Station Vaartsche Rijn in gebruik genomen | De Utrechtse Internet Courant Station Vaartsche Rijn in gebruik genomen | De Utrechtse Internet Courant

Station Vaartsche Rijn in gebruik genomen

Station Vaartsche Rijn in gebruik genomen
De eerste treinen zijn vanochtend vroeg gestopt op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn. Het station was precies op tijd klaar voor het nieuwe school- en studiejaar.

De eerste treinen zijn vanochtend vroeg gestopt op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn. Het station was precies op tijd klaar voor het nieuwe school- en studiejaar.

Station Utrecht Vaartsche Rijn is het achtste station binnen de Utrechtse gemeentegrenzen. Het station moet als nieuwe poort naar de binnenstad fungeren. “Dit nieuwe station is een aanwinst voor treinreizigers, voetgangers en fietsers”, vertelde wethouder Lot van Hooijdonk eerder. “Vanaf medio 2018 komen daar ook nog tramreizigers bij. Dan rijd je vanaf dit station in acht minuten naar De Uithof met de Uithoflijn.”

De 23-jarige Anique is blij met het nieuwe station. “Ik woon hier in de buurt en moest voorheen altijd eerst met de fiets of de bus naar Utrecht Centraal. Dan pakte ik daar de trein en reed ik weer langs mijn huis. Het scheelt mij reistijd nu ik gewoon direct hier kan opstappen.”

20160822 Station Vaartsche Rijn 004

Nieuwe fietsenstalling
Ook is er een nieuwe fietsenstalling. Aan de Oosterkade onder het station kunnen reizigers hun fiets elke eerste 24 uur gratis stallen in de bewaakte fietsenstalling. Deze stalling heeft plek voor 650 fietsen. Ook is het mogelijk om hier een OV-fiets te huren. Jan is vandaag speciaal komen kijken naar het nieuwe station. Hij woont zelf bij Utrecht Centraal. “Ik vind het leuk om alle bouwontwikkelingen te volgen. Dit station had natuurlijk al veel eerder open gekund, maar ja er was iemand die had geklaagd.” Hij vindt het station wel mooi geworden: “Het ziet er strak uit. Wel mis ik een lift aan de Westerkade. Nu moeten reizigers die afhankelijk zijn van de lift via de brug naar de overkant.”

20160822 Station Vaartsche Rijn 003

Op station Utrecht Vaartsche Rijn stoppen vanaf vandaag de Sprinters richting Geldermalsen en Driebergen. Richting Utrecht Centraal rijden de Sprinters door naar Woerden en Breukelen.

Vertraging
Het station had eigenlijk al eind 2015 moeten openen, maar enkele omwonenden waren het niet eens met het trillingsbeleid. De Raad van State gaf hen hierin gelijk waardoor het Tracébesluit ‘Sporen in Utrecht’ uit 2012 werd vernietigd. ProRail moest vervolgens een nieuwe planning maken die eigenlijk op eind 2016 mikte, maar nu dus vier maanden naar voren is geschoven.

20160822 Station Vaartsche Rijn 005 20160822 Station Vaartsche Rijn 002

 

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Sjakie

    Correctie DUIC, de vertraging bij de opening was te danken aan één enkele bewoner die de opening van het nieuwe station tegenhield. Belachelijk!
    Wel fijn dat dit mooie station eindelijk open is!

  2. Tom

    @Sjakie
    Inderdaad, en ik meen dat de bewoner in kwestie er inmiddels al niet eens meer woonde.

  3. Atilla Vigh

    Ik begrijp niet dat de Raad van State deze enkelvoudig klagende burger in het ongelijk stelt. Wat je bezwaar ook is, niemand kan mij wijsmaken dat de belangen van een enkele bewoner opweegt tegen de duizenden reizigers die geen gebruik konden maken van dit station. Laat staan de miljoenen investering die ProRail (lees Staatsbedrijf, dus belastingcenten) die staan te vernikkelen.

    Ik dacht dat Balkenende indertijd een noodwet er doorheen heeft gejaagd om dit soort flauwekul te voorkomen. Er waren in die tijd in Nederland een paar honderd beroepsprocedeerders die elke gelegenheid aangrepen om een bouwproject te traineren. Dat was het weer een of ander debiel beestje of een of andere futiel technisch niet correct gevolgde procedure. Het waren vaak mensen die in Groningen woonden en bezwaar maakten bij bouwtrajecten in Amsterdam ofzo.

