Staking bussen en trams in Utrecht woensdag gaat door | De Utrechtse Internet Courant Staking bussen en trams in Utrecht woensdag gaat door | De Utrechtse Internet Courant

Staking bussen en trams in Utrecht woensdag gaat door

Staking bussen en trams in Utrecht woensdag gaat door
Archieffoto
Er is nog geen akkoord over een nieuwe cao voor chauffeurs in het openbaar vervoer. De landelijke staking van woensdag gaat wat het CNV betreft daarom door. De chauffeurs leggen voor 72 uur het werk neer.

Er is nog geen akkoord over een nieuwe cao voor chauffeurs in het openbaar vervoer. De landelijke staking van woensdag gaat wat het CNV betreft daarom door. De chauffeurs leggen voor 72 uur het werk neer.

In Utrecht gaat het om bussen en trams. De staking stond eigenlijk gepland voor maandag 25 juni, maar er waren extra gesprekken gepland tussen de vakbonden en vervoersbedrijven. Die zijn echter voorlopig op niets uitgelopen meldt het CNV.

De vakbonden willen een vermindering van de werkdruk en een loonsverhoging voor de werknemers. Er waren al meerdere stakingsdagen in de stad. De vorige keer reden er wel een aantal bussen naar bijvoorbeeld ziekenhuizen. Hoe dat woensdag is, is nog niet bekend.

6 Reacties

Reageren
  1. Kara

    Ik las een artikel op NU.nl dat ze in 2016 loonsverhoging van 4,16% hebben gekregen en nog steeds zijn ze hebberig. Sorry hoor maar bijna niemand is tevreden over haar/zijn slararis. En er zijn mensen die erger hebben moeten we allemaal gaan staken dan?

    En dan zeggen ze Nederland heeft goed geregeld oh wauw

  2. Spacekees

    @ Kara

    Het gaat dus eigenlijk niet om het salaris, maar om het feit dat te lange reistijden (waar chauffeurs vaak niets aan kunnen doen, in- en uitstappende passagiers, lastige klanten, verkeer, file, opstoppingen, verkeerd afgestelde verkeerslichten etc.) ten koste gaan van hun pauzes en rust, wat slecht is voor de veiligheid (het zorgt ervoor dat verlies ingelopen wordt, waardoor te hard en roekeloos gereden wordt), dat plassen en poepen niet tijdens werktijd kan, dat concessie verkregen worden doordat de vervoersmaatschappijen (zoals Arriva en Qbuzz) structureel te laag begroten> die kosten worden als de concessie verkregen is terugverdiend op het personeel. Er wordt zelfs veel met uitzendpersoneel gewerkt (ander CAO) om maar goedkoop uit te zijn. Die kennen vaak hun rechten niet en concurreerden oneigenlijk met chauffeurs die wel volgens de rechtsgeldige CAO betaald moeten worden. Ook kennen deze uitzendkrachten (vaak bijklussende studenten die dan als tegemoetkoming hun groot rijbewijs gefinancierd krijgen) de regels niet, waardoor ze dus onverantwoorde risico’s lopen).

    De bestuurslagen, hoger management en directie gaan er wel gewoon met de winst van door, die de belastingbetaler nota bene betaalt. Chauffeurs worden zelfs gekort op hun salaris als ze vaak met vertraging rijden.

  3. Herman

    Achterhoede gevechten van vakbond dino’s die druk bezig zijn zichzelf overbodig te maken.

    Over 25 jaar zijn vakbonden geschiedenis. Tot die tijd af en toe dagje afzien.

  4. Jacob

    @ herman

    Beetje wishfull thinking vanuit de werkgevers.

    Er worden vanuit de nieuwe en jonge lichting steeds in andere sectoren nieuwe vakbonden opgericht die veel feller actie voeren en ook in korte tijd meer voor elkaar krijgen. Dit omdat het oude vakbondsleven door diezelfde werkgevers vakkundig om zeep geholpen is.

    De jongeren van nu die als schijnzelfstandige en op nul-uren-contracten werken tegen schamele loontjes zijn erg goed in organiseren; vergeef ze het ook, zij worden best benadeeld tov de oude garde.

  5. CorrieGM

    Goed gezegd @Spacekees! Helemaal mee eens.

  6. Cor Nelis

    En weer zijn de gewone man/vrouw en vooral mensen met een handicap de pineut…. Zoals mijn kleindochter, die aangewezen is op openbaar vervoer. Zie maar eens naar je school of je werk te komen als de bussen weer eens niet rijden. Je straft de werkgevers net zo goed door wel te rijden maar niet te laten betalen. Misschien wel erger, want dan staan er wel kosten tegenover!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).