Stedin roept op om elektrische auto’s in Utrecht niet tijdens avondpiek op te laden Stedin roept op om elektrische auto’s in Utrecht niet tijdens avondpiek op te laden

Stedin roept op om elektrische auto’s in Utrecht niet tijdens avondpiek op te laden

Stedin roept op om elektrische auto’s in Utrecht niet tijdens avondpiek op te laden
Archieffoto laadpaal
Om de druk op het elektriciteitsnetwerk in onder meer Utrecht te verminderen roept Stedin op om auto’s niet tussen 16.00 en 21.00 uur op te laden. Volgens de netbeheerder kunnen veel eigenaren van elektrische voertuigen hun auto’s ook in de middag, wanneer er veel zonnestroom is, of in de nacht, wanneer het rustiger is op het net, opladen.

Om de druk op het elektriciteitsnetwerk in onder meer Utrecht te verminderen roept Stedin op om auto’s niet tussen 16.00 en 21.00 uur op te laden. Volgens de netbeheerder kunnen veel eigenaren van elektrische voertuigen hun auto’s ook in de middag, wanneer er veel zonnestroom is, of in de nacht, wanneer het rustiger is op het net, opladen.

Vorig jaar waarschuwden de netbeheerders Stedin en TenneT dat de grenzen van het elektriciteitsnetwerk in 2025 in zicht dreigden te komen, en ook de gemeente Utrecht sprak destijds haar zorgen uit over netcongestie. Nu zegt Stedin dat, ondanks allerlei investeringen, het elektriciteitsnet toch op allerlei plekken vol zit.

Avondpiek

“Stedin doet een beroep op consumenten, bedrijven en overheden om gezamenlijk de druk op het elektriciteitsnet te verminderen en optimaal gebruik te maken van duurzame energiebronnen”, is te lezen in een persbericht van de netbeheerder. Koen Bogers, de CEO van het bedrijf, zegt dat met name tussen 16.00 en 21.00 uur, ook wel de avondpiek genoemd, het net ‘uit z’n voegen barst’.

“Dit wordt een steeds groter maatschappelijk probleem. We vragen consumenten en bedrijven hun gedrag aan te passen en te bedenken wanneer ze veel elektriciteit nodig hebben. […] Het maakt namelijk uit wanneer je energie gebruikt. Als we ons gedrag aanpassen, kunnen netbeheerders meer capaciteit vrijmaken”, aldus Bogers.

20 procent

Van alle capaciteit die Stedin tot 2030 bijbouwt gaat in sommige stedelijke gebieden 20 procent op aan het gebruik van laadpalen. Voor iedere laadpaal die in de avondpiek uitstaat, kan de netbeheerder naar eigen zeggen ongeveer één nieuwbouwwoning extra aansluiten.

“Het laden van auto’s rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of ‘s nachts als het rustiger op het net is.”

Resultaat

Het nettoresultaat van Stedin was in 2023 met 170 miljoen euro ruim twee keer zo hoog als in 2022 (81 miljoen euro). Dit kwam volgens het bedrijf door hoge transportopbrengsten. “Het hogere nettoresultaat wordt voor het overgrote deel geherinvesteerd in de uitbreiding van het net.”

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. eilandbewoner

    ik weet niet of dit al zo is maar volgens mij is dit eenvoudig op te lossen door laadtarieven dynamisch te maken.

  2. Rietje

    De wereld is knettergek

  3. LOESJE P.

    Goh, je verwacht het niet, na alle waarschuwingen door VAKLIEDEN!

  4. Jan

    Dus het grootste deel van de inwoners, die GÉÉN stekker auto hebben, moeten zich daarnaar schikken? De omgekeerde wereld. Lijkt mij meer de verantwoording van de regering i.p.v. de Stedin.

  5. Jeroen

    Dus met wat pech kan je straks je auto niet eens meer opgeladen krijgen op je iegen oprit? En dat met die idiote stroomtarieven zoals afgelopen periode. En duur, EN onhandig dus. Met het belastingvoordeel wat er ook nog afgaat, kan ik wel raden wat er gaat gebeuren: Geen hond koopt meer een electrische auto…

  6. Nina

    Jeetje. Ik snap de oproep wegens te lage capaciteit van het stroomnet.

