Startschot gegeven voor aanleg doorfietsroute tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein Startschot gegeven voor aanleg doorfietsroute tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein

Startschot gegeven voor aanleg doorfietsroute tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein

Startschot gegeven voor aanleg doorfietsroute tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein
Van links naar rechts: wethouder Peter Bekker (gemeente IJsselstein), wethouder Ellie Eggengoor (gemeente Nieuwegein), gedeputeerde Arne Schaddelee (provincie Utrecht) en wethouder Lot van Hooijdonk (gemeente Utrecht).
De aanleg van de doorfietsroute tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein kan beginnen. De provincie Utrecht ondertekenden samen met de betrokken gemeentes Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein een overeenkomst voor de zogenoemde 4 kanalenroute. De opening van de route staat gepland voor eind 2023.

De aanleg van de doorfietsroute tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein kan beginnen. De provincie Utrecht ondertekenden samen met de betrokken gemeentes Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein een overeenkomst voor de zogenoemde 4 kanalenroute. De opening van de route staat gepland voor eind 2023.

Op een doorfietsroute hebben fietsers vaker voorrang op autoverkeer en eerder groen licht bij verkeerslichten. De route wordt niet helemaal nieuw aangelegd. Bestaande fietsverbindingen worden namelijk verbeterd en aan elkaar verbonden. De fietspaden worden ook verbreed, zodat fietsers ruimte hebben om naast elkaar te fietsen of elkaar veilig in te halen. De fietsroute wordt ook groener gemaakt.

Verder krijgt de doorfietsroute duidelijke lijnen, wegwijzers en verlichting. De stoepranden moeten veilig worden en er komen geen paaltjes of andere obstakels op de route. De betrokken gemeentes en de provincie denken dat scholen, woonwijken, werklocaties en andere knooppunten door de doorfietsroute beter bereikbaar worden per fiets. “Zo wordt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden de fiets te pakken”, aldus de provincie.

De doorfietsroute moet het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer dus stimuleren. Het streven is om in 2023 10 procent meer fietsgebruik op de route te hebben dan in 2019.

Netwerk

Arne Schaddelee, gedeputeerde van de provincie Utrecht, vindt het belangrijk dat er in de regio een hoogwaardig fietsnetwerk loopt. “Samen met gemeenten leggen we de komende jaren een netwerk van doorfietsroutes aan in heel de regio Utrecht. Bestaande fietsverbindingen worden verbeterd en aan elkaar verbonden, zodat fietsers ongehinderd, veilig, snel en comfortabel kunnen doorfietsen”, zegt hij. “Hierdoor wordt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden je fiets te pakken. Dat draagt bij aan een bereikbare, gezonde en aantrekkelijke provincie.”

16 Reacties

Reageren
  1. Aa

    Dit is nou wat men visie noemt. Keekgisteren reportage over het Heuvelland in Limburg, hele dorpen staan vol met auto’s!

  2. Ronald

    Het concept bevalt me, maar iets concreter graag.

  3. JdV

    @AA: inderdaad. Het zou van een goede visie getuigen om ook doorrijroutes voor auto’s te creëren. Goed plan en mooie aanvulling. Nou provincie en gemeentes nog zo ver zien te krijgen.

  4. erwin

    Een plaatje van de routes zou wel handig zijn

  5. Marcel

    Het blijft bijzonder al die fiets routes. Als ik fiets over de Eykmanlaan is het geweldig. Kan slingeren, omkeren, steigeren en alle ruimte. 20% gebruik van de paden. En zoveel meer. Het blijft bijzonder om zoiets te maken voor 10% van de werkende bevolking. Op de Biltstraat staan honderden fietsen die niet gebruikt worden in klemmen geparkeerd. Niemand doet er iets aan. Ben benieuwd.

  6. Herman

    Leuk allemaal en goed dat er meer aandacht komt. Liever 100 mensen op de fiets dan 100 met de auto qua ruimte- en milieubeslag en als bonus nog gezond ook.

    Toch is het allemaal wat mager, voor autoinfra projecten worden miljarden uitgegeven voor tunnels, bruggen e.d., Fietsers mogen het doen met ander asfalt en gunstiger afgestelde stoplichten….

    En wat dit artikel enorm veel duidelijker zijn als er een kaartje van het tracé bijgevoegd zou zijn.

