Staking openbaar vervoer gaat door: 8 mei geen bussen in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Staking openbaar vervoer gaat door: 8 mei geen bussen in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Staking openbaar vervoer gaat door: 8 mei geen bussen in Utrecht

Staking openbaar vervoer gaat door: 8 mei geen bussen in Utrecht
Archieffoto DUIC
De staking in het openbaar vervoer in Utrecht gaat door. Ook op dinsdag 8 mei zullen er geen stadsbussen rijden. De streekbussen zullen wel rijden.

De staking in het openbaar vervoer in Utrecht gaat door. Ook op dinsdag 8 mei zullen er geen stadsbussen rijden. De streekbussen zullen wel rijden.

Een woordvoerder van de FNV zegt dat er na de grote stakingen nu estafette stakingen in de regio’s worden gehouden. “We zien nog geen beweging bij de werkgevers en dat betekent dat we in alle regio’s gaan staken. Op 8 mei staakt Qbuzz in de stad Utrecht en leggen vervoerders in Twente en Arnhem/Nijmegen ook het werk neer.”

De chauffeurs willen harde afspraken over het verminderen van werkdruk. Daarnaast willen de chauffeurs ook een loonsverhoging.

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie, zei eerder: “We vertrouwen de werkgevers niet. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Aan de onderhandelingstafel spelen ze mooi weer, maar op de werkvloer roepen de managers ijskoud dat er toch niks gaat veranderen aan de werkdruk. Dus we willen keiharde afspraken in de cao, zwart op wit, anders blijven ze ons uitknijpen. Hoe concreter, hoe beter!”

Er rijden ondanks de staking in de stad wel bussen naar de ziekenhuizen in Utrecht.

9 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Dit is dus gewoon misbruik maken van je type functie.
    Er zijn vele mensen ontevreden met hun werkomstandigheden of salaris, maar die kunnen de boel niet gaan platleggen door te gaan staken.
    De reiziger (de klant) is de dupe, en die kan er niets aan doen.
    En wat zal de uitkomst opleveren ?
    Of ze krijgen hun zin niet…..dan krijgen we staking op staking en rijden er straks zeker helemaal geen bussen meer.
    Of ze krijgen hun zin wel…..en dan is het hek van de dam, en gaan alle anderen met maatschappelijke functies ook staken voor meer salaris e.d. , dus straks dus ook de NS of wat er nog volgt.
    Ze moeten hun acties (reden is overigens wel terecht) op een andere manier voeren, en deze jaren 80 methode achterwege laten.

  2. Jan

    Niks mis met een staking, maar kunnen ze niet de helft schappen? Elke kwatier bus rijd dan elk halfuur, en elke halfuurs bus elk uur? Zo heeft iedereen er hinder van maar ook iedereen begrip. Verspreid het over 2 dagen ipv 1, dan heb je als nog effectief 1 volledige dag staking. Of willen ze dat iedereen met de auto gaat en beseft dat de bus/trein de slechte optie is en geen klanten over houden?

  3. Janneman

    De bonden kiezen hun stakingen zorgvuldig uit, alleen de beroepsgroepen die bij de burger en/of de media veel aandacht krijgen staken .
    De buschauffeurs, de treinmachinisten, de treinconducteurs, de piloten en ander personeel op Schiphol genereren veel aandacht voor een bond die weinig of steeds minder vertegenwoordigt.
    Er komt steeds minder draagkracht voor de bonden, kijk naar het voorbeeld van Jumbo, een eigen “mini cao”. Andere cao`s zoals de grafische worden steeds verder uitgehold, veel moet gedecentraliseerd uitgewerkt worden, de Arbowet is leidend.

  4. herman

    De eisen van de werknemers zijn terecht, maar om nu weer een 19e eeuws actiemiddel voor in te zeten gaat te ver.

    Anno 2018 mogen de vakbonddino’s wel eens na gaan denken over andere methoden.

  5. Utrechter2

    Eigenlijk wil ik alleen nog maar met mensen omgaan die vanaf 2000 zijn geboren.
    Helaas wordt ik dagelijks geconfronteerd met mensen die voor 2000 zijn geboren.
    Hopeloos ouderwets en ze zitten vastgeroest in een andere tijd. Verschrikkelijk!

  6. Jan

    De buschauffeurs worden door de FNV ingezet om de vakbond weer eens op de kaart te zetten. De chauffeurs zijn de pionnen op het schaakbord van vakbondsbobo’s. Ze voeren actie over de ruggen van weerloze passagiers vooral ouderen zonder andere mogelijkheden tot vervoer.

  7. LB van den Aakster

    Utrechter 2, over 60 jaar zullen anderen zeggen dat je hopeloos ouderwets bent en dat je vastgeroest zit in een andere tijd. Met staken tref je altijd mensen en klaag nu niet want in andere landen wordt er veel meer gestaakt en langer. Staken is een recht en koester dat. Tenslotte hebben de vastgeroeste dat voor elkaar gekregen dat iedereen daar gebruik van kan en mag maken. Er zijn kanden waar dat niet kan.

  8. Frits

    Ik vind het krankzinnig dat chauffeurs maar één keer per shift naar het toilet mogen.

    Aangezien de werkgevers zo slim zijn geweest publieksvriendelijke acties (gratis vervoer) te verbieden (“diefstal van de baas”), blijft er weinig anders mogelijk dan staken…

    De eis om minimaal eens per twee uur naar het toilet te kunnen, vind ik nog erg mild. Lekker staken jongens, veel succes!

  9. Bas

    Ik vind dat als je elke rit gereden heb van ongeveer een half uur je toch de kans en gelegenheid moet hebben om naar het toilet te gaan, vreemd dat de overheid dat ook niet verplicht in hun ARBO wet, hoeven ze dus helemaal dan niet om te staken.
    Wat betreft meer geld, tja ik heb al 8 jaar geen loonsverhoging gehad, maar als je werk voor je passie doet of heb ….tja.
    maar men krikt de pensioen gerechtigde leeftijd op naar 67 en wat oudere werknemers en/of mannen zullen eerder meer naar het toilet moeten…
    maar werkgever worden vaak steeds kariger met arbeidsomstandigheden, daar dit allemaal semi-overheid is, is het wel terecht, wanneer gaan de passagiers staken dat de kaartje ritten te duur worden, want die worden ook maar alsmaar duurder…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).