Stationsgebied Utrecht populair als kantoorbestemming Stationsgebied Utrecht populair als kantoorbestemming

Stationsgebied Utrecht populair als kantoorbestemming

Stationsgebied Utrecht populair als kantoorbestemming
Foto Robert Oosterbroek
Het Utrechtse Stationsgebied blijkt populair als zakencentrum. In 2019 vond 11 procent van alle kantooropnames – huur en aankoop van kantoorruimte – in Nederland plaats in Utrecht en dan vooral in het Stationsgebied. Tot 2024 zal de kantorenvoorraad daar nog doorgroeien met circa 18 procent. Dat blijkt uit cijfers van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Wat is er al en wat kunnen we nog verwachten?        

Het Utrechtse Stationsgebied blijkt populair als zakencentrum. In 2019 vond 11 procent van alle kantooropnames – huur en aankoop van kantoorruimte – in Nederland plaats in Utrecht en dan vooral in het Stationsgebied. Tot 2024 zal de kantorenvoorraad daar nog doorgroeien met circa 18 procent. Dat blijkt uit cijfers van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Wat is er al en wat kunnen we nog verwachten?        

De centrale ligging in het land maakt het Stationsgebied al langer een aantrekkelijke vestigingsplaats voor Nederlandse hoofdkantoren, zoals Rabobank, Volksbank, NS en Prorail. Het afgelopen jaar zijn daar hoofdkantoren van onder andere Aalberts Industries, Autobinck, AM Pharma, Certis Europe, McDonald’s, Zanders, Ultimaker, VodafoneZiggo en TeamLiquid bij gekomen.

Belangrijke overweging bij de keuze voor Utrecht blijkt onder andere het beperkte aanbod van goede kantoren in Amsterdam en de hogere huurprijzen aldaar. Ook is er veel nieuwbouw in het Stationsgebied en komt er nog een hoop bij.

Huurprijzen

Jaren van veel vraag, maar weinig aanbod hebben ervoor gezorgd dat de huurprijzen voor kantoorruimte in het Stationsgebied fors zijn gestegen, maar liefst 42 procent ten opzichte van 2007. Op andere kantoorlocaties in Utrecht was dat in dezelfde periode slechts 5 procent. Toch liggen de huurprijzen in Utrecht nog altijd veel lager dan in Amsterdam.

Het gaat sowieso goed met de verhuur van kantoren in Nederland. In de 5 grootste steden in Nederland staat gemiddeld 5,9 procent leeg. Utrecht laat als gemeente met 4,1 procent het laagste leegstandscijfer zien gevolgd door Amsterdam met 4,8 procent, Den Haag met 6,0 procent, Eindhoven met 8,3 procent en Rotterdam met 8,5 procent.

Groei

Tot 2024 groeit de kantorenvoorraad in het Stationsgebied nog door met circa 18 procent. Nu is 40 procent nog in gebruik door overheidsinstellingen, maar dat zal afnemen omdat er meer bedrijven komen te zitten

Heel wat kantoorruimte

Aan de Jaarbeurszijde van het Stationsgebied staan nog flink wat uitbreidingen met kantoorruimte gepland. Zo wordt, na de oplevering van Rijkskantoor De Knoop aan de Croeselaan en het World Trade Centre aan het Jaarbeursplein in 2018, momenteel gebouwd aan Central Park, een nieuwe kantoortoren naast het Stadskantoor en het spoor. Voor de bouw van het Jaarbeurspleingebouw, een 90 meter hoge kantoortoren, wordt momenteel nog gezocht naar een investeerder.

Het spraakmakende Wonderwoods (een mix van wonen, werken, ontspanning, cultuur en horeca) gaat er nog komen en aan de Van  Sijpesteijnkade gaat NS naast de inmiddels opgeleverde woontoren De Syp nog kantoorgebouwen ontwikkelen.

Aan de stadskant van het spoor tenslotte is bovenop het bus- en tramstation Het Platform recent opgeleverd met een mix van appartementen, kantoren, sportschool en restaurant. Iets verderop aan het vernieuwde Stationsplein werd 2019 Creative Valley al opgeleverd als plek om te werken.

