snelheid in op fietspaden binnen de bebouwde kom van rond de 35 km/h en handhaaft op die plekken op snelheid verkeersgedrag. Dat, in plaats van een stelletje BOA’s nummerborden laten noteren op plekken waar niemand zijn leven in de waagschaal wil stellen, lijkt mij effectiever dan de huidige idiote regelgeving en het huidige idiote handhavingsbeleid.

    Met een nummerplaatcamera voorspel ik dat we heel veel nummerborden zullen zien verdwijnen. De boete voor rijden zonder nummerplaat is slechts 40 euro meer dan voor rijden op het fietspad. Maar dan moet je wel eerst aangehouden worden…

  21. Maxime Hartman is een L.L.

    @Katja,

    Alleen dan voor fietsers die zich ad regels houden, oké …

  22. Claire Obscur

    … en niémand had dit kunnen voorzien toch? .. Hou toch op.

  23. Robert van steensel

    de gemeente zou afgelopen januari evalueren zodat gevaarlijke situaties waar wij als snorretjes tegen aan lopen,
    zoals de race baan Daalse tunnel waar de schoffies zo hard rijden dat je deze passage met gevaar voor eigen leven liever even over slaat
    En dan staat meneer agent lekker in de slijpestijn tunnel ons op te wachten om ons vervolgens te verbaliseren .
    maar helaas heeft de evaluatie nog steeds niet plaats gevonden . zo blijft het voor ons een gevaarlijke tocht of we riskeren op sommige plaatsen een bekeuring.
    die ik in sommige gevallen voor lief neem wand mij zal je met een vaartje van 26 niet op deze racebaan tegen komen.

  24. Anton

    Ik heb het een paar keer netjes gedaan. Tot er in het donker en auto met piepende banden een auto achter me nog net kon remmen. Die had ff niet door dat ik 25 reed waar auto’s 50 mogen.
    Dan schrijven ze die boete maar uit, maar ik ga niet meer mijn leven wagen door de geweldige plannen van de gemeente.

  25. snorretje

    ik heb ook nog even de eerdere berichten gelezen daarin komt naar voren dat een van de evaluatie punten is dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd .
    het is toch van de zotte. er moeten dus eerst ongelukken gebeuren voordat de politiek besluit om sommige wegen weer terug gegeven gaan worden aan de snorretjes . dit is ziek!!!

  26. teardrop ronny

    25 kilometer en dan op de rijbaan zullen de automobilisten wel blij mee zijn ruzies en op onthoudingen dat wordt een ramp

  27. WvR

    @Henk:
    “…De helft lijkt te dom om de verkeersregels te kennen, de andere helft heeft er duidelijk schijt aan…”
    Klinkt sterk als of er een verwantschap met fietsers is dan.

  28. Koel Hoofd

    @ACTK
    Goed gezegd!
    Het is van de zotte dat ons stadsbestuur het “gewenst gedrag” vind dat mensen zichzelf nodeloos blootstellen aan zinloos gevaar. Ik zie het regelmatig bijna misgaan en ook wel eens misgaan. Dat gaat nog een keertje heel erg fout en dan is de gemeente als wegbeheerder wel verantwoordelijk voor het scheppen van verhoogd risico en dan zeggen dat ze er maar even aan moeten wennen.

  29. Realist

    Er is dus een hoop geld uitgegeven zonder dat er een verandering heeft plaatsgevonden. Normaliter zou je proberen te achterhalen wat daar de oorzaak van is. Nu niet, nu wordt het afgedwongen met boetes.
    Het is kennelijk een trend aan het worden om zonder enige feeling met de realiteit beleid te maken en dit doormiddel van handhaving af te dwingen..

  30. Rob H.

    Dat wordt natuurlijk alleen een succes als de maximum snelheid voor gemotoriseerd verkeer, binnen de stadsgrenzen, op 30km/u gezet wordt,

    Iets waar de hele stad van op zou knappen.

  31. Wim Vreeswijk

    Mede vanwege het idee dat er op termijn nog eens 74.000 inwoners in onze reeds extreem overvolle stad bijkomen dient er allereerst ook nagedacht te worden over een beleid voor een maximum snelheid op fietspaden. Niet alleen dienen alle Utrechtse fietsen voorzien te worden van een duidelijke waarschuwingsbel. Dat is ook wel nodig vanwege de snelheidsverschillen. Zo fietst een fietser 18 kilometer per uur, een e-bike daarentegen 25 km per uur en wielrenners halen zelfs 45 kilometer per uur. Deze verschillende snelheden kunnen gevaarlijke ongelukken opleveren. Recent raakte oud-minister Sander Dekker nog zwaar gewond toen een woedende vrouw hem van zijn fiets trok, omdat zij vond dat hij veel te hard reed.. Voor de handhaving zouden ook veel meer BOA’s ingehuurd moeten worden.

  32. Tim

    Mij verbaast het niks dat snorscooteraars zich niet aan de rijbaanplicht houden. Van handhaving ontbreekt elk spoor, en de routes over het fietspad zijn veel fijner dan die over de weg. Ten eerste zit je met die welbekende route dwars door de binnenstad(Vredenburg-Lange Viestraat-Potterstraat en verder). Als je daar niet overheen zou gaan, is het gigantisch omrijden als je per scooter naar de binnenstad wilt. Als dat straffeloos kan zou ik het ook wel weten. Daarnaast zit je met een aantal wegen waar keihard gereden wordt, zoals Westplein en Daalsetunnel. Daar waar in Amsterdam de gemiddelde snelheid op de weg toch altijd wel laag is en snorscooters vrij probleemloos tussen de auto’s kunnen, zijn hier snelheden van meer dan 70 km/u op deze wegen geen uitzondering. Als je die straffeloos kunt mijden door op het fietspad te blijven, zou ik het ook wel weten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).