Er liggen plannen om de fietsenstalling bij station Vaartsche Rijn in Utrecht uit te breiden, maar de werkzaamheden beginnen op zijn vroegst pas in 2028. Tot die tijd hebben de stallingen in de omgeving niet genoeg capaciteit en zolang dat het geval is wordt er niet gehandhaafd op de fietsen die nu vaak in twee rijen dik op de stoep worden gezet.
Twee jaar geleden werden er al poging ondernomen om het aantal fietsen op de stoep bij station Vaartsche Rijn terug te dringen. Er werden zogenoemde fietscoaches ingezet die mensen wezen op de naastgelegen stalling en werden er markeringen gemaakt op de stoep. “Helaas zonder blijvend resultaat”, schrijft het college in een brief aan de raad.
De officiële stallingsplekken bij het station zitten weliswaar nooit vol, maar alle fietsen die regelmatig in het gebied staan geparkeerd zouden er ook niet allemaal in passen. De fietsenstalling moet dus worden uitgebreid en dat is precies wat de gemeente van plan is te doen.
500
In eerste instantie moeten er 500 plekken bijkomen in de stalling. Dit gaat ten koste van de naastgelegen autoparkeergarage. Daar verdwijnen ongeveer 45 parkeerplekken zodat er nog 179 overblijven. “Dit is mogelijk omdat er overcapaciteit beschikbaar is in de autoparkeergarage.”
Station Vaartsche Rijn werd in 2016 geopend en is inmiddels na Utrecht Centraal het drukste station van de stad. Dat zal de komende tijd alleen maar groter worden; zo groeit het openbaar vervoer in het algemeen en vanwege de bouw van de wijk Merwede.
900
Momenteel zijn er zo’n 1.200 officiële fietsparkeerplekken in het gebied, maar dit moet tot 2040 ruim verdubbelen om aan de groei te kunnen voldoen. Die 500 extra plekken zijn er dan ook niet genoeg. Daarom ligt er nog een plan om in een latere fase nog eens 900 parkeerplekken te realiseren. Hierover wordt op een later moment besloten.
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht erkent dat fietssituatie rond station Vaartsche Rijn aangepakt moet worden
De gemeente Utrecht is samen met ProRail tot de conclusie gekomen dat de fietssituatie rond…
16 Reacties
ReagerenDe meeste mensen kiezen de weg van de minste weerstand. Faciliteer dit en probeer ze niet te conditioneren. Hooguit wat nudging.
Ja dat krijg je als je alle fietsen stallingen rond om Utrecht centraal sluit
Als het om de fiets gaat kan en mag alles in de stad Utrecht, als ik met mijn snorfiets van het fietspad twee meter over de stoep rijd om deze neer te zetten, dan schrijft de overige BOA al een bekeuring uit. Terwijl ze constant mensen (elektrische)fietsen over het winkelcentrum racen (sommige gaan wel erg hard), waar veel kinderen en winkelend publiek lopen en daar wordt niet op gecondoleerd. Ik denk dat er duidelijk met twee maten gemeten wordt!!!!!
Hoezo zitten de officiële stallingsplekken bij het station nooit vol?
Lijkt me brandende vraag om eerst te gaan beantwoorden voordat er uit pavloviaans reflex tot autowerende acties wordt overgegaan.
De bestaande stallingen zijn half leeg, dat komt voor een belangrijk deel doordat er geen sancties zijn op het gemakzuchtig neerkwakken van de fiets zo dicht mogelijk bij de trappen naar de perrons, op de stoepen en tegen de hekken langs het water (vanaf de nieuwe bankjes mag je fietsen kijken). Het is toch wel wonderlijk dat men verwacht dat de oplossing ligt bij uitbreiding van de stallingen. Is het de bedoeling dat er alsnog sancties ingevoerd gaan worden bij het niet gebruiken van de vergrote stallingen na 2028? Dat wordt niet duidelijk uit dit bericht.
Het wordt tijd dat de gemeente net zo streng optreedt tegen fietsen die in de weg staan als tegen verkeerd geparkeerde auto’s
Van Puffelen, helemaal goed geschreven en het klopt.
Ga is 10 minuten op een winkelcentrum staan en tel de fietsen die daar fietsen waar het niet mag. Maar controle hier op? Zelden of nooit.
Boa, goed bezig.
Breidt de stalling uit naar de parkeergarage en verplaats gelijk de trap daarheen. Dit werkt perfect op station Houten.
Simpel, de stalling is €1,35 per dag de straat is gratis.
De stalling van VR is nooit vol. Het is gemakzuchtigheid van de fietsers die hun fiets daar neerkwakken. Mensen die over moeten stappen van ene naar andere perron moeten dan over het fietspad.
De gemeente heeft de omwonenden bij de aanleg van de tram BELOOFD dat op fietsen rond het station gehandhaafd zou worden. Wat een schande dit, al jarenlang. Heb je een bouwproject in de buurt: geloof nooit wat de gemeente je belooft.
Wat een slappe hap dat men niet wil handhaven, terwijl er duidelijk vraag naar is vanuit de bevolking….
Een kenteken aan fietsen geven zodat de eigenaar een boete kan krijgen net als bij fout geparkeerde auto’s gebeurd.
De stad teruggeven aan de voetganger en fietser is dan ook een holle frase in de zelfbenoemde “Fietshoofdstad van de wereld”. In deze stad wordt de voetganger als meest kwetsbare verkeersdeelnemer volledig kritiekloos en ongesanctioneerd opgeofferd aan fietsersbelang.
@statler, niet zelf benoemde World Bike Capital, zie diverse competities .
@Otto
de crux is dan ook “zelfbenoemd”, en bewust niet gekozen voor “World bike Capital”. Het gaat om het uitlichten van een streven, dat ten koste gaat van…zo ongeveer alle anderen. Waarbij de voetganger als motivatie misbruikt wordt en in de praktijk opzichtig in de kou gezet.