  7. Uuutje

    @ JdV

    Iedere keer als de rijksoverheid voor miljarden de wegen verbreed, hetgeen ze iedere 10-20 jaar doen, is 5 jaar later de boel alweer dichtgeslibt. Ga eens kijken hoeveel miljarden, ook door provincies en gemeentes, in wegen voor auto’s gepompt worden en ga het dan eens vergelijken met spoor, fiets en voetpad. Je lult maar raak iedere keer. Populistisch geneuzel.

  8. Tinus

    Pakt de gemeente ook de drempels op de Jutfasebrug aan? Communiceert het ook met de Gemeente IJsselstein die fietspaden naast een los en laad plek van supermarkten plaatst? levensgevaarlijk!. De snel fietsroute begin dicht bij huis en niet tussen de uiterste randen van gemeenten .

  9. isabelle

    Waar is Jelle, onze Fietsburgemeester?

  10. Willem

    @jdv rondom Utrecht CS kun je 35.000 fietsen stallen. Stel je eens voor dat je ruimte zou moete vinden voor net zoveel auto’s! ( Doorrijden betekent namelijk ook parkeren). Aan 40 (!) jaarbeurspleingarages zou je nog niet genoeg hebben. Precies, daarom krijgt de fiets voorrang. Niemand wil namelijk betalen voor de maatschappelijke kosten van al die auto’s.

  11. Kees Truijens

    Bevorderen van fietsen. Een heel goed idee. Maar wat realisme zou geen kwaad kunnen. Ik woon aan de fietsroute van het CS naar de Uithof. Die zou de fietsroute langs Vreeburg, Neude en Schouwburg moeten ontlasten.

    Werkt niet. Voor mijn huis heeft jarenlang een teller gehangen. In de indrukwekkende afdeling statistieken op utrecht.nl gekeken naar gegevens voor en na de invoering. Niks, een tegenvallende resultaat verdonkeremaand.

  12. TJA…

    Ik fiets graag. Maar ik merk dat ik het steeds minder fijn ga vinden. Oorzaak de bakfietsers en elektrische fietsers ‘met haast’.
    En in mijn omgeving merk ik dat steeds meer fietsers ermee (willen) stoppen.

  13. Scherpschutter

    Ik begrijp het niet. Je fietst nu al zo vanuit IJsselstein of Nieuwegein naar Utrecht. Rechte lijn, zo langs het kanaal. Daar verandert niets aan in dit plan, noch leveren de genoemde extra’s ook maar enige noemenswaardige tijdswinst op.
    Hoe denkt men hiermee 10% extra fietsers erbij te krijgen? Op wat is dat gebaseerd en hoe maakt dat dit een rendementvolle investering? Ze doen volgens mij maar wat! Wichelroedelopen.

    Overigens wens ik de fietsers deze week veel plezier in de regen. Je zou je auto maar verkocht hebben met dit weer. LOL

  14. Herman

    @Scherpschutter, zoals meestal, mis je de essentie. Die 10% groei lijkt ambitieus, maar gezien bevolkingsgroei is die groei er autonoom ook wel.
    Je opmerking over regen bewijst dat je het grootste dele van je leven op je zolderkamer zit. Het regent in Nederland zo’n 5%, oftewel 95% is het droog. Die auto van je (?) moet je regelmatig je ramen krabben, dat hoeft niet met je fiets niet 🙂

  15. Scherpschutter

    Herman

    De bevolking groeit volgens u tot 2023 kennelijk met 10% en dan zegt u dat IK de essentie mis…? Koekoek.

    Ramen krabben? Rijdt u een Opel Kadett uit ’89? Ik stap elke ochtend een heerlijke voorverwarmde auto in. Druk op de knop en 15 minuten later stapt u een zalig warme auto in met opgewarmde motor, klaar om gas te geven. Zou u ook eens moeten proberen in plaats creperen op een fiets bij -5. Leer van uzelf houden. Lol…

  16. Herman

    @Scherschutter, zoals wel vaker maak je er weer een potje van en gooi je willekeurig van alles en wat door elkaar. De groei van de extra fietsers hangt af van diverse zoals groei bevolking, aantal inwoners op een bepaalde plek, mobiliteitsmix enz..
    Het aantal inwoners van de stad Utrecht groeit waarschijnlijk harder dan elders (Merwedekanaalzone bijvoorbeeld) daarnaast zal het aandeel fietsers door zowel de demografie (veel studenten, jonge moderne mensen, als beleid meer ruimte voor fietsers en minder voor auto’s) ook snel stijgen.

    En die auto van jou….., waarschijnlijk zelf geconfigureerd op de site van Audi ofzo, blijf dromen en verlaat die zolderkamer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).