Steeds meer Utrechtse winkels sluiten de deuren - De Utrechtse Internet Courant Steeds meer Utrechtse winkels sluiten de deuren - De Utrechtse Internet Courant

Steeds meer Utrechtse winkels sluiten de deuren

Steeds meer Utrechtse winkels sluiten de deuren
Beeld: Robert Oosterbroek
Tussen het geweld van de grote winkelketens in Utrecht zijn er nog een paar zelfstandige ondernemers die hun plekje behouden. De afgelopen periode werd bekend dat iconische winkels Radio Centrum Electronica, Toko Mitra in De Planeet, De Literaire Boekhandel en De Wijze Kater gaan vertrekken uit de stad. Het zorgt ervoor dat steeds minder Utrechtse ondernemers in het winkelgebied in de binnenstad te vinden zijn. Ervoor in de plaats komen veelal grotere ketens, die ook zorgen voor werkgelegenheid en soms een grotere impuls aan de Utrechtse economie geven. Is een keten dan wel minder waardevol voor de Utrechtse binnenstad? Is het verdwijnen van bekende Utrechtse winkels een probleem? Dat is de vraag.

Tussen het geweld van de grote winkelketens in Utrecht zijn er nog een paar zelfstandige ondernemers die hun plekje behouden. De afgelopen periode werd bekend dat iconische winkels Radio Centrum Electronica, Toko Mitra in De Planeet, De Literaire Boekhandel en De Wijze Kater gaan vertrekken uit de stad. Het zorgt ervoor dat steeds minder Utrechtse ondernemers in het winkelgebied in de binnenstad te vinden zijn. Ervoor in de plaats komen veelal grotere ketens, die ook zorgen voor werkgelegenheid en soms een grotere impuls aan de Utrechtse economie geven. Is een keten dan wel minder waardevol voor de Utrechtse binnenstad? Is het verdwijnen van bekende Utrechtse winkels een probleem? Dat is de vraag.

Erik Geijtenbeek – Eigenaar kunsthandel Schoonheim en De Vink

“Het verdwijnen van Utrechtse ondernemingen is zeker een probleem. Je ziet in iedere stad dezelfde grote ketens dus moet er een goede mix zijn. De kleinere winkels maken een stad aantrekkelijk. Die diversiteit is heel belangrijk. Bij Schoonheim en De Vink sluiten we na 142 jaar de deuren en gaan online verder omdat ik denk dat winkelen enorm verandert. Door de parkeerkosten en slechte bereikbaarheid van de binnenstad zijn mensen het zat en ik vind dat er daarnaast veel te veel horeca is in de binnenstad. Winkeltje spelen is gewoon niet leuk meer, en dat heb ik het nog niet eens over de enorme huurprijzen. Ik denk dat het tij niet meer te keren is voor de Utrechtse binnenstad. Dat lijkt een horecastad te worden. Er zijn nog maar weinig kleine winkels over en als je geen eigen pand hebt kan je ook bijna niets meer beginnen. Het is gewoon niet leuk meer.”

Martijn van Dalen – Raadslid van VVD Utrecht

“Utrecht is een mooie winkelstad. Dat wil de VVD graag zo houden. Unieke winkels die alleen in Utrecht te vinden zijn, maken de stad aantrekkelijk voor bezoekers. Ook zorgen grote winkelketens ervoor dat het winkelend publiek graag naar Utrecht komt. De mix is ideaal. Dat zorgt voor een levendige stad. Het is verder natuurlijk aan de ondernemers zelf om hun winkel te runnen. De gemeente kan faciliteren. De kosten voor ondernemers zijn hoog. De Utrechtse VVD vindt dat de prijs van vergunningen naar beneden kan. Winkels in Utrecht zorgen voor werkgelegenheid: zowel typische Utrechtse winkels als grote winkelketens. Met een groeiende stad zijn er ook banen in Utrecht nodig en daarmee ook ruimte voor winkels. Dus meer ruimte om te ondernemen in plaats van regels die ondernemen tegenhouden, een goede bereikbaarheid van Utrecht en lagere kosten voor ondernemers zijn volgens de Utrechtse VVD noodzakelijk om een levendige stad met verschillende soorten winkels te behouden en verder te groeien.”