    Ik ben absoluut voor zuivere procedures en dergelijke, maar niet als er duidelijk sprake is van bewust traineren om het traineren. Vaak zijn deze gasten “tegen alles” en voegen voor de rest niet zoveel toe.

  4. Luuk Upuuk

    Atilla Vigh gelukkig kan een (ook al is het er maar 1) burger nog steeds zijn recht halen als die meent door de overheid onrecht aangedaan te worden en zijn we nog niet geheel aan de corrupte ambtenaren/politici van deze weredl overgeleverd.

  5. Willemradio

    @ Tom, deze (ex) bewoner/klager heeft via Pro rail zelfs een andere woning toegezegd gekregen en woont daar nu.

  6. Ad

    Jammer dat er geen intercity’s hier stoppen

  7. Niels

    @Atilla: daar denken de (veelal arme) chinezen die gedwongen moeten verhuizen anders over. Ook dat zijn er relatief weinig ten opzichte van een groter geheel. Altijd de grote massa gelijk geven is zeker niet in het belang van een prettige samenleving. Het belangrijkste van een open democratie is rekening houden met de minderheid. En ja, dan duurt het allemaal wat langer.

  8. Sjakie

    @Atilla, misschien heb je gelijk, de werkelijkheid is dat slechts één enkele bewoner de zaak anderhalf jaar lang getraineerd heeft en uiteindelijk ruimschootse compensatie heeft ontvangen voor genoemde overlast, waaronder proceskosten. Dit staat haaks op reizigers-/bewonersbelangen.

  9. Jdv

    Prima dat burgers de overheid wijzen op het feit dat procedures op de juiste wijze moeten worden gevolgd. Waag het tenslotte als burger ook niet om per ongeluk te vergeten om een vergunning aan te vragen voor het een of ander, dan wordt er rucksichtloss gehandhaaft door diezelfde overheid. Het goede voorbeeld begint bij de (r) overheid zelf, en wie kaatst kan de bal verwachten, ook als de kaatser een gemeente of prorail is.

  10. Dirk

    Super! Complimenten aan iedereen die meegewerkt heeft aan de bouw en in bedrijfstelling van dit station! Het is een mooie mijlpaal voor Utrecht dat nu ineens veel bereikbaarder is geworden voor iedereen die vanuit het zuiden en vanuit het centraal station komt. Verder ontlast het centraal (en het busstation) hopelijk ook weer een beetje.

    Ik heb verder veel respect voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat het station 4 maanden eerder dan gepland geopend is.

  11. Arjen

    Waarom geen sprinter in de richting van Amersfoort? Als ik de trein neem op Vaartsche Rijn moet ik 18 minuten wachten op Utrecht CS. Ik ben sneller als ik met de bus of fiets rechtstreeks naar Utrecht CS ga en dan de intercity naar Amersfoort pak!

  12. Gregor

    Luuk Upuuk
    Zoals wel vaker in dit land heeft een schreeuwende minderheid het laatste woord tegenover een zwijgende meerderheid. Wie behartigt die mensen hun belangen? Dat heeft niks met corruptie of falende overheid te maken, eerder met asociaal en onfatsoenlijk gedrag van hard-schreeuwers. Belachelijk dat daar zoveel naar geluisterd wordt.

  13. Patrick

    @Arjen,

    Kwestie van het spoor even volgen.
    De sprinters richting Amersfoort, of voor het gemak even Utrecht Overvecht en verder, stoppen op spoor 1 en 2. Deze sporen lopen ook niet verder.
    De sprinter van/naar Geldermalsen/Woerden stopt op spoor 22. En deze loopt wel door.
    Verder snap ik je punt wel hoor, helaas blijft er altijd wel 1 reiziger die geen ideale overstap tijden heeft.

  14. Marnix van de Veen

    @Arjen: Omdat dat een heel ander spoor is. Dat spoor gaat over de Oudenoord.

  15. John Barnes

    Is wel een enorme ruimte-investering voor een wijk die al goed bediend is (en nog beter wordt) met het OV. Snap overstapfunctie voor Uithoflijn niet zo goed, want tram richting Science Park zal al vol zitten als hij op Vaartsche Rijn arriveert, waardoor velen ervoor zullen kiezen door te reizen naar Centraal om daar de tram te pakken.

  16. Bram de Goede

    Vreemd dat er onder het station geen opstappen plek is voor de watertank.

  17. Hoogravenees

    Totaal overbodig station. Vanaf Tolsteeg amper tijdswinst om op CS te komen. Door extra stop van de trein naar Driebergen duurt deze reis (iets) langer. Gros van de mensen dat naar de Uithof gaat stapt op CS in.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).