Solgu: Uithoflijn voldoet niet aan norm voor rolstoelgebruikers | De Utrechtse Internet Courant Solgu: Uithoflijn voldoet niet aan norm voor rolstoelgebruikers | De Utrechtse Internet Courant

Solgu: Uithoflijn voldoet niet aan norm voor rolstoelgebruikers

Solgu: Uithoflijn voldoet niet aan norm voor rolstoelgebruikers
Testtram van de Uithoflijn. Foto: Lucca Haans
Het Stedelijk Overleg Gehandicapten Utrecht (Solgu) zegt dat de Uithoflijn niet voldoet aan de wettelijke norm voor hoogteverschil tussen tramvloer en perron. De nieuwe tram zou daarmee ontoegankelijk zijn voor veel rolstoelgebruikers.

Het Stedelijk Overleg Gehandicapten Utrecht (Solgu) zegt dat de Uithoflijn niet voldoet aan de wettelijke norm voor hoogteverschil tussen tramvloer en perron. De nieuwe tram zou daarmee ontoegankelijk zijn voor veel rolstoelgebruikers.

Solgu, de spreekbuis van iedereen in Utrecht met een handicap of chronische ziekte, trekt in het AD aan de bel over de situatie bij de tramlijn. Metingen tonen volgens Solgu dat de wettelijke norm voor het hoogteverschil tussen tramvloer en perron ruim wordt overschreden.

De provincie Utrecht zou eerder op de hoogte zijn gesteld van de metingen. Daarop zou de provincie met ervaringsdeskundigen willen testen of het hoogteverschil tot problemen leidt.

Onafhankelijke meting

Op de website meldt Solgu dat geen goed idee te vinden omdat de huidige situatie niet aan de wettelijke normen voldoet. “Wanneer met ervaringsdeskundigen een test wordt gedaan, kan het zijn dat de uitkomst is ‘dat het in de praktijk wel meevalt bij sommige rolstoelgebruikers’. Dan hebben we geen poot meer om op te staan.” Het Solgu wil dat er eerst een ‘deugdelijke onafhankelijke meting’ wordt gedaan.

Norm

Vorige maand zijn er ook al schriftelijke vragen gesteld over de toegankelijkheid van de nieuwe tramlijn door GroenLinks in de provincie. Er is een Europese grenswaarde voor een hoogteverschil van maximaal 5 centimeter. Dat blijkt echter al lastig voor de minder behendige rolstoelgebruikers.

De partij pleit daarom voor een hoogteverschil van maximaal 2 centimeter. GroenLinks ontving ook de signalen dat uit eerdere proefmetingen bij proefritten van tram 22 blijkt dat zelfs aan de norm van 5cm nog niet wordt voldaan.

Momenteel wordt op het bestaande tramtraject richting Nieuwegein een loopplank door de bestuurder geplaatst. Bij de nieuwe trams zou dit niet mogelijk zijn doordat de afstand tussen de voorste deur en de trambestuurder te groot is.

Datum ingebruikname blijft onduidelijk

Het is nog niet duidelijk wanneer de tram met passagiers gaat rijden. De projectleiders spraken in juni van een mogelijke start in de maand juli. Echter werd dit later weer bijgesteld, nu wordt er gesproken over een ingebruikname in het najaar.

23 Reacties

Reageren
  1. jos

    Heeft deze club wel eens een vergelijkend waren onderzoek gedaan in Amsterdam of Den Haag of in de rest van de wereld? Waar geeneen perron voldoet. In Den Haag is zelfs nog 85% van de trams een hoge vloertram. In het buitenland is het vaak nog erger en slechter. De perrons in A’dam zijn ook veel lager dan de instap van de tram.

    Wettelijke normen zeggen niet altijd alles. Zo zijn er ook Europese normen voor perronhoogtes voor treinen. Nederland is het enige land in de EU wat zich hier min of meer aan houdt. In Amersfoort kloppen de nieuwe verlaagde perrons desondanks alweer niet meer met instap van de nieuwe sprinters. Het is kennelijk toch allemaal moeilijk om alles te standaardiseren.