Joyce Verdijk – Bestuurslid van het Centrummanagement Utrecht voor Grootwinkelbedrijven

“Een aantrekkelijke binnenstad wordt gevormd door een goede mix van lokale ondernemers, ketens en grootwinkelbedrijven. Juist de diversiteit van winkeltypes en concepten trekt bezoekers naar de stad aan en maakt Utrecht als winkelstad interessant. Er is meer dan genoeg ruimte in de stad voor grotere ketens, maar ook zij genieten voordeel van de aantrekkingskracht en diversiteit waar lokale, bijzondere winkels voor zorgen. Ik betreur het dan ook zeer wanneer er minder Utrechtse ondernemers in het winkelgebied te vinden zijn. De vraag is wel waarom deze ondernemers uit de binnenstad verdwijnen. Als lid van het CMU komen wij graag in een eerder stadium met vertrekkende ondernemers in contact zodat we kunnen achterhalen wat de reden is en hoe we eventueel tijdig kunnen meedenken. Met ondernemers die het moeilijk hebben zouden wij graag willen meekijken naar de mogelijkheden om hen te helpen succesvol te blijven. Er is in deze ondernemende stad genoeg expertise aanwezig om elkaar een helpende hand aan te reiken. Wel is het belangrijk dat je als lokale ondernemer openstaat voor feedback en blijft inspelen op de veranderende markt. Maar dat geldt uiteraard voor iedere ondernemer, groot of klein. Echter dit vraagstuk dient veel breder getrokken te worden door na te denken over wat er nodig is om de binnenstad ook op langere termijn aantrekkelijk te houden.”

Melody Deldjou Fard – Raadslid van GroenLinks

“De Utrechtse binnenstad wordt steeds meer het domein van (grote) investeerders en kleine ondernemers kunnen steeds moeilijker geschikte ruimtes vinden. Het aanbod begint eenzijdig van samenstelling te worden. GroenLinks vindt dat we een stad moeten blijven waarin ruimte is voor iedereen. Met genoeg aanbod voor alle leeftijden en alle smaken! We vinden het stimuleren van lokale, sociale, creatieve en/of duurzame ondernemers belangrijk. De reacties op mijn vragen over de sluiting van Toko Mitra waren overweldigend, maar de vragen gingen uiteindelijk om meer dan alleen Toko Mitra. Het ging om al die kleine authentieke zaakjes die onze binnenstad, een voor een, in stilte, verlaten. Deze ontwikkeling baart ons zorgen. We hebben opgemerkt dat het onderwerp ook in de stad leeft. Veel mensen die ik sprak zeiden dat de charme van kleine authentieke zaakjes voor hen bij de Utrechtse identiteit hoort. Juist de aanwezigheid van die bijzondere zaakjes geeft Utrecht een unieke karakter. We moeten ze koesteren! Verder heb ik vraagtekens bij werkgelegenheid als toegevoegde waarde van grote ketens. De meeste horeca- en winkelondernemers die ik spreek vertellen me namelijk moeite te hebben om personeel te vinden.”

38 Reacties

Reageren
  1. Jos

    De werkgelegenheid bij de grote ketens is helemaal niet goed voor de mens.

    Het zijn vaak tijdelijke flexcontracten of nulurencontracten tegen uitgeklede arbeidsvoorwaarden, waardoor het personeel bij de working poor komt te horen.

    VVD-beleid (en neo-liberaal beleid) is slecht voor de wereld en vernietigt de wereld en de mens in zijn algemeen. het is de 1% die er echt beter van wordt.

  2. Jimi Struijk

    De enige soort winkels die overblijven zijn bedoeld voor juppen en de quinoa maffia.

  3. Cico

    Martijn van Dalen en Joyce Verdijk ontkennen gewoon het gegeven dat lokale ondernemers worden weggeconcurreerd. Die zien de stad als een soort onpersoonlijk bedrijf. Die andere twee zien in ieder geval in dat dit op langer termijn een groot probleem is.
    De Dom en de Grachten bepalen het uiterlijk, maar dit soort lokale ondernemers zorgen voor de inhoud. Samen dragen ze sterk bij aan de identiteit vd stad: het maakt Utrecht uniek! Ik kan in elke stad naar dezelfde ketens en dezelfde hamburger eten. Maar ik kan maar naar 1 ijzerwinkel waar je een compleet college in ploât Utregs krijgt over de verkeerde schroef die ik eerder had gebruikt. Noem maar een voorbeeld.

