SP: vraagtekens bij verkeersveiligheid na dodelijk ongeluk kruising Croeselaan en Van Zijstweg SP: vraagtekens bij verkeersveiligheid na dodelijk ongeluk kruising Croeselaan en Van Zijstweg

SP: vraagtekens bij verkeersveiligheid na dodelijk ongeluk kruising Croeselaan en Van Zijstweg

SP: vraagtekens bij verkeersveiligheid na dodelijk ongeluk kruising Croeselaan en Van Zijstweg
De Utrechtse SP-fractie maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op de kruising tussen de Croeselaan en de Van Zijstweg. Vorige week gebeurde daar een dodelijk ongeluk toen een 62-jarige fietser werd aangereden door een bus. De SP vraagt het college van B&W nu of er maatregelen genomen kunnen worden.

De Utrechtse SP-fractie maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op de kruising tussen de Croeselaan en de Van Zijstweg. Vorige week gebeurde daar een dodelijk ongeluk toen een 62-jarige fietser werd aangereden door een bus. De SP vraagt het college van B&W nu of er maatregelen genomen kunnen worden.

Het 62-jarige slachtoffer werd vorige week maandag op de kruising aangereden door een bus. Onder meer een traumahelikopter rukte uit, maar de politie maakte later bekend dat de vrouw een dag na het ongeluk aan haar verwondingen was overleden.

In de afgelopen maand werd volgens SP-raadslid Ruurt Wiegant vaker een traumahelikopter ingezet na ongevallen op het kruispunt. Het burgercomité Croeselaan maakt zich ook al langer hard voor een veiligere kruising, bijvoorbeeld door te pleiten voor een langere oversteektijd.

Voldoende zicht

De SP vraagt het college onder meer of buschauffeurs die van de Rabobank naar de Van Zijstweg rijden voldoende zicht hebben op (overstekers op) de Croeselaan en of dat zicht nog verbeterd kan worden. Ook wil Wiegant weten of voetgangers en fietsers genoeg ruimte hebben om zich veilig op te stellen als ze staan te wachten.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Aansluitend bij het burgercomité stelt Wiegant vragen over de oversteektijd bij het kruispunt. Die zou 9 seconden zijn, terwijl het gaat om een driebaansweg. “Is deze oversteektijd van het bedoelde kruispunt gelijk bij een tweebaansweg of eenbaansweg?”, wil Wiegant weten. Ook vraagt hij of de oversteektijd bij het kruispunt vergroot kan worden.

Werkzaamheden

Wiegant wil tot slot weten hoe het college ervoor gaat zorgen dat de verkeersveiligheid rondom het kruispunt verbetert. Verder wil hij duidelijkheid over werkzaamheden die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. “Is de infrastructuur van en rondom het kruispunt de afgelopen jaren herzien? Zo ja, hoe is de buurt hierbij betrokken?”

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Marjo

    Het enige wat ik me kan bedenken wat er onveilig is aan de verkeerssituatie, is dat dit oogt als een rustig kruispunt in een woonwijk, terwijl er hier als hoofd-ontsluiting vanaf CS regelmatig bussen op volle snelheid overheen rijden. Voor fietsers, voor wie die hele Croeselaan-bouwplaats al irritant is, kan het wat té overzichtelijk ogen.

    Ik denk niet dat een langere oversteektijd, met nog meer uitnodiging om nét door rood te rijden, daarvoor een geschikte oplossing is.

    Zicht van chauffeurs op overstekers is belangrijk, maar eerlijk gezegd lijkt me dat geen enkel probleem. Het is een haakse oversteek, en zodra je als chauffeur onder het ‘tunneltje’ vandaan komt heb je vrij zicht. Ik snap het punt van de SP hier echt niet.

  2. Tim

    Voor korte termijn zou ik toch overwegen om fietsen toe te staan aan de overzijde, on de drukte wat te verdelen. Daarnaast stoplichten slimmer afstellen omdat er buiten de spits nauwelijks autoverkeer is. Stoplichten staan erg lang en onnodig op rood waardoor ze niet altijd serieus genomen worden. Nu houden de stoplichten een krampachtige volgorde aan(uiteraard ten gunste van de auto) terwijl die niet nodig hoeft te zijn.

  3. Lombokker

    Geen idee of dat hier ook het geval was, maar uit eigen waarneming weet ik dat mijn medefietsers hier in Utrecht schrikbarend hoge risico’s nemen in het verkeer.
    Zo nu en dan loopt dat helaas op een tragische manier af. Het valt mij eerlijk gezegd nog mee dat dat niet veel vaker gebeurt.