    Het gaat natuurlijk om de praktijk, vandaar helemaal geen slecht voorstel van de provincie. De houding van deze club doet veel denken aan onnodig dwars liggen, alleen vanwege het dwars liggen.

    EN JEZELF DAN ALS KLAGENDE BURGER AFVRAGEN WAAROM DE OPLEVERDATUM STEEDS WORDT UITGESTELD, OP HOGE TOON. jajajaja.

    Ook gaat het er om of er hulp bij in- en /of uitstappen aangeboden wordt. Een natuurlijk of er überhaupt wel behoefte is.

    De bussen en busperrons zijn voor heel veel geld (en op basis van Europese eisen) rosltoelvriendelijk gemaakt, echter worden ze niet of nauwelijks door mensen in een rolstoel gebruikt. Die gaan met de regiotax. Veel makkelijker kennelijk.

  2. JdV

    Ik vind wel dat er erg hoge eisen worden gesteld aan een dergelijk budget lijntje. Veilige overgangen, toegankelijk voor rolstoelgebruikers, geen storingen veroorzaken in nabije apparatuur. Mensen mogen echt niet zoveel verwachten voor dit lage budget.

  3. Herman

    Slaan we in Nederland niet een beetje door?
    Tijdens bezoekjes aan diverse landen en steden ben ik nog nooit zo’n toegankelijk land als Nederland tegengekomen.
    Natuurlijk kan het altijd beter en moet OV zo zelfstandig mogelijk beschikbaar zijn. Maar het houdt ook een keertje op, de maatschappelijke baten en lasten spelen ook een rol.

  4. Fred

    Ja jongens, laten we de Uithoflijn nog een jaartje vertragen om al de perrons 5 cm op te hogen.
    En wat dat weer extra gaat kosten.
    Dit hadden ze natuurlijk ook gewoon gelijk goed kunnen doen, het lijkt mij dat die maten toch bekend zijn.
    En dus een constructiefout.
    Nogmaals, de politiek verantwoordelijken dienen af te treden, liefst zo snel mogelijk.

  5. Kadoendra

    De Uithoflijn voldoet niet aan de WETTELIJKE norm voor hoogteverschil tussen tramvloer en perron.

    De gemeente Utrecht heeft mij vele jaren geleden tijdens een 7,5 jaar durende bestuursrechtzaak gemeld dat ik als burger de WET moet kennen.
    Deze uitspraak heeft later de provincie Utrecht en de Raad van State overgenomen.

    Dus gemeente Utrecht die Uithoflijn voldoet niet aan de WETTELIJKE norm, dus zorg er nu maar heel erg snel voor dat die Uithoflijn wel gaat voldoen aan de WETTELIJKE norm!

  6. Tim

    Steeds als je denk dat het niet meer knulliger kan…

  7. MJPD

    @Herman
    Waar we in Nederland een beetje inn doorslaan is de ik-mentaliteit en het online geklaag, wat u hier weer treffend tentoonspreidt. Dat het hier zo goed is geregeld, kan u wel eens van pas komen als u op latere leeftijd of anderszins zelf minder goed ter been bent..

  8. Angelique

    Okay, dat hoogteverschil moet gewoon zsm gefixt worden, maar het hoeft de ingebruikname toch niet te doen vertragen?

  9. hajee

    Tjonge waar gaat het eigenlijk over, een stoeprand heeft een standaardhoogte van 12 cm dus…….

