Stoplicht gaat weer vaker op rood voor fietsers Ledig Erf | De Utrechtse Internet Courant Stoplicht gaat weer vaker op rood voor fietsers Ledig Erf | De Utrechtse Internet Courant

Stoplicht gaat weer vaker op rood voor fietsers Ledig Erf

Stoplicht gaat weer vaker op rood voor fietsers Ledig Erf
Fietsers wachten op een bus bij het Ledig Erf. Foto DUIC / Renzo Gerritsen
De proef op het Ledig Erf waarin dubbel zo vaak groen licht voor fietsers was ingesteld vindt geen doorgang. Bussen ondervinden te veel vertraging van het vele groen voor fietsers. 

De proef op het Ledig Erf waarin dubbel zo vaak groen licht voor fietsers was ingesteld vindt geen doorgang. Bussen ondervinden te veel vertraging van het vele groen voor fietsers. 

De proef was een half jaar geleden in het leven geroepen om te kijken wat voor effect een snelle doorstroming voor fietsers op deze plek zou hebben op de rest van het verkeer. Resultaat: bussen richting de Uithof lopen per rit dertig seconden vertraging op.

De gemeente heeft de afweging moeten maken tussen 30 seconden vertraging voor 4000 OV-reizigers in de ochtendspits of 20 seconden vertraging voor 1500 fietsers. Waarbij de keuze dus op het eerste is gevallen.

DSC_0149

25 Reacties

Reageren
  1. Mikel

    Ongelofelijk. Hier blijkt ook wel weer dat de gemeente gewoon rommelt met cijfers en maar wat aanpraat. 1500 fietsers. Hahaha man het is een veelvoud van fietsers wat over het ledig erf rijdt.
    Hahahaha.
    1500. Dat is tussen 8 uur sochtends en 8 uur savonds dus iets meer dan 100 fietsers per uur????
    Hahaha. En niemand die dan vragen stelt he. Bam gewoon er doorheen douwen. Op naar het volgend dossier.

  2. Arnaud

    @ Mikel, die slechts 30 seconde vertraging van bussen klopt ook niet in stoplichtstad Utrecht, het is een veelvoud daarvan met al die stilstaande bussen Overigens is het merendeel van alle stoplichten nutteloos en staat expres slecht afgesteld om het verkeer op te houden/ te ontmoedigen.

    Heeft men in Utrecht, als enige stad in Nederland, niet door dat er zoiets bestaat als een minirotonde, dingen die het verkeer soepel laten doorstromen.

  3. Fietser

    Stoplicht minder op groen? Dan rijden wij weer vaker door rood. Zo eenvoudig is dat.

  4. Per Uur

    Scherp Mikel, dat zou inderdaad wel erg weinig zijn. Het gaat om de aantallen in één uur, tussen 8:00 en 9:00.

  5. Jasper

    Het gaat om de fietsers die oversteken. Het overgrote deel van de fietsers rijdt, in de ochtendspits, richting de Uithof.

  6. Sander

    Het gaat om de fietsers die ook daadwerkelijk stoppen voor het licht. Dan kom je op 1500 ruim uit ?

  7. Sjaak

    Voor de zoveelste keer blijkt de titel Utrecht fietsstad onterecht.

  8. WvR

    @Mikel: Hahaha. En iemand die dan vragen stelt he. Bam gewoon zichzelf niet informeren. Op naar de volgende ongefundeerde opmerking.

    @Arnaud: Ik stel voor dat je de gemeente even een berichtje doet toekomen welke verkeerslichten allemaal overbodig zijn. Of beter: Welke kunnen blijven, die zijn volgens jou ruim in de minderheid, korter lijstje, kan het sneller afgehandeld worden. Gelijk even een mini-rotonde-voorstelletje d’r bij doen, en klaar.

  9. WvR

    @Fietser: Rijd je weer vaker door rood? Rij ik je weer wat vaker dood. Zo eenvoudig is dat.

  10. BB

    Soms ontstaat er hoop en lijkt er toch iets van gezond verstand te bestaan in de stad. Goed besluit.

  11. John

    @WvR – Niet zo zuur, misschien eens wat vaker de fiets nemen, zou je goed doen!

  12. Jaap

    Nu ze toch geen Fietsstad zijn geworden kunnen allen maatregelen weer teruggedraaid worden.

