Stationsplein nu helemaal beschikbaar voor voetgangers | De Utrechtse Internet Courant Stationsplein nu helemaal beschikbaar voor voetgangers | De Utrechtse Internet Courant

Stationsplein nu helemaal beschikbaar voor voetgangers

Stationsplein nu helemaal beschikbaar voor voetgangers
Foto's: Bas van Setten
De bouwhekken op het Stationsplein zijn weggehaald. Dit betekent dat het plein in de volle breedte gebruikt kan worden.

De bouwhekken op het Stationsplein zijn weggehaald. Dit betekent dat het plein in de volle breedte gebruikt kan worden.

Begin mei werd het gedeelte van het Stationsplein richting het Moreelsepark geopend door wethouder Victor Everhardt. Daardoor hoefden reizigers niet meer door winkelcentrum Hoog Catharijne te lopen om die kant op te gaan.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Corridor

Tot deze week was er een corridor met bouwhekken gemaakt op het tweede gedeelte van het Stationsplein waar voetgangers doorheen konden lopen. Deze hekken zijn nu dus weggehaald waardoor het volledige Stationsplein beschikbaar is.

Op het nieuwe gedeelte is ook al een ingang naar het tweede gedeelte van de fietsenstalling onder het Stationsplein gemaakt. Deze wordt echter pas op 19 augustus geopend, tegelijk met de fietsenstalling.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Tim

    Nu maar hopen dat de gemeente ooit nog eens de ballen toont om een ingang naar het station aan de zuidkant te maken, maar ik zal wel naïef zijn.

  2. Ramon

    Azijnzeikers un 3, 2,1….

    Wat mij betreft een uitermate goed gelukte nieuwe openbare ruimte. Het stuk onder het Bollendak is uitermate levendig en de uitlopers richting Moreelsepark en Smakkelaarsveld erg handig om buitenom te lopen. Ook in beide richtingen mooie plantenbakken met boom die erg goed gebruikt worden om te zitten. Dat geeft een leuk stadsbeeld.

    Het op deze manier gebruik maken van de ruimte met de fietsenstalling er onder is erg slim.

    En voor de azijnzeikers ja er zijn ook wat dingen aan te merken, zoals de plek van de ingang CS ( maar dat is een compromis voor de losknip)

  3. Massegast

    Dat in de volle breedte gebruikt worden zal maar van korte duur zijn. Klepierre gaat over enige tijd met z’n Event Space weer een stuk van het Stationsplein afsnoepen. Met de zegen van de Gemeente Utrecht en die heeft er voor de Event Space meteen een erfpacht van 50 jaar tegenaan gegooid. Hoe dom kun je zijn. Snelle verandering is het kenmerk van het Stationsgebied, maar dat moet de Gemeente nog ontdekken. Ook al zitten ze er vanuit het Stadskantoor met hun neus bovenop.

  4. M.

    Het is jammer dat het station alleen een zij-ingang heeft en geen hoofdingang. Waar die hoort te zijn, kijk je in een bak met busbanen. Wie van de kant van het Moreelsepark komt moet dus omlopen.

  5. w

    fantastisch, wat een architectonisch hoogstandje, wat een allure, wat een duurzame evenwichtige uitstraling, het straalt enkel en alleen internationale klasse uit! de stad Utrecht is klaar voor de toekomst and beyond!!! formidabel, woorden schieten tekort….

  6. Massegast

    @w —- Wat een fantastisch ironisch hoogstandje! Woorden schieten tekort….

  7. J

    Wat mij betreft is het stationsplein erg geslaagd! Gaaf hoe er met zo veel voorzieningen op elkaar toch nog een dergelijke buitenruimte gecreëerd kan worden. Verder blijven er altijd aandachtspunten, zoals bijvoorbeeld de fontein, maar net als de hele stad zal dit plein ook wel in ontwikkeling blijven.

  8. Don

    Leg eens uit W waar zit hem die internationale klasse en allure in. Wat mij betreft heeft het de uitstraling van een tochtig plein in Zoetermeer.

  9. Ramon

    @massegast

    Het eventspace is maar een heel klein gedeelte onder het bollendak. Kijk daar maar eens goed op de.grond. dan zie je een cirkel uitgezet met zilveren ronde plaatjes. Daar binnen is het, niet meer niet minder.

    Los daar van is de eventuele erfpacht ( nog niet definitief) natuurlijk een flater

  10. Henk

    @ m: wie het OV gebruikt moet sowieso omlopen en omreizen.
    Het massavervoer vertrekt van waar je niet bent via een route die voor jou niet de snelste is naar een plek waar je niet moet zijn, voor een prijs die even hoog is als individueel transport.

    Dan maakt deze 100m ook niet meer uit.

  11. D.

    @M. : vanaf het Moreelse park kun je gewoon het station inlopen…….

