De Stadsbaantunnel is vanaf zaterdag 16 maart ruim twee weken dicht. Tot en met 31 maart worden in de tunnel brandproeven uitgevoerd om te controleren of het beton bij hevig vuur voldoende hittebestendig is.
Vorig jaar augustus constateerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat bij vier rijkswegtunnels in geval van een extreem grote brand er sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton. Bij de bouw van de Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn Centrum is hetzelfde beton gebruikt als bij de vier rijkswegtunnels.
Om een goed beeld te krijgen van de hittebestendigheid van de Stadsbaantunnel is het noodzakelijk om het beton op meerdere plekken in de tunnel te testen. Dit moet gebeuren omdat er sprake is van verschillende funderingen.
Bij de testen wordt een speciale oven tegen het beton aangezet. Zo wordt getoetst of en bij welke temperatuur het beton afspat van de fundering. Als blijkt dat het beton niet voldoet aan de vereiste hittebestendigheid wordt er brandwerende bekleding aangebracht.
Om de brandproeven goed uit te voeren gaat de tunnel dicht van zaterdag 16 maart 08.00 uur tot en met 31 maart 18.00 uur. Tijdens de brandproeven worden er ook andere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
Gekoppelde berichten

Stadsbaantunnel Utrecht ruim twee weken dicht vanwege testen brandveiligheid
De Stadsbaantunnel in Utrecht gaat ruim twee weken dicht om brandproeven uit te voeren. Dit…

Stadsbaantunnel voldoet mogelijk niet aan brandveiligheid
Het beton dat gebruikt is bij de bouw van de Stadsbaantunnel is mogelijk minder hittebestendig…
5 Reacties
ReagerenDat ding moet wel vaak dicht, of vergis ik me nu?
Goed ontwerp! Goed gebouwd ook! Wie was de aannemer?
Ik dacht dezelfde aannemer die de uithoflijn bouwt 🙂
Dat is-ie anders nooooit… Ik snap dat zo’n tunnel veilig moet zijn, maar deze hoeveelheid sluitingen neigt toch wel zeer naar nalatigheid van degene die hem gebouwd heeft.
BAM weer, de massaal door de overheid gesubsidieerde vrije-markt-aannemersboer? Die van vele bouwfraude zaken die weggemoffeld worden door bevriende VVD-politici? En die massaal Portugese en Griekse arbeiders uitgebuit heeft?
Het is de BAM niet maar een speciaal opgerichte plof BV om failliet te gaan na de klus en dan zit de opdrachtgever met het probleem.
Gerard vd Vecht