Snorfietsers in Utrecht vanaf 30 september naar de rijbaan Snorfietsers in Utrecht vanaf 30 september naar de rijbaan

Snorfietsers in Utrecht vanaf 30 september naar de rijbaan

Snorfietsers in Utrecht vanaf 30 september naar de rijbaan
Foto: Job van Gasselt
Nu rijden snorfietsers in Utrecht overal nog op het fietspad, maar vanaf 30 september komt daar verandering in. Snorfietsers, met een blauwe kenteken, moeten vanaf die datum op een aantal wegen in de stad op de rijbaan rijden en een helm dragen, net als bromfietsers met een geel kenteken.

Nu rijden snorfietsers in Utrecht overal nog op het fietspad, maar vanaf 30 september komt daar verandering in. Snorfietsers, met een blauwe kenteken, moeten vanaf die datum op een aantal wegen in de stad op de rijbaan rijden en een helm dragen, net als bromfietsers met een geel kenteken.

De nieuwe regels gaan niet overal in Utrecht gelden. De snorfiets gaat straks naar de rijbaan op de volgende wegen: Vleutenseweg, Amsterdamsestraatweg, Royaards van der Hamkade, Nijenoord, Omloop, Loevenhoutsedijk, Oudenoord, Blauwkapelseweg, Biltstraat, Catharijnesingel, W.A. Vultostraat, Croeselaan, Waalstraat, Rijnlaan, Jutfaseweg, Van Zijstweg, Daalsetunnel, Weg der Verenigde Naties en Graadt van Roggenweg.

In het centrum moeten snorfietsers op sommige plekken straks alternatieve routes rijden, zoals nu ook al het geval is met bromfietsers. Op de Rubenslaan en Venuslaan, en op belangrijke hoofdwegen zoals de Waterlinieweg en de Kardinaal de Jonge, blijft de snorfiets op het fietspad.

Tekst loopt door onder het kaartje

Kaart: gemeente Utrecht

Kritiek

Nadat de gemeente het voorlopige verkeersbesluit presenteerde, kwamen er ruim 800 reacties binnen. Veel snorfietsers zijn kritisch op de plannen. Ze voelen zich benadeeld en blijven liever op het fietspad en zonder helm rijden. Ook denken ze dat ze veiliger zijn op het fietspad en vrezen ze het snelheidsverschil met automobilisten.

Volgens wethouder Eelco Eerenberg wordt het door de maatregel straks ook beter voor snorfietsers. “Op de rijbaan worden zij beter gezien door automobilisten en hebben ze meer ruimte dan op de smalle fietspaden. Hierdoor gebeuren er minder ongelukken.”

In Amsterdam rijden snorfietsers op veel plekken al meer dan twee jaar op de rijbaan. Daar gebeuren sinds die tijd minder ongelukken met snorfietsers en fietsers. “We maken het dus verkeersveiliger voor fietsers én snorfietsers, al is het natuurlijk wel even wennen. Daarom willen we snorfietsers zo goed mogelijk op weg helpen.”

Extra acties

Om snorfietsers en andere weggebruikers makkelijk te laten wennen aan de nieuwe situatie, komt de gemeente met een aantal extra acties. Rond 30 september komen er proefritten waarbij snorfietsen onder begeleiding op de rijbaan rijden en snorfietsers kunnen persoonlijk routeadvies vragen als ze liever niet op de rijbaan willen rijden. Ook komt er een filmpje ‘om snorfietsers bewust te maken van de voordelen van rijden op de rijbaan’.

De acties zijn niet alleen gericht op snorfietsers. Automobilisten, buschauffeurs en taxichauffeurs worden extra geattendeerd op de nieuwe situatie, zodat ze niet verrast worden en rekening kunnen houden met de snorfietsers. Om dat duidelijk te maken, worden er onder meer tekstkarren op straat gezet.

Snorfietsers krijgen een aantal weken voor de start een brief met informatie over wat er per 30 september verandert. Daarna volgt een lokale campagne om alle weggebruikers te informeren en komen er borden en markeringen op de weg. De eerste paar weken ligt de nadruk op informeren, daarna wordt ook gehandhaafd.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Levende wegblokkades op autowegen: links is iedere schaamte voorbij.

  2. JdV

    Jammer, niet op de Waterlinieweg. Best leuk om met 80 per uur in een vrij grote SUV snorfietsers in te halen. Ik hoop dat ze een goede wegligging hebben.