  4. Cico

    @Jos: Dat klopt helemaal. Flexcontracten, winkel CAO met minimumloon, vooral bedoeld voor studenten/scholieren met een bijbaantje. Geen serieus werk waar je van kan leven. Maar dat is ook niet verrassend, de VVD staat niet aan de kant van werknemers. Niet hun belang.

  5. Cor

    “Grote winkelketens zorgen ervoor dat winkelend publiek graag naar Utrecht komt”. Ja, wellicht voor de mensen die toch al in de buurt van Utrecht wonen. Al die grote winkelketens zorgen er tegelijkertijd ook voor dat het straks geen klap meer uitmaakt in welke stad je gaat winkelen. Of je nou naar Utrecht, Amsterdam of Den Haag gaat: je koopt er overal dezelfde kleding van dezelfde winkels. En daarna een Dunkin’ Donut halen en een hapje eten bij de Vapiano. Als je graag een winkelstad wilt zijn, moet je je denk ik ook onderscheiden met kwaliteitszaken waarvoor mensen speciaal naar Utrecht komen.

  6. bee

    ze maken het de ondernemers zelf moeilijk ,maar ze zijn wel voorstander van die leuke kleine winkeltjes .
    een beetje dubbel als je het mij vraagt.

  7. Barend

    Huiveringwekkend, die krokodillentranen van mijnheer GL over het verdwijnen van de kleine winkels. De stad onbereikbaar maken en dan je zorgen uitspreken over het verdwijnen van die kleine winkels. Je moet maar durven.

  8. wollie

    als we die lokale ondernemers zo graag willen behouden, koop je spullen dan ook daar ipv bij een distributiecentrum in waalwijk.

  9. Jos

    @ Barend

    De kleine winkels verdwijnen niet doordat de stad zogezegd onbereikbaar is.
    De stad is breekbaarder dan ooit met het OV, wat dan ook massaal te zien is op een zaterdag op Utrecht CS en de enorm gegroeide reiscijfers.

    De kleine winkels verdwijnen door neo-liberaal beleid.

    De grote ketens hebben op slinkse wijze de iedere-zondag-koopzondag er doorgedrukt, betalen mensen minimumloon volgens een erg magere winkel-CAO en huren die mensen in als oproepkracht. Ze concurreren de kleine winkelier eruit. Die kan geen personeel betalen (en al helemaal niet op zondag). Vergeet niet waar en hoe ze hun goedkope rommel laten maken.

    Dan zijn er nog de huisvestingskosten die doelbewust door vastgoedpartijen worden opgedreven, opgedreven en opgedreven.

    De kleine winkelier wordt doelbewust de stad uit gejaagd, omdat bepaalde lieden nu eenmaal meer verdienen aan de grote ketens. Money is the only thing that matters; het zakken vullen. Nu en niet later.

  10. Rottebert Peermans

    Als H&M, Primark en Zara ‘s nachts worden beschoten, moeten ze dan ook 5 weken dicht van de burgemeester?

  11. Geenstijl@Utrecht

    O dus ze worden niet gesloten door onze burgemeester, voor een of andere onwelgevallige schietpartij of handgranaat.

  12. Koel Hoofd

    Tja, de EU moest zonodig begin jaren negentig het Amerikaans ongebreidelde vrije markt kapitalisme invoeren. Daar waren alle politieken partijen het destijds overeens, niet alleen de VVD, want de EU moest gaan concurreren met de USA. Maar vrije markt kapitalisme is een race naar de bodem die alleen grote wereld wijd opererende ketens kunnen winnen. Dus kleine ondernemingen verdwijnen uit het straatbeeld omdat schaalgrootte gerealiseerd wordt door globalisering en goedkope uniformiteit wat noodzakelijk is om die race naar de bodem te faciliteren. Jeff Bezos van Amazon begrijpt dat spelletje uitstekend en draait de detailhandel de nek om met zijn online winkelplatform waarachter diepe armoede en uitbuiting schuil gaat. Wat het ergste is, de consument vind het helemaal fantastisch, lekker veel voor erg weinig en lekker lui online te bestellen, en maar zeiken als het niet binnen hun belevingswereld past. Diversiteit komt tegenwoordig neer op de emotionele belevingswereld van de individu, en dat is meningen geven en vermaakt worden.

