Station Utrecht Zuilen is vorig jaar als minst aantrekkelijke station van de provincie beoordeeld. Dat blijkt uit de cijfers van de jaarlijkse Stationsbelevingsmonitor, een onderzoek naar de reisbeleving van reizigers dat NS en ProRail op alle Nederlandse stations laten uitvoeren. Utrecht Centraal stond in de vorige monitor nog op de negende plaats van Nederland, dit jaar werd het station 23e op de lijst met meest gewaardeerde stations van het land. Het rapportcijfer was met een 7,8 alsnog dik voldoende.
Station Zuilen kreeg als rapportcijfer een 6,6. Het is een klein station in een minder aantrekkelijke omgeving waar de beschutting minimaal is, schrijven de NS en ProRail. Ook is er bij het station sprake van vandalisme door hangjeugd. NS en ProRail zeggen er regelmatig te surveilleren om de overlast te beperken. Vorig jaar was het station ook het slechtst van de stations in de stad.
Vaartsche Rijn werd afgelopen jaar met een 7,3 beoordeeld, het jaar daarvoor was het rapportcijfer een 7,6. De stations in Leidsche Rijn (7,3) en Terwijde (7,4) kregen er 0,1 bij, maar bij Vleuten (7,2) ging er 0,1 af. Lunetten werd opnieuw beoordeeld met een 7,1 en Overvecht met een 6,8. Vorig jaar was dat een 7,0.
Heuvels
In totaal deden 85.000 reizigers mee aan het onderzoek. Het best gewaardeerde station van Nederland is Klimmen-Ransdaal. Het station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg een 8,3 vanwege de mooie ligging in de heuvels en het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron.
Gekoppelde berichten
Utrecht Centraal op plek negen in lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland
Utrecht Centraal is negende geworden op de lijst met meest gewaardeerde stations van Nederland. Het…
Wethouders onthullen logo van 900ste verjaardag van Utrecht op station Zuilen
De wethouders Anke Klein en Klaas Verschuure hebben woensdagochtend bij station Zuilen het logo van…
Historische locomotief verhuist van station Zuilen naar museum
De historische locomotief die ruim 12 jaar bij station Zuilen stond is vrijdagochtend enkele honderden…
18 Reacties
ReagerenIk vind station Breukelen toch een stuk troostelozer.
Persoonlijk ben ik erg blij dat station Zuilen er is. Superhandig om de drukte van CS te vermijden. Klein en overzichtelijk. Fiets er direct naast parkeren. Het ligt hoog dus je kunt alle kanten op kijken. Niets mis met dit station.
Snap deze conclusie, zit op een gekke plek. Gelukkig hoef ik nooit met de trein, is al een kwelling op zich
Begrijp het wel, ligt wat hoger en er is nauwelijks plek om te schuilen, dus je bent overgeleverd aan de elementen.
Man man man, daar sta je dan in de regen en kou op een grijs Sovjet-station, hopende dat je veewagon komt opdagen. Dan heb je wel echt een bloedhekel aan jezelf.
Koop toch gewoon een warme en comfortabele auto, lieve mensen. Jullie zijn het waard! Echt.
Het is toch ook om te janken zulke deprimerende ‘architectuur’. Functioneel, brutalistisch-socialistisch, een samenvatting van grijstinten, tocht en kilte. Bedacht door Orwell zelf. Bovendien gemaakt om maar een jaar of 25 mee te gaan, voordat zoiets al verouderd is. Dan komt er wel weer een ander goedkoop ogend wachthok voor in de plaats. De mooiste stations zijn ook de oudste, uit vervlogen tijden, maar altijd aantrekkelijk en tijdloos..
Vind het een station vanwaar Utrecht erg grootstedelijk lijkt. Best mooi dus met een mooie zonsondergang of zonsopkomst. Ook is de bereikbaarheid makkelijk, fiets dumpen en trap op. Maar snap dat het praktisch gezien niet het beste station is.
Barneveld Noord is misschien wel het meest troosteloze station van Nederland. Er is niets. Er vieze wachtruimte, 500 meter lopen naar de bushalte en een kaal perron.
Toch scoort Barneveld Noord hoger dan Utrecht Zuilen.
