Start aanleg laatste gedeelte park Oosterspoorbaan Start aanleg laatste gedeelte park Oosterspoorbaan

Start aanleg laatste gedeelte park Oosterspoorbaan

Start aanleg laatste gedeelte park Oosterspoorbaan
Archiefbeeld Oosterspoorbaan, het gedeelte dat in 2017 al openging. Foto: DUIC
Met de aanleg van het laatste gedeelte Oosterspoorbaan loopt het groengebied straks vanaf de Koningsweg helemaal door tot aan de Maliesingel. Door het park, dat is aangelegd op een vroegere spoorbaan, loopt een lang fiets- en wandelpad.

Met de aanleg van het laatste gedeelte Oosterspoorbaan loopt het groengebied straks vanaf de Koningsweg helemaal door tot aan de Maliesingel. Door het park, dat is aangelegd op een vroegere spoorbaan, loopt een lang fiets- en wandelpad.

Een gedeelte van het park is al vanaf 2017 in gebruik. De komende weken wordt er gewerkt aan het laatste stukje, de aansluiting vanaf de Abstederdijk op de Maliesingel.

Nieuwe brug

Het nieuwe fietspad wordt 3,5 meter breed en komt direct tegen de spoordijk. Het wandelpad komt tegen de achtertuinen van de huizen aan de singel. Er worden ook 11 nieuwe bomen geplant. Over het water van de Minstroom komt een nieuwe brug.

De werkzaamheden duren een aantal maanden. Het park en de nieuwe route moeten in het voorjaar klaar zijn.

Aan het project Park Oosterspoorbaan is jarenlang gewerkt, zowel door de gemeente als omwonenden. De Oosterspoorbaan was oorspronkelijk een spoorbaan aangelegd in 1874 tussen Utrecht en Hilversum en een van de oudste sporen van Nederland. Sinds eind 2012 is het niet meer in gebruik.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Kees Truijens

    Mooi! Nu nog doortrekken naar het noorden en we kunnen concurreren met de High Line in Manhatten. Het belang van zo’n prachtige allee voor alle Utrechters lijkt me groter dan dat van het museumlijntje. Zoveel passagiers trekt dat niet. Voor de aan en afvoer van museumstukken kan een spoor bewaard blijven. De nog overgebleven spoorbomen kunnen verdwijnen. Een incidenteel transport kan op een andere manier beveiligd worden.

  2. Massegast

    @Kees Truijens — Een heel goed idee. Utrecht moet al woekeren met de ruimte. De Wolter Heukelslaan en de Buys Ballotstraat kunnen zo tot prachtige wandel- en fietsroutes worden getransformeerd.

  3. Angelique

    Die eeuwige flauwekulvergelijking met de High Line in New York geeft wel aan in wat voor bubbel we leven.Dit is gewoon een aangeharkt plantsoen waar eigenlijk maar weinig mensen komen.

  4. G.H.

    @Angelique: in alle Utrechtse bescheidenheid moet ik zeggen dat ik de Oosterspoorbaan mooier opgezet vind dan de High Line.
    Natuurlijk loop je op de High Line met het indrukwekkende decor van New York om je heen, maar de manier waarop de vroegere functie naar voren komt is in Utrecht veel beter doordacht en uitgevoerd.

  5. Tom

    Goed nieuws dat dit laatste stukje eindelijk wordt aangelegd! Wat helemaal handig zou zijn is als ze het fietspad ook naar het zuiden doortrekken, onder het spoor door. Dan heb je vanuit Lunetten een fantastische doorgaande fietsroute naar de binnenstad die veel korter is dan nu!

  6. Hans

    @ Kees Truijens

    Een heel goed idee Kees.
    Is de bewonersgroep die zich zo actief heeft ingezet voor dit mooie Oosterspoorbaanpark nog actief? Laten we – als zij daartoe een voorstel doen dit actief steuen. De lijn moet wat mij betreft zeker doorgetrokken worden naar het noorden. Het wordt nog wel eens wat met Utrecht!

  7. Herman

    @Angelique, inderdaad, rare vergelijking
    New York ‘ers zullen niet echt wakker liggen van deze vergelijking met een middelgroot provinciestadje.

  8. Metro Utrecht

    Hier had een metro lijn kunnen lopen die lunnetten verbind met de singel , Biltstraat en voordorp….hopelijk wordt in de toekomst dit weer ingezet als onderdeel van randstad spoor.

  9. Tim

    Hoewel ik niet perse tegen dit parkje ben, vind ik wel dat de stad hiermee hiermee een grote fout maakt. Op basis van een achterhaalde prognose is dit spoor maar weggehaald, maar dit spoor had uitstekend kunnen dienen als versterking/alternatief voor Utrecht centraal dat spoedig alweer overvol zal zijn.

  10. max

    ik vermoed dat dit traject op den duur weer in gebruik genomen gaat worden voor light rail randstad spoor…

  11. Koel Hoofd

    Hoezo park? Omdat er gras ligt waar honden op kunnen poepen? Omdat er een paar bomen staan (monocultuur) ter compensatie van elders gesloopte bomen (diversiteit) die plaats moesten maken voor meer beton (uniformiteit van hokjes mentaliteit)? Het is slechts een opgeleukt ordinair fietspad ten koste van een spoorlijn die zeer nuttig had kunnen zijn. Als ons stadsbestuur niet zo extreem kortzichtig en gemakszuchtig was geweest…

    Fijn dat de omwonenden er zo blij mee zijn. Andere mensen hebben er immers niets te zoeken maar moeten er wel voor betalen.

  12. Toine Goossens

    Een heel goed idee van Kees Truijens. Toekomst is keuzes maken.
    Het museum kan historische bussen inzetten voor de verbinding met CS. Die maken gebruik van de bestaande busbanen door de binnenstad. Zien we ook fleurige voertuigen op die route.
    Oost Utrecht krijgt er een prachtige Noord-Zuid verbinding voor terug. Heel wat veiliger dan die vermaladijde fietsstraten en -singels.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).