  13. Frits

    @Barend,
    Ja, toen de Lange Elisabethstraat nog geasfalteerd was met trottoirs aan beide zijden was de stad natuurlijk veel beter bereikbaar.

    Gelukkig had ons stadsbestuur reeds in de jaren ’70 het inzicht dat een voetgangersgebied aantrekkelijker is.

    Natuurlijk kun je terugverlangen naar de tijd dat je lekker met je auto van zuid naar noord langs de Oudegracht kon cruisen en het Neude een parkeerterrein was – maar iets zegt me dat die situatie Toko Mitra geen extra klandizie had opgeleverd.

    Daarentegen hoeft het nauwelijks een betoog dat de veel ruimere winkelopeningstijden voor kleine winkeliers een drama zijn. De kosten stijgen terwijl er nauwelijks iets extra’s wordt verdiend.

  14. R

    Ik hoor al 25 jaar niet anders dan dat de lokale winkel verdwijnt en elke stad eenheidsworst begint te worden. En nog steeds zijn steden onderscheidend. Komt enerzijds omdat grote ketens (gelukkig) net zo hard failliet kunnen als kleine winkels, maar anderzijds omdat kleine ondernemers veel wendbaarder zijn dan die reuzen. In verschillende steden werken ze met slim ingedeelde bestemmingen. In sommige straten mag je als keten niet vestigen, waardoor je in die straten enkel lokale winkels krijgt. Een andere manier is om samenvoeging van kleine panden tegen te gaan. Ketens willen graag grote vloeroppervlakten. Met bouwvergunningen is dat tegen te houden, waardoor je enkel maar kleine winkels in dit soort panden kan ontwikkelen. Bepaalde partijen zullen zeggen dat dit de markt belemmerd, maar in de markttheorie is het juist geaccepteerd dat de markt vaak alleen goed werkt als er voor alle deelnemers heldere regels zijn. Gelijkheid is liberaal, kleine ondernemers wegpesten is dat niet. De VVD kan dus nog wel wat bijles gebruiken over wat liberaal nu precies inhoud.

  15. Scherpschutter

    @Koel Hoofd

    De E.U. heeft intussen 53.000 regels, wetten en directieven ingevoerd. De E.U. heeft ongeveer evenveel van doen met kapitalisme als Juncker van doen heeft met het zijn van een lekker wijf. Intrinsiek tegenstrijdig.

    De consument wil tegenwoordig simpelweg waarde voor geld. Veel consumenten hebben ook niet zoveel keuze meer, aangezien ze door de overheid geplukt worden tot op het bod. Bijvoorbeeld om de E.U. te faciliteren, of de massa immigratie te bekostigen, een huis te kopen/huren in de door de Staat compleet verziekte ‘markt’ en zelfs om een niet bestaand klimaatprobleem proberen op te lossen….door er gouden watjes tegenaan te gooien.

    Het is simpelweg de schuld van uw overheid. Zou de overheid zichzelf voor 50 procent afschaffen (en de belastingen dus 50 procent verlagen) dan is het kopen van lokaal gespinde loeidure hippe truien van 100 procent biologisch katoen met baggervet pensioen voor alle productiemedewerkers misschien een optie. Nu bungelt dat voor velen onderaan het prioriteitenlijstje.

  16. Harry

    Barend heeft helemaal gelijk!

  17. Mark

    @jimi en dat zijn nog verrassend vaak zelfstandig ondernemers..het kan dus blijkbaar wel, alleen verandert de markt. De vraag is dan of de verdwijnende bestaande ondernemers gewoon niet meer interessant en innovatief genoeg waren. Natuurlijk zijn er meerdere factoren….maar ik hoor altijd alleen maar dat het niet aan hen zelf ligt. Ja, er is internet, ja, behoeftes veranderen. Maar er is ook meer te besteden en er zijn ook veel meer klanten dan 20 jaar geleden.

