Het hoogtepunt van storm Eunice bereikte Utrecht vrijdag aan het eind van de middag. De hulpdiensten moesten talloze keren uitrukken vanwege schade die werd aangericht door de harde wind. Zo is onder meer het test- en vaccinatiepaviljoen bij de Jaarbeurs beschadigd en ook viel er een boom op de tramrails. Omdat er op het spoor veel schade is rijden er zaterdagochtend nog steeds geen treinen.
Het KNMI had vanwege storm Eunice in de regio Utrecht code oranje afgekondigd. Er werden winstoten van 100 tot 120 kilometer per uur verwacht. NS besloot daarom op donderdag al om het treinverkeer op vrijdag vanaf 14.00 uur stil te leggen. Volgens ProRail is de schade op het overgrote deel van het spoor nog steeds groot.
“ProRail is inmiddels druk bezig met het controleren van het spoor. Dit is door de aanhoudende harde wind nog niet overal mogelijk. Dit betekent dat er deze ochtend helaas nog geen treinen kunnen rijden”, is te lezen op de website van NS.
Tekst loopt door onder afbeelding
Meldkamer
Veiligheidsregio Utrecht (VRU) liet vrijdag rond 17.50 uur weten dat het erg druk was op de meldkamer. Er werd daarom opgeroepen om alleen bij acuut gevaar het noodnummer 112 te bellen. Ook ontvingen inwoners van Utrecht vrijdag een NL Alert, waarin dezelfde oproep werd gedaan.
VRU zei vrijdag rond 18.10 uur dat op de wegen ‘enorm veel’ bomen, takken en afgewaaide zonnepanelen lagen. Op het Utrecht Science Park was een omgewaaide boom op het spoor van de Uithoflijn gevallen. Het test- en vaccinatiepaviljoen bij de Jaarbeurs is ook beschadigd geraakt. De locatie blijft daarom zaterdag gesloten. “Heeft u een afspraak staan voor testen of vaccineren, dan wordt u door ons gebeld”, aldus de GGD.
Voor zover bekend zijn er in Utrecht geen gewonden gevallen door de storm.

Dit bericht op Instagram bekijken
Het dak van het #muntgebouw in #Utrecht raakt ook steeds meer dakpannen kwijt. pic.twitter.com/ahlHWUnGCT
— Stefan Marbus (@NowayNL) February 18, 2022
Goedemiddag storm #Eunice in #Utrecht Kanaalweg bij de Balijebrug legde deze boom plat. #fietsen030 @GemeenteUtrecht pic.twitter.com/E9rBk3GNo0
— Robbert van Vliet (@vanrobbert) February 18, 2022
Helaas een slachtoffer in het #griftpark. #Utrecht #Eunice pic.twitter.com/jzEVP5QpuZ
— Rick Duking (@K0MTG0ED) February 18, 2022
Gekoppelde berichten

NL Alert verstuurd vanwege storm: 112 overbelast
Inwoners van Utrecht hebben zojuist een NL Alert ontvangen vanwege de extreme weersomstandigheden. Het noodnummer…

UU, HU, GGD-locaties en bibliotheken eerder dicht door storm; trams en bussen in Utrecht rijden niet
In verband met storm Eunice die vanmiddag over ons land trekt, sluiten in Utrecht vandaag…

Vrijdag vanaf 14.00 uur geen treinen meer vanwege extreem harde wind
Er rijden vrijdag vanaf 14.00 uur in heel het land geen treinen meer vanwege de…

KNMI kondigt voor vrijdag code oranje af vanwege zeer zware windstoten
Het KNMI heeft voor vrijdag vanaf 14.00 uur code oranje afgekondigd vanwege zeer zware windstoten.…
7 Reacties
ReagerenFilmpje van de vijver en Churchill laan, word je wel vrolijk van 🙂
Dat de NS niet rijd, is niet egt nieuws ……. wanneer ze dat wel doen, is dat nieuws of dat er een blote vrouw door hun kantoorgebouw huppelt.
@Savrion
Je moet even door de spelfouten heen lezen maar dan merk je dat je onzin kletst. De Nederlandse Spoorwegen rijden vrijwel altijd, het komt zelden voor dat alles wordt afgeschaald. En dat filmpje was bij ProRail… zo zie je maar hoe slecht je geïnformeerd bent.
@ hoera
Het zijn altijd dezelfde reaguurders die dezelfde onzin beweren en voor het laatst in 1998 in een trein hebben gezeten.
De NS komt in 94% van alle ritten met minder dan 5 minuten vertraging aan, waarmee ze één van de meest punctuele treinvervoerders ter wereld zijn. Met 3,2 duizend kilometer spoor op de beperkte oppervlakte die Nederland heet en met 1 van de drukst bereisde sporen ter wereld, rijdt op de belangrijkste verbindingen iedere 10 minuten een trein. Iets dat ze in drukke buurlanden als Duitsland, Frankrijk en Engeland niet voor elkaar krijgen. Zeker niet tegen de kosten als in Nederland.
Wat had men volgens de reaguurders moeten doen? De treinen laten rijden vrijdag, met eventueel doden en gewonden tot gevolg? Honderden treinen moeten laten stranden in de middel of nowhere, met tienduizenden passagiers zonder verwarming en/of airco een dag lang gestrand in een trein, zonder eten?
In de storm zijn meerdere mensen onder vallende bomen gekomen en overleden. Vrachtwagens zijn van de weg af geblazen. Bovenleidingspalen zijn geknapt als rietjes, er is een compleet perron naar beneden gekomen. Honderden bomen blokkeerden het spoor.
Ben blij dat de NS al een dag van te voren mensen oproept niet met de trein te reizen. De gevolgen waren anders niet te overzien geweest en het had geleid tot mensen die weer in een gymzaal bij Utrecht CS op veldbedjes hadden moeten kamperen.
Mijn enige kritiek op de NS: smerige treinen en te veel vaag, zwartrijdendvolk met psychische problemen in treinen, net als criminele bendes; en een compleet gebrek aan personeel en controle de laatste jaren. De spoorwegpolitie had niet opgeheven moeten worden, maar daarvoor moet je bij de rechtse partijen in de kamer zijn, die hebben dat gedaan.
Helemaal met jou eens @ Treinreiziger , ik voeg er niks aan toe …….
Ja treinreiziger de reaguurders alhier cultiveren graag het rampzalige beeld van NS met permanente vertragingen, alles in de soep loopt bij een paar vallende blaadjes en een beetje sneeuw, verkeerde prioriteiten etc. etc.. Alsof je met de auto nooit onverwachts in een (lange) file staat, omleidingen, eenrichtingsverkeer, parkeerdrama’s en hoge parkeerkaarten etc. etc.
Hulde, Treinreiziger, hulde!
Treinreiziger: helemaal waar!
De NS is een prachtig bedrijf. Het levert uitstekende dienstverlening. En het tijdelijk stilleggen van het vervoer tijdens de recente storm is wijs beleid gebleken.