Staking van NS-personeel zorgt voor verlaten Utrecht Centraal; alleen af en toe treinen naar Schiphol Staking van NS-personeel zorgt voor verlaten Utrecht Centraal; alleen af en toe treinen naar Schiphol

Staking van NS-personeel zorgt voor verlaten Utrecht Centraal; alleen af en toe treinen naar Schiphol

Staking van NS-personeel zorgt voor verlaten Utrecht Centraal; alleen af en toe treinen naar Schiphol
Utrecht Centraal ligt er opnieuw verlaten bij. De spoorvakbonden kondigden vorige week nieuwe regionale stakingen aan en dat leidt er vrijdag toe dat in het hele land amper treinen kunnen rijden. Vanaf Utrecht Centraal vertrekt alleen af en toe een trein naar Schiphol Airport.

Utrecht Centraal ligt er opnieuw verlaten bij. De spoorvakbonden kondigden vorige week nieuwe regionale stakingen aan en dat leidt er vrijdag toe dat in het hele land amper treinen kunnen rijden. Vanaf Utrecht Centraal vertrekt alleen af en toe een trein naar Schiphol Airport.

Een enkele toerist kijkt wat verdwaasd om zich heen op Utrecht Centraal. Het is vrijdagochtend, iets voor 9.00 uur. Normaal stikt het op dat tijdstip van de reizigers, maar deze vrijdag is het stil. De vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV hebben – nadat er afgelopen maand ook al gestaakt werd – hun leden opgeroepen opnieuw het werk neer te leggen.

Tekst loopt door onder de foto

De acties op vrijdag zijn regionaal, maar de NS ziet geen mogelijkheden om treinen te laten rijden. “De acties zijn weliswaar regionaal, maar het actiegebied is nu groter en onze treinen en collega’s rijden door heel Nederland. Kijkend naar alle opties en de ervaringen van de vorige stakingsdagen zien we geen mogelijkheid om op een verantwoorde, betrouwbare en veilige manier een dienstregeling te rijden. Dit betekent dat er helaas vandaag de hele dag geen NS-treinen kunnen rijden in Nederland.”

Tekst loopt door onder de foto

Wel probeert de NS treinen te laten rijden tussen Utrecht en Schiphol. Tot 20.00 uur rijdt er vier keer per uur een trein in beide richtingen. Van 20.00 tot 0.00 uur is dat twee keer per uur en tussen 0.00 en 4.00 uur één keer per uur.

Tekst loopt door onder de foto

Cao

De spoorvakbonden hebben afgelopen tijd meerdere stakingsdagen georganiseerd, omdat ze niet blij zijn met het cao-voorstel dat de NS heeft gedaan. De vakbonden willen in die cao een verlichting van de werkdruk en een toename van waardering voor de medewerkers zien.

De NS heeft deze week een hernieuwd cao-voorstel gedaan. De spoorvakbonden en NS zijn daarover donderdag in gesprek gegaan, maar dat heeft nog geen resultaat opgeleverd. De stakingsdagen gaan voorlopig dan ook door.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Janah

    De NS is een “private onderneming” met de Nederlandse staat als enige aandeelhouder. Deze staat betaalt met de opbrengsten uit de belasting, waaraan iedere Nederlander mee betaalt. Iedere vorm van loonsverhoging voor de NS medewerkers is dus een een sigaar uit eigen doos. Dus zet hem op jongens en meisjes.

  2. Yo

    Kan prorail wel eens het station goed poetsen (wat zelden echt goed gebeurd) en onderhoud doen, een kans voor de 2e keer al in een maand (maar, spoiler: dat doen ze niet).

  3. Utrechter

    De NS is een kartel dat in stand gehouden word door de nederlandse staat als enige aandeelhouder. Deze staat is te laf om in te grijpen als dit kartel keer op keer nederland lamlegt en de belasting betalende nederlander dus mede eigenaar van het ns kartel met problemen opzadelt. Actie voeren voor een betere cao prima maar dit gaat alle perken te buiten. Laat de FNV maar eens wat anders verzinnen dan gebruik makend van je kartel je eigen ns klanten keer op keer wegjagen. Dit schreeuwt om concurrentie op het spoor.

  4. Realist

    @Janah. Deze staking betalen wij ook dus wat mij betreft wordt dit weer afgetrokken van het budget. Dus hup hup, snel weer aan het werk.

  5. Lexus

    @Utrechter: dus als bij de ene maatschappij gestaakt wordt, kan de andere de treinen laten rijden? Of moeten er verschillende lijnen naast elkaar worden gelegd, zodat de reiziger kan kiezen? Ik ben benieuwd naar uw oplossing(en).

  6. Lexus

    @Utrechter: weet u trouwens wel wat een kartel is?

  7. Peter

    Hoe stelt u zich in praktische zin voor dat de staat zou kunnen ingrijpen, Utrechter?

  8. Fred

    @utrechter: een kartel..?! Heuh..?
    Anders eerst ff googelen voordat je dit soort dure fvd-woorden gebruikt.

  9. Koel Hoofd

    De treinen staan stil.
    Er wordt veel energie bespaard vandaag.
    Daar wordt de klimaatminister blij van….

  10. Jonathan Beesd

    @utrechter. De NS staakt helemaal niet. Medewerkers (of eigenlijk de vakbonden. Die daar vooral zitten voor hun eigen glorie. Kijk wat wij durven en tot oproepen onder onze leden. Wij leggen wel even alles plat om onze zin te krijgen) staken.

  11. Bakfiets

    De vakbonden… Van glorie naar ergernis. De toegevoegde waarde van dit soort partijen wordt minder en minder. Alles om leden te werven maar het écht goed regelen van een cao is geen hoofdzaak meer

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).