  18. Inez

    Waarom willen mensen met de auto de stad in? Met het openbaar vervoer is het veel makkelijker en goedkoper, waarom kunnen automobilisten niet hun vastgeroeste gewoonte veranderen?

  19. Katja

    VVD vindt kleine winkels belangrijk, maar zegt tevens dat mensen komen voor de grote winkelketens. Dat laatste is klinklare onzin. Grote ketens zitten overal en daarvoor ga je niet naar een andere stad. En die elke zondag-open terreur en verruimde openingstijden zijn de doodsteek voor kleine ondernemers, die juist het karakter van een stad mede vormgeven.

  20. Ton

    Voor automobilisten is Utrecht nog steeds goed bereikbaar. Er is onder het Vredenburg een mega-parkeergarage gebouwd die sinds de opning nog geen moment volledig gevuld is. Altijd plek.
    De meeste bezoekers komen op de fiets of met het OV. Voor hen moet de stad ook bereikbaar blijven. Als het even wat drukker is zitten alle fietsstallingen direct vol. En dan kan er nog een veelvoud aan fietsers geen fatsodnlijke plek vinden.
    Fietspaden zijn overvol.
    En we moeten straks goed opletten wat de gevolgen zijn van minder bushaltes op het Vredenburg.

  21. Bureaulesswatts

    Van alle reacties die ik hier zag langskomen , gaf ” Koel hoofd ” de enige juiste analyse . Alle overige reacties zijn gedreven door emotie en/of selectieve verontwaardiging , gegeven, al hangend aan het infuus van google, apple , alibaba en Amazon com ,waar ze hun spulletjes zo lekker goedkoop kopen en energie-en CO2 -neutraal laten bezorgen bij de voordeur met het elektrische voertuig. Dat daarachter inderdaad een heel leger nieuw slaven schuilgaat zal ze een worst zijn . Als het maar goedkoop is voor de homo hypo-en- criticus. Het milieu is dan ineens ook niet meer zo belangrijk in groen groen ………………… Utrecht.

    De drijvende kracht achter dit mechanisme heet ‘kapitaal’ , sinds de uitvinding van de (stoom)machine . Vandaar dat de meubelmaker plaats maakte voor Ikea. Dat tafels verkoopt voor minder dan de inkoopprijs van het materiaal van de meubelmaker ; een heel gamma aan bedrijven plaats maakte voor Gamma en Praxis en het gezellige tuinbedrijf op de hoek plaatsmaakte voor mega tuinbedrijven, iets en wat mensen nu gesubsidieerd weer gaan nadoen . Trek de lijn door en alle kleine bedrijven worden vervangen door uitgiftepunten van internetbedrijven en hele autoboulevards (terwijde ) zullen verdwijnen.

  22. Ton

    En natuurlijk zouden lagere parkeertarieven in de garages prettig zijn maar dat hebben we overgelaten aan de vrije markt. De particuliere eigenaren en exploitanten bepalen de hoge prijs. Ondanks een overaanbod. De Utrechtse politiek heeft hier weinig invloed op.

  23. Wim Vreeswijk

    Dit heeft m.i. helemaal niks met diversiteit te maken, wat GL zo graag wil, maar alleen maar met groot, groter, grootste multinationals. Moeten we daar blij mee zijn? Zo wordt Utrecht en de Utrechter steeds meer een ondergeschoven kindje…..

  24. Ton

    Tijdens de ‘crisis’ van enkele jaren geleden zag je in Utrecht nauwelijks leegstand, in tegenstelling tot kleinere steden in de omgeving.
    Nu het weer ‘beter’ gaat zie je niet alleen op bijvoorbeeld de Steenweg en Mariastraat langdurig winkels leeg staan maar zelfs in de Lange Elistabethstraat. En dat zou een van de ‘beste’ winkelstraten van Nederland zijn.
    Zelfs voor ketens liggen de gevraagde huren blijkbaar veel te hoog.
    Is dit een gevolg van de ‘horecaficatie’ van de binnenstad. Verhuurders gokken op hogere horeca-huren ?

  25. Johan

    @ Ton

    Die garage is nooit vol omdat je er bijna niet meer kunt komen.

  26. Claudia

    Mensen stop met kopen bij dit soort winkels. en gemeente stop promotie van deze ketens van arbeidsellende en goedkope spullen.