  12. André Veenbrink

    Mooi dat het stationspleintje nu is uitgegroeid tot een heuse stationspromenade. Wat betreft de uitgangen van de stationshal: aan de stadskant zijn relatief weinig uitgangen, alleen een paar deuren aan de zijkant schuin tegenover HC. Het is op die route nu al druk, dus er zullen in de nabije toekomst wel aanpassingen moeten komen. Een extra uitgang op de plaats waar vroeger de patatstraat zat is geen oplossing, want mensen lopen graag rechtdoor, en dus wordt de drukte dan alleen maar verplaatst. De zij-uitgang van de stationshal ter hoogte van “spoor 16-17” wordt immers ook maar weinig gebruikt omdat bijna iedereen rechtdoor blijft lopen. Extra uitgangen nabij de hoeken met een bruggetje over het gapende gat lijkt me een meer logische oplossing. Iedereen blij: Klepierre blij en de tram- en treinreizigers van/naar het Moreelsepark ook erg blij.

  13. Herman

    Die rare spleet tussen kopse kant station en plein blijft bijzonder.
    In plaats van de logische uitgang passend op de poortjes, moeten de reizigers via de zijkant naar buiten het stationsplein op.
    Alles is erop gericht wegstromen zoveel mogelijk richting Kleppierre te leiden.
    Er is niet gekeken naar belang reiziger.

  14. M.

    @D: je kunt niet ‘gewoon’ het station inlopen, maar alleen met een omweg.
    @André Veenbrink: het zou inderdaad verreweg het verstandigst geweest zijn wanneer de passagiersstromen zo veel mogelijk gespreid waren. Dan had er inderdaad ook aan de zuidoostkant van het station een zij-ingang kunnen worden geplaatst, met een hoofdingang in het midden. Ik zie het er helaas niet meer van komen. Het is tegen de commerciële belangen van Klépierre, en die hebben bij de gemeente de allerhoogste prioriteit. Dat hebben we ook al gezien met de voorgenomen trappen naar de perrons vanaf de Moreelsebrug.

  15. w

    @Don
    omg, de ironie is u echt ontgaan hè?

  16. Erwin

    Net zoals menig gebouw in Utrecht (bijv TiVre) zit ook bij het station de ingang op de verkeerde en onlogische plek.

  17. Ramon

    @m

    Vergeet niet dat de gemeente in de jaren 60 het eigendom van dit gebied heeft weggeven aan Kleppiere voor een duur van 100 jaar!!

    De gemeente MOEST dus onderhandelen over de losknip HC/CS en over het terug krijgen van het stuk HC aan de Jaarbeurskant. Uit die onderhandelingen is gekomen dat het stuk aan de Jaarbeurskant is terug verworven en dat de losknip ee kwam, mits de ingang kwam waar die nu zit. Ideaal? Zeker niet, maar Kleppiere had ook op het contract kunnen wijzen en zijn poot stijf kunnen houden, zaten we nog steeds met die vreselijke patatstraat.

    Gezien het feit dat de gemeente door grove fouten in de jaren 60 vrijwel geen grond bezit in het stationsgebied vind ik de behaalde resultaten behoorlijk groot

  18. Wim

    De standaard zeurpieten waren weer aan het woord.

  19. Jos

    Kleppierre doet er alles aan om mensen niet via de Myriaplaats de stad in te krijgen, vandaar ook dit kleine omweggetje, zo loop je nog steeds de fuik van hun winkels in.

    Lijkt me trouwens sterk dat Kleppiierre juridisch gezien Prorail en NS kan verplichten waar zij ingangen van hun station moeten maken. Juridisch gezien kan je als gemeente samen met Prorail en NS dus gewoon blufpoker spelen of je accepteert gewoon dat het je geld kost en betaalt die bedragen, dan heb je het wel gewoon geregeld.

    Ik hoop trouwens nu wel dat mensen inzien hoe groot de omweg lopen wordt als je uitstapt bij de tramhalte aan de centrumzijde, door de glasplaat kan je niet meteen naar links richting Mariaplaats (3 minuten lopen als je doorloopt), maar moet je dus terug het station in en dus ook nog via de omweg terug richting Mariaplaats. Ik heb het laatst even gecheckt, dit kost je dus nu 15 minuten lopen i.p.v. 3-5 minuten.

  20. Koel Hoofd

    Dankzij de forse kritiek hier maar eens zelf gaan kijken en een ‘rondje spoor’ gelopen.

    Wat een zielloos disfunctioneel gedrocht, het Hollands poldermodel van middelmatigheid is hier tot leven gekomen door zichtbaar en tastbaar te worden. De ontwerpers en bijkomende randfiguren hebben kennelijk een diepe hekel aan mensen en gebruik van OV.

    Er is ook hoop, binnen nu en 40 jaar is het afgeschreven en gaat het weer tegen de vlakte….

  21. Scherpschutter

    Het plein maakt maar weer eens pijnlijk duidelijk dat Utrecht ooit is gebouwd en ontworpen voor de eeuwigheid door visionairs met een fijnbesnaard en hoogontwikkeld gevoel voor esthetiek, architectuur, duurzaamheid en ultieme praktische bruikbaarheid….en nu wordt bestierd door nihilistische hooligans met het gevoel voor esthetiek van een dronken hooivork, de architectonische kennis van een 5-jarige en een idee van praktische bruikbaarheid dat vooral neerkomt op zo slecht mogelijk bruikbaar maken als we mee weg kunnen komen.

    Deze cultureel failliete stad wordt gerund door barbaren die volgens mij een soort practical joke uithalen die ik persoonlijk in ieder geval niet kan volgen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).