De GGD had zaterdag te kampen met een storing. Hierdoor was het niet mogelijk om online een test- of vaccinatieafspraak te maken. Dat melde GGD regio Utrecht.
Naast dat het niet lukte om online een afspraak te maken, was het ook niet mogelijk om online een uitslag in te zien. Wat de oorzaak was van de storing is niet bekend.
Eerder liet de GGD zaterdag weten dat mensen die geboren zijn in 1953 en 1954 een afspraak konden maken voor een boostervaccinnatie. Hierbij werd ook gezegd dat het de voorkeur heeft om deze afspraak online te maken.
Mensen kunnen echter ook telefonisch een afspraak maken. “Houdt u er rekening mee dat het druk is op onze lijnen en dat er mogelijk een wachttijd is of dat u er niet doorkomt”, is te lezen op de website van de GGD regio Utrecht. Mogelijk was het nu vanwege de storing nog drukker op de lijn.
Update: De storing is inmiddels opgelost.
8 Reacties
ReagerenIk krijg de indruk dat de ict bij de GGD’s op een houtje-touwtjejas lijkt.
De storing was me inderdaad opgevallen, on-line afspreken ging niet. Ook geen meldingen over een storing op hun site. Die lees je dus bij de nieuwssites. Dat is fijn want je gaat denken dat het aan je instellingen of een verouderde browser ligt. Maar enfin. Dan maar bellen. Diverse pogingen, verschillende soorten keuzemenu’s. Het ene menu gooit je eruit omdat het de uitnodigingsbrief als drempel hanteert: geen brief, geen afspraak. Bij een volgende poging een ander menu, nu, na lang wachten krijg je wel iemand aan de lijn en kun je uiteindelijk je afspraak, op grond van geboortejaar, wel maken. Dus volhouden loont, je moet je wel door de muzak heenworstelen.
Waarom zo’n krakkemikkig systeem in stand gehouden wordt weet ik niet maar het is wel verdomd frustrerend.
Ik heb eneige tijd geleden bij de GGD geklaagd over de slechte bereikbaarheid (per openbaar vervoer) van de prik- en testlocatie in Utrecht voor mij 86-jarige moeder (eerst al voor de eerste prikken eerder dit jaar, recent voor de oppepprik). Heel wat heen en weer geschrijf met nietszeggende mededelingen, en waarschijnlijk geen maatregelen! Tot slot de volgende afsluitende mail van hun kant. Hoe zo kunnen bellen??????
Beste ,
Dank je wel voor je mail aan de GGD regio Utrecht. We hebben deze in goede orde ontvangen.
Je signaal is opgepakt en doorgestuurd naar de betreffende afdeling. We doen er alles aan om de vaccinatielocatie zo bereikbaar mogelijk te maken. Bedankt voor de feedback.
Heb je hier verder nog vragen over willen we je toch vragen om ons te bellen. We kunnen je zo sneller en mogelijk beter helpen. In een gesprek kan je meer makkelijker helder maken of toelichten. Wellicht ook nog meer vragen stellen. We zijn iedere dag telefonisch bereikbaar tussen 0800 en 2000 uur via 030 630 54 00. Soms kan het even duren voordat je iemand aan de lijn krijgt, we doen ons best voor iedereen en helpen je graag!
Ook kan je ons online benaderen via onze social media kanalen. Ook zo kunnen we je sneller en mogelijk beter helpen. Stuur ons gerust een DM via Twitter of Instagram. Wij zijn iedere dag online tussen 0900 en 1700 uur.
Dank je wel, met vriendelijk groet,
Team Webcare KCC
GGD regio Utrecht
Nou ja, u krijgt nog een fatsoenlijk bericht. Na een verzoek ivm de onmogelijkheid online een afspraak voor 2 personen te maken, dat kan alleen met een, niet ontvangen uitnodigingsbrief, kreeg ik een nie terzake doende bericht terug. Ja, ik kon erop reageren, dus gedaan. Krijg je dus hetzelfde antwoord terug. Voor mij, het is dat ik ze nodig heb, maar anders ggd weg ermee!!
@Hns. Ik kreeg inderdaad een antwoord, maar dat was eigenlijk een soort van terechtwijzing dat de ‘gedachtenwisseling’ over de belabberde bereikbaarheid van hun kant liever via de (vaak onbereikbare en waarschijnlijk niet geregistreerde) telefoon zich had afgespeeld/voortaan zou moeten afspelen, en ze de moeite/last van een (vastgelegde) e-mailwisseling liever niet wilden. Ik denk misschien (te vaak) slecht van mensen/(semi-)overheidsinstellingen, maar in dit geval …. Ik ben evenwel hoe dan ook niet bereid — op mijn eigen kosten — naar een een (vaak moeilijk bereikbare) instelling als de GGD te bellen, en met sociale media, die ze als alternatief voorstellen, houd ik me al helemaal niet onledig (wil ik niet). Ze mailen dus maar, dan heb ik ook een eventueel nietszeggend antwoord zwart op wit. Voor wat betreft die bereikbaarheid (bewegwijzering bijv., of vanaf het station een goede route die niet over een half bouwterrein gaat) vind ik overigens dat ook een gemeente wel enigszins verantwoordelijk is; maar of we ons daarvoor op een gemeente als Utrecht mogen verlaten …?
@ Hns ‘GGD weg ermee’.
Realiseer je dat de GGD’s ooit zeer goed functionerende overheidsinstellingen waren die ervoor opgericht waren om over de volksgezondheid te waken. Aan de mensen die daar werken ligt het niet. Maar de afgelopen, 10, 12 jaar is de GGD door het neoliberale beleid van 3 kabinetten Rutte volkomen uitgekleed en vleugellam gemaakt. Die vruchten plukken wij nu. En zo aanstonds treedt, na ruim 9 maanden formeren precies dezelfde ploeg weer aan. Rutte 4. Het is een nachtmerrie voor Nederland. Maar de kiezers hebben het zo gewild. Een leuke manager op een fiets, altijd bereid om voor de camera in een appel te happen en ons wijs te maken in wat voor een onwijs gaaf land we wonen.
@c. : wat vreemd, volgens mij is die lokatie perfect te bereiken met openbaar vervoer. Mijn moeder van 83 stapte thuis voor de deur in de taxi en ze kon voor de vaccinatielocatie weer uitstappen. Kan het zijn dat uw moeder geen geld wil uitgeven aan een taxi? Kon u haar niet met uw eigen auto/bakfiets brengen? Lijkt me niet dat de ggd gierige of luie mensen ter wille moet zijn.
@JdV. Bedoelt u dit serieus? Ironie wordt niet door iedereen (meer) begrepen …
Mijn booster broek begint ook af te zakken met dank aan de GGD Utrecht. Van vintage 1955 maar lukt op geen enkele manier om online afspraak te maken, je vult de hele zooi een keer of vijf in, bent door alle vraagjes en Digid, en krijgt mededeling dat je toch maar moet bellen, omdat je laatste vaccinatie minder dan 6 maanden geleden zou zijn wat pertinent niet zo is! Tsja, dan maar bellen…Keer of wat geprobeerd verspreid over meerdere dagen en tijdstippen , maar je wordt er steeds zonder pardon uitgeflikkerd omdat het te druk is. Ja en dan maar stoer melden op de site dat de cohorten ’57, ’58, ’59 ook een afspraak kunnen maken , terwijl dus de oudere groep gewoon in de kou blijft staan. Zoiets noem ik ambtelijke puinhoop.