    Maar hoe kan het dat de beleidsmakers niet geluisterd hebben naar de waarschuwingen van de netbeheerders?

    Het is technisch niet haalbaar, maar ondertussen gaat men maar door met het promoten (zelfs subsidiëren) om van het gas en fossiel af te gaan.

    Energie-onzekerheid is enorm slecht voor onze economie en welvaart waarmee we alles betalen in ons land en waarmee we kwetsbare mensen kunnen ondersteunen.

    Hoog tijd voor socialer en goed doordacht beleid. Persoonlijke agenda’s en overtuigingen moeten ondergeschikt zijn aan de continuïteit van onze economie. Dus nu eerst een pas op de plaats en dan een geleidelijke, stijgende lijn in de energietransitie die technisch haalbaar is.

  7. Nina

    @ Jeroen
    Dat zal dan iig het stroomnet ontlasten.

  8. Henk

    Hier in de wijk gaan ze deze maand weer meer palen bijplaatsen. ‘Savonds kun je nergens meer parkeren maar zijn er nog wel tientallen plekken leeg met laadpalen omdat er helemaal niet zoveel elektrische auto’s zijn in de buurt.

    Is ook wel een heerlijk combi: de gemeente en Stedin, beide los geslagen van de werkelijkheid.

  9. Mark

    Stel dat ik van mijn werk thuis kom met een bijna lege tank en ik ‘s avonds nog even weg moet, dan kan ik gelukkig altijd terecht bij een tankstation waar ik 24/7 benzine in mn auto kan doen. Ik ben echt blij dat ik geen elektrische auto heb.

  10. Chef Plongeur

    “Het laden van auto’s rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of ‘s nachts als het rustiger op het net is.”
    Dus??!! Dan maar voor iederéén afsluiten?!
    Als in: “boeiuh dat niet iedereen 9-5 jobs heeft?!”
    Té bizar voor woorden dit: stedin, regel je materiaal gewoon, investeer in wat nodig is: you only have óne job!!

  11. W.

    Als je afhankelijk bent van openbare laadpalen dan kan ik me voorstellen dat dit een wat lastigere is, maar voor particulieren en bedrijven met een eigen laadpaal is dit niet heel veel gevraagd lijkt mij.

    Ik heb mijn auto, die op mijn eigen oprit staat, zo ingesteld dat hij om 23.00 uur begint met laden als het daltarief begint. Als ik wakker ben is de accu al lang en breed vol. En overdag laad ik indien nodig op werk en tegen de tijd dat het 16.00 uur is, zit ‘ie ook wel weer vol. En als het echt nodig is, houdt niemand je tegen om alsnog tijdens die uren te laden – het is slechts een oproep.

    Verder lijkt het me een tijdelijk probleem. Hopelijk voert het de druk verder op om de infrastructuur eindelijk eens op orde te brengen en/of op een structurele manier slimmer om te gaan met energie.

    @Jan: Inwoners die geen stekkerauto hebben, hoeven toch überhaupt geen laadpaal te gebruiken? Dan valt er toch weinig naar iets te schikken?

  12. Peter

    Brandstofprijzen door het dak, prijzen OV door het dak, nu een oproep om elektrische auto’s niet meer op te laden op het meest logische moment, kortom, we worden ‘gedwongen’ niet meer te reizen, ook wanneer dat tot onze dagelijkse bezigheden behoort vanwege werk of studie. Blijf vooral in de polarisatie rechts-links hangen en wegkijken van big money en big government…

  13. Wim

    Dit soort berichten zijn inderdaad de genadeslag voor de elektrificatie van het wagenpark.

  14. Aniwe

    Die Stedin heeft ook boter op zijn hoofd hoor! Wij hebben als VVE voor een duurzamer oplossing van verwarmen en teruglevering van elektriciteit gekozen. Daar hebben ze eerst aan meegewerkt en nu zijn ze bezig alles op te blazen omdat de techniek te nieuw is…. Tja dat schiet dus ook niet echt op.

  15. Natasja

    Tja heel erg leuk. Maar ik rij de hele dag met die auto. Opladen kan dus alleen in de avond uren. En nee ik ga niet om 21:00 in de avond nog een laadpaal zoeken.

