Staking openbaar vervoer Utrecht: lees hier wat er wel of niet rijdt | De Utrechtse Internet Courant Staking openbaar vervoer Utrecht: lees hier wat er wel of niet rijdt | De Utrechtse Internet Courant

Staking openbaar vervoer Utrecht: lees hier wat er wel of niet rijdt

Staking openbaar vervoer Utrecht: lees hier wat er wel of niet rijdt
Archieffoto
Door een staking van de vakbonden rijden er dinsdag 8 mei minder of geen bussen en trams in Utrecht. Een deel van het openbaar vervoer rijdt echter wel.

Door een staking van de vakbonden rijden er dinsdag 8 mei minder of geen bussen en trams in Utrecht. Een deel van het openbaar vervoer rijdt echter wel.

Na de grote staking van vorige week worden er nu estafettestakingen gehouden. Vandaag is onder andere Utrecht aan de buurt. De chauffeurs willen harde afspraken over het verminderen van werkdruk. Daarnaast willen de chauffeurs ook een loonsverhoging.

Busmaatschappij U-OV vindt het onbegrijpelijk dat er gestaakt wordt: “In Utrecht waren we in een vergevorderd stadium over concrete afspraken inzake rust- en hersteltijden. Daarom vinden we het onbegrijpelijk dat de vakbonden hun estafettestaking beginnen bij U-OV. Nu worden opnieuw de reizigers in ons gebied gedupeerd en dit vinden we buiten proportie en uitermate vervelend.”

Het openbaar vervoer is door de staking ontregeld. De bussen van Syntus Utrecht rijden vandaag wel gewoon. De volgende lijnen van U-OV rijden, maar in beperkte mate:

De volgende lijnen rijden ieder half uur het volledige traject: 31, 37, 41, 43, 48, 53, 74.

De volgende lijnen rijden ieder kwartier het volledige traject: 3, 12.

Lijn 28 rijdt ieder kwartier van Vleuten naar de Uithof en terug.

Lijn 5 rijdt ieder kwartier van Maarssen naar Utrecht Centraal en terug.

Lijn 72 rijdt ieder half uur van Nieuwegein naar het WKZ.

De tramlijnen 60 en 61 rijden ieder half uur het volledige traject.

7 Reacties

Reageren
  1. Jan

    Fijn dat die bonden er zijn. Kijk maar naar Frankrijk!

  2. Utrechter2

    Welke partijen zijn voor aanbestedingen waarbij uiteindelijk op arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden wordt geconcurreerd? Want die mensen gooien problemen over de schutting.

  3. Yoshua

    De overheid moet onmiddellijk gaan inzetten op onbemand OV. Laten ze dit nu eens binnen twee jaar gaan regelen. Het is beter voor iedereen. Chauffeurs kunnen een leuke baan zoeken als touringcar chauffeur bij de lijndiensten kriskras door Europa. We hebben een probleem met de mensen die de bussen besturen, die gijzelen te pas en te onpas klanten. Dat moeten we niet accepteren.

  4. cas

    @ yoshua, het lukt de beste tech bedrijven nog niet om een auto compleet veilig over een snelweg te sturen, hoe verwacht je dan dat het binnen 2 jaar wel met bussen zal lukken..??

  5. Utrechter2

    @Yoshua: nee, we hebben een probleem met een regering die zegt dat na het zuur het zoet komt.

  6. Cico

    Er wordt in Nederland nauwelijks gestaakt sinds de jaren ’80. Het is zeker niet zo dramatisch als in Frankrijk, dat veel socialistischer is.
    Nu gebeurt er eens wat, aangezien de economie groeit, bedrijven goed lopen, maar de werknemers gaan er nauwelijks op vooruit. Maar op 1 of andere manier hebben de meeste Nederlanders vooral sympathie voor de kant van de werkgever. Lekker calvinistisch.

  7. Jan

    In Nederland wordt inderdaad weinig gestaakt. Zal wel te maken hebben met de lage organisatiegraad. In de jaren ’80 was dat nog anders. Toen ging het hele land plat door de staking bij de NS. De dames en heren wensten geen ‘rondje rond de kerk’ te rijden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).