De NS gaat tussen Utrecht en Amsterdam vanaf september elke tien minuten een trein laten rijden. Het is een test in het kader van het spoorboekloos rijden.
NS en ProRail gaan vanaf 6 september iedere woensdag testen met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Deze testen zijn een voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject elke dag kunnen kiezen uit zes treinen per uur. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’.
Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwacht NS 15 procent meer capaciteit te bieden.
3 Reacties
ReagerenHet is geen spoorboekloos rijden, maar spoorboekloos reizen.
De treinen rijden nog steeds gewoon volgens een planning (dus met een gepland ‘spoorboekje’ ). Maar voor de reiziger moet er in de beleving steeds binnen een paar minuten (binnen 10 minuten) al een volgende trein aankomen, dus heb je geen spoorboekje meer nodig om te reizen. Een soort metro systeem eigenlijk.
Klopt wat Gert zegt. Alleen zullen we de jongere generatie eerst moeten uitleggen wat een spoorboekje (“NS-reis-app’) was , om vervolgens te vertellen dat je die op dit traject niet meer nodig hebt. Het gebruik van reisapps is echter zoveel klantvriendelijker dan het vroegere gepuzzel in spoorboekjes, dat de reisapps vast nog gewoon gebruikt blijven worden. Maar mocht je een trein missen, dan hoef je niet meer lang te wachten op de volgende. Dus dat voordeel heeft het in ieder geval.
Sinds enige tijd komt de IC uit amsterdam aan op spoor 18. Dat is het verst weg van het centrum en heeft geen aansluiting op de voetgangerstunnel. Vooral dat laatste isvoor mij, en vele anderen erg onhandig