Stadsbaantunnel voldoet mogelijk niet aan brandveiligheid | De Utrechtse Internet Courant Stadsbaantunnel voldoet mogelijk niet aan brandveiligheid | De Utrechtse Internet Courant

Stadsbaantunnel voldoet mogelijk niet aan brandveiligheid

Stadsbaantunnel voldoet mogelijk niet aan brandveiligheid
De Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn.
Het beton dat gebruikt is bij de bouw van de Stadsbaantunnel is mogelijk minder hittebestendig dan werd gedacht. Als dit zo blijkt te zijn moet de tunnel worden bekleed met brandwerend materiaal.

Het beton dat gebruikt is bij de bouw van de Stadsbaantunnel is mogelijk minder hittebestendig dan werd gedacht. Als dit zo blijkt te zijn moet de tunnel worden bekleed met brandwerend materiaal.

Om de hittebestendigheid van het beton in de Stadsbaantunnel te onderzoeken wordt in het voorjaar van 2019 een brandproef uitgevoerd. Als daaruit blijkt dat het beton niet voldoet aan de vereiste hittebestendigheid wordt de brandwerende bekleding aangebracht.

Vorig jaar augustus constateerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat bij vier rijkswegtunnels in geval van een extreem grote brand er sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton. Bij de bouw van de Stadsbaantunnel is hetzelfde beton gebruikt als bij de vier rijkswegtunnels.

Daarnaast zijn er ook verschillen tussen de rijkswegtunnels en de Stadsbaantunnel. Zo is de Stadsbaantunnel relatief kort, rijdt er verhoudingsgewijs weinig verkeer doorheen, geldt er een maximumsnelheid van 50 km/h, is vervoer van gevaarlijke stoffen niet toegestaan en wordt de tunnel permanent in de gaten gehouden door middel van videobewaking waardoor incidenten direct worden opgemerkt. “Gelet op het bovenstaande is de kans op een grote brand daardoor geminimaliseerd”, aldus de gemeente.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).