  3. [email protected]🤪

    Krijgen de snorfietsers nu ook een helm ter compensatie, hoe zit dit juridisch technisch met de verzekeraars van scooters.
    Links slaat door …….

  4. TJA…

    Dacht ik toch even dat daar ook die vreselijke accufietsen onder vielen. Maar nee hoor, die blijven het leven van de echte fietser op het fietspad verpesten.

  5. Piet

    @geen jazeker moet die verplicht een helm gaan dragen nog niet per september maar per 2022. En als je zelf zo stom bent om dat niet te doen zit er sowieso een steekje aan je los.

  6. Angelique

    Een elektrische fietser gaat net zo snel als een snorfiets, dus de maatregel voelt nogal selectief.
    En politie Utrecht, veel succes met de handhaving… Zal veel werk kosten, want van veek omwegen en stoplichten kan ik me niet voorstellen dat snorfietsers zich daar zo makkelijk laten sturen…

  7. Rob. H

    Het zou sowieso niet gek zijn om de maximum snelheid, binnen het rode gebied, naar 30 km/u te brengen.

  8. Riemer Bouwmeester

    Met echte snorfiets, max 23km/u de weg.op. Lijkt me geen leuk vooruitzicht. Gemeente gaat er vanuit dat ik 33 p/u, gemiddeld, kan.

  9. P-trus

    (opgevoerde) snorfietsen op de rijbaan? Die zijn er toch nu ook al!? 🙁

  10. Bm

    Het moet niet gekker worden. Mijn snor rijd 25. Ik word constant door fietsers ingehaald voel me vaak nog voorschut zitten op me snor omdat iedereen me voorbij fietst. HAHAHAHAHA en ik moet tussen de auto’s rijden.

  11. Jeroen

    Nu op al die wegen nog even de maximum snelheid verlagen naar 30, want dat zijn ze in al hun wijsheid natuurlijk weer vergeten…

  12. Piet

    @geen tja die helmplicht komt er niet vanaf september maar 2022. Verder blijkt het in A’dam heel goed te werken, dus kom maar door. Alleen als snorfietser waar je eerst King of het fietspad was zal je nu defensief moeten gaan rijden.

  13. Alex

    Dit is een gevaarlijk plan, het snelheids verschil tussen snorfietsen (max 25 km/h) en auto’s is gewoon te groot. Het argument dat het zo voor hun veiliger wordt is een aanfluiting. En ondertussen wil de gemeente graag speed pedelec’s (max 45 km/u) terug op het fietspad omdat ze daar veiliger zijn…
    Dit besluit heeft niets met verkeersveiligheid te maken alles met het type motor in je brommer / snorfiets zit. Wat volgt? Mogen hierna elektrische auto’s ook over het fietspad?

    Echt gemeente, zet eens wat mensen op verkeer welke wel hun basisschool verkeersexamen gehaald hebben.

  14. Joris

    Alle 2-takt aangedreven voertuigen verbieden.

  15. Scherpschutter

    @Bm

    Het is inderdaad wachten op de eerste dode. Ik ben benieuwd in hoeverre -en voor zoverre- de wethouder verantwoording zal nemen.

  16. Hans

    Het snelheidsverschil snorfietser/30km scooter versus de auto is inderdaad een probleem. Er bestaat een simpele oplossing voor: verlaag de max. snelheid binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 kmh. Dat geeft de fiets de ruimte op het te smalle fietspad en biedt de snorfiets letterlijk ruim baan tussen het overige gemotoriseerde verkeer. En daar waar er ‘gedeelde ruimte’ is, waar wandelen en rijden door elkaar lopen kan de snelheid naar 15 kmh.

  17. Hans

    De foto bij het artikel is niet representatief voor het soort voertuig waar het om gaat. ‘Snorscooter’ is een betere naam voor een voertuig van zo’n 100 kg., waarvan de max. snelheid technisch geknepen is. Terecht dat ze naar de rijbaan gaan.

  18. Wim Vreeswijk

    Worden er ook tellers ingezet vanwege het toenemend aantal onbeschermde dode snorfietsers als gevolg van ritjes op deze snelwegen ?

  19. Lexus

    Ik stel een veel eenvoudiger oplossing voor: de maximumsnelheid binnen de hele bebouwde kom naar 30 km per uur, wat ook hierboven al gesuggereerd is, behalve op bepaalde structuurwegen waar 50 uitdrukkelijk toegestaan wordt, en verder op alle fietspaden een maximumsnelheid van pakweg 15 of 20 kilometer per uur. Alles wat harder wil en kan rijden — dus zowel fietsers als snorfietsers, brommers en scooters — naar de rijbaan voor die maximaal 30 of in sommige gevallen 50 kilometer per uur. Bijkomend praktisch voordeel: het spaart enorm veel verkeersborden uit.

