Het is zomer dus geen enkele reden om vroeg in de middag de straatlantaarns aan te doen. Toch gebeurt dat al twee weken lang in een flink gedeelte van de binnenstad.
Binnenstadbewoner Sjaak Ramakers verbaasde zich over deze energieverspilling en informeerde de gemeente. “Dat deed ik via de website van de gemeente. Eenvoudig is dat nog niet. Ik moest erg veel vragen beantwoorden voordat ik kon melden waar het me eigenlijk om ging. Voor de volledigheid heb ik een foto bijgevoegd. Dit zou toch voldoende moeten zijn om tot actie over te gaan. Helaas, ik heb geen reactie gekregen. Zelfs geen bericht van ontvangst. Dat is niet netjes. Maar erger nog, de energieverspilling gaat intussen gewoon door. En dat in een stad waar iedereen het heeft over duurzaamheid. Jammer.”
12 Reacties
ReagerenDaar staat dan weer tegenover dat ‘s avonds en ‘s nachts veel verlichting in de stad uit is.
Ook hier geldt: melden helpt niet.
Het meldingssysteem van de Gemeente Utrecht is inderdaad een gedrocht.
Ik heb al meerdere malen melding gemaakt van stoplichten of gevaarlijke situaties. Maar nooit heb ik reactie gekregen. En het invullen van al die gegevens is zwaar ontmoedigend. Zou dat soms het hele idee erachter zijn :-P? Dat zou met inloggen via digi-D toch veel gemakkelijker moeten kunnen (hoewel anoniem melden toch ook moet kunnen natuurlijk). Dat heb ik ook al eens gemeld. Maar goh, ook daar nooit reactie op gekregen…
Al weer een paar weken doet de verlichting van de klok van de Dom het niet.
Dit is een doorlopend probleem. Mij is het niet duidelijk waarom de gemeente dit euvel niet kan verhelpen….
Interessant. In dat kader probeer ik nu bij woningcorporatie Bo-ex de galerij verlichting op een tijdschakelaar of sensor te krijgen. Dit brand namelijk de hele nacht en zorgt naast lichtvervuiling en energieverspilling ook gewoon voor overlast in de nabij gelegen slaapkamers. Hoe kan het toch dat in een steeds duurzamere stad dit soort simpele zaken als lichtvervuiling en daardoor energieverspilling niet direct worden aangepakt? (Artikeltje waard?)
Probeer eens contact via Whatsapp, dat werkt in mijn ervaring wél. https://www.utrecht.nl/social-media/
Je kunt ook melden via een app: ‘Buiten Beter’. Daar geef je locatie met evt foto aan waar en wat het probleem is.
Telefonisch melden bij het “beschermings-cordon” dat om de ambtenaren is getrokken: 030-2860000
(heet officieel Klanten service, o.i.d.)
Een medewerking moet dan e.e.a. noteren en meestal krijg je dan daarover een bevestiging thuis gemaild.
De melding van meneer Ramakers is bij ons (gemeente Utrecht) bekend en er is inmiddels ook telefonisch contact met hem gezocht om de situatie met de straatverlichting uit te leggen. Want waarom brandt deze verlichting overdag?
Er is door werkzaamheden aan kabels een storing ontstaan in een stroomverdeelstation. Daardoor branden in straten rond de Pausdam de straatlantaarns nu ook overdag. Er wordt door CityTec en Stedin op dit moment uitgezocht wat de precieze reden voor de storing is en gewerkt aan een oplossing van de brandende straatverlichting. Het is dus niet nodig om de storing te blijven melden. Wij zagen in de reacties ook een melding van de Domtoren die bij ons niet bekend was. Dit pakken we op.
Wat betreft het doen van een melding bij de gemeente. We herkennen de signalen dat lastig is om het meldingsformulier in te vullen. We werken er momenteel aan om dit te versimpelen. ^EM
Meldingen aan de gemeente utrecht kunnen nu gewoon worden gedaan op DUIC. Toch handig!
Heel goed dat de gemeente uitgebreid en inhoudelijk zorgvuldig reageert op reacties bij dit bericht. Petje af.
Mijn ervaring is dat melden per mail meestal ook goed wordt opgepakt.
bewonersmeldingen@utrecht.nl
Keurige en uitgebreide reactie van Gemeente Utrecht hierboven!
Ik heb eigenlijk alleen goede ervaringen in het contact met de gemeente. Voor het aanmelden van allerlei zaken gebruik ik de reeds hierboven door Sonja vermelde BuitenBeter app. Deze aanmeldingen worden in de regel snel en adequaat opgepakt en terugkoppeling gaat persoonlijk via e-mail en/of telefoon.
Bedankt voor alle tips wat betreft het melden.
En inderdaad: heel netjes van Gemeente Utrecht om uitgebreid te reageren!
Groetjes,
Zonne