Station Utrecht Centraal best gewaardeerde station van de stad; Utrecht Zuilen scoort het laagst Station Utrecht Centraal best gewaardeerde station van de stad; Utrecht Zuilen scoort het laagst

Station Utrecht Centraal best gewaardeerde station van de stad; Utrecht Zuilen scoort het laagst

Station Utrecht Centraal best gewaardeerde station van de stad; Utrecht Zuilen scoort het laagst
Van alle zeven stations in de gemeente Utrecht, krijgt station Utrecht Centraal in 2023 het hoogste rapportcijfer van reizigers, een 7,8. Met een 6,7 scoort station Utrecht Zuilen het laagst van alle stations in de stad. Landelijk eindigt Utrecht Zuilen op plek 324 van de 393.

Van alle zeven stations in de gemeente Utrecht, krijgt station Utrecht Centraal in 2023 het hoogste rapportcijfer van reizigers, een 7,8. Met een 6,7 scoort station Utrecht Zuilen het laagst van alle stations in de stad. Landelijk eindigt Utrecht Zuilen op plek 324 van de 393.

ProRail en NS laten elk jaar onderzoek doen naar de tevredenheid over stations. Zo weten de organisaties waar reizigers blij mee zijn en wat er nog verbeterd kan worden. Ipsos I&O, dat het onderzoek uitvoert, komt jaarlijks met de Stationsbelevingsmonitor. In 2023 deden ruim 83.000 mensen mee aan de enquête over hoe zij hun bezoek aan één van de 399 station in Nederland hebben ervaren. Een station doet pas mee in de ranking als het meer dan honderd beoordelingen krijgt.

Station Utrecht Centraal kreeg, net als in 2022, een 7,8 van de reizigers. Station Vleuten staat met een 7,6 op plek 53 en kreeg een betere beoordeling dan in 2022. Toen scoorde het station nog een 7,2. Op plek 137 staat station Utrecht Vaartsche Rijn, dat net als in 2022 een 7,3 kreeg. De beoordeling van de drie stations is hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,21.

De stations Utrecht Terwijde (7,2), Utrecht Leidsche Rijn (7), Utrecht Overvecht (6,9), Utrecht Lunetten (6,7) en Utrecht Zuilen (6,7) scoren lager dan het landelijk gemiddelde. Overvecht en Zuilen gingen er wel allebei 0,1 op vooruit ten opzichte van vorig jaar.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Verschillen

In 2021 stond station Utrecht Centraal nog op de negende plaats in Nederland 2022 was dat de 23ste plek. Dit jaar is dat een plekje hoger, namelijk 22. Station Klimmen-Ransdaal in Zuid-Limburg wordt wederom het best beoordeeld met een 8,7 en scoort daarmee het hoogste rapportcijfer ooit sinds de meting. Reizigers waarderen het monumentale stationsgebouw en de ligging in het heuvelachtige landschap. Het hoogst beoordeelde station in de provincie Utrecht is Driebergen-Zeist, met een 7,9.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Pol

    https://www.frituurwereld.nl/station-ransdaal-dankzij-frikandel-zeer-gewaardeerd/

  2. Alain

    Uiteraard goed dat er onderzoek wordt gedaan naar de stations, maar met de rangschikking kan ik weinig. Je pakt de trein op het station waar hij vertrekt immers.

    Overigens mist er nog 1 station: Utrecht Maliebaan!

  3. Koel Hoofd

    Wat moet ik als consument met deze nutteloze informatie?
    Bedenken dat treinkaartjes duurder gaan worden om de beleving van station Zuilen te verhogen?

  4. Binnenstadbewoner

    Beste station? Niet als je het aan de reizigers vraagt. Elke spits moeten reizigers zich door de ingangen/ uitgangen persen. Perrons, trappen en roltrappen zijn afgeladen vol. Zaterdagen zijn ook heel druk geworden.

  5. Hagar

    Ik zou zeggen doe gewoon een tram aanleggen door heel utrecht en omstreken. Ideetje gemeente Utrecht?

  6. WV

    @ Hagar
    Ja goed idee. Betaal jij?

  7. Boogschutter

    Als de creatie van Sybold van Ravesteyn in het huidige Utrecht CS zou zijn geïntegreerd dan stond CS nu landelijk waarschijnlijk op 1!

  8. Leon

    @Binnenstadbewoner je hebt het artikel duidelijk niet gelezen, want dat Utrecht Centraal (overigens terecht, het is het beste station van Nederland) het beste station van Utrecht is, blijkt uit de respons van, jawel, de reizigers.

    Misschien lastig voor te stellen dat jij als persoon niet de enige reiziger bent die op Utrecht komt en dat jouw mening niet exemplarisch is voor dat van de mensen die daadwerkelijk met de trein gaan?

  9. Binnenstadbewoner

    @ Leon: zelf reis ik veel met de trein. Voordeel van Utrecht Centraal is alleen dat het een groot knooppunt is. Nadeel – en dat kun je elke spitsreiziger vragen – is dat het veel te druk is geworden. Dat niet alleen, met de huidige bevolkingsgroei m.n. die van Utrecht zelf, zal het nog heel veel drukker gaan worden. De drukte van nu stelt niks voor met die van over pak hem beet 10 jaar.

  10. Marten

    Utrecht centraal mag dan wel goed beoordeeld worden, kennelijk is daarbij niet gekeken naar de sanitaire situatie. Één wc aan één kant (bij spoor 18) is te weinig en ver lopen voor wie van de centrum zijde komt

  11. Wim

    @ Binnenstadbewoner , 12/2 18.31
    Ja dat is wel een dingetje, die uitgang, aan de stadskant dan. I.p.v. dat de stroom reizigers rechtuit door de ingang naar buiten kan vloeien, moet er een rare knik naar links gemaakt worden. En dan hoopt het dus op. Maar goed, belangen HC, incompetente gemeenteraad enz. enz.

  12. RvdH

    Wanneer komen eindelijk eens de uitgangen naar de brug over de sporen aan de zuidkant? Zodat er veel meer reizigers verwerkt kunnen worden en looproutes naar de binnenstad en Rabobank/Croeselaan een stuk korter kunnen worden? Sowieso: van busstation D trap op, hal door trap af naar de Jaarbeurs terwijl beide op de begane grond liggen… Vreemde gedachtegang bij de ontwerper.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).