De Stadbaantunnel in Leidsche Rijn is niet brandveilig. Daarom moet de tunnel meerdere weken dicht voor een verbouwing. Waarschijnlijk starten de werkzaamheden in november.
Vorig jaar augustus constateerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat bij vier rijkswegtunnels in geval van een extreem grote brand er sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton.
Bij de bouw van de Stadsbaantunnel is hetzelfde beton gebruikt als bij de vier rijkswegtunnels. Na uitvoerige brandproeven blijkt dat de tunnel niet aan de norm voldoet. De hittebestendigheid van de tunnel moet verbeterd worden.
Om de tunnel aan de norm te laten voldoen moet er extra brandwerende beplating aangebracht worden. Daarvoor moet de tunnel, waarschijnlijk vanaf november, een paar weken dicht. Hoe lang dit precies gaat duren is nog niet bekend.
Gekoppelde berichten
Stadsbaantunnel vanaf vandaag ruim twee weken afgesloten
De Stadsbaantunnel is vanaf zaterdag 16 maart ruim twee weken dicht. Tot en met 31…
Stadsbaantunnel Utrecht ruim twee weken dicht vanwege testen brandveiligheid
De Stadsbaantunnel in Utrecht gaat ruim twee weken dicht om brandproeven uit te voeren. Dit…
Stadsbaantunnel voldoet mogelijk niet aan brandveiligheid
Het beton dat gebruikt is bij de bouw van de Stadsbaantunnel is mogelijk minder hittebestendig…
6 Reacties
ReagerenWas die ooit open dan ? Wat een geklungel van “professionele” bouwers en brandweer die ook niet oplette. Domdomdom…
Goed om te weten dat de bewoners van Utrecht dus al jarenlang gebruik hebben moeten maken van een fundamenteel onveilige tunnel. Ik ga er gemakshalve van uit dat hier geen enkele consequentie aan vast zit en dat de verantwoordelijken gewoon mogen blijven genieten van een riant door de overheid verstrekt salaris, ook al hebben zij geheel gefaald?
De gehele A2 tunnels is van hetzelfde beton. Daar hoor ik verder niks over…..?
Aan de,e tunnel is al heel wat hersteld, allemaal garantie neem ik.aan.
@Herman
Njet, De aannemer is vlak voor de oplevering failliet gegaan.
Wat een gezeur met dat ene tunneltje hier.
Ben vorige maand op Madeira geweest waar afgelopen jaren kilometers aan tunnels zijn gebouwd en zie daar geen problemen met beton,signaleringen ,stoplichten etc, hebben de aanbesteders en controleurs dan niets geleerd.