  4. Twojays

    Ook dit is weer iets met een kalf en een put!!!!!!

  5. WvR

    @Marjo:
    Helemaal eens. Eigenlijk gek dat er nog geen commissie ter de-overzichtlijking van kruispunten ten behoeve fietsers is. Soms is overzichtelijk gewoon TE overzichtelijk, en daar moet dringend wat aan gedaan worden.

    @Tim:
    Fietsers fietsen al aan beide de kanten van de Croeselaan. Dat het daar maar aan 1 kant van de Croeselaan is toegestaan stoort een groot deel van de fietsers in het geheel niet. Gelukkig attenderen ze irritante en argeloze voetgangers, die daar wel mogen lopen, op hun aankomst door veelvuldig te bellen, of, merendeels, wegens gebrek aan een fietsbel, “Hallo!” of “Uitkijken, ja!?” te roepen.

  6. Dennis

    Ik woon naast dit kruispunt en laten fietsers eerst maar eens naar zichzelf gaan kijken. De fietser is in Utrecht heilig verklaart en zo gedragen ze zich dus ook. Waarom zou je stoppen voor een rood stoplicht ? Je kan hooguit onder een bus komen.
    Trouwens de hele nieuwe Croeselaan is 1 grote mislukking. Halvering parkeerplaatsen , niet te nemen bochten voor bussen waardoor ze over stoepranden klappen , geen fietspad voor de rabobank en zo kan ik echt nog wel een half uur doorgaan.

  7. Koel Hoofd

    Deelnemen aan het verkeer is altijd een risico omdat een ongeluk in een klein hoekje zit.

    @Lombokker, ben het met je eens.
    Mensen doen werkelijk krankzinnige dingen in het verkeer en het lijkt wel jaarlijks erger te worden.

  8. JdV

    @WvR: LOL. De eerste fietser die mij als ik daar als voetganger loop toeroept dat ik moet uitkijken maakt kennis met mijn hoogstpersoonlijke Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer. Corrigerend optreden is altijd het beste.

  9. Marjo

    WvR: waardige poging om lollig te doen, zeker in de context van een dodelijk ongeluk. Zoals ik zei: het is daar niet onoverzichtelijk of onveilig, mits je je realiseert dat een bus je in duizend stukjes zal rijden als je door rood fietst.

    Dennis: halvering parkeerplaatsen klinkt voor mij als een groot succes, hoezo zou dat een mislukking zijn?

  10. Erik

    De aanloop naar dit kruispunt is interessant. Het is een 30km zone. Er zijn heel weinig bussen die zich daar aan houden. Vanuit de andere kant komen de bussen ook vaak met veel meer dan de toegestane snelheid aanscheuren. Tja geeft de gemeente aan het zijn ook mensen. Het kruispunt is een chaos in 2019 hebben wij een hele periode last gehad van de tijdelijke bestrating. Trillingen elke paar minuten. Niets werd er aan gedaan.
    De Croeselaan voor ons huis is net zo’n pijndossier. De reconstructie duurt een eeuwigheid. Van oud naar nieuw asfalt overgangen geven trillingen die alle monitoren laten schudden. Met dank aan die zware elektrische makkelijk op trekkende bussen. Bussen die over stoepranden knallen.
    Bussen, vrachtwagens, opleggers met combinaties die auto’s beschadigen en gewoon doorrijden.
    Gelukkig zijn er nog geen brokstukken in ons huis op mij dochter gevallen.

  11. WvR

    @Marjo:
    Simpele pogingen interessant te doen, leveren dito pogingen op om lollig te doen.
    Kom dan met een goed verhaal, en niet met geleuter over het “TE overzichtelijk zijn”, nog nooit zo’n onzin gehoord.

    Door rood rijden betekent simpelweg dat je accepteert dat je in duizend stukjes gereden kan worden. Dat is eigenlijk de doelstelling van een verkeerslicht: Rood? Stoppen, anders wordt je potentieel aan duizend stukjes gereden.

  12. Marcel

    Misschien moet dat SP lid daar even een paar dagen van zijn raadswerk aan opofferen om te kijken te fietsen en buschauffeur vragen en een paar maal zelf oversteken. Dn weet ie wat nodig is. Hoeft ie geen vragen te stellen. Kan ie gelijk voorstel doen als terzake kundig? Lijkt dat wat?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).