Sprekers debat Zwarte Piet in Kargadoor blijven thuis na bedreigingen | De Utrechtse Internet Courant Sprekers debat Zwarte Piet in Kargadoor blijven thuis na bedreigingen | De Utrechtse Internet Courant

Sprekers debat Zwarte Piet in Kargadoor blijven thuis na bedreigingen

Sprekers debat Zwarte Piet in Kargadoor blijven thuis na bedreigingen

Twee sprekers die morgenavond zouden meedoen aan het debat: “Is Nederland racistisch? KSU presenteert Basta! over Zwarte Piet en meer” zullen niet lijfelijk aanwezig zijn. Een van de sprekers heeft al langer last van bedreigingen en durft het niet aan om morgen naar het debat te komen.

Ook een andere spreker heeft laten weten niet meer te komen. Beide sprekers zullen wel het debat aangaan en via een Skype verbinding toch nog een beetje aanwezig zijn. Twee sprekers zullen nog wel aanwezig zijn in het Kargadoor. De organisatie laat weten dat de bedreigingen uit de hoek komen van mensen die voorstander zijn van de Zwarte Pieten traditie.

Het debat wordt georganiseerd door de Kritische Studenten Utrecht: “Het is weer zover. Sinterklaas komt met zijn zwarte knechten naar Nederland. De intocht laait het debat over racisme op. De laatste jaren is er steeds meer weerstand en er wordt gesproken over mogelijke veranderingen van de traditie. De VN heeft recentelijk een onderzoek gestart naar de racistische, stereotype verschijning van Zwarte Piet. Maar voorstanders van Zwarte Piet vinden dit kinderfeest onschuldig en begrijpen weinig van de ophef, vaak gekarakteriseerd als irrelevant. Aanleiding genoeg over een debat over racisme in Nederland.”

12 Reacties

Reageren
  1. Roald

    Worden deze dreigers ook aangepakt?

  2. Harry

    Liever Zwarte Piet dan Zwarte Piraat

    Van Zwarte Piraat naar Zwarte Piet

    Zwarte Piraat was in de 16e-17e eeuw een Moorse zeerover uit Noord-Afrika die blanke schepelingen roofde en ze als christenslaaf verkocht in de Islamitische kalifaten. Als de geschiedenis van de piraterij in de Middellandse-Zee in relatie tot het Sinterklaasfeest wordt vergeleken, zijn er relevante overeenkomsten.

    Sinterklaas is de beschermheilige of schutspatroon van de zeevaarders. De zeevaarders en vissers zochten bescherming bij Sint Nicolaas tegen weer en wind en piraterij.

    Zwarte Piet verbeeldt de gekerstende Zwarte Piraat, die de mensenkinderen niet meer rooft en ze tot christenslaaf maakt. Zwarte Piraat was een mensenrover en slavenhandelaar op de Middellandse-Zee. Nu is hij Zwarte Piet. Zijn zak verbeeldt het roven van mensenkinderen. Zijn roe is het zwaard. Hij dringt het huis (schip) binnen. Als Zwarte Piet deelt hij nu snoep en kadootjes uit; het tegenovergestelde van dàt wat hij als Zwarte Piraat deed.

  3. kees van oosten

    Een discussie over de woedende en racistische reacties op Shepherd en Anouk lijkt mij heel wat nuttiger dan een discussie over de zwartepieten-traditie.

  4. Kemal Turk

    @Kees van Oosten,natuurlijk moeten mensen altijd in discusie gaan beste Kees.
    Maar ik denk dat het de autochtone inwoner van Nederland stoort dat notabene alochtonen zich roeren in een traditie die zo gewoon is in Nederland.
    Vergeet niet kees dat veel van deze mensen juist aan die zgn racisten/voorstanders zwarte piet een veilig onderdak/inkomen hebben te danken.
    Racisme zit tussen je oren, so beat it.

    Hartelijke groet,

    Kemal Turk.

  5. Ton

    Wat Kees zegt is zinvol.
    Als de Zwarte Piet traditie racistisch is dan moet daarover gediscussieerd kunnen worden. Maar dan ook graag van de tegenstanders van Zwarte piet het respect voor een traditie die er nu eenmaal is.
    Zelf ben ik van mening dat de traditie allang geëvolueerd is naar een andere positie voor Zwarte Piet. Zwarte Piet is nu een hoog gewaardeerde medewerker in een managementachtige functie en allang niet meer de onderdanige knecht van zo’n 100 jaar geleden.