  27. Cico

    @Ton: in combinatie met een te lage vraag. Het collectieve winkelgedrag is sinds de crisis ook veranderd. Er wordt niet voor niets vol ingezet op ‘beleving’ ipv ‘kopen’. Dus dan krijg je die eeuwige pop-up stores en tijdelijke ’boutiques’ waar wordt rondgeneusd ter inspiratie, maar niks wordt gekocht. Ik zie dat als een vleesgeworden Pinterest pagina.

    Je zou als ondernemer met een unieke winkel bijna entree gaan vragen als je niks koopt.

  28. Ton

    Zeg Johan, zullen we bij de feiten blijven ?
    Vanaf de A12 ben je binnen 10 minuten bij de ingang van de parkeergarage. Dat lukt je niet met de fiets of de tram.
    Oké, misschien moet je een keer voor een rood stoplicht wachten. Daar moet toch mee te leven zijn ?

  29. Ton

    Zoals al gezegd: vaak zijn ondernemers met een unieke winkel eigenaar van hun eigen pand.
    Maar wat ook wel eens vermeld mag worden: vaak hebben ze een particuliere huisbaas die niet perse de maximale huur eruit wil persen maar blij is met een redelijke en toch commerciële huur in combinatie met goed contact met een hardwerkende ondernemer, met wederzijdse sympathie en met een bijzondere winkel in hun pand.
    Vaak verhuurders met zelf een middenstandersachtergrond.
    Verhuurders zonder de hete adem in hun nek van de belegger/investeerder die alleen geïnteresseerd is de maximale (korte termijn) opbrengst.

  30. Fred

    De binnenstad is in zoverre onbereikbaar geworden omdat de parkeertarieven te gek voor woorden zijn ( middagje winkelen kost zo 25 euro) en het bijvoorbeeld 25 minuten kost om van het Centrum in Nieuwegein te komen. Allemaal te danken aan het anti auto beleid van dit zgn. “linkse” College.

    De stoplichten laten met veel mazzel 4 auto’s door en hoppa je staat weer stil voor het volgende stoplicht, over fijnstof gesproken! Waarom geen groene zone van stoplichten Groen Links? minder fijnstof en minder opstoppingen in de stad. Goedkopere parkeertarieven, de parkeergarage onder het Vredenburg staat bijna leeg!

    En Inez, mensen die slecht ter been zijn, kinderen mee sjouwen , ouderen komen liever met de auto dan heel lang onderweg te zijn met het openbaar vervoer, , ook kan je je boodschappen even in de auto stoppen om verder te winkelen.

    Geef mij maar het beleid van Den Haag, die gewoon de parkeerkosten laag houden en iedereen welkom heten om een dagje den Haag te doen.
    Maar daar staan dan ook mensen aan het roer die mee denken met de normale burgers en snappen wat er leeft in die stad.

    Hier erger je kapot aan al die inteelt die ons Utregters maar alles willen opdringen en weg jagen uit de stad!

  31. Marcel

    Ik ben meer dan 60 jaar ondernemer in Utrecht. En aan al deze ingezonden letters zie je dat er geen enkele ondernemer tussenzit. MKBer bedoel ik dan. 0 uren contract? Joh, dat bestaat niet eens meer. Minimum uurloon? Doet in het MKB niemand want dan is er niemand te krijgen. Als je al een winkel aan wil passen aan de moderne tijd, uitstraling, krijg je met commissie welstand en monumenten te maken. En hoppa negatief advies voor iets wat geen enkele passant zou begrijpen. Laat staan dat een raadslid weet wat de CWM doet. Horeca? Snapt iemand hier wel wat je daar allemaal voor moet doen? Kledingzaak? Personeel in Houten kan nergens zn auto kwijt. Openbaar vervoer dan maar? Vanuit Houten? 60 min minimaal. Personeel in vaste dienst? Daar begin je als MKBer niet meer aan. Veel te ingewikkeld. Raadslid GL zegt winkeltjes te moeten koesteren? Het baart haar zorgen? Wat een kletskoek. Ze weet helemaal niks van kleine winkeltjes. Nog even doorgaan? Nee, want je zal er aan moeten wennen dat het bestuur van Utrecht er 4 jaar zit ( was raadslid mijzelf ) en het niemand interesseert wat er met een winkel is of gebeurd. Is ook niet een kerntaak van ons gemeente bestuur. Bla bla kunnen ze wel allemaal. Dus wen er maar aan dat de steenweg en lange Elizabethstraat en Vismarkt en grachten steeds minder leuke winkels krijgen. En klap op de vuurpijl hoe bestuurders denken? Kijk naar het Vredenburgh op de grond. Zie je daar wat?