  20. Marcel

    Een snorfiets op t fietspad op de biltstraat scheurt voorbij met 45 km met nog iemand achterop. Een motor op de rijbaan knalt voorbij met open uitlaat en 45 km/70 ( naar het rode stoplicht ) Die 2 staan zometeen naast elkaar te knetteren. Dan heb je af en toe 6 man politie met assistentie van boa’s die fietsers bekeuren die door rood rijden. Dan ook een aktie met de telefoon. Waarom ik dit zo vergelijk? Omdat iedereen op zo een 2 wiel overal maling aan heeft. Niemand controleert een snorfiets op waar t voor was. 25 km. En omdat t zo een zooitje is moet iedereen op de 2 wiel naar de rijbaan. Ik rij Solex 25 km per uur hardstikke leuk. Ook naar m’n werk op de biltstraat. Beetje gek om op de rijbaan te gaan? Of moet ik m’n Solex nu opvoeren naar 48 km ? Bestuur van Utrecht: dank u zeer voor dit geweldige idee. Of is dat teveel eer ?

  21. Marcel

    @ Scherpschutter
    U weet t: zonder last of ruggespraak.

  22. Marcel

    @ Lexus
    Denk dat u een nieuwe partij op moet richten en wethouder moet worden. Uw idee is te vooruitstrevend voor deze politieke club die wordt geregeerd door
    ambtenaren.

  23. Pee

    Slecht plan maar dat merken ze vanzelf wel.
    Het heeft toch geen zin om er tegenin te gaan de plannen zijn al gemaakt.
    Als het in amsterdam zogenaamd zo goed gaat is dat nog steeds geen reden om te denken dat het hier dan ook goed zal gaan.
    Hoe zit het met die irritante racefietsen die niet op de openbare weg horen en er al helemaal niet op uitgerust zijn?
    Ze brengen bewust iedereen in gevaar.

  24. UTRECHTSE JANTJE

    Beste @Hans en @Lexus , ik kan me wel vinden in jullie ideën , het zou de stad weer veiliger en rustiger maken , en als de politie niet als ‘n kip zonder kop zou rondrijden maar op diverse plekken stilstaand toezicht houden …. werkt alles veel beter en goedkoper !

  25. Charles

    En zo zijn we lekker bezig om in Nederland de verkeersregels (regelgeving) zo te maken dat niemand ze nog serieus neemt. Elke stad afhankelijk van haar politieke kleur haar eigen verkeer, milieu en handhaving regels. Wanneer stoppen we met zijn allen nu eens met deze waanzin van konijnen stoplichten, gekeurde fiets en zebrapaden, tweetaktje pesten enz. enz. Het verkeer is geen mode artikel maar een serieuze zaak dat voor iedereen en overal duidelijk en het zelfde moet zijn!!!

  26. BdV

    @Wim – Heb je het artikel goed gelezen?

    Deze maatregel is natuurlijk leuk voor de fietspadgebruikers wat betreft het opsnuiven van uitlaatgassen. Maar er blijven inderdaad wel een paar vragen over wat betreft e-bikes. En natuurlijk het verhaal over het verbod op de verkoop van brommers, scooters en snorfietsen met verbrandingsmotor waar de Fietsersbond, Milieudefensie en Natuur en Milieu voor pleiten (of pleitten?) na ‘recent’ (2013) onderzoek van TNO.

  27. Wim

    En bij de eerste dode wordt er ach en wee geklaagd ,wie mag ik daarvoor aanklagen van instellen van een gevaarlijke situatie.

  28. Toine Goossens

    O heerlijk toch, dat gezicht straks op de Nobelstraat. De niet mobiele oudere op een electrische fiets met achter zich een file van autobussen. Hilarisch, en oudje, laat je niet opjagen. Op het fietspad is immers geen plaats meer voor u.

  29. Harold

    Petje af voor de gemeente Utrecht!
    Het overgrote deel van de snorfietsen is zwaar opgevoerd en rijden 60-120! in plaats van maximaal 25. Ze horen du veel beter thuis op de rijbaan. Dan kunnen de fietsers weer veilig op het fietspad fietsen zonder die brokkenpiloten op opgevoerde snorfietsen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).