De SP roept inwoners van Utrecht op voor 4 maart te reageren op de vraag van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) aan de inwoners van Utrecht wat hun wensen zijn voor het busvervoer in 2014. De partij wil dat enkele wegbezuinigde buslijnen weer teruggehaald worden.
Het BRU, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht, schrapte vorig jaar lijn 6 naar Hoograven en ook de lijnen 1 naar Lunetten en lijn 14 in Lombok vervielen. De SP vindt het een goed teken dat het BRU dit keer om de mening van de inwoners vraagt, al is de partij van mening dat de twee weken die hiervoor zijn gegeven erg weinig zijn.
SP-raadslid Michel Eggermont: “Ruim 5000 mensen tekenden vorig jaar onze petitie tegen het verdwijnen van de buslijnen. Nog dagelijks krijgen we klachten en vragen binnen over het wegvallen van de lijnen en de ontoegankelijkheid van de minibusjes die nu in de buurten rijden.”
De SP heeft ook vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Reacties op de plannen voor 2014 kunnen tot 4 maart worden gestuurd naar OVin2014@regioutrecht.nl. De SP vraagt inwoners een kopie van hun reactie te sturen naar de partij, op het emailadres utrecht@sp.nl.
4 Reacties
ReagerenWat is er toch met deze stad aan de hand? Een prachtig, gedurende decennia uitgekristalliseerd buslijnennet doorheen de hele stad is met een paar pennenstreken lelijk beschadigd geraakt. Neem het opheffen van de lijn 6 richting Hoograven. De negatieve impact is enorm. Inzet van minibusjes voldoet nauwelijks aan de vraag van bewoners, rollators kunnen er met veel moeite in, rolstoelers helemaal niet, en jeugdige etters hebben een manier ontdekt om de boel te saboteren door, met een geldig plaatsbewijs, massaal in de bus te blijven zitten gedurende een paar ritten door de wijk zodat andere mensen niet kunnen instappen. Klaarblijkelijk ten koste van lijn 6 is er een extra buslijn gerealiseerd, lijn 18, die van het Centraal Station, via de Bleekstraat en de Croeselaan naar het Jaarbeursplein rijdt, en weer terug. Deze lijn blinkt uit in overbodigheid, en telt nauwelijks passagiers. Bovendien is deze lijn gevoelig voor vertragingen, die ten koste gaan van het vervolg van andere lijnen met hetzelfde omploopnummer. Schrappen, deze bespottelijke lijn 18, en de vrijgekomen ruimte benutten voor het herstel van de loop van lijn 6. Bezuinigen in het Openbaar Vervoer? No Way!
bru klopt zich steeds op de borst met de vernieuwde bushaltes maar vergeet gemakshalve daarbij dat van die haltes er ‘n aantal vervallen zijn of gaan vervallen.
Wat ik heel kwalijk vind is dar er bushaltes vervallen in de buurt van bejaardenhuizen.
De bushalte in mijn straat staat ook op de tocht & dan wordt het voor mij lastig om met openbaar vervoer te gaan.
De buslijnen zijn niet zomaar opgeheven. Het was een besparingsmaatregel.
Dus waar gaat de SP dan op bezuinigen?
Alleen maar voor behoud van de buslijnen opkomen is het halve verhaal vertellen aan de burger.
Hoera! Iemand die het hele verhaal kent!
Vertel, Ronald!