  32. Koel Hoofd

    @bureaulesswatts
    Je snapt het helemaal.

    @Scherpschutter.
    Dat veel mensen normale kwaliteit niet meer kunnen betalen heeft de overheid ook gefaciliteerd door zich blind te staren op de Amerikaanse illusie. Diezelfde Hollandse politiek, van extreem links tot extreem rechts onder aanvoering van het liberale midden, heeft ergens in 1994/1995 de status (en daarmee ook arbeidsvoorwaarden) van het MBO om zeep geholpen door de wettelijke verplichting voor een MBO vakdiploma af te schaffen. Het groot Hollands kapitaal en MKB was daar fel op tegen, behalve buitenlandse multinationals (vele inderdaad Amerikaans) want die konden daardoor aan ongeschoold dus goedkoop personeel komen en de Nederlandse markt veroveren, wat weer hogere rendementen opleverde voor de buitenlandse grootaandeelhouders. Er volgde een massaslachting in de detailhandel (MKB) en grootwinkelbedrijven gingen de markt domineren. Enkele jaren later werd er met het verdrag van Bologna de bachelor/master structuur ingevoerd, en kort daarna heeft de EU met het Lissabon verdrag zich als doelstelling gesteld dat 50% van de bevolking een HBO/WO opleiding moet hebben. Dat vertaalde zich in de lage kwaliteit van de Ba/Ma structuur (HBO-onwaardig HBO, idem voor WO), want zoveel hoger opgeleiden creëren kan alleen door de eisen aan de intelligentie te verlagen waardoor de instroom in HBO/WO groter wordt. Veel daarvan werden middenkader managers in die multinationals want het MKB zit niet op hoogopgeleide mensen te wachten, tenzij ze een echte expertise hebben. Dit zijn allemaal politieke besluiten geweest om als Nederland, en de tot op het bot verdeelde vrije Europese markt, als ‘kennis economie’ te kunnen laten concurreren met grootmacht Amerika. En dankzij die politiek heeft de online bestellingen ook een enorme vogelvlucht kunnen nemen tijdens de crisis (die is gefaciliteerd door twee opeenvolgende Amerikaanse presidenten die stemmen nodig hadden in 1999 en 2003). Want online bestellen was niet alleen goedkoper, het scheelde ook heel veel parkeergeld. En door dat online bestellen, ging ook het middensegment in winkelketens failliet wat weer verborgen armoede in de hand werkt. Budget retail is noodzakelijk geworden dankzij de immer groter wordende kloof tussen rijk (hoog opgeleid) en arm (niet hoogopgeleid) wat de politiek faciliteert en stimuleert. We hebben zelfs al het punt bereikt dat de politiek slavernij legaal mogelijk maakt, dat heet de ‘participatie maatschappij’. Want vrijwilligers en mantelzorgers doen nu gratis werk wat voorheen betaalde banen waren, en er staat nog veel meer op stapel.