  6. Ronald

    Om nou iemand te bedreigen vanwege een niet bestaand figuur… Het lijken welhaast extreem religieuzen.

  7. HH

    Al die Zwarte Pieten zijn vrijwilligers die zich laten schminken in een andere kleur dan hun eigen huidskleur zodat ze onherkenbaar zijn voor al die kinderen die naar de intocht komen kijken. Als Pieten niet meer geschminkt mogen rondlopen, worden ze wellicht herkend en is de magie verdwenen alsmede de hele zin van zijn bestaan.
    Dus als dat je doel is dan moet je hier vooral over door blijven zeuren.

  8. Frits

    Wat is er nu eigenlijk mis met “Onze Zwarte Piet”, waarom klagen over onze eeuwenoude Sint Nicolaas traditie, en (inderdaad, lees goed!) zijn zwarte knecht Piet.
    “ZWARTE PIET”
    (Onze eigen Nederlandse roetmop)
    Dit jaar 2013, staat de chocolade letter Z voor de Z van Zeikerds, Zeurpieten en Zeurblanken, Zwakzinnige vluchtelingenwerkers verenigd in Zelfingenomen Multi-KUL-bureaus, Zwakzinnige vluchtelingenwerkers, Zielige pro-immigratielobby’s, allochtone Zeikerds, Ziek in hun hoofd zijnde kunstenaars enzovoort, allen zelf gespeend door een werkschuw-complex, Zware post-koloniale-depressies, die van onzinnig, belastinggeld verspillen hun “werk” hebben gemaakt, en niets beter te doen hebben, dan te proberen onze eeuwenoude Sint Nicolaas traditie “om zeep” door deze meest voorbeeldige “Zwarte” op zijn “Zwarte huid” te zitten!

  9. "Wim"

    Frits laat volgens mij hier zien dat Sinterklaas voor hem wel een fijn traditioneel en lekker racistisch feest is. Hoeveel “echte” nederlanders er ook zo over denken is niet duidelijk. Alleen nederlanders die sympathiseren met het NVU of een andere vergelijkbare club durven zich in het openbaar op een dergelijke manier uit te laten.
    Wat denkt iedereen die de Pietitie geliked heeft?

  10. Geenstijl

    @Wim, op naar Joegoslavie beste Wim en dan maar hopen dat mensen zoals jij voorop staan.

  11. Ed Smits

    De zwarte piet (een moor) van Jan Schenkman is ontstaan uit anti-racisistische motieven.

    Wie was Jan Schenkman die volgens de anti zwarte piet lobby het Sinterklaas feest zijn huidige gezicht gaf? Was dit een racist? Wat was de De Maatschappij tot Nut van ‘t Algemeen (http://www.nutalgemeen.nl/lnk-historie) waar hij prominent lid van was. Wat daaruit naar voren komt was een man die humanist was en die geloofde dat door opvoeding en scholing een betere samenleving zou ontstaan. Schenkman voerde in zijn boekje over Sinterklaas een moor op die de hulp is van Sinterklaas. Als we de prenten in dat boekje bekijken zien we bijvoorbeeld Sinterklaas op zijn paard op het dak vergezeld van deze moor die ook trots te paard zit. Wie was die moor en waar kwam hij vandaan. Schenkman was onderwijzer en dus bekend met kinderen en hun beleving, bekend met kinderliedjes, gedichten en verhalen. Veel mensen hebben wel eens gehoord van het kinderliedje moriaantje zo zwart als roet. Een lied wat nu (maar ook eerder) net als zwarte piet (ontstaan uit de moor van Schenkman) verbonden wordt met discriminatie en racisme. Deze verbinding is echter een leugen dat blijkt uit de oorspronkelijke tekst die in 1844 (voor Schenkman zijn boek over Sinterklaas schreef) uitgegeven werd:

    Die Geschichte von den schwarzen Buben

    De geschiedenis van de zwarte Jongens

    Heinrich Hoffman 1844, (1809-1894)

    Een moriaan, zoo zwart als roet,
    Ging eenmaal wand’len zonder hoed;
    De zon: die scheen hem op zijn bol:
    Daarom nam hij een parasol.
    Daar kwam ook Frits naar dezen kant:
    En hield een vlagje in de hand;
    Toen kwam de kleine Jan ter stee:
    Die bracht een lekk’re kraak’ling mee;
    En eind’lijk kwam de kleine Klaas:
    Dat was een regte hoepelbaas.
    Het drietal jongens lachte luid
    Het hoedenlooze moortje uit,
    En spotte met zijn zwarte huid.

