Straatnieuws, de Utrechtse krant voor dak- en thuislozen, gooit het roer om. Voortaan verschijnt de krant tweewekelijks, tegen een lagere prijs en met een vernieuwde inhoud die zich meer richt op de Utrechtse samenleving. Voorheen kwam de krant een keer per maand met een nieuwe editie. Sinds kort kunnen verkopers ook bij Straatnieuws terecht voor coaching op maat.
Een tweewekelijkse krant blijkt een langgekoesterde wens van de verkopers. Met een maandblad waren de laatste weken van de maand nooit makkelijk. Met een tweewekelijkse krant is dat verleden tijd; de krant is vaker ‘vers’. De nieuwe krant wordt iets dunner en goedkoper. Van de verkoopprijs van 1,50 euro gaat de helft naar de verkoper. De andere helft is hard nodig om zonder subsidie de krant te kunnen maken. Ook inhoudelijk gaat Straatnieuws op de schop. In de nieuwe krant staat de Utrechtse samenleving centraal. Elk nummer zoemt in op een ‘Straatnieuwsvraag’. Bijvoorbeeld: ‘Kan minder ook beter zijn?’ of ‘Bestaat echte liefde?’ En uiteraard komen de verkopers ook zelf aan het woord.
Als eerste straatkrant in Nederland is Straatnieuws ook gestart met het coachen van verkopers. Vrijwilligers verbinden zich aan een verkoper en helpen hem om zijn weg te vinden in onze samenleving. De eerste reacties van de pilot zijn zeer positief. Jan Roncken, bestuursvoorzitter: ‘de krant is en blijft nodig om mensen die buiten de boot vallen een steun in de rug te geven. Het is mooi om te zien dat onze vrijwilligers dat lukt, zonder subsidie.’ Het vernieuwde Straatnieuws is vanaf 28 april verkrijgbaar op de bekende plekken in Utrecht.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.