Steeds meer Utrechters en steeds minder ruimte: hoe bewegen we ons voort? | De Utrechtse Internet Courant Steeds meer Utrechters en steeds minder ruimte: hoe bewegen we ons voort? | De Utrechtse Internet Courant

Steeds meer Utrechters en steeds minder ruimte: hoe bewegen we ons voort?

Steeds meer Utrechters en steeds minder ruimte: hoe bewegen we ons voort?
Foto's: Robert Oosterbroek
De groei van het aantal inwoners in Utrecht zorgt voor een mobiliteitsuitdaging voor de gemeente. In het mobiliteitsplan ‘Slimme routes, slim regelen, slim bestemmen’ van de gemeente staan de keuzen die de gemeente maakt om de stad bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Maar wat zijn eigenlijk de cijfers over de mobiliteit van Utrechters en haar bezoekers?

De groei van het aantal inwoners in Utrecht zorgt voor een mobiliteitsuitdaging voor de gemeente. In het mobiliteitsplan ‘Slimme routes, slim regelen, slim bestemmen’ van de gemeente staan de keuzen die de gemeente maakt om de stad bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Maar wat zijn eigenlijk de cijfers over de mobiliteit van Utrechters en haar bezoekers?

Het aantal inwoners, arbeidsplaatsen en bezoekers in Utrecht groeit in snel tempo. In 2030 zal Utrecht naar verwachting meer dan 400.000 inwoners tellen. De beschikbare ruimte wordt steeds kleiner maar de mobiliteit moet steeds groter worden. Het college wil dat de stad bereikbaar blijft, maar geeft aan dat dit niet ten koste mag gaan van de verblijfskwaliteit en de leefbaarheid. Wethouder Lot van Hooijdonk liet bij de presentatie van het mobiliteitsplan, vorig jaar in mei, weten dat dit het beste kan door in te zetten op de voetgangers en de fietsers. “Met dit plan maken we duidelijke keuzes: we zetten de voetganger en de fietser, de vervoerswijzen die weinig ruimte innemen, op 1 en afhankelijk van de plek in de stad maken we een keuze hoe we de andere vervoerswijzen inpassen. Zo kunnen we gezonde groei faciliteren.” Een jaar na de presentatie maakt de wethouder de balans op en komt ze met de jaarlijkse cijfers.

Fiets

Wat we allemaal al wel weten; de fiets is ontzettend populair. Dit blijkt al uit het feit dat Utrecht de drukste fietspaden van Nederland heeft: het Smakkelaarsveld is de drukste en ook de nummers twee en drie liggen in Utrecht: het Vredenburg en het Jaarbeursplein. Op al deze plekken fietsen op werkdagen tienduizenden fietsers per dag. Dit aantal groeit nog jaarlijks. De fiets is daarmee ook het meest gebruikte vervoermiddel voor verplaatsingen binnen Utrecht. Op afstanden tot 7,5 kilometer pakt 43 procent van de inwoners de fiets. Als Utrechters naar het centrum willen gaat 60 procent met de fiets. Probleem in Utrecht blijven de stallingen. In de binnenstad staan regelmatig dertig keer meer fietsen op straat gestald dan in bewaakte stallingen. Daarnaast zijn er ook vaak meer fietsen in het centrum dan dat er stallingen zijn.

Openbaar Vervoer


Op de grote afstanden speelt het openbaar vervoer een belangrijke rol, zo wordt ongeveer een derde van de verplaatsingen van 15 kilometer en langer met het openbaar vervoer afgelegd. En ruim één op de vier verplaatsingen van buiten Utrecht naar binnen en andersom wordt met het openbaar vervoer gemaakt. Ruim drie kwart van de Utrechters is (zeer) te spreken over het openbaar vervoer in de eigen buurt.

Bij korte verplaatsingen heeft het openbaar vervoer dan weer een bescheiden rol. De meeste Utrechters pakken de fiets naar het centrum, 17 procent pakt de bus en 5 procent de trein. In 2016 waren er ruim 35 miljoen instappers in bussen en trams in de gemeente Utrecht. Vergeleken met 2015 is dit aantal met ongeveer 700.000 gegroeid. En er stapten gemiddeld bijna 200.000 treinreizigers per werkdag in en uit op de zeven Utrechtse treinstations waarvan het merendeel op Utrecht Centraal Station.

