Stakingen bij NS-personeel; dinsdag 30 augustus Utrecht aan de beurt Stakingen bij NS-personeel; dinsdag 30 augustus Utrecht aan de beurt

Stakingen bij NS-personeel; dinsdag 30 augustus Utrecht aan de beurt

Stakingen bij NS-personeel; dinsdag 30 augustus Utrecht aan de beurt
Station Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Het personeel bij de NS is aan het staken geslagen. Vandaag is regio Noord aan de beurt en dinsdag 30 augustus zullen er veel minder treinen rijden in regio Midden, waar Utrecht onder valt. De vakbonden roepen op tot de staking omdat ze niet tevreden zijn over de nieuw cao die op tafel ligt.

Het personeel bij de NS is aan het staken geslagen. Vandaag is regio Noord aan de beurt en dinsdag 30 augustus zullen er veel minder treinen rijden in regio Midden, waar Utrecht onder valt. De vakbonden roepen op tot de staking omdat ze niet tevreden zijn over de nieuw cao die op tafel ligt.

Vandaag is er de hele dag bijna geen treinvervoer in Noord-Nederland. Treinen van Arriva rijden wel en treinen die buiten regio Noord vertrekken en als bestemming Noord-Nederland hebben zijn vaak nog wel te gebruiken.

De komende dagen zijn er steeds andere regio’s aan de beurt. Eerst regio West (26 augustus) en dan Noordwest (29 augustus), Midden (30 augustus) en Oost & Zuid (31 augustus). Als na afloop van deze stakingen NS nog altijd niet akkoord gaat met de cao-eisen, dan volgen in de week na de regionale stakingen ook landelijke stakingen.

De stakingen hebben grote gevolgen voor het treinverkeer dus het is goed om de reisplanner in de gaten te houden. Stakingen in andere delen van het land kunnen ook gevolgen hebben voor reizigers die in Utrecht willen in- of uitstappen.

‘Reizigers raken’

FNV, een van de deelnemende vakbonden schrijft: “Wij, en jullie ook, beseffen heel goed dat we gedurende de acties de reizigers raken. De overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Daardoor vraagt NS steeds meer van jullie flexibiliteit en ligt de werkdruk onverantwoord hoog. Door het tekort aan personeel vallen treinen uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren. […] Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigers weer betrouwbaar en komt de service en sociale veiligheid weer op het eerdere hoge niveau.”

Reizigers die getroffen worden door de staking hebben mogelijk recht op een vergoeding. De regels daarover zijn hier te lezen.

14 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Ik ben wel bang dat dit ook averechts kan werken.
    Door deze stakingen stimuleer je mensen niet bepaald om de trein te nemen, door telkens stakingen is de dienstverlening minder betrouwbaar.
    En het aantal reizigers zou juist weer toe moeten nemen om de financiele problemen op te lossen, naar de aantallen van voor de coronacrisis.
    Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit de juiste manier is.
    Veel andere werknemers willen ook meer loon, en hebben net zo goed koopkrachtverlies door de idiote inflatie en energieprijzen, en dat krijgt vrijwel niemand gecompenseerd door de baas.

  2. JdV

    Waar zouden we zijn zonder de trein?
    Nou gewoon. In de auto. Airco aan, kopje koffie, prettig muziekje. Niet tussen alle snotteraars in een veel te volle wagon worden getransporteerd. Of, zoals dinsdag, helemaal niet weg kunnen als je geen zin hebt om de bus te nemen. Woehahaha. Iedereen die kiest voor het Onrendabelen Vervoer krijgt waar ie om vraagt.

  3. Janah

    Jaren geleden is al eens gesuggereerd dat stakingen die het openbare leven zo ontregelen als in dit geval bij de NS, vervangen zouden kunnen worden door een uitspraak van een speciaal Hof voor Arbeidsconflicten. Helaas is dat er nooit van gekomen. De bonden kiezen kennelijk liever voor het gestrekte been van de staking.

  4. Wendy

    @JdV .
    Niet iedereen heeft voldoende geld voor een woning van 1 5 miljoen met bijhorende BBQ en auto.Hoewel ik begin te twijfelen aan al je grootspraak

  5. Koel Hoofd

    Maak me gek maak me wild…
    De NS doet zo aandoenlijk haar best om de mensheid maar uit de trein die auto in te krijgen dat het bijna ontroerend is.
    En dat in een tijd dat inflatie en energieprijzen mensen juist uit de auto die trein in drijft…
    Dat krijg je wanneer de overheid over links lult maar via rechts de zakken vult.
    Dat polderen, dat was een eenmalig succes, daarna heeft men geleerd hoe dat in te zetten zodat ze wel de lusten maar niet de lasten hebben want daar draait het gepeupel toch voor op….

