De kans is groot dat De Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) naar de bestuursrechter stapt om de milieuzone nog te voorkomen. Volgens de SSLU is het effect van de milieuzone verwaarloosbaar en gebruikt de gemeente de zone als alibi om grote verkeersprojecten in de stad doorgang te laten vinden.
Vorige week startte Utrecht de campagne om automobilisten te waarschuwen voor de milieuzone. Utrecht is de eerste stad in Nederland die zo’n zone krijgt. Volgens woordvoerder van de SSLU Kees van Oosten is de milieuzone in Utrecht vooral een instrument van de gemeente. “Als men nu bijvoorbeeld een grote parkeergarage bouwt in de stad kan de gemeente weer zeggen dat het wel mee zal vallen met de extra verontreiniging dankzij de milieuzone.”
De stad echt autoluw te maken ziet de SSLU als enige oplossing voor de verontreiniging in de lucht. “Dit zijn geen maatregelen. Om echt iets te bereiken moeten we de verkeerslichten een half uur op rood laten staan en mensen een half uur in de file laten staan. Dan laten ze de auto wel staan”, zegt Van Oosten.
Van Oosten denkt dat een stap naar de bestuursrechter een goede kans van slagen heeft. Volgens de woordvoerder van de belangengroep is het zo dat dit soort grote voorstellen goed onderbouwd moeten zijn. Dat is totaal niet het geval volgens de SSLU.
17 Reacties
ReagerenWat is die van Oosten toch een enge man, om serieus te overwegen om medemensen zo enorm dwars te zitten.
Zou hij wel eens hebben gehoord van het zogenaamde ‘engagement’?
Onmisbaar voor het slagen van elk project.
van Oosten maakt van het debat een karikatuur, terwijl hij best gelijk kan hebben mbt de ineffectiviteit van het gemeentebeleid.
@ronald wat is jouw belang in deze kwestie? Een goede gezondheid, automobiliteit, bouwprojecten iedereen heeft een belang. Een gezonde leefomgeving voor de inwoners van Utrecht is voor mij het allergrootste belang. En het staat gelukkig iedereen in dit land vrij om de rchtmatigheid van beleid aan de rechter voor te leggen.
De heer Van Oosten staat vooral bekend als notoire bezwaar- en beroep indiener en is het nergens mee eens en het is nooit goed genoeg.
Het wordt eens tijd dat meneer Van Oosten een echt leven krijgt.
Gezondheid is belangrijk en maatregelen moeten effectief zijn, maar ook moet er draagvlak zijn onder de bevolking voor de ingrijpende verkeersmaatregelen die nodig zijn. Dus verbeteren van fietsroutes combineren met het autoverkeer spreiden over de stad en als een weg vol is dan is die vol en dan kan door dynamische verkeersbegeleiding een weg tijdelijk gesloten worden of een omleiding aangegeven worden, dat is service aan de weggebruikers en de bewoners van drukke straten en voorkomt dat populistische partijen sterk groeien en helemaal niets doen aan vervuiling.
Laat ik hier even gezegd hebben, dat Kees van Oosten het echt goed bedoeld voor de mensen in de stad Utrecht, en ik ben best wel kritisch op Van Oosten hoor.
Er moet natuurlijk wel iets gaan gebeuren met al die vuile lucht in de stad, en daar draagt inderdaad een goede planning bij aan zou ik zeggen.
Maar Kees bedoeld het goed en ik ben overtuigd van zijn goede intenties in dit geval.
