De gemeente Utrecht heeft de stand van zaken rondom de herinrichting van de Kanaal- en Damstraat bekendgemaakt. Zodra een aannemer is gevonden starten de werkzaamheden in het najaar en het idee is dat het in 2024 wordt afgerond. Daarnaast is in februari onderzoek gedaan naar de drukte en die resultaten zijn nu gepubliceerd.
In oktober 2021 maakte de gemeente de definitieve plannen voor de Kanaal- en Damstraat bekend. Onder meer bewoners en ondernemers uit het gebied willen al langer dat de buurt aantrekkelijker, groener en veiliger wordt. Er komt daardoor meer ruimte voor voetgangers en beide straten worden groener.
Bomen
Langs de Kanaalstraat, Damstraat en op het Moskeeplein worden 89 nieuwe bomen geplant. Van de 53 bomen die al in het gebied staan worden er 16 verplaatst naar de Timorkade. De gemeente waarschuwt dat deze werkzaamheden ‘groot’ zijn en overlast veroorzaken. “We proberen dit zoveel mogelijk te beperken.”
Dit najaar beginnen de werkzaamheden op het westelijke deel van de Kanaalstraat. In de loop van volgend jaar wordt het tweede deel van deze straat aangepakt. Tussen de Jan Pieterszoon Coenstraat en de Damstraat wordt het éénrichtingsverkeer. Automobilisten kunnen dan alleen nog maar in westelijke richting over dit deel van de Kanaalstraat rijden.
Damstraat
Op het noordelijke deel van de Damstraat – het stuk dat tussen de Vleutenseweg en de Kanaalstraat ligt – wordt het éénrichtingsverkeer omgedraaid. “Dit doen we omdat we hiermee verwachten dat de Kanaalstraat rustiger en veiliger wordt”, aldus de gemeente. Deze werkzaamheden starten in 2024.
In het hele gebied komen roodbruine klinkers, er komen extra fietsparkeerplekken, er komen laad- en losvakken die op drukke tijden door automobilisten gebruikt kunnen worden, er komen ondergrondse containers, de riolering wordt vervangen en het verkeerslicht ter hoogte van de Jan Pieterszoon Coenstraat worden weggehaald.
Onderzoek
In februari is onderzoek gedaan naar de drukte. Daaruit bleek dat er tijdens de avondspits meer auto’s in het gebied rijden dan in de ochtendspits. Ook bleek het zuidelijke deel van de Damstraat bijna twee keer zo druk als het noordelijke deel. Alle zijstraten van de Kanaalstraat, inclusief de Jan Pieterszoon Coenstraat, zijn dan weer relatief rustig. Tot slot bleek ook dat de meeste auto’s – op uitzonderingen na – niet hard rijden.
Zodra de herinrichting is afgerond wordt het onderzoek herhaald. “Zodat we maatregelen kunnen nemen als dat nodig blijkt.”
Aanbesteding
Momenteel is de gemeente nog op zoek naar een aannemer. Dat wordt via een aanbesteding gedaan waarin een aantal eisen zijn te lezen. “Deze eisen gaan bijvoorbeeld over een goede bereikbaarheid en zo min mogelijk overlast tijdens de uitvoering.” De gemeente verwacht volgende maand een aannemer te hebben die de werkzaamheden gaat uitvoeren.
Gekoppelde berichten
Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen
De gemeente Utrecht heeft het definitieve ontwerp voor de Kanaalstraat en Damstraat bekendgemaakt. In de…
12 Reacties
ReagerenOp de ASW graag óók éénrichtingverkeer !
De zijstraten mogen dan ‘relatief rustig’ zijn, er scheuren wel regelmatig idioten met een ‘sportuitlaat’ rond, wat vooral ‘s nachts geen pretje is voor omwonenden. Ik ben bang dat eenrichtingsverkeer daar geen verandering in zal brengen.
Ik zou liever zien dat de vreetschuren in de Kanaal- en Damstraat beperkte openingstijden krijgen, want de problemen worden voornamelijk veroorzaakt door het publiek dat daar op af komt.
Prima, hopelijk wordt deze straat aantrekkelijker en veiliger voor fietsers.
“Meer ruimte voor de voetganger”. Deze tekst zien we wel vaker als reden voor een herinrichting. De ervaring leert dat dat uiteindelijk neerkomt op een breder trottoir, dat dan subiet wordt volgezet met terrassen, planten, vuilcontainers, bankjes, fietsen en reclameborden. Utrecht kan niet tegen open ruimte.
Huh hoe kan dit nou?!
Voor de kaatstraat/adelaarstraat is men al een jaar of 25 bezig, amstelrdamsestraatweg idem.
En vwb de kanaalstraat/damstraat kan alles binnen een paar maanden geregeld zijn…. Heel raar dit…
Fred, Huh een paar maanden? Jaren is men hier al mee bezig…
@ Fred. De Kaatstraat is vrij recentelijk nog heringericht hoor. Dat het alweer anders moet van de verkeerskundigen is een ander verhaal.
En dat bewoners van een straat per sé iets willen, wil nog niet zeggen dat dit in het algemeen belang van de gehele stad is, hoe vervelend ook voor de direct aanwonenden.
Perfectie bestaat niet.
@Pol
je hoeft alleen maar naar de impressie te kijken, het wordt niet veiliger voor fietsers, integendeel
De kanaalstraat wordt veiliger door extra handhavers die daadwerkelijk optreden tegen de auto’s die laagvliegend voorbij komen en de auto’s die op de fietsstrook geparkeerd staan. Besteed daar je budget aan niet aan een herinrichting zonder extra handhavers. Dat is anders weer weggegooid geld.
shoarmaverbod aub.
Verkeerslichten op de JP Coen zullen tijdelijk worden weggehaald.
Ze gaan nu uit van verkeer over de Kanaalstraat, niet van het (fiets)verkeer dat de Kanaalstraat kruist richting Vleutenseweg of Leidseweg.
Past in de planning het vijfjaarlijkse herinrichten van de Kanaalstraat, je zult het direct goed doen voor een lange periode.
De zoveelste verkeerskundige hobby blunder van de wethouder.
Dit gaat niets oplossen, maar de fietser wordt er wel vogelvrij wild en voetgangers kunnen er maar beter wegblijven want die stoepen komen vol fietsen, terrassen, vuilcontainers, uitgerukte stoeptegels, bankjes en reclame borden.
Wat zullen de ondernemers en omwonenden blij zijn straks…. not
Oh ja, van die 53 bomen die er nu staan worden er 37 gekapt en vervangen voor babyboompjes… dat betekend geen zon in een bloedhete straat…
https://www.duic.nl/algemeen/definitief-plan-voor-de-kanaalstraat-in-utrecht-bekend-eenrichtingsverkeer-30-km-u-en-bredere-stoepen/