    Daar kwam de groote Niklaas aan:
    Die had een inktpot voor zich staan:
    Zoo groot: ja grooter dan de maan.
    Hij sprak: “komt kind’ren, hoort mij aan,
    “En laat dien moor met vrede gaan!
    “Het is zijn schuld toch waarlijk niet:
    “Dat hij zoo zwart als steenkool ziet.”
    Maar kleine Frits en Jan en Klaas,
    Die hoorden niet naar Nikolaas;
    De jongens spotten lustig door
    Met onzen armen zwarten moor.

    Toen werd de groote Niklaas kwaad;
    Gij kunt het zien op deze plaat;
    Hij pakte fluks de jongens op.
    En smeet ze toen. hals over kop,
    In de inktpot neer, in ‘t zwarte sop

    Eerst hoepel-Klaas, toen kraak’ling-Jan,
    En eind’lijk ook de vlaggeman;
    Die stelde vrees’lijk zich te weer :
    En riep om hulp wel twintig keer.
    Maar toch moest Frits, de schreeuwersbaas,
    Ook in den pot van Nikolaas
    Hier gaan ze, zwarter nog dan roet:
    En dan het moortje zonder hoed

    In ‘t zonlicht stapt de brave moor
    De zwart-geverwde knapen voor.
    ‘t Was enkel door hun stout gespot:
    Dat zij geraakten in den pot;
    Dus: lieve Kind’ren! spot toch niet,
    Als gij iets vreemds aan and’ren ziet!

    Hier worden de groote Nikolaas en zijn moor opgevoerd als strijders tegen discriminatie en racisme. Voor straf worden spotters en haters van de anders gekleurde mens, zelf zwart gemaakt om zo zelf de spot te ondergaan die ze anderen aandoen. Dit is de Nikolaas en de moor waar Schenkman als kenner van kinderliedjes en -poëzie zijn boek over Sinterklaas liet handelen. We zien dus dat we aan het huidige beeld van Zwarte Piet als kinderheld een rol kunnen toevoegen en wel die van de hulp van Sinterklaas in hun gezamelijke strijd tegen discriminatie en racisme. Dit is goed nieuws voor zowel de pro’s als contra’s omdat hun verschillen hiermee wegvallen en we allemaal gezamelijk het Sinterklaas feest kunnen omarmen als een feest voor kinderen en volwassenen tegen discriminatie en racisme, een Sinterklaas en Zwarte Piet die tonen dat het niet de kleur is die er toe doet maar de intentie waarmee je je medemensen tegemoet treedt. Ga uit van het goede tot het slechte aangetoond is. Ga niet als eerste uit van het slechte want daarmee komen we nimmer tot elkaar.

  12. Bert

    Zwarte Piet is geen karikatuur van een zwarte slaaf en het Sinterklaasfeest heeft geen enkele relatie met racisme.
    Deze misvatting is ontstaan door de onjuiste veronderstelling dat Zwarte Piet in 1850 is verzonnen door de onderwijzer Jan Schenkman en wordt gevoed door de vrij recente volkslegenden over het vrijkopen van slaven door Sint Nicolaas.

    Op https://bertvanzantwijk.wordpress.com/2016/10/29/zwarte-piet/ wordt aangetoond dat Schenkman niet de bedenker is van zwarte Piet, wordt uitgelegd waarom hij in zijn boek de zwarte helper het uiterlijk heeft gegeven van een negroïde man en waarom dat zeker niet is gebeurd uit racistische overwegingen. Ook wordt in het artikel uiteengezet wat dan wel de herkomst is van Zwarte Piet en wat de betekenis is van zijn zwarte kleur.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).