Autoverkeer


Gemiddeld reden er in 2016 per werkdag 405.000 motorvoertuigen van en naar Utrecht, binnen de ring van snelwegen en de noordelijke randweg. De auto wordt vooral op de langere afstanden gebruikt: bijna tweederde van de verplaatsingen langer dan vijftien kilometer wordt met de auto gedaan. Bij verplaatsingen van buiten de gemeente Utrecht naar binnen en andersom is de auto ook het meest gebruikte vervoermiddel. Ruim één op de vijf verplaatsingen binnen Utrecht wordt met de auto gedaan. 5 procent van de bewoners (vooral van Leidsche Rijn, Vleuten-De Meern en Overvecht) gebruikt doorgaans de auto om naar het centrum te gaan. Het gebruik van de P+R locaties is toegenomen met 12 procent ten opzichte van 2015. In 2016 zijn er ruim 172.000 P+R combikaarten verkocht. P+R Westraven wordt het meest gebruikt (117.625 combikaarten in 2016). In 2016 had 31 procent van de inwoners geen auto beschikbaar in het huishouden, 52 procent had één auto en 17 procent meer dan één. Van de huishoudens die over een auto beschikken, had 3 procent een elektrische auto. Dit is verreweg het grootste aandeel elektrische auto’s vergeleken met de andere grote steden.

Bereikbaarheid binnenstad


De tevredenheid over de bereikbaarheid van de binnenstad per fiets is toegenomen. In 2016 is 85 procent van de Utrechters hierover (zeer) tevreden. Ook lopend, per trein of met de bus ligt de tevredenheid boven de 75 procent. De duidelijke groep die hier tegen afsteekt is de automobilist; slechts 23 procent is tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad, dit is ook afgenomen ten opzicht van 2015.

18 Reacties

Reageren
  1. P en R

    Als je de cijfers bekijkt dan is de keus van het beleid van de gemeente meer dan logisch te noemen.

    Het gebruik van de P en R’s mag wat meer gestimuleerd worden en de kwaliteit verbeterd. Ook de kosten mogen omlaag, er is namelijk geen slimmere manier om als automobilist van buiten Utrecht het centrum te bezoeken, dan je auto tegen lage kosten te stallen in de P en R’s en je van daaruit met het OV of de OV-fiets richting het centrum te bewegen. Bovendien het snelste want binnen 5-10 minuten ben je van de P en R’s in het centrum. Alleen domme automobilisten willen met hun auto midden in het centrum uitkomen en betalen daar de symbolische prijs voor.

  2. Ben

    *kuch* metro *kuch*

  3. Barend

    Tsja. Die feitjes zijn herkenbaar en spreken voor zich. Maar wat betekenen die nu en wat vinden we daar nu van. Bijvoorbeeld dat slechts 23 procent van de automobilisten tevreden is over de bereikbaarheid van de binnenstad en dat deze tevredenheid verder is afgenomen. Zonder duiding zeggen deze statistiekjes niets.

  4. Elsje van Ree

    Weer zo’n plan waar geen voetgangers in voorkomen. We verplaatsen ons toch niet alleen op wielen?

  5. Hendrik

    @ P en R

    Die simpele oplossingen van jou werken niet. De domme automobilist komt namelijk helemaal niet meer. Naar een P en R rijden, je auto stallen, wachten tot die bus of tram eindelijk komt en dan in een veewagen richting centrum. Nee jongen, die domme automobilist gaat naar een stad waar hij nog niet wordt weggepest en die wel bereikbaar is.

  6. mees kees

    Gebruik de camera’s die nu al overal staan (voor de vieze diesels) ook om de auto’s van buiten de stad een extra heffing op te leggen, als ze toch naar binnen willen. Deze heffing is te voorkomen door van de P+R gebruik te maken en maak die P+R nog iets aantrekkelijker middels een verlaging van het combikaartje. Wedden, dat niemand van buiten meer de P+R voorbijrijdt.

  7. Erwin

    @Hendrik: p+r werkt prima hoor! Ik parkeer m’n auto daar en rijd met tram zo het centrum in alwaar ik woon. Stukken sneller dan te proberen met auto het centrum in te komen en een parkeerplek te vinden. Zouden meer mensen moeten doen 😉

  8. JR

    @ erwin

    Zo, dat is een dure grap. Je auto in een p&r parkeren als je in het centrum woont. Ik geloof er niets van.

  9. Erwin K

    “Met dit plan maken we duidelijke keuzes: we zetten de voetganger en de fietser, de vervoerswijzen die weinig ruimte innemen, op 1 en afhankelijk van de plek in de stad maken we een keuze hoe we de andere vervoerswijzen inpassen. Zo kunnen we gezonde groei faciliteren.”

    Dit is dus precies waar het keer op keer mis gaat. Deze wethouder begrijpt niet dat ze niets te kiezen heeft. Als wethouder dient ze te handelen in het belang van de inwoners. Helaas wordt politieke kleur en persoonlijke voorkeur door haar boven het faciliteren van de behoeften van de inwoners van Utrecht geplaatst. Met desastreuze gevolgen voor de bereikbaarheid van de stad tot gevolg.

    Het KIM, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu laat zien dat in Utrecht er met name een forse toename is geweest van forensenverkeer per auto, door inwoners van Utrecht. Ofwel, Utrechters zijn voor hun werk meer de auto gaan gebruiken. Het autogebruik laat zelfs de sterkste stijging van alle vervoersvormen zien. zie hier http://web.minienm.nl/mob2016/4_1.html

    Dit is niet tegen te houden door wie dan ook. Utrecht zal dit moeten faciliteren.
    Helaas wordt volledig genegeerd door deze wethouder. Sterker nog, toegangswegen worden zelfs versmald, met nog meer vertragingen tot gevolg. Zie t Goylaan. Met enorme files op de toegangswegen en milieuschade tot gevolg.

