De stemming voor European Tree of the Year is begonnen en een eik in Amelisweerd is een van de kanshebbers. De boom nabij Utrecht werd vorig jaar gekozen tot De Boom van het Jaar en groeide uit tot het symbool van het verzet tegen de kap in Amelisweerd.
De Markiezeneik is ruim 200 jaar oud en staat symbool voor de ongeveer 800 bomen op landgoed Amelisweerd die met kap worden bedreigd. Rijkswaterstaat, eigenaar van het bos, wil de bomen kappen om een verbreding van de A27 mogelijk te maken. Tegen de kap bestaat al jaren veel verzet, onder meer van verschillende gemeenten in de omgeving en de provincie Utrecht.
De eik won vorig jaar De Boom van het Jaar-verkiezing met een recordaantal van 36.693 stemmen en is daarmee de Nederlandse inzending voor de Europese verkiezing Tree of the Year. In totaal strijden zestien bomen mee voor de titel. Stemmen kan hier.
De verkiezing van De Boom van het Jaar en haar Europese equivalent Tree of the Year draaien niet om de dikste, oudste of mooiste boom, maar om bomen met een opvallende geschiedenis, legende of functie binnen hun gemeenschap. Kortom, om het verhaal dat deze boom bijzonder maakt. Het doel van de verkiezing is het verhogen van het bewustzijn voor bomen in het algemeen en hun relevantie in de omgeving waarin zij staan.
Gekoppelde berichten
Het jaar waarin de Markiezeneik hét symbool tegen de kap in Amelisweerd werd
De ruim 200 jaar oude eik die te vinden is op het deel van Amelisweerd…
Eik in Amelisweerd wint met recordaantal stemmen verkiezing Boom van het Jaar
De eik op het landgoed Amelisweerd is gekozen tot De Boom van het Jaar 2022.…
Eeuwenoude eik in Amelisweerd maakt kans op titel ‘Boom van het Jaar’; stemmen kan nog tot 12 uur
De ontknoping van de Boom van het Jaar-verkiezing komt in zicht. Nog tot 12.00 uur…
Deze boom is hét symbool tegen de kap in Amelisweerd; kanshebber Boom van het Jaar
Glibberend door een drooggevallen sloot klautert Ton Cornelissen naar hoger gelegen grond. Hij loopt vol…
26 Reacties
ReagerenMenselijke illusies veranderen verder weinig aan het geluid waarmee de boom zo de grond zal raken bij de start van de verbreding van de A27. Het is en blijft gewoon dezelfde “BAF”, met een zachte vrolijke symfonie van het optimistische kettingzaagmuziek der menselijke vooruitgang op de achtergrond.
@Scherpschutter, gelukkig heeft onderzoek consequent aangetoond dat meer asfalt echt helemaal niets oplost. Niet minder files, niet meer economische vooruitgang. Het levert vooral extra verkeer op dat in dezelfde files blijft staan. Nee, als er iets geen voortuitgang oplevert is dat wel de verbreding van snelwegen. Enkele uitzonderingen daargelaten is dat echt zinloos.
@Lex
Nederland stroomt vol mensen met hun voertuigen, streven Den Haag/EU is om 20 miljoen inwoners binnen enkele jaren te realiseren.
Maar meer asfalt lost niets op?
Volkomen achterhaald onderzoek.
Mer asfalt levert namelijk op dat de files voornamelijk buiten de steden staan en niet in de stad.
Ergo, minder asfalt buiten de stad resulteert in meer files in de stad omdat ze niet meer op het asfalt buiten de stad passen.
@ BAF
Toondoof
Maar goed dat onderbuikgevoelens nooit achterhaald zijn @Koel Hoofd. Als je het onderzoek niet snápt, zég dat dan.
Niet nog meer asfalt, maar graag meer en nog beter OV! Dan pas is een vrolijke symfonie op zijn plaats om werkelijke vooruitgang te illustreren.
Jammer dat die verkiezing nu gekaapt wordt door activisten die enkel en alleen een stem uitbrengen omdat ze tegen de verbreding van een snelweggetje zijn.
Dank voor de link heb mijn stem aan andere veel indrukwekkendere bomen gegeven dan de Markiezeneik die hier alleen maar is opgenomen omdat deze in Amelisweerd staat. Hoop dat velen mijn voorbeeld volgens en dat de Markiezeneik niet verkozen wordt en dat dit aangegrepen wordt als een non argument om de hoog nodige verbreding van de A27 nog verder te vertragen.
@Rose
Ieder jaar komen er 200.000 mensen bij in Nederland. Die moeten allemaal eten, drinken, werken, enz. Daarvoor wordt alles uitgebreid, dus ook het wegennet.
Hoe anders zou bijv. het eten en drinken in de supermarkt komen? 200.000 mensen erbij en dat ieder jaar is na 5 jaat 1 miljoen mensen meer. Dat zijn heel veel boterhammen en appels.
Ik stem op een walnotenboom in mijn tuin, die al ruim 50 jaar geleden daar stond. Die boom heeft al wat beleeft: een sloper halveerde per ongeluk tijdens het draaien van zijn graafmachine de boom en vroeg toen doodleuk of hij de rest ook maar te grazen zou nemen. Mijn antwoord Nee resulteeert na al die jaren in een kroon van ongeveer twintig meter doorsnee en laat me jaarlijks ruim honderd kilo watnoten rapen.