    @Wim Vreeswijk
    Diversiteit is een ander woord voor verscheidenheid en is zowel toepasbaar op producten/diensten als op mensen. Alleen heeft de sociale linkse elite het jaren geleden al exclusief geclaimd voor mensen, de laatste jaren zelfs specifiek voor LBTQ en gekleurde knuffelbare mensen. Concreet voorbeeld wat er verloren is aan diversiteit bij kleding. Er is al 10 jaar lang maar één soort spijkerbroek te krijgen, de skinny jeans, met elasthan want anders past het niet. Dat heette in de jaren negentig nog de legging en was toen ook al een mode ramp. Diezelfde skinny heet nu ook de ‘slim’ en ‘straight’, het verschil is strak – strakker- straksts en scheelt ongeveer 1cm in pijpwijdte. Dus dezelfde patronen kunnen worden gebruikt met dezelfde machine instellingen en de naaisters in Bangladesh hoeven niets nieuws te leren dus verdienen ook nooit meer. Dat drukt de productie en marketing kosten wat de prijs en marges laag houdt, maar dankzij de elasthan en nauwe pasvorm kopen mensen vaker nieuwe jeans omdat die dingen slijten als de neten (daarom zijn gaten nu ook al jaren mode). Bottom line, mensen lopen kompleet voor lul, net zoals in de jaren negentig alleen was slijtage toen een teken van armoede. Maar omdat iedereen nu diezelfde jeans draagt, valt het voor paal lopen niet meer op. Bij mij werkt die uniformiteit echter genadeloos op mijn lachspieren, helemaal als zo een zielig uniformpje dan tegen me begint te zeuren over duurzaamheid, diversiteit en identiteit.

    @Ton
    Die redelijke huurbaas is alleen maar redelijk omdat de winkeleigenaar al jaren in hetzelfde pand zit. Een nieuwe huurder kan gewoon marktconforme huur betalen met 5 maanden borg.
    Dankzij onze overheid hebben die unieke winkeleigenaren geen opvolging voor hun bedrijf, waar ze vaak vele jaren letterlijk bloed, zweet en tranen in hebben gestoken. Daarom stoppen ze en dat is vaak zat te lezen op Duic. Want hun kinderen zijn naar de HBO/WO gegaan om te studeren zodat ze een beter leven krijgen. Dat wil zeggen, dat ze niet zo hard hoeven te werken en dienstbaar moeten zijn zoals hun ouders. De retail is hard werken, maar manager zijn is een goedbetaalde luizenbaan gepromoot door de overheid.

  33. @Marcel

    @Marcel. Fijn dat er eindelijk ook een MKBer een bijdrage doet aan deze discussie. Maar jammer dat feiten verdraaid worden om een mening kracht bij te zetten; de trein van Houten naar Utrecht Centraal doet er 9 min over, 3 min extra als je van Houten Castellum komt. In 10 min loop je van CS naar de binnenstad. Samen met de reis van huis naar station Houten (fiets of desnoods auto) kom ik toch echt niet op meer dan 40 min deur tot deur. Voor €2,40 (in de spits) exclusief eventuele autoparkeerkosten.

  34. Marcel

    @ Wim Vreeswijk,
    Oké u lucht uw hard ff. Dat weet ik al langer van u.:-)) Maar wat heeft dat met de winkels te maken? Geen keus? Keus zat maar anders. De wereld ff verbeteren? Weinig kans.
    @ Ton,
    Wat ik al zei, u bent geen ondernemer. 5 maanden borg is er niet. 3 maanden is normaal en vaak nog gespreide betaling ook. Overheid heeft hier geen bal mee te maken.
    En opvolgers? Die zijn er wel maar de markt is veranderd. Schoenenzaak b.v. op de Nachtegaalstraat is familiezaak. Dat kan dus wel degelijk. Biltstraat en Nachtegaalstraat en Burgemeester reigerstraat hebben nog kleinschaligheid. De binnenstad zal zeker veranderen.

  35. Niels Bokhove

    De twee woordvoerders van de politieke partijen “vinden” van alles en komen hierboven met nietszeggende, vrijblijvende prietpraat, maar een aankondiging van concrete en spoedige actie: ho maar! Uiterst teleurstellend!
    Geen wonder dat veel kiezers zich afwenden. Afnemend vertrouwen in overheden en politieke partijen, die er intern een potje van maken. Slecht voor de democratie.

  36. wollie

    @fred, wel eens van een transferium gehoord? Met de auto de binnenstad in moet je niet willen, daar is de stad nooit voor ontworpen.

  37. Fred

    @ Wollie

    Welkom in de 21e eeuw!

    Met paard en wagen reed men in de Middeleeuwen!

    Vervoer met de auto is nu eenmaal noodzakelijk, behalve voor de studenten en yuppies die in de binnenstad wonen, en die nu “rust”willen.

    Ik zou zeggen…..truste!

  38. Ton

    Goede morgen Fred,
    Welkom in de 21ste eeuw !
    Alles met de auto willen doen is zo 20ste eeuw.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).