Nederlandse kantorenmarkt
Alles bij elkaar uiteindelijk dus heel wat vierkante meters kantoorruimte in het Utrechtse Stationsgebied. Maar de huidige vraag is dan ook enorm volgens vastgoedorganisaties. Veel bedrijven concentreren zich al een aantal jaren met name in de vijf grootste steden (Amsterdam, Rotterdam, De Haag, Utrecht en Eindhoven). Sinds 2015 bedraagt het aandeel van deze G5 in de totale landelijke huur en aankoop van kantoorruimte al zeker 50 procent.

7 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Meer kantoren = meer werknemers met goede banen (en bolides) die graag binnen 1,5km van hun werk willen wonen in het kader van balans werk-leven.
    We gaan Amsterdam Zuidas achterna!
    Goede ontwikkeling voor bestaande huis-met-tuintje bezitters.
    Maar starters, zorgverleners, leraren en politie agenten kunnen fatsoenlijke betaalbare woonruimte wel vergeten in Utrecht.

  2. JJ

    @koel hoofd, men gaat naast het station zitten vanwege de goede trein en afstandsbusverbindingen en de snelle link met Schiphol, Den Haag-R’dam, het oosten en Eindhoven (ook een vliegveld), niet vanwege de parkeergarages in de eerste plaats, waar wel nog genoeg plek is overigens, maar weer wel de centrale fietsbereikbaarheid in de regio en stad.

  3. Fred

    @Koel Hoofd, Laat ik nou net daar precies zitten: koophuis met tuin in Pijlsweerd op loopafstand van alle reuring. Ik ga hier nooit meer weg.

  4. Koel Hoofd

    @JJ
    Dat is toch echt afhankelijk van diegene die er de huizen koopt, niet van politieke ideologie of opgelegde maatregelen van de politiek.
    Wat mijn koffiedik wel voorspelt is dat de parkeertarieven daar fors omhoog zullen gaan want Utrecht heeft dankzij slinkse ideologien hoge geldnood.

  5. waldorff

    Hoe actueel is dit onderzoek? Want de ervaringen uit het corona tijdperk laten zien dat kantoorpersoneel vaak ook heel goed thuis kunnen werken.
    Een paar keer in de week wél op kantoor afspreken en de rest kun je prima thuis doen…
    Bij de bedrijven bij mij in de buurt waar in het post-Corona tijdperk de parkeerplaatsen overvol stonden(en ook in de wijk), staan nu nog maar een paar auto’s…

  6. JJ

    Volgens mij had de gemeente wat miljoenen over vorig jaar, daar gaan dan wel kosten ivm Corona van af, maar daarvoor is het dan ook een crisis. Iedere gemeente staat er hetzelfde voor. Wat is erigenlijk mis mee dat de parkeerkosten omhoog gaan? Een parkeerplek is namelijk omgerekend naar de grondprijs veel te goedkoop. Het mag juist wel iets meer kosten. Niet alle parkeergarages worden door de gemeente uitgebaat trouwens.

  7. Koel Hoofd

    @JJ Parkeren op straat wordt wel door de gemeente uitgebaat en dankzij coronacrisis komen daar nu heel veel minder inkomsten uit.

    Die sommetjes over kosten van parkeerplaats in relatie tot de grondprijs zijn nogal onzinnig. Die grond van de openbare weg is alleen wat waard indien er op gebouwd kan worden, anders kost het alleen maar geld (onderhoud). Maar bouwen op de openbare weg betekend geen openbare ruimte, geen wegen om van A naar B te komen maar slechts smalle ‘wildpaadjes’ tussen muren.
    Kortom geen hulpdiensten of mobiliteit maar wel levensgevaarlijk voor stadsbrand. Dus dat kan niet.
    Daarom brengt die grond brengt daarom alleen iets op wanneer gebruikers betalen, dat betekend betaald parkeren en wegenbelasting.
    Vanuit dat perspectief, zouden fietsers ook moeten gaan betalen voor wegenbelasting per voertuig en parkeerplek per voertuig. Met de huidige stand van techniek vrij eenvoudig te realiseren ook nog.
    Een interessante gedachte, welke gegarandeerd de groene duurzaamheidskliek acuut op de kast jaagt want die willen alles ‘gratis’, oftewel op kosten van de samenleving.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).