Massale staking in bus- en tramvervoer op donderdag; Reizigers kunnen beter thuisblijven | De Utrechtse Internet Courant Massale staking in bus- en tramvervoer op donderdag; Reizigers kunnen beter thuisblijven | De Utrechtse Internet Courant

Massale staking in bus- en tramvervoer op donderdag; Reizigers kunnen beter thuisblijven

Massale staking in bus- en tramvervoer op donderdag; Reizigers kunnen beter thuisblijven
Eén van de nieuwe elektrische bussen op Utrecht Centraal. Foto: Hans Ende.
Morgen wordt er massaal gestaakt door werknemers in het streekvervoer. Daardoor rijden er minder of misschien wel helemaal geen bussen, trams en stoptreinen in Utrecht. Chauffeurs willen plaspauze, meer rust en meer loon.

Morgen wordt er massaal gestaakt door werknemers in het streekvervoer. Daardoor rijden er minder of misschien wel helemaal geen bussen, trams en stoptreinen in Utrecht. Chauffeurs willen plaspauze, meer rust en meer loon.

Chauffeurs in het streekvervoer zijn boos. Werkroosters worden volgens vakbonden FNV en CNV steeds krapper. Het komt steeds vaker voor dat chauffeurs 4 uur achter elkaar moeten rijden zonder pauze, zelfs niet om te plassen. In december reden buschauffeurs daarom al rond met de pakkende slogan ‘Ik wil niet zeiken, maar wel een plaspauze’. Ze klagen daarnaast vooral over de tijdsdruk en de daarbij horende stress. Tijd die ze onderweg verliezen moeten zij tijdens hun pauze inleveren.

“Ik voel me schuldig als ik weer weg moet planken terwijl iemand van een afstandje komt aanrennen of als ik geen tijd heb om reizigers de weg te wijzen of te helpen. Je wilt dat beetje extra kunnen doen en dat gaat niet meer. Het haalt het plezier uit het werk. Het is bovendien ook alleen maar gevaarlijk. Je merkt dat chauffeurs harder en roekelozer gaan rijden als ze die tijdsdruk voelen”, vertelt buschauffeur Pascal van Burg.

Tevergeefs overleg

Vorig jaar hebben de vakbonden en werkgevers al regelmatig om tafel gezeten, maar daar kwam niets uit. Ook het ultimatum dat door de FNV werd gesteld mocht niet baten. Zij vroegen werkgevers om voor 2 januari 12:00 uur akkoord te gaan met gestelde eisen. Ze meldden echter gister om 10:30 uur al dat de stakingen door zouden gaan. Zij zagen geen hoop meer in onderhandelen. De staking blijft mogelijk niet beperkt tot morgen. Als er niets verandert wil de FNV langduriger en meer gaan staken.

Woordvoerders van U-OV en Syntus geven aan te balen van de situatie en de koppige houding van de vakbonden. Het eindbod lag volgens hen gisteren nog niet op tafel en ze hopen verder in gesprek te gaan. Ze bieden ook bij voorbaat hun excuses aan voor de overlast die het reizigers gaat opleveren.

Wel of geen vervoer

Wat de gevolgen precies zullen zijn voor reizigers in Utrecht valt nog niet helemaal te voorspellen. Dat hangt allemaal af van de stakingsbereidheid van chauffeurs. Het lijkt er voorlopig op dat de meeste Utrechtse chauffeurs staken, maar morgenochtend zal duidelijk worden wie van hen toch aan het werk gaan. Er is kans dat er in ieder geval na 12:00 uur weer een aantal lijnen gaan rijden. Wel wordt het reizigers aangeraden om thuis te blijven of alvast op zoek te gaan naar alternatieve manieren van vervoer.

2 Reacties

Reageren
  1. Angelique

    Van een gebrek aan plaspauzes zou ik ook pissig worden. Wat ik daar als reiziger aan kan doen begrijp ik niet. Goede reclame voor de auto trouwens, wat is dat toch een lekker betrouwbaar vervoermiddel.

  2. isabelle

    Ik geef de chauffeurs groot gelijk. U-OV is een gierige werkgever, die maximale winst wil behalen over de ruggen van haar personeel en haar reizigers. ‘s Winters zit je in een ijskoude bus, ‘s zomers wordt de airconditioning uitgezet. Maar wel een prijsverhoging van 10% op abonnementen doorvoeren. Kan de gemeente Utrecht geen betere partij uitzoeken voor haar stad?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).