  13. Autos zijn lelijk

    Haha fietsstad

  14. Jeroen de vries

    Top. En nu even streng handhaven, elke fietser die door rood rijd een dikke bekeuring. Goed voor de gemeentekas en voor de verkeersveiligheid. Win-win situatie.

  15. P. van Mourik

    Volgens mij is een stoplicht altijd rood?

  16. Fietser

    @WVR, niet zo zurig. De gemiddelde Utregse fietser zoals ik is er uitstekend in getraind beter op het verkeer te letten dan op de stoplichten. Zo rijd je veilig en toch lekker vlot door Utrecht. Dus mij kan het niet heel veel schelen dat het stoplicht rood is, het is gewoon een kwestie van beter opletten hoe je door rood rijdt.

  17. FD

    Ik gun de fietser zijn dingetje, zelfs het door rood rijden.
    Maar dan niet zeuren als je een keer aan de beurt bent.

    Wat ik niet begrijp is al die gratis maatregelen voor fietsers.
    Rode asfalt-lanen, gratis mega stallingen en ga zo maar door.
    Wie betaald dat ?
    Ik pleit voor kentekens en wegenbelasting voor fietsen zoals het ooit was.
    Er staan bijv. rondom Utrecht Centraal tig-duizenden weesfietsen die weg kunnen.
    Ga zelf maar eens kijken.

    Ik ben autobezitter, betaal de volle mep w.b wb/vz/pv/accijns en mag niks.
    Nou kan ik dat hebben want ik rij geen meter onnodig in de stad maar wandel er veel.
    En ook dan gaat het scheef.
    Zebra’s, waar zijn ze gebleven ?
    Gedwongen samengaan met fietsers bij oversteken (en vervolgens voor je sokken gereden te worden)
    In steden als Parijs en Rome zijn zebra’s heilig.
    Zoals het hoort !
    De fietser in Utrecht is een absolute aso, die gaat enkel voor zichzelf.
    Dat ervaar ik als automobilist maar vooral als wandelaar.
    Waarvan akte !

  18. Gerben

    Bussen zijn belangrijker dan fietsen?

  19. Michiel B

    De instelling van de stoplichten cyclus was ook gewoon ondoordacht.

    Het verkeer aan beide kanten op de singel werd veel te lang geblokkeerd en vanaf de Catharijnesingel kon men de stoplichten ledig erf niet met het voertuig bereiken. Het gaat namelijk als volgt.

    1. Singelverkeer mag rijden. Dan rood en rood bij Catharijnesingel.
    2. Fietsverkeer krijgt ruimte tijd om te rijden. Dan rood.
    3. Verkeer Tolsteegbrug mag rijden. Dan rood.
    4. Fietsverkeer krijgt iets kortere tijd om te rijden. Dan rood. En terug naar 1.

    U ziet al dat het verkeer van 1. onnodig lang moet stilstaan. Bij het afstellen van lichten moet men beseffen dat fietsers niet veel tijd nodig hebben om over te steken, anders dan autoverkeer. Met 15 seconden is de hele meute al over. Hoe had men het moeten doen dan?

    1. Singelverkeer mag rijden met 75% huidige tijd. Rood.
    2. Fietsverkeer (ook bij Catharijnesingel oversteek) krijgt 15 seconden groen. Rood.
    3. Tolsteegbrug mag rijden en Vanaf catharijnesingel naar ledig erf mag rijden.
    4. Singelverkeer dat de stoplichten bij Ledig erf heeft bereikt mag doorrijden.
    5. Fietsverkeer krijgt 15 seconden groen. en terug naar 1.

    Bij de huidige situatie werd weinig bereikt, omdat als punt 4 aanbrak na het verkeer van de Tolsteegbrug, er hoogstens een fietser of 3 bij het stoplicht stond. Juist de grote verkeersstromen waren een probleem voor de doorstroming, omdat fietsers zich gedurende de minuut doorrijtijd aan het opstapelen waren bij die oversteek vanaf Ledig erf naar Tolsteegbrug.

    Maar goed, de hele fietssituatie daar is sowieso krankzinnig, met die oversteken die allemaal uitkomen op dat krappe puntje van het Ledig Erf, de twee-richting fietsverkeer langs terras ledig erf (met overstekende mensen vanaf Tolsteegbrug en van zij die vanaf Tolsteegsingel komen). Ze kunnen er beter een groot rondje van maken, met alleen een rechte oversteek vanaf Catharijnesingel (net voor de brug) richting Oosterkade, twee-richting naar Westerkade, één richting naar Ledig erf en Tolsteegsingel. Of wellicht in de toekomst: singel deels overkluisteren (zoals bij stadhuisplein, dat is ook een overkluistering), zodat verkeer niet over de Catharijnebrug hoeft, maar in een rechte lijn kan rijden van catharijnesingel naar Tolsteegsingel, er meer ruimte is voor open loopruimte naast terras van café “Ledig Erf”, er meer ruimte ontstaat voor rond de brug, Westerkade en Oosterkade.