  10. Koel Hoofd

    Wederom incompetentie aan alle kanten!
    En nu, verwachte ingebruik name maar weer een jaartje opschuiven?
    Misschien wel de hamvraag: wanneer hoepelt die compleet incompetente wethouder eindelijk op? In het bedrijfsleven had ze de 2 maanden proeftermijn nooit kunnen halen omdat ze daar heel snel door de dikke laag van arrogantie heen prikken om de verborgen domheid bloot te leggen. En, ook keihard verantwoording voor te eisen. Iets wat onze raad grandioos achterwege laat, Men kan alleen maar speculeren waarom?
    The saga continues…

  11. Joost

    @Herman

    Serieus, jij snapt helemaal niks van toegankelijkheid . Nederland is een derde.wereld land op dat gebied. ( en ja ik ben ervaringsdeskundige)

    Los daarvan ben ik wel benieuwd hoe Solgu dit gemeten heeft, hebben ze meegereden op proefritten? Zijn ze de hoogtes van de perrons gaan opmeten? Blijkt nergens uit. Meer info zou fijn zijn , lijkt zo weer op veel schreeuwen, want de Uithoflijn bashed zo lekker

  12. Scherpschutter

    Tot nu toe was alleen de tramlijn in Jeruzalem per meter nog duurder dan de Uithoflijn (hetgeen wel logisch is, gezien de extreem dichte bebouwing, hoogteverschillen en ondergrond), maar het begint er toch echt op te lijken dat ‘we’ nu echt voor het absolute wereldrecord aan kosten per meter tramlijn gaan!

    Vakwerk, van Hooijdonk! Het Guinness Book of Worldrecords is binnen handbereik.

  13. Bello

    Het begint er veel op te lijken,,de bedenkers uitvoerders die toezicht hadden op tramlijntje
    Zo ongelofelijk hebben zitten wegkijken
    De onkunde druipt er van af
    In het stadhuis,,begrijpen ze maar niet dat het om belastinggeld gaat

  14. Najazeg

    Dit is toch heel makkelijk op te lossen met zo een schuin oplopend drempeltje van beton. Dan kan de conducteur precies stoppen met de deuren thv die drempeltjes, maar ik zal wel te makkelijk denken, wellicht zullen ze er een aantal externe consultants voor moeten inhuren die een adviesrapport moeten laten opstellen waar dan in staat dat er minimaal nog twee interne consultants voor moeten worden ingehuurd bij zowel gemeente als provincie, alvorens dit probleem concreet de wereld uit geholpen blijkt.

  15. Piet

    Tjonge laat dat ding rijden en kijken wat de elende is voor deze doelgroep en daar dan zsm een oplossing voor regelen. Zoals ik lees is het niet overal en moet het met wellicht een kleine aanpassing her en der opgelost kunnen worden.

  16. Teunemans

    Waarom verbaasd mij dit niet. Wanbeleid 🤨

  17. Consta

    Lopen is voor veel mensen pijnlijk. Dan hoef je geen rolstoel maar heb je groot belang bij korte loopafstanden. Bij de inrichting van de perrons lijkt nog een wereld te winnen. Een ingang aan de andere kant scheelt al gauw 50 meter. Let SOLGU daar ook op of blijven slechtlopenden buiten beeld. En dus buiten de tram?

  18. isabelle

    Duurste mislukking ooit, dit mini-projectje.

  19. Marcel

    Ha ha, we gaan weer lekker tekeer! Gewoon ff iemand helpen met een rolstoel? Lief zijn voor elkaar? Dat is de slogan toch? Stelletje zuurpruimen hierzo.

  20. Ger

    Als je het gewoon test in de praktijk weet je toch of het voldoet of niet. Nu blijft solgu van achter het bureau roepen en willen ze niet testen want stel dat het wel voldoet…
    Testritten zijn om te kijken of alles werkt, dus dan ook met gehandicapten.

  21. Jvs

    De verantwoordelijken zelf twee jaar in een rolstoel laten rondrijden, zal ze leren!

  22. Trammalantje

    IK GA WINNEN HET WORD ECHT 2039
    En zelfs 2039 is niet helemaal zeket

  23. bee

    @Najazeg
    en dan moet het ook nog door een onafhankelijke commissie worden goedgekeurd .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).