Instellen van de milieu zone is slechts een stap op een flinke weg. Mogen er nog veel volgen. Dus niet toelaten dat de gemeente dit als alibi zou gebruiken. Opzettelijk frustreren van automobilisten werkt juist vaak averechts, tast draagvlak voor volgende maatregelen aan. Er zijn veel zinnige maatregelen mogelijk: bijvoorbeeld in grote gebieden max. 30 of 40 km/u maar dan wel gekoppeld aan meer ‘flow’ en minder lange wachttijden bij stoplichten. Mij valt op dat ik sinds ik in Utrecht rijdt (ik rijd zo zuinig mogelijk met een Prius) meer benzine in de stad verbruik dan in Amsterdam. Vaak stoppen en optrekken (‘rode golf’) en onnodig lang stil staan bij stoplichten is milieutechnisch het vuilste wat denkbaar is (zeker als het koud is). Kijk ook eens naar Groningen: segmentering van binnenstad (wel bereikbaar, maar niet rond kunnen rijden in de stad). Verder natuurlijk aanpak van vervuilende bromfietsen, scooters e.d. (mengsmering!) en zeker ook bouwbedrijven die hun motoren, aggregaten, kranen, shoveltjes en dergelijke veel schoner kunnen maken (als voorwaarde stellen bij aanbesteding), enzovoorts. Kortom een stappenplan dat steeds het draagvlak uitbreidt.
Het probleem is niet het verkeer van de bewoners en bezoekers van Utrecht, maar van de passanten die langs Utrecht heen razen: A2-A12-A27-A28. Die wegen verbreden zodat zuiniger gereden kan worden (cruise control, 100km/u). Files zorgen juist voor optrek-rem gedrag. Veel toeren, dus veel vervuiling.
De heer Van Oosten verdiend zijn centjes waarschijnlijk vanachter zijn bureau vandaan en hoeft waarschijnlijk ook nooit ergens op tijd te zijn. De verkeerslichten een half uur op rood… idiote uitspraak!
snelle, ruime en veilige fietswegen kunnen veel verkeer uit de stad houden en meer woon-werkverkeer naar de elektrische fiets doen overgaan. Als het in de spits minder druk wordt durven ouders hun kinderen ook weer op de fiets zelfstandig naar school te laten gaan, scheelt ook weer auto verkeer. als studenten niet de bussen in de spits bezetten maar massaal gaan fietsen is er ook voor ouderen in de wijken plaats in de bus, hoeven ook niet de auto te gebruiken. De gemeente is hier mee bezig door de stadsboulevards, maak hier vaart mee en stel de stoplichten beter af. Fietsers hou je aan de regels dan werken de stoplichten beter, dus ook beter handhaven en onderhoud aan de stoplichten verbeteren, die werken vaak niet goed, maar omdat niemand zich iets van de stoplichten aantrekt, doet de gemeente ook niks.
Ik heb in het telefonisch interview met duic gezegd dat verkeerslichten aan de rand van de stad (bij de invalswegen) tijdens de ochtendspits heel lang op rood moeten staan (desnoods een half uur) om op die manier mensen uit de regio die in Utrecht komen werken te ontmoedigen met de auto te komen.
Er zijn Europese steden waar je helemaal niet meer de stad in kan als je daar niet woont of geen speciale vergunning hebt. Die kant moeten we op.
Kees je spoort niet.
Ga deze verhalen lekker vertellen in je geboortestad groningen en verneuk onze stad niet.
Door jouw bezwaarschriften heeft de bouw van tivolivredenburg 2 jaar langer geduurd. Anders hadden we nu al lang uit de zooi geweest.
Ah dat is nog mooier!
Mensen hebben niet in beginsel vrijheid, tenzij…
Maar mensen hebben gewoon alleen onvrijheid, tenzij ze een vergunning kunnen krijgen voor een stukje vrijheid.
Dan lijkt me het middel erger dan de kwaal.
Als je de verbrandingsmotor vervangt door een elektromotor is het probleem met uitstoot toch opgelost? Hebben we ook nog gewoon onze vrijheid en geen last van pesterijen.
Ben trouwens wel benieuwd welke steden alleen toegankelijk zijn met vergunning?
Ik ken dat verhaal alleen uit Singapore.
Wat een realiteitszin ? Een half uur op rood ? En al die stilstaande auto’s met stationair draaiende motoren vervuilen niet in dat halve uur …. nee die vervuiling waait ergens anders heen, niet de stad in, hoe dom kun je zijn.