    Dat allemaal maar even terzijde.

    @FD: Ik betaal al jaren belasting en nooit goede fietsvoorzieningen voor teruggekregen tot voor kort. Is toch ook oneerlijk geweest? Overigens een terechte analyse van de fietser in Utrecht. Sta altijd weer met mijn hoofd te schudden als ze rakelings een bus missen.

  20. Ger

    @FD
    Nee, want autowegen zijn wel gratis?

  21. Miep

    30 seconden, hahaha!
    Hoeveel fietsers hopen zich eigenlijk op in 20 sec. op het kleinste fietskruispunt van Utrecht, waar nu al een enorm aantal fietsers opgepakt staat tijdens de spits? Is er überhaupt gekeken naar de veiligheid?

  22. Jeroen de vries

    Fietsers zijn net duiven. Een paar fietsers is leuk, veel fietsers zijn overlast. Gewoon die hele oversteek daar weg halen. Maak een fietsknip in de weg. Auto’s hebben daar al jaren last van. Die moeten omrijden en dat kan voor fietsers ook prima. Gewoon oversteken bij het volgende verkeerslicht en dan weer door of naar keuze terug naar het Ledig Erf.

  23. FD

    @Ger
    U bent kennelijk niet op de hoogte hoe het werkt met autorijden.
    Allereerst is er een behoorlijke belasting (BPM) bij aanschaf van een verse auto.
    Daar overheen nog eens een pak BTW.
    Vervolgens mag je per maand een bedrag motorrijtuigenbelasting betalen.
    Dan hebben we nog geen meter mogen rijden.
    Dat doen we na het tanken waarvan elke liter brandstof ca 1,10 Euro naar de staat gaat.
    Uit die verzamelde bedragen worden de wegen, OV (!!) etc. betaald.
    Het overschot (jawel) gaat in de algemene middelen.
    Daar draagt u als fietser geen dus enkele eurocent aan bij.
    Vergeet ik nog de kosten van een parkeer vergunning die ik aan de stad mag voldoen, BOVEN mijn al betaalde wegenbelasting.
    Mag ik dan mijn zebra’s als wandelaar ?

  24. Samuel

    @FD, km-heffing zou eerlijker zijn. Neemt niet weg dat fietsen veel minder ruimte innemen dan auto’s, gezonder zijn en minder onveilig voor anderen. Belasting van fietsers is volkomen flauwekul want we moeten juist de automobilisten in de stad ontmoedigen. Nu betaalt iedere belastingbetaler zonder auto al mee aan miljarden die naar asfalt gaan.

    Maar ik geloof dat we een beetje afdwalen van waar het nieuwsbericht over gaat 🙂

  25. FD

    @Samuel
    al dwalen we af; ik ben het niet met u eens.
    De weesfietsen in de stad en met name rondom het station nemen enorme ruimte in.
    Zoals ik al eerder betoogd heb rijden er geen auto’s voor hun lol in de stad.
    Het is immers geen pretje om eindeloos stil te staan voor een onnodig stoplicht.

    Met de zin „Nu betaalt iedere belastingbetaler zonder auto al mee aan miljarden die naar asfalt gaan.” bent u echt de weg kwijt, daar ik al aan geef dat dit meer dan betaald wordt
    door de automobilisten.

    Uw fietspaden, uw OV infrastructuur, alle autowegen worden betaald uit de belastingen op auto-aanschaf, bezit en gebruik.
    Het overschot gaat in de algemene middelen.
    Uw eventuele bijdrage middels een OV kaart is slechts een doekje voor het bloeden.

    On Topic.
    Er is een vervelende stoplicht-brigade in de stad bezig die het verkeer onnodig lastig valt.
    Na een perfecte doorrij mogelijkheid met 70 op de Kardinaal de Jongweg is het nu weer helemaal mis met de 45km/h groenegolf en dan alsnog remmen en optrekken omdat die 45km/h niet werkt.
    Extra fijnstof !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).