Niet te veel waarde hechten aan dergelijke onderzoeken.
@scherpschutter: Inderdaad! Als iedereen in Utrecht nou met de auto zou gaan zou de stad een stuk aantrekkelijker worden. Snelweg door de binnenstad en huppakee zo parkeren naast de domtoren. Ik voorzie geen problemen.
Veewagon…
Scherpschutter heeft een hoge dunk van zijn medelanders.
@kvw
Zo was Utrecht vroeger, inderdaad geen problemen.
Utrechts bruisend stadshart was lekker bereikbaar voor iedereen ingeacht kleur, religie, afkomst, opleiding, life style, inkomen, nationaliteit of dwangneuroses.
Die problemen begonnen pas toen GL/D66/PvdA in 1994 hier samen aan de macht kwamen…
@kvw
Al die vermaledijde fietsers ook een autootje kopen. @Ss’s ideaal zou dan werkelijkheid worden. Mooi toch…
Haha Koelhoofd, ik heb vandaag nog in een immense parkeergarage onder het Vredenburg geparkeerd en zo de binnenstad binnengelopen. Hoezo was vroeger alles beter. Of moeten we u ook u naast SS en JDV niet meer serieus nemen?
Sja..hoe erg is dat?
Ongezellig?
Ja.
Doelmatig?
Ja.
Kom je er de proppenschieter uit Stadskanaal tegen?
Nee!
Maak nu uw eigen beoordeling.
Koel Hoofd, was jouw opmerking ironisch bedoeld? Vriend en vijand zijn het er toch over eens dat de binnenstad tegenwoordig veel levendiger is dan vroeger? Sommige mensen vinden juist dat het te véél bruist. Vroeger was het er (lekker) rustig, zeggen ze. Behalve op zaterdag aan de Oude Gracht.
Denk je bij ‘bereikbaar’ alleen aan bereikbaarheid per auto, zoals Scherpschutter (de opmerking van kvw was vast en zeker ironisch), dan geldt dat natuurlijk niet ‘voor iedereen ongeacht inkomen’ (want mensen met een laag inkomen kunnen vaak geen auto betalen), om het nog maar niet te hebben over achttienminners en ouderen.
Je uitspraak over de politieke ontwikkelingen vanaf 1994 klopt ook al niet. De PvdA was al veel langer aan de macht, net als andere grote steden was Utrecht een sociaaldemocratisch bolwerk. In 1994 kwamen GroenLinks (tot 2000) en D66 er in het college bij, maar de GL-wethouders hebben in die tijd weinig veranderd aan het bestaande auto-minnende beleid. Ze konden kennelijk niet op tegen de heersende structuren. Hetzelfde gold voor Leefbaar Utrecht, dat van 2000 tot 2006 de plaats van GroenLinks overnam. Pas vanaf 2014 kwam er verandering in het verkeersbeleid.
Dit is meer een halte dan een echt station. Geen lelijk stationsgebouw, er is namelijk helemaal geen stationsgebouw.
Zo te zien is de overkapping een stuk kleiner dat die in Overvecht, klopt dat? Dat lijkt mij wel een minpunt.
Het uitzicht is dan weer een pluspunt, maar daar kom je niet voor. De opmerking van Alex dat het station zich op een ‘gekke plek’ bevindt, vind ik gek. Het is boven het kruispunt van de spoorlijn met de Cartesiusweg en op een steenworp afstand van de Amsterdamsestraatweg. Op dat traject is er geen logischer plek te bedenken.
Vroeger ging ik van Oudenoord zo naar Catherijnesingel. Fiets parkeren op station en zo de trein in. Dat waren nog is tijden Nu een uur eerder weg na die klotestalling onder stadskantoor. Drama om een plek te vinden. En om terug te vinden. Station is kil en sfeerloos. Wel veel aanbod aan horeca. Half HC staat leeg met winkels. Tamminga en viswinkel Volendam weg. Was een vertrouwd gezicht. Binnenstad wordt ook gedomineerd met leegstand. Hippe slagerij/ traiteur, een viswinkel om maar iets te noemen zou mooie aanvulling zijn. Station Haarlem en Groningen zijn mijn favoriet.