Als de loodgieter bij meneer van Oosten een uurtje voorrijkosten extra rekent voor het ontstoppen van de toilet, omdat diens woning zo slecht bereikbaar is c.q. omdat deze eenvoudige werkman met z’n busje een half uur voor het rode licht heeft staan wachten, dan betaalt meneer van Oosten dit vast minzaam glimlachend…
Niets is hem immers te veel voor het bereiken van de autoloze heilstad.
Daarover gesproken: nu niet meer zeuren en nog effe doorbijten mensen! Over een jaar of 10 is de Heilige her-omsingeling van Utrecht voor elkaar! Wel met behulp van veel zwaar vrachtverkeer en ten koste van veel vertraging, files en irritatie bij iedereen die noodgedwongen met eigen vervoer door de stad heen moest. En dat *dat* vrachtverkeer niet altijd met de meest schone motoren reed – nou ja, de marktwerking en internationale aanbestedingen moesten als instrumenten natuurlijk ook hun plaats krijgen in deze, verder door ons zéér bekwame bestuurders gedirigeerde stadsvernieuwings symfonie. Maar als daarna nog even fiks veel knippen aangelegd zijn om het Duivelse individuele verkeer definitief de stad uit te pesten, kunnen wij allen tot in het eind der tijden genieten van Gods/Allahs gesegmenteerde koninkrijk op aarde in Utrecht! Want dan is ons staadsie af.
Onder het genot van een oneindige stroom Café Lungo’s, op de nieuw aangelegde terrassen in de lommerrijke schaduw van het Nieuwe Hoog Catharijne zullen wij genietend uitkijken over de langs tuffende polyester plezierjachten.
Wij zullen autoluw netwerken, onszelf ontplooien, leren, spelen en gelukkig zijn als nimmer eerder. Met onze fietsen keurig in het gelid gestald in de grootste fietsenstalling van de hele wereld. (voorheen parkeergarage Vredenburg)
@jiri; het is een bekend riedeltje wat je oprakelt. Maar waar gaat deze drogredenering van de autobranche fout? Door het verbreden van de wegen komt er veel meer autoverkeer. Dat is de hele dag door meer verkeer betekent evenzo meer verkeer in de stad. Dat veroorzaakt veel meer luchtvervuiling dan dat er minder is door minder files. Voor een individuele auto klopt de drogreden, alleen gaat het om het geheel. En in de stad is bovendien niet eens de ruimte om al dat extra verkeer te faciliteren, dus daar krijg je veel meer problemen. Maar goed, als jij je leven wil verkorten om de autobranche in leven te houden; ga je gang en verspreid je woord.
Al eerder heb ik geageerd tegen de milieuzone. Niet omdat ik van auto’s hou maar omdat zo’n zone geen enkel voordeel oplevert voor de luchtkwaliteit. De maximaal toegestane uitstoot binnen de zone blijft namelijk gelijk. Iedere vuile auto die verdwijnt maakt immers ruimte voor meerdere schonere auto’s. En die extra auto’s zullen er komen doordat verbreding van wegen en de aanleg van grote parkeergarages door de zone minder snel zullen vastlopen op procedures als gevolg van overschrijdingen van de luchtkwaliteitsnormen. De milieuzone zal daarom leiden tot méér en niet tot minder auto’s. In de binnenstad zal de luchtkwaliteit daardoor even goed of slecht blijven. In de omliggende wijken zal de luchtkwaliteit slechter worden. Extra auto’s zullen de stad ook minder goed bereikbaar maken want extra auto’s betekent meer files en langere wachttijden bij stoplichten. Daarom is de milieuzone ook slecht nieuws voor fietsers. Zij fietsen straks in slechtere lucht en staan nóg langer te wachten bij verkeerslichten. Als zij om die reden vaker de auto pakken is de negatieve spiraal compleet.