  6. Lexus

    @Wendy: eigenlijk is het niet de moeite waard om op reaguurders als JdV te reageren. Ze hebben oogkleppen op en zijn niet van plan die af te doen. Om te beginnen mag je pas op je achttiende auto gaan rijden. Jongeren kunnen het dus niet. Verder zijn veel mensen om verschillende redenen niet in staat om te chaufferen. Ook is goed openbaar vervoer comfortabel, vele malen veiliger dan de auto en biedt het je, anders dan zelf autorijden de mogelijkheid om werk te doen of te internetten. Tot slot is het autoverkeer vooralsnog desastreus voor het milieu. Helaas is het openbaar vervoer in Nederland verre van optimaal en ziet het er niet naar uit dat het snel zal verbeteren.

  7. JdV

    @wendy: 1,5. Geen 15.

  8. Gaab

    Het is in en in triest dat dit op deze manier moet lopen.
    Waarom geen publieksvriendelijke acties met gratis reizen en bv een kopje koffie.
    Veel mensen hebben nog vakantie, hebben niet altijd een auto, bus vervoer onmogelijk en zijn er dus de dupe van.
    Op deze manier worden de mensen weer de auto in gejaagd met als gevolg files en weer de nodige ongelukken.
    Dat er een betere CAO moet komen begrijp ik, maar in de toekomst gaan er ook al minder treinen rijden en de reizen worden wel steeds duurder. Het wordt de mensen geadviseerd MEER met het openbaar vervoer te gaan. HOE dan ?!
    Niet iedereen kan maar even iemand op de kop tikken om je weg te brengen of op te halen !!

  9. Ans

    De NS had ook kunnen kiezen voor een staking bv tot 10.00 uur s’morgens en niet de hele dag. Mensen die geen auto rijden kunnen dus geen kant op, want bussen worden er niet ingezet. En maar willen, dat iedereen met het OV gaat reizen. Dit werkt averechts NS!!

  10. Noortje

    Ik ben altijd pleitbezorger van de NS geweest, maar na ruim 2 jaar opgesloten te zijn geweest: corona, luchthaven ellende, treinuitval,wegblokkades, nu dan eindelijk een staking. Halleluja, ook ik ben hoofdzakelijk afhankelijk van OV. Het abonnement hang ik maar aan de wilgen.
    Lieve NS, doe waar de NS voor staat (stond) service voor de reiziger.

  11. Scherpschutter

    Het OV is (net als vrijwel alle andere diensten van de collectivisten) aan het instorten en om tot in de haarvezels te begrijpen waarom dat zo is, hoeft u slechts het antwoord op 1 allesomvattende vraag te vinden;

    Who is John Galt?

  12. André

    Veel reacties tegenhet personeel of deNS zelf. Heeft dan niemand in de gaten dat deze situatie wordt gecreëerd door de jarenlange bezuinigingen op OV en voortrekken van de auto door opeenvolgende vvd regeringen.

  13. Kees

    Goede service voor de reiziger betekend ook dat personeel goed behandeld en goed betaald moet worden. Ik denk dat veel mensen dat vergeten omdat ze ongemakken ervaren als er wordt gestaakt. En ja, het is vervelend. Ik ben voor mijn werk helemaal afhankelijk van openbaar vervoer, maar ik sta wel voor de mensen van NS en in welke andere sector dan ook voor betere werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Want het holt snel achteruit. In plaats van naar elkaar wijzen kunnen we als samenleving elkaar beter steunen. Ik ben van mening dat we wat meer solidair mogen zijn ondanks dat dit soms ongemakken oplevert.

  14. Jonas

    Ik krijg een steeds grotere hekel aan die stemmingmakerij. Vakbond onwaardig. Hoezo gaat meer loon het probleem van de NS en heel veel andere werkgevers oplossen? Laten we vooral alle tijd steken in het ontkennen van de echte uitdagingen. Opstand, daar bereiken we wat mee. O nee toch niet.

    Direct ook je lidmaatschap opzeggen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).