Stadsbaantunnel in Utrecht vanaf morgen bijna twee maanden afgesloten Stadsbaantunnel in Utrecht vanaf morgen bijna twee maanden afgesloten

Stadsbaantunnel in Utrecht vanaf morgen bijna twee maanden afgesloten

Stadsbaantunnel in Utrecht vanaf morgen bijna twee maanden afgesloten
De Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn.
De Stadsbaantunnel in Leidsche Rijn is vanaf morgen bijna twee maanden gesloten. Tijdens de afsluiting wordt er continue doorgewerkt om de Utrechtse tunnel brandveiliger te maken. Op 5 oktober moet het werk zijn afgerond.

De Stadsbaantunnel in Leidsche Rijn is vanaf morgen bijna twee maanden gesloten. Tijdens de afsluiting wordt er continue doorgewerkt om de Utrechtse tunnel brandveiliger te maken. Op 5 oktober moet het werk zijn afgerond.

Uit een aantal tests bleek vorig jaar dat het beton van de Stadsbaantunnel niet voldoet aan alle eisen. Zo moet het materiaal minimaal twee uur tegen een extreem hete brand bestand zijn, maar dat is nu niet het geval. Daarom wordt er de aankomende 8 weken brandwerende bekleding geplaatst.

De werkzaamheden duren volgens de gemeente langer dan eerder was verwacht. De inschatting was dat twee aannemers tegelijk in de tunnel aan het werk konden, maar dit bleek uiteindelijk toch niet te lukken. Onder andere vanwege de coronamaatregelen kan niet al het werk tegelijk worden gedaan. Om ervoor te zorgen dat de Stadsbaantunnel zo snel mogelijk weer open kan wordt er continue doorgewerkt.

Het verkeer wordt tijdens de werkzaamheden omgeleid. Op de afbeelding hieronder zijn de omleidingsroutes te zien.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Bentje

    Dit is toch echt niet de eerste tunnel die in NL is gebouwd en waarvoor gewoon bij de aanbesteding brandbestendigheidseisen golden? Daar moet de aannemer zich aan houden en dient door de opdrachtgevende instantie op worden toegezien. Waar ging het fout? Wie gaat betalen?Aanpassingen achteraf zijn altijd duur en compromisvol. Ben benieuwd.

  2. Herman

    Past prima in de serie bouwblunders.
    Allemaal niet zo erg, alleen gaat het allemaal om gemeenschapsgeld.
    Dure hobby van stelletje hobbyisten.

  3. Marco de Groot

    Is ie wel eens open dan? 😉

  4. arjan S

    Top punt van de afschuwelijke regeltjes cultuur in nederland.
    Dat ding is gewoon volledig brandwerend. Het gemaakt van toch al zwaar overgedimensioneerd dik beton!!
    Al deze arbeid overlast en bijbehorende financiele schade voor derden is weggegooid geld. Dit is geen gotthardtunnel van 16 km!!

  5. Koel Hoofd

    Als je de moderne eisen aan veiligheid bekijkt, is het een wonder dat zoveel mensen de vorige eeuw hebben overleefd….

  6. Erwin

    @arjan: regeltjescultuur? Volledig falend bouwend nl zul je bedoelen! Kunnen geeneens een tunnel bouwen!

  7. Anne Marie ten Berge

    @ Bentje: Waar ging het fout ?. Waar gaat het fout ? Bij B&W Utrecht ?

  8. Kees

    Voor iedereen weer over de gemeente valt: dit is een landelijk probleem bij recent (2008>) opgeleverde tunnels. Het gaat om de Salland-Twentetunnel (N35), de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10) en de Koning Willem Alexandertunnel (A2) en de Gaasperdammertunnel (A9).

    Zie de recente Kamerbrief van de minister: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/documenten/kamerstukken/2020/06/29/stand-van-zaken-brandwerendheid-wegtunnels

  9. Pee

    Dat brand veilig maken kan dat pas nadat zo’n brug gebouwd is ofzo?
    Dat hoort toch gewoon bij het bouwen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).