SP Utrecht gaat buurtonderzoek doen naar weghalen verkeerslichten ’t Goylaan SP Utrecht gaat buurtonderzoek doen naar weghalen verkeerslichten ’t Goylaan

SP Utrecht gaat buurtonderzoek doen naar weghalen verkeerslichten ’t Goylaan

SP Utrecht gaat buurtonderzoek doen naar weghalen verkeerslichten ’t Goylaan
De Utrechtse SP gaat komende twee weken een buurtonderzoek doen in de omgeving van ’t Goylaan. Door langs de deuren te gaan hoopt de partij erachter te komen wat de buurt vindt van het plan om de stoplichten op de kruising van de Linschotensingel en de Scherpenburglaan weg te halen.

De Utrechtse SP gaat komende twee weken een buurtonderzoek doen in de omgeving van ’t Goylaan. Door langs de deuren te gaan hoopt de partij erachter te komen wat de buurt vindt van het plan om de stoplichten op de kruising van de Linschotensingel en de Scherpenburglaan weg te halen.

Wethouder Lot van Hooijdonk kwam begin dit jaar na een proef van drie weken met het plan om de stoplichten op de kruising te verwijderen. Uit die proef blijkt dat de verkeerslichten  uitgeschakeld kunnen worden, en dat daardoor ook minder files stonden op de afritten van de Waterlinieweg. Ook waren er minder files bij het voorrangsplein bij de Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat.

Er is echter wel een herinrichting nodig om de verkeerslichten veilig uit te kunnen zetten. Zonder de herinrichting ontstaan er namelijk onveilige situaties met overstekend en afbuigend verkeer op de kruising.

Kritisch

De SP was kritisch op de proef en stelde vragen aan de wethouder. “In januari en februari zijn de stoplichten uitgezet en rijbanen afgezet. Daarbij werden verkeersregelaars ingezet. We hebben destijds meteen vragen aan de wethouder gesteld over de waarde van die proef, want wat meet je eigenlijk als er blijkbaar ‘menselijke stoplichten’ nodig zijn om de boel in goede banen te leiden?”, zegt SP-fractievoorzitter Tim Schipper.

Talloze reacties

De SP heeft tijdens het experiment meerdere reacties uit de buurt gekregen en wil nu een beter beeld krijgen van wat de buurt vindt. Schipper: “We hebben de vraag ook op Facebook uitgezet. Dat levert talloze reacties op en niet alleen uit Hoograven.”

De SP hoopt dat mensen reageren via de website en de Facebookpagina van de SP Utrecht. Bewoners kunnen ook hun mening laten blijken. “We vinden het van groot belang om te weten of er draagvlak voor de plannen is, voordat er straks weer goud geld wordt uitgegeven aan een niet-gedragen oplossing.”

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Dit is nou democratisch van de SP!
    I’m impressed.
    Ben heel erg benieuwd wat de uitkomsten zullen zijn.

    De kans is groot dat het een frontale botsing wordt tussen de ervaringsdeskundige bevolking, de ideologie van zowel GL als D66, en de pseudologie van de “wetenschap der verkeerskunde”.

  2. Wim

    Wat is dit toch grappig. Waterbedmanager Van Hooijdonk. Je versmalt een belangrijke weg. Dus er ontstaan files. Dan moet je wat. Dus je gaat verderop weer prutsen. Enzovoorts enzoverder blijven we bezig. Allemaal in het kader van de dogmatiek van de stadsboulevards.

  3. WvR

    Yes!
    Er is kans op een herverherverziening op basis van postretroretrospectiefheranalyses met potentiele dito herverherverbouwingen tot gevolg!

    Beste verkeerskundig project tot dusverre.

    Chapeau!

  4. Koel Hoofd

    @Wim
    Die stadsboulevards gaan nog een rampzalig probleem worden.

    Ik zie regelmatig politie en hulpdiensten (met licht en geluid signalen) allerlei moeilijke fratsen moeten uithalen om langs de file op de Lessinglaan te komen.
    Die file staat er omdat fietsers bij de stoplichten voorrang krijgen.
    Die file wordt alleen maar langer dankzij het uitbreiden door inbreiden met peperdure woningen welke alleen vermogende mensen kunnen betalen, mensen die ook een auto kunnen betalen, nodig hebben en daarom willen hebben.
    Dus de politie en ambulance gaat met zwaailicht en gillende sirenes over het fietspad omdat ze geen andere keus hebben.
    De gemeente zal dat wel shared space noemen, ik vind het achterlijk want er staan wel mensenlevens op het spel.

  5. C.A. Blankestijn

    An sich is het een uitstekend idee om deze stoplichten ook weg te halen. Ze dienen inmiddels geen enkel doel en zorgen alleen maar voor verder vertragingen.

    Het echt probleem is uiteindelijk de grote verkeerstoevoer op de t’Goylaan. Het versmallen van de weg en het extra groen zorgt voor een mooiere weg maar wel voor extra ongelukken bij het kruispunt Goylaan/Constant Erzeijlaan.

    Enige goede uiteindelijke oplossing zal het afsluiten van de Soctratesbrug zijn. Hierdoor wordt het doorgaand verkeer vanuit Kanaleneiland richting Lunetten/Waterlinie weg geweerd. Dit verkeer zal over de ring moeten rijden. Dit zorgt voor zeker 1/3 minder verkeersaanbod waardoor het een stuk rustiger op de t’goylaan zal zijn. Dit zorg voor veel minder ongelukken en verkeersdruk.

  6. Wim

    @ Blankenstijn

    Enige goede uiteindelijke oplossing is het terugdraaien van die bizarre doorstromingsbelemmerende file veroorzakende versmalling.

  7. Toine Goossens

    @Koel Hoofd,

    Lot van Hooijdonk, en met haar de partijen GroenLinks en DUT66, is al lang voor het bouwen van deze boulevard gewezen op de desastreuze gevolgen van dit afknijpen als er een ramp gebeurd.

    Nog steeds worden deze partijen gedomineerd door droomdenkers die de wereld naar hun tunnelvisie idealen willen vormgeven.

    Ik nodig DUIC uit om de dossiers te WOBBEN voor alle projecten die achteraf tegen giga kosten aan de werkelijkheid aangepast dienden te worden.
    Dat kan beginnen met een artikel/dossier op DUIC waar wij al dat falen van bestuur en politiek gaan inventariseren.

    Of doet de gemeente DUIC dan in de ban, net zoals in dictaturen gebeurd?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).