  16. James

    Ja jammer dan, als ik mijn auto gebruik voor werk en ben om half 6 thuis, dan moet mijn auto wel echt gelijk aan de lader hoor, anders is ie niet genoeg opgeladen voor de dag erna.. :/

  17. JdV

    Prima dat openbare laadpalen worden afgeschakeld. Stekkerauto en geen eigen laadvoorzieining? Jouw probleem. Tankstations zijn vaak in de nacht ook gewoon dicht hoor.
    Paupers zonder oprit en laadpaal moeten maar inschikken.

  18. Bert

    @jeroen

    Maar iedereen die een elektrische auto heeft, deed toch voor het milieu en dat soort dingen? Niet omdat het financieel aantrekkelijk was. Zeker als je afgaat op alle mensen die begonnen af te geven op reguliere autos, zodra ze een gesubsidieerde elektrische auto hadden.

    Gewoon een quotum invoeren, en alle elektrische auto’s van voor 2020 verbieden. Want als je maar genoeg iets bedenkt en wenst, gaat het helemaal goed komen in de praktijk.

    Zo werkt mobilitieit in Utrecht.

  19. Per Ommegaande

    Ik doe mee en kook voortaan de warme maaltijd rond lunchtijd, is ook beter voor de spijvertering!

    Nu even over auto’s, van allecijfers.nl, februari 2024:
    Totaal aantal auto’s in de gemeente Utrecht 163.542, waarvan:
    Benzine: 113.741
    Diesel: 25.053
    EV: 11.878
    Hybride: 10.297
    Hybride met stekker: 1113
    LPG: 1401
    Oftewel: Nog geen 8% van het aantal auto’s in gemeente Utrecht heeft een stekker. En nu al problemen op het net? Dat gaat nog interessant worden!

  20. Boogschutter

    @JdV

    Het hebben van een oprit met laadvoorziening staat klaarblijkelijk niet garant voor het maken van intelligente opmerkingen.

  21. Karel V

    @ Per Ommegaande

    Ja, hier doemt het failliet van de energietransitie op en het einde van de elektrificatie van het wagenpark. Ik haal mijn paard weer van de stal. Onbegrijpelijk dat Stedin zo’n bericht de wereld in stuurt.

  22. Massegast

    Af en toe een black-out lijkt me wel een goede les. Dan voelt iedereen de grenzen van de groei.

  23. Wies

    Of mensen pauper zijn hangt niet van het al dan niet hebben van een oprit af @JdV. Dat blijkt elke keer maar weer uit jouw comments.

  24. Mark

    @JdV, ik ken genoeg tankstations in Utrecht die 24/7 open zijn. Vooral die self service tankstations en die langs de snelweg. .

  25. Nina

    @ Karel V

    Stedin geeft slechts aan dat het punt is bereikt waar zij al jaren voor waarschuwt. Dat geen gehoor is gegeven aan de waarschuwing, is niet de schuld van Stedin.

  26. Nina

    @ JdV is volgens mij sarcastisch in zijn comment.
    Wie afhankelijk is van openbare parkeerplekken of openbare laadpalen voor zijn autobezit, heeft een probleem in onze stad.

    De beleidsmakers lijken te denken dat niemand met de auto in de stad moet zijn voor werk (monteurs, bevoorrading, schoolpersoneel, politie en zorgpersoneel bijv.), dat iedereen kan thuiswerken, dat niemand een auto wil bezitten, dat iedereen goed ter been is en dus op fiets/loopafstand alles kan doen.

    Tijd om buiten de eigen bubbel te kijken, gemeenteraad.

    MBO opgeleid personeel kan zich geen woning veroorloven in onze stad en komt dus van buiten de stad. Wat denk je dat deze werknemers gaan doen? Inderdaad: een baan zoeken daar waar ze wel gratis kunnen parkeren.

    Het autobeleid maakt de economie en leefbaarheid in onze stad kapot.
    Gelukkig is de proef met bevoorrading via de bootjes wel goed verlopen 🙄.
    Wat een armoe.

  27. Sj

    Ja @jdv we wonen niet allemaal in een doorzonwoning in boring LR met oprit en carport 🥱

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).