    “…slechts 23 procent is tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad, dit is ook afgenomen ten opzicht van 2015.”

    Maak daar maar de bereikbaarheid van Utrecht in zijn geheel van.

    Hieronder volgen de naieve reacties van die denken dat het onmogelijk gegarandeerd 3 keer per week minimaal 30min kan kosten om Utrecht in te komen, of denken dat voor forensen de fiets /OV een alternatief is of anderszins een zeer beperkte blik op mobiliteit hebben.

  10. P en R

    @ J en R en Hendrik

    Een parkeerabbo in de P en R is stukken goedkoper dan een pakeervergunning/ abbo in het centrum.

    Aangezien je vanuit de p en r gedurende de hele dag iedere 5 minuten een bus of tram hebt en je ook binnen een paar minuten in de stad bent is dit veel slimmer. Daarnaast betaal je veel minder. Ik zit eigenlijk altijd wel in een bus of tram met genoeg plek en je bent zo in de stad. Bij mooi weer pak ik een deelfiets.

    Maar ja Hendrik. Je kunt lekker vast blijven houden aan niet kloppende vooroordelen en lekker blijven klagen over iets waar een prima oplossing voor goor handen is.

  11. Paul

    We gaan de tijd nog meemaken dat de binnenstad en station ook verboden wordt voor fietsers. Wat een chaos. Fietsen hoog opgestapelt enz.
    En auto’s worden nu al geweerd, dus waarom parkeergarages niet openstellen voor fietsen?

    En met de auto zien ze me toch niet meer in de garages. Ga wel naar Nieuwegein, Houten, Maarssenbroek, Kanaleneiland of Overvecht.

  12. Arnold

    Bij een stad van 400.000 inwoners verwacht ik hoogwaardig openbaar vervoer. Dus een fatsoenlijk tram/lightrail netwerk die ook de agglomeratie voorziet. Tuurlijk, er komt een tramlijntje bij (die in het weekend niet rijdt), maar we moeten het voornamelijk hebben van provinciale bussen. Daardoor zijn zowel de buitenwijken als centrale delen van Amsterdam beter bereikbaar vanuit Utrecht dan bijvoorbeeld een groot deel van de Bilt, zeker in de spits.

  13. Airbus drone

    Zie hier de oplossing:
    http://www.wired.com/2017/03/airbus-swears-podcardrone-serious-idea-definitely

  14. Jasper

    Maarrrr… waarom moet de stad alsmaar groeien? Dat lijkt het doel te zijn van de gemeente. Maar waarom ?

  15. De Bilt

    @ Arnold, wat een gelul, ik ben vanuit de stadsschouwburg binnen 7 minuten in de Bilt en er rijdt iedere zoveel minuten een bus. Meerdere keren per uur.

    En geloof maar dat die tram vanuit de Uithof heel snel wel in het weekend gaat rijden. Een volgend college kan dit natuurlijk zomaar op aandringen bij de provincie geregeld krijgen. Zeker gelet op de P en R op de uithof. Prima deal lijkt me dat, voor 1 – 5 euro parkeren per dag en dan met de tram naar het centrum. Dan krijg je dus al een goed P en R aanbod, net zoals je dat vanaf de andere P en R hebt.

  16. cas

    Klop klop, er zit een heel duidelijk prijsverschil tussen een parkeervergunning of een abonnement in een garage. Het begint al met de termen “vergunning” of “abonnement”.

  17. Cico

    Persoonlijk heb ik enorme behoefte aan deelauto’s, zonder de hoofdprijs ervoor te betalen aan een derde (commerciële) partij of een abonnement te nemen. Omgerekend is zelf een auto aanschaffen dan altijd goedkoper, maar onwenselijk als het 90% van de tijd geparkeerd staat. Ik merk dat er heel veel mensen hetzelfde denken, een auto is niet dagelijks nodig maar af en toe noodzakelijk.

  18. Cico

    @Jasper: dat is niet het beleid van de stad, ze anticiperen alleen maar op de groei. Steden hebben sinds de jaren ’80 een magnetische werking en trekken het platteland leeg, vanwege de centrale functies en werkgelegenheid. Dit is een wereldwijd fenomeen.
    Het is in de jaren ’60-’80 even onderbroken door pogingen van de regering om overheid te decentraliseren (Belastingdienst naar Heerlen bijvoorbeeld), met de gedacht dat je zo de werkeloosheid in de buitengebieden kan bestrijden en het voorzieningenniveau op peil kan houden. Dat beleid is losgelaten, de ‘markt’ doet nu zijn werking (iedereen gaat naar de stad of forenst uren met de auto).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).