@Realist
Hebt u het snelweggetje (verkleinwoord) wel eens in werkelijkheid gezien?
Onze bomen zijn de beste! Hup Amelisweerd!
@Rose:
Jazeker!
@ Rose, en wat is dan je voorstel? een extra busje laten rijden van zuilen naar hoograven…. Of ben je inmiddels vergeten dat er steeds meet lijnen worden opgeheven, haltes worden weggehaald, de prijs omhoog schiet en betrouwbaarheid inmiddels wel te wensen overlaat. Los van het feit dat 95% van de vervoersbewegingen met een auto sneller zijn dan het OV.
Deze “wedstrijd” wordt gewonnen door diegene die het best met social media stemmers kan mobiliseren.
Dat is de reden waardoor deze boom de voorronde in Nederland heeft “gewonnen”.
Heeft niets meer met mooiste boom te maken, alles met handige mensen er om heen.
@ Herman
Goede marketing idd. Er heerst de indruk bij velen dat heel het landgoed Amelisweerd verdwijnt bij de noodzakelijke verbreding van de A27. Dit terwijl het gaat om een paar bomen (niet eens deze genomineerde boom, volgens mij) en een strook grond.
Heel spijtig dat er zoveel gemeenschapsgeld door deze marketing wordt verspild en dat het polarisatie in de hand werkt.
Uiteindelijk komt de verbreding er nl. toch wel en mogen omwonenden en sportende kinderen langs de A27 tot die tijd de viezere filelucht blijven inademen.
@Nina,
Of het getal juist is dat u steeds als mantra noemt? Maar gesteld dát het klopt, die 200.000 mensen zoeven toch niet allemaal dagelijks langs de A27? Er zijn goedkopere en efficiëntere oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld een goed OV-systeem. Gelukkig zijn provincie en gemeente ook nog eens goed gaan nadenken.
@Rose. Een ‘goed OV systeem’ is een utopie, dat hebben we niet en dat krijgen we ook niet. Wat we wel hebben is een beroepsbevolking die graag snel en soepel met de auto naar het werk wil. Deze beroepsbevolking levert dusdanig veel geld op dat ik als overheid ze meteen zou faciliteren met een mooie brede snelweg.
@Nina, en anders mogen de mensen een paar kilometer verderop de fijnstof van 110+ km/u rijdende auto’s inademen. Vind je dat beter, ja?
@Rose
In 2022 nam de bevolkingsgroie in Nederland toe met 224.836 om precies te zijn. Bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsgroei/groei
Hoe kun je een mening hebben, als je de cijfers niet kent?
Gestemd!
@Floep
Rijdende auto’s vervuilen minder dan filerijdende auto’s.
“Het TNO heeft in opdracht van het ministerie onderzocht wat het aandeel is van files op de hoeveelheid extra uitlaatgassen die sowieso door het verkeer op de snelweg wordt veroorzaakt. Uit dit onderzoek komt naar voren dat files wel degelijk voor meer uitlaatgassen zorgen. Tijdens het ‘stop-and-go’ rijden wordt er aanzienlijk meer van het fijnstof en NOx geproduceerd dan als het verkeer rustig door kan stromen. Het TNO adviseert dan ook om maatregelen te nemen die er tenminste voor zorgen dat het verkeer door blijft stromen.” Bron:
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/filerijden-ongezond/
Ook interessant en zorgelijk voor de uitstoot:
“Na een korte gebruiksperiode (vaak lease) verdwijnen een derde tot de helft van deze gesubsidieerde schone auto’s naar het buitenland, omdat ze te duur zijn voor de Nederlandse occasionkoper. Die haalt zijn jonge, goedkopere, maar vaak minder schone tweedehandsauto liever uit het buitenland.” Bron:
https://www.tno.nl/nl/newsroom/2021/09/schoon-wagenpark-vraagt-naast/
@Rose
Die meer dan 200.000 mensen zoeven niet allemaal dagelijks over de A27 nee, maar voor die mensen moeten wel goederen en voedsel worden geproduceerd (boeren, verwerkingsindustrie en supermarkt), vervoerd (van boer naar fabriek naar distributiecentra naar supermarkt) en verkocht (supermarkt). De groeiende bedrijfsmatigheid levert meer werkgelegenheid op en dus o.a. meer woon-werkverkeer. Dan is er ook nog meer zorg, politie, ambtelijke overheid, onderwijs, enz. nodig door de bevolkingsgroei.
Ik zou jou adviseren een basisboek over economie te lezen. Daarin wordt het verband der dingen uitgelegd.
@Nina, dat geldt natuurlijk alleen als er geen extra verkeer bij komt.
@Nina
Dank voor de nemokennislink.
Daaruit valt te concluderen dat het Utrechts autowerend mobiliteitbeleid, waar fietsers voorrang hebben en tussen de auto’s als levende snelheidsremmer moeten fungeren en auto’s zo langzaam mogelijk moeten rijden en zo vaak mogelijk moeten stoppen zodat de reis wordt vertraagd zodat het autobezit/gebruik ontmoedigd wordt, eigenlijk een risico voor de volkgsgezondheid is. De gemeente noemt het echter schone lucht realiseren.
Hilarische marketing myopie weer.
@Koel Hoofd, als je conclusie is dat autobezit- en gebruik ontmoedigen een risico voor de volksgezondheid is, dan stel ik